LANDSCHAPSFOTOGRAFIE

De beste lenzen voor beginnende landschapsfotografen

Van weidse vergezichten tot prachtige details in close-up - er is een betaalbare prime- of zoomlens voor elk landschapsscenario.
Een houten steiger bij een meer dat is omgeven door bergen. De wolken boven het meer worden weerspiegeld in het oppervlak van het meer.

Weidse landschappen kunnen adembenemend mooi zijn. Maar er is altijd een verschil tussen wat het oog kan zien en wat er in de camera wordt vastgelegd: er gaat iets verloren. Dat heeft twee redenen. Ten eerste heeft menselijk zicht een horizontale kijkhoek van ongeveer 210°. Een 24-105 mm standaardzoomlens op een full-frame camera kan daarentegen slechts 74° beslaan. Ten tweede geven je ogen je van nature een 3D-weergave van een landschap, terwijl een foto tweedimensionaal is.

Het goede nieuws is dat je met de juiste lens en de juiste fototechniek beide punten eenvoudig kunt compenseren. Beter nog, Canon biedt een serie budgetvriendelijke prime- en zoomlenzen die uitstekende prestaties en beeldkwaliteit leveren. Laten we hier eens wat nader op ingaan, te beginnen met de invloed van je camera op de lens die je wilt gebruiken.

APS-C versus full-frame voor landschapsfotografie

Een panoramische foto van een stad op een zonnige dag. Op de voor- en achtergrond zijn meerdere hoge torens te zien.

Bepaalde EOS R System-camera's, zoals de Canon EOS R7 en EOS R10, beschikken over een panoramamodus, waarmee in de camera 'samengevoegde' panoramafoto's worden gemaakt. Op de EOS R7 is deze functie verder verbeterd door de Auto Level-functie, die gebruikmaakt van de in-body beeldstabilisatie (IBIS) van de camera om automatisch de horizon te nivelleren. Gefotografeerd met een Canon EOS R10 en een Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM-lens, ingesteld op 45 mm, 1/500 sec, f/7.1 en ISO100.

Welke camera je gebruikt voor het maken van landschapsfoto's is van invloed op de keuze van je lenzen, dus laten we eerst eens kijken naar de verschillen tussen full-frame en APS-C-camera's voor landschapsfotografie. Voor elk aantal Megapixel hebben full-frame camera's grotere 'fotosites' die overeenkomen met afzonderlijke pixels. Met full-frame camera's zoals de Canon EOS RP en de Canon EOS R6 kun je een groter dynamisch bereik verwachten voor het behoud van details in felle hooglichten en donkere schaduwen. Een ander voordeel is een vermindering van beeldruis, en een groter behoud van fijne details als je je ISO-instelling moet verhogen bij weinig licht.

APS-C-camera's, zoals de Canon EOS R10, hebben een bijsnijdfactor van 1,6x die, voor elke 'effectieve' brandpuntsafstand ten opzichte van elke werkelijke brandpuntsafstand, een grotere scherptediepte oplevert. Dit kan handig zijn om de voor- en achtergrondgebieden even scherp te houden in landschapsfoto's. Een goede tip voor het vergroten van de scherptediepte met een camera is scherp te stellen op een punt dat zich bevindt op ongeveer een derde van de diepte van het gebied van het landschap dat door het beeldframe wordt gedekt. De Canon Photo Companion-app bevat een scherptedieptemeter en een hyperfocal afstandsmeter waarmee je ervoor kunt zorgen dat je beeld scherp blijft.

Een prachtige baai, gefotografeerd bij weinig licht. De foto wordt verlicht door de gloed van de horizon en is omkaderd door de silhouetten van bomen.

Een klassieke groothoeklens zoals de compacte maar krachtige Canon RF 16mm F2.8 STM, die slechts 165 g weegt, is ideaal voor scherpe, heldere foto's met ultragroothoekperspectief. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 met een Canon RF 16mm F2.8 STM-lens, ingesteld op 20 sec, f/11 en ISO200.

Lange, dunne boomstammen reiken omhoog in het bladerdek en leiden het oog naar de groene bladeren erboven.

