Hoe twee fotografen experimenteren met de veelzijdige professionele fotoprinters van Canon voor hun prints, boeken en exposities

Fotografen Julie Stamenic en Hanneke Van Camp ontdekken hoe de Canon imagePROGRAF PRO-310 blijvend waarde kan toevoegen aan hun werk door hun foto's in print tot leven te wekken.
Fotograaf Hanneke Van Camp vergelijkt een kleurenprint van een rendier met dezelfde afbeelding op het scherm van haar laptop, naast de Canon imagePROGRAF PRO-310 A3+ printer.

Fotograaf Hanneke Van Camp reist het grootste deel van het jaar door het Europese poolgebied om foto's te maken die ze tot leven wekt met de professionele fotoprinters van Canon. © Hanneke Van Camp

Fotografen Julie Stamenic en Hanneke Van Camp maken beide graag foto's van de natuur. Julie woont in Luxemburg en is gespecialiseerd in het fotograferen van paarden voor klanten, maar ze maakt ook artistieke natuurfoto's en surffoto's. Hanneke vindt juist warmte en schoonheid in het koude noorden. Ze woont in België, maar reist het grootste deel van het jaar door het Europese poolgebied om met haar Canon EOS R5 foto's te maken die tot de verbeelding spreken.

Beide fotografen verkopen hun prints, maar zijn aan het experimenteren met de manier waarop hun Canon imagePROGRAF PRO-310 professionele fotoprinter in hun studio aan huis waarde kan toevoegen aan hun werk.

Julie heeft haar klanten altijd prints verkocht, maar maakte die prints nooit zelf omdat ze dacht dat het te moeilijk zou zijn. "Ik liet me weerhouden door de barrière van kleurcorrectie en printerbeheer, want dat klonk heel ingewikkeld". Ze besteedde het printen dus uit en heeft daar zowel goede als bijzonder slechte ervaringen mee. Zo werd een bleke afbeelding ooit met oververzadiging geprint en was dat volgens de drukker haar schuld. Daarom wil ze zelf de touwtjes in handen hebben, zodat ze zeker weet dat ze de prints krijgt die ze wil.

Ze heeft nu een Canon imagePROGRAF PRO-310 geïnstalleerd in haar kantoor aan huis en kan nu zelf de kwaliteitscontrole uitvoeren tijdens elke fase van het proces. De LUCIA PRO-II inkten zorgen er bovendien voor dat de prints een leven lang meegaan. "Ik wil echt prints van museumkwaliteit bieden, dat voegt namelijk echt waarde toe."

Fotograaf Julie Stamenic zit aan haar bureau met daarop haar laptop, ze heeft een print voor zich en je ziet de Canon imagePROGRAF PRO-310 aan de zijkant.

Fotograaf Julie Stamenic verkoopt niet alleen prints op haar website, maar is van plan de Canon imagePROGRAF PRO-310 mee te nemen tijdens opnamen op locatie. "Ik verheug me nu al op de reactie van klanten en denk dat het heel fijn voor ze is om een print mee te nemen naar huis", zegt ze. © Julie Stamenic

Fotograaf Hanneke Van Camp houdt een van haar rendierprints vast. Je ziet de Canon imagePROGRAF PRO-310 en andere ingelijste prints op de achtergrond.

De Canon imagePROGRAF PRO-310 is compact voor een professionele printer. Hanneke zegt: "Hij past perfect op mijn bureau en is zo flexibel dat ik zowel grote als kleine prints kan maken om mee te werken. Als ik een foto bewerk, kan ik een exemplaar printen om te bestuderen, een hele serie maken, ik kan experimenteren met de lay-out of gewoon met plezier aan de beelden werken, ik doe het niet alleen om ze te verkopen." © Hanneke Van Camp

Julie wil de prints niet alleen rechtstreeks verkopen aan klanten, maar ze ook aanbieden via haar website, alhoewel haar bedrijfsmodel nog niet helemaal in kannen en kruiken is. "Ik vind het lastig om te bepalen of ik elke maand, elk kwartaal of elk jaar een nieuwe verzameling moet uitgeven, maar ook of het misschien beter is om een printshop te hebben die steeds is voorzien van nieuwe prints", zegt ze. "Ik moet ook nadenken over welk papier ik wil aanbieden en of ik ook ingelijste prints wil verkopen. Ik moet dus eerst bepalen wat mijn aanbod wordt."

De Canon imagePROGRAF PRO-310 zal niet alleen aan de slag gaan in het kantoor aan huis van Julie. Dankzij de handige grootte van deze professionele printer wil ze hem ook meenemen als ze op locatie fotografeert in een manege.