Met groothoeklenzen kun je een prachtige scène in zijn geheel vastleggen, maar niet elke opname heeft een grote zichthoek nodig. Soms kun je vanuit een laag standpunt laten zien hoe het landschap zich in opwaartse richting ontwikkelt en zo voor een interessant perspectief in je foto's zorgen. Gefotografeerd met een Canon EOS RP met een Canon RF 24-240mm F4-63 IS USM-lens, ingesteld op 24mm, 1/40 sec, f/16 en ISO800.

Wat voor soort lens is de beste keuze voor landschapsfoto's?

Voor klassieke foto's van weidse landschappen, met grote, dramatische luchten en weerspiegelingen in meren, heb je een groothoeklens nodig omdat je daarmee meer in het frame kunt passen om interesse en drama te creëren.

Groothoeklenzen zijn echter niet de enige keuze voor het fotograferen van landschappen. Soms loont het om selectief te zijn en je compositie samen te stellen rond een relatief klein gebied. Een standaardzoomlens zoals de Canon RF 24-105 mm F4-7.1 IS STM is alles wat je nodig hebt in deze situaties. Met de lagere waarden van het zeer veelzijdige zoombereik kun je nog steeds veel van het landschap in beeld krijgen.

Het kan moeilijk zijn om te kiezen tussen een zoomlens of een prime-lens voor het fotograferen van landschappen. Beide hebben veel te bieden. Bij het fotograferen van landschappen kan je beeld door van alles worden geblokkeerd, of het nu gaat om muren, hekken en heggen of klifranden, rivieren en meren. Daarnaast kan lastig terrein een obstakel zijn. De mogelijkheid om een niet-perfecte opnamepositie te compenseren met een eenvoudige draai aan een zoomring kan van onschatbare waarde zijn.

Maar net als de meeste dingen zitten er veel kanten aan 'zoomlens versus prime-lens'. Veel professionele landschapsfotografen geven de voorkeur aan fotograferen met prime-lenzen. Met de vaste brandpuntsafstand kun je je echt concentreren op de compositie en verschillende posities uitproberen om de perfecte compositie te vinden waarin elementen op de voorgrond, in het midden en op de achtergrond het best samenkomen. Vaker van positie veranderen heeft ook het voordeel dat je nieuwe invalshoeken voor je foto's ontdekt en andere manieren om foto's te maken.

Een landschapsfoto die van bovenaf is gemaakt, waarin een prachtige baai omringd door groen gebladerte en turquoise-blauw water te zien is.

Met een compacte en lichte lens zoals de Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM kun je wandelen of klimmen naar plekken die anders niet toegankelijk zouden zijn, en nog meer magische plekken ontdekken om te fotograferen, zoals het strand op deze indrukwekkende foto. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 met een Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM-lens, ingesteld op 24mm, 1/200 sec, f/11 en ISO100.

De grootte en het gewicht zijn belangrijk bij het kiezen van een lens voor landschapsfotografie. Alle opties in deze gids hebben een indrukwekkend compact en lichtgewicht ontwerp. Je kunt eropuit gaan om landschapsfoto's maken met een camera en slechts één of twee van deze lenzen in een kleine tas, zodat je uitrusting niet te zwaar is.

Een ander aspect dat het gewicht beperkt, is dat je geen statief nodig hebt - iets wat vaak als essentieel wordt beschouwd bij conventionele landschapsfotografie. De meeste Canon-objectieven zijn voorzien van een zeer effectieve optische IS, waarvan de prestaties nog verder worden verbeterd wanneer deze in combinatie met de IBIS wordt gebruikt in camera's zoals de Canon EOS R6. Je zult merken dat je zelfs in de schemering van het 'blauwe uur' vanuit de hand kunt fotograferen en altijd scherpe foto's krijgt.

Beste lens voor beginnende landschapsfotografen: Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM

Een landschapsfoto van een stadje dat halverwege een heuvel is gebouwd. De zee en de lucht, beide levendig blauw, zijn zichtbaar op de achtergrond.

De Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM is een compacte camera met een groot zoombereik, 5-stops optische IS en een scherpstel-/bedieningsring waaraan je in de modus voor automatische scherpstelling verschillende functies kunt toewijzen, zoals belichtingscompensatie. Gefotografeerd met een Canon EOS RP met een Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-lens, ingesteld op 105mm, 1/320 sec, f/11 en ISO100.

Een kleine bloemenwinkel in een Spaanse straat. Buiten de winkel zijn meerdere boeketten te zien.

Door te fotograferen met de groothoekstand van het zoombereik van de Canon RF 24-105 mm F4-7.1 IS STM kun je alle details in dit kleurrijke stadslandschap vastleggen als je niet verder naar achteren kunt. Gefotografeerd met een Canon EOS RP met een Canon RF 24-105mm F4-71 IS STM-lens, ingesteld op 26mm, 1/125 sec, f/6,3 en ISO100.

Van epische vergezichten tot de kleinste details en alles daartussenin: met een veelzijdige optie zoals de Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM kun je het hele verhaal zien. Hij heeft heel veel een groothoekmogelijkheden bij de kortste brandpuntsafstand. Bij standaardbrandpuntsafstanden van ongeveer 35-50 mm krijg je een heel natuurlijk perspectief met een goed gevoel geeft voor de ruimte, afstand en relatie tussen gebieden op de voor- en achtergrond. Aan de lange kant van het zoombereik ontstaat bij telelenzen met vaste brandpuntsafstand het effect van een gecomprimeerd perspectief, waardoor het lijkt alsof de voor- en achtergrondgebieden dichter bij elkaar liggen. Dit is het tegenovergestelde van het effect dat je krijgt met een groothoeklens en kan een interessante, alternatieve draai geven aan creatieve landschapsfotografie.

De beste groothoeklenzen voor beginnende landschapsfotografen: Canon RF 16mm F2.8 STM

Golven in de branding langs de kust terwijl op de achtergrond de zon ondergaat. Het licht heeft een halo-effect gecreëerd rond de zon, dat zichtbaar is tussen het silhouet van de kustlijn.

De enorme kijkhoek van de Canon RF 16mm F2.8 STM zorgt voor een directe 'wow'-factor zodra je door de zoeker van de camera kijkt, en kan letterlijk je hele perspectief op landschapsfotografie veranderen. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 16mm F2.8 STM-objectief, ingesteld op 1/400 sec, f/11 en ISO200.

Een kleine boot, verlicht door de gloed van de ondergaande zon op de achtergrond, op kalm water. De kustlijn op de voorgrond leidt het oog van de kijker rond het frame, dat zich tot in de verte uitstrekt.

Paden, rivieren, bomen en andere objecten die van de voorgrond naar de achtergrond lopen, zoals de silhouetten van de kustlijn in deze afbeelding, kunnen een kijker door de foto leiden. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 16mm F2.8 STM-lens, ingesteld op 1/200 sec, f/11 en ISO200.

Door over te stappen op de Canon RF 16mm F2.8 STM-ultragroothoeklens krijg je een compleet nieuwe kijk op landschappen, omdat bij fotograferen met 16 mm de kijkhoek toeneemt van 84° naar iets meer dan 108°, wat in de praktijk een enorm verschil is.

De grote kijkhoek doet wonderen voor landschapsfotografie en correctie in de camera zorgt voor vertekeningsvrije resultaten. De lens biedt ook een praktische effectieve brandpuntsafstand van 25,6 mm bij gebruik in combinatie met de APS-C-formaat Canon EOS R10.

Groothoeklenzen kunnen uitgestrekte landschappen vastleggen, maar ze overdrijven ook het perspectiefeffect, waarbij alles behalve de gebieden op de voorgrond snel in de verte lijkt te verdwijnen. Als je groothoekfoto's van landschappen een 3D-stijl wilt geven, kun je vaak het beste een paar interessante objecten op de voorgrond kiezen om de aandacht van de kijker op het beeld te vestigen.

Veelzijdigste groothoekzoomlens voor landschappen: Canon RF 15-30 mm F4.5-6.3 IS STM

Een foto van verlichte waterlelies en bloemen, gefotografeerd met een lange sluitertijd en met de lens IS uitgeschakeld, waarin de lichten er onscherp uitzien.

De Canon RF 15-30 mm F4.5-6.3 IS STM biedt 5.5-stops IS voor fotograferen vanuit de hand. Deze foto is bij weinig licht gemaakt met IS uitgeschakeld. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 met een Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM-lens, ingesteld op 15mm, 1/5 sec, f/8 and ISO400.

Een foto van verlichte waterlelies en bloemen, gefotografeerd met een lange sluitertijd en met de lens IS ingeschakeld, waarin de lichten er scherp uitzien.