"Als drie of vier klanten me voor een hele dag hebben geboekt in de manege, heb ik genoeg tijd om de foto's te maken, samen met elke klant de beste uit te kiezen, ze te bewerken en te printen. Aan het eind van de dag kunnen ze de foto's dan komen ophalen. Om het behapbaar te houden, maak ik waarschijnlijk slechts een of twee prints per klant, maar het zou fijn zijn als ik ze na een opname een fysieke print A3+ op formaat mee zou kunnen geven. Foto's zijn niet bedoeld om op een SD-kaart of een harde schijf te blijven, een print is de laatste schakel in de keten."

Het houden van workshops is een belangrijk onderdeel van Julie's fotografiebedrijf en ze overweegt ook hoe ze tijdens die workshops extra waarde kan toevoegen met de printer. "Tijdens de cursussen leer ik mensen fotograferen, maar 's middags houden we ons bezig met postproductie en ik denk dat het leuk zou zijn om te laten zien dat printen eigenlijk heel erg leuk is."

Fotograaf Julie Stamenic wijst naar haar laptopscherm met daarop een van haar landschapsfoto's in Canon's Professional Print & Layout.

Met de Professional Print & Layout-software van Canon kun je alle vereiste printfuncties op één plek aanpassen; zo kun je de papiersoort selecteren, de lay-out wijzigen en desgewenst randen toevoegen. Het werkt als een afzonderlijk programma of als een plug-in in je bewerkingssoftware. © Julie Stamenic

Een foto van een rendier, gemaakt door fotograaf Hanneke Van Camp, is zichtbaar in het venster Pattern Print van de Canon Professional Print & Layout-software op haar monitor.

Met de functie Pattern Print in Professional Print & Layout kun je gemakkelijk de beste kleurinstellingen voor je print kiezen, zonder inkt en papier te moeten verspillen aan meerdere testprints. © Hanneke Van Camp

Toegevoegde waarde met een professionele fotoprinter van Canon

Net als Julie wil Hanneke meer doen dan alleen online prints verkopen en probeert ze op andere manieren alles uit haar professionele fotoprinter van Canon te halen. Ze gebruikt de printer bijvoorbeeld bij de voorbereiding op haar eerste eigen fototentoonstelling en voor haar boek met kunstzinnige foto's.

Foto's in print spreken mensen namelijk op een hele nieuwe manier aan dan wanneer ze gewoon online door foto's klikken. Ook Hanneke vindt dat je werk mensen dan op een andere manier raakt: "vooral tijdens een expositie, omdat je de foto's dan zo kunt organiseren dat ze een verhaal vertellen. Je kunt vormgeven hoe mensen de foto's ervaren en ze bijna het gevoel geven dat ze door een natuurpark wandelen. Het is persoonlijker dan het bekijken van afbeeldingen op social media, omdat jij besluit hoe het werk wordt gezien, je kunt beïnvloeden waar mensen naar kijken en er misschien zelfs voor zorgen dat ze wat langer stil blijven staan om naar een foto te kijken."

Hanneke heeft de lay-out van haar boek Sápmi – Living Landscapes op een vergelijkbare manier aangepakt. Ze heeft de warmere en koelere foto's zo geplaatst dat lezers ze op een andere manier ervaren, afhankelijk van hoe ze door de pagina's bladeren. "We hebben de pagina's zo gesneden dat je alle foto's met gouden tinten kunt zien, of alleen de blauwe", zegt ze. "Maar je kunt ook langzamer door de foto's bladeren en afwisselend warme en koelere foto's zien.

"Dat symboliseert voor mij de contrasten in Noord-Europa. Daarom wou ik de foto's zo indelen en het is fijn om op die manier ook een expositie vorm te kunnen geven. Het is veel lastiger om zoiets te bereiken als je je werk niet in print toont."

Haar professionele fotoprinter van Canon was zijn gewicht in goud waard voor Hanneke tijdens het plannen van haar boek en de expositie. Ze gebruikt nu een Canon imagePROGRAF PRO-310 en werkte eerder met de voorganger daarvan, de imagePROGRAF PRO-300. "Daardoor kon ik alle foto's printen en experimenteren met de plaatsingsvolgorde", zegt ze. "Sommige van de foto's voor de expositie moesten op een groter formaat dan A3+ worden geprint door een lab, maar ik kon alle testprints gewoon met de PRO-300 maken op hetzelfde papier dat ik voor de expositie zelf wilde gebruiken."

Dankzij de levensechte en consistente kleuren van de Canon-printer kon Hanneke erop vertrouwen dat haar testprints goed overeen kwamen met wat ze op het scherm zag en met de prints van het lab. "Ik werkte samen met een grote printstudio, maar ik kon thuis alle proefprints maken met behulp van hun profielen. Ook al gebruikte ik thuis kleiner papier, ik kon wel gedeelten van de foto's op ware grootte printen om te zien wat wel en niet goed werkte. Dat was echt heel nuttig."