Je kunt het verschil in beeldhelderheid duidelijk zien wanneer de Optical IS is ingeschakeld. De lens IS werkt in combinatie met de IBIS in de EOS R6 om de resultaten nog verder te verbeteren. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 met een Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM-lens, ingesteld op 15mm, 1/5 sec, f/8 and ISO400.

Als het gaat om veelzijdigheid met een full-frame systeemcamera, is een groothoekzoomlens zoals de Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM onovertroffen. In tegenstelling tot veel groothoekzoomlenzen is deze lens verfrissend compact en licht, met een gewicht van slechts 390 g, en biedt hij een perfect bereik aan brandpuntsafstanden voor landschapsfotografie. De lens biedt niet alleen een verbazingwekkend grote maximale kijkhoek, maar ook macrofuncties van 0,52x voor close-ups en 5.5-stops IS voor scherpe foto's vanuit de hand, zelfs bij weinig licht.

Voor APS-C-spiegelreflexcamera's is de Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM al net zo perfect. Als je nog geen ervaring hebt met systeemcamera's, kun je deze lens ook gebruiken op camera's zoals de Canon EOS R10 met behulp van een Canon-vattingadapter EF-EOS R.

Prime-lenzen voor creatieve landschapsfotografie: Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM en Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM

Een veld met witte bloemen met een geel hart die in het wild groeien. In de verte zijn bergen en een meer zichtbaar.

Van groothoekopnamen tot extreme close-ups van kleine details in een landschap, de Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM kan het allemaal en is ongelooflijk veelzijdig voor een prime-lens. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM-objectief ingesteld op 1/125 sec, f/11 en ISO100.

Een close-up van meerdere witte bloemen met een geel hart die in het wild groeien. De bloemen op de voorgrond zijn scherp en de bloemen op de achtergrond zijn wazig.

De Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM biedt een macro-vergroting van 0,5x bij de kortste scherpstelafstand (14 cm), waardoor kleine objecten op halve grootte op de beeldsensor worden gereproduceerd, terwijl 5-stops IS het risico op cameratrillingen vermindert. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM-lens ingesteld op 1/1000 sec, f/4 en ISO100.

De Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM combineert een handige kijkhoek met een snel diafragma van f/1.8. Dit kan helpen om zelfs bij weinig licht korte sluitertijden te behouden als je bladeren en andere elementen in een landschap die bewegen in de wind wilt bevriezen.

Het snelle diafragma kan ook goed worden gecombineerd met de zeer korte minimale scherpstelafstand van de lens voor een geringe scherptediepte. Dit kan heel handig als je kleine objecten in een landschap wilt fotograferen en deze wilt isoleren tegen een onscherpe achtergrond, zodat alle prachtige kleuren van de natuur in de hele scène behouden blijven.

Voor een meer gematigde kijkhoek met dezelfde voordelen hoef je niet verder te kijken dan de Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM. Deze lens biedt een volledig natuurlijk perspectief bij landschapsopnamen en is bijzonder effectief voor extreme close-ups wanneer je vanuit de hand fotografeert, omdat je kunt profiteren van de 0,5x macro-vergrotingsfactor van de lens. Het snelle diafragma van f/1.8 zorgt ook voor een geringe scherptediepte voor close-ups, zodat je de achtergrond op een effectieve manier kunt vervagen.

De spectaculaire schoonheid en dramatische kracht van een prachtig landschap bieden fotografen ongekende mogelijkheden. Met de juiste camera en lenzen van Canon kun je het allemaal in volle glorie vastleggen.

Geschreven door Matthew Richards

Gerelateerde producten

  • Groothoeklens

    Canon RF 16mm F2.8 STM

    Een compacte en betaalbare 16mm full-frame groothoeklens voor de EOS R-serie, ontworpen voor vloggers en creatieve contentcreators.
  • Groothoek-primelens

    Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM

    Een compacte, lichte primelens van 24 mm die ideaal is voor landschapsfotografie, vloggen en interieurs, en voor geweldige macrofoto's.
  • Ultragroothoek-zoomlens

    Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

    Een compacte en lichte RF 15-30mm zoomlens, perfect voor als je op reis bent en onderweg stadsgezichten, landschappen en architectuur wilt vastleggen en wilt vloggen.
  • RF-lenzen

    RF 24-105mm