Een technicus met paarse handschoenen werkt aan de bedrading van een Canon-camera op een tafel.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve promoties met Canon Professional Services (CPS).
Julie Stamenic bestudeert een foto die ze in het Noorse Lofoten heeft gemaakt en heeft geprint op haar professionele Canon imagePROGRAF PRO-310-printer.

Ze experimenteert met allerlei verschillende soorten Canon-fotopapier, maar zegt dat ze papier met een matte afwerking het mooist vindt, omdat ze graag wil dat haar prints een vintage, schilderachtige uitstraling hebben. © Julie Stamenic

Hanneke Van Camp pakt een print uit de uitvoerlade van de Canon imagePROGRAF PRO-310 A3+ printer.

Hanneke zegt dat veel mensen haar foto's als grote prints willen, maar dat ze voor zichzelf vaak vrij kleine prints maakt. "Soms gebruik ik enorme witte randen om de foto's ruimte te geven en meer te laten opvallen," voegt ze toe. © Hanneke Van Camp

Het fotopapier kiezen dat het beste bij een foto past

Hanneke's landschapsfoto's ademen een lichte sfeer uit met hun zachte kleuren, broze structuren en hints van details in de mist. Het is best lastig om dat allemaal precies goed weer te geven in een print. Maar met de functie Pattern Print in Canon's Professional Print & Layout-software en de Canon imagePROGRAF PRO-310 is het mogelijk een pagina met miniaturen van verschillende varianten van een foto te printen, zodat je de foto kunt kiezen die je intentie het best weerspiegelt.

Een belangrijk onderdeel van je foto tot leven wekken is het kiezen van het fotopapier dat aansluit bij je creatieve visie. Professional Print & Layout beschikt niet alleen over een bibliotheek met profielen voor Canon-fotopapier zoals Pro Premium Matte en Premium Fine Art Smooth, je kunt ook papierprofielen van derden installeren en gebruiken. "Meestal print ik op Hahnemühle Photo Rag, op Ultra Smooth of 308," zegt Hanneke. "Voor de foto's voor de expositie heb ik echter Canson Rag Photographique gekozen. Het is heel glad en bijzonder mat en ik vind dat de sneeuwscènes dan heel mooi tot hun recht komen."

Zoals eerder vermeld, heeft Julie nog niet besloten welk papier ze gaat gebruiken. "Ik houd van mat papier, want ik vind het niet mooi als je reflecties ziet op prints". Dat vindt Julie echt, ze heeft zelfs de glasplaat verwijderd van enkele van haar ingelijste prints die ze thuis aan de muur heeft hangen.

Een paar aandachtspunten voor de eerste stappen voor het printen van foto's

Het advies van Julie voor fotografen die hun eigen werk willen gaan printen is om het simpel te houden. "Maak het jezelf niet te moeilijk, begin gewoon met twee typen en twee formaten papier. Anders wordt het te ingewikkeld. En leer zoveel mogelijk over kleurbeheer. Soms weten we als fotografen niet zoveel over dat soort dingen als we eigenlijk zouden moeten."

Door het printen is Julie ook gaan nadenken over haar eigen creatieve proces. "Ik hoop natuurlijk ook dat mijn fotografie beter wordt door het printen, omdat het me uitdaagt. Je kijkt niet meer op dezelfde manier naar foto's als je weet dat je ze gaat printen."

Hanneke zegt ook dat je moet accepteren dat er dingen mislukken als je begint met printen. "Daar leer je van. Ik denk dat het goed is om nieuwe dingen te proberen en te zien wat voor jou werkt. Je kunt zoveel verschillende soorten papier proberen en het geeft je een heel speciaal gevoel als je eenmaal je eerste print in handen houdt. Het is echt totaal anders dan wanneer je je werk op een computerscherm ziet."

Written by Marcus Hawkins

Gerelateerde artikelen

Van social feed naar fine art met professionele printers van Canon

Fotografen Cuno de Bruin en Rances Verhoeff delen hun eerste stappen op het gebied van professioneel printen met de Canon imagePROGRAF PRO-310.

Menna Hossam over hoe ze door te leren printen erin slaagde haar ambities te realiseren

Menna Hossam heeft meer dan tien jaar ervaring als professionele fotograaf, maar is pas onlangs begonnen met het maken van haar eigen fine art-prints. Dit is haar verhaal.

Negen tips voor een fotografiebedrijf

Zakelijk succes vraagt om meer dan alleen mooie foto's. Martina Wärenfeldt vertelt waarom je je eigen foto's moet printen en geeft meer zakelijk advies.

Een zine printen met de Canon PIXMA PRO-200

Fashion- en portretfotograaf Evely Duis legt uit hoe ze met de Canon Pro-printer een met de hand gemaakte, persoonlijke zine heeft gemaakt.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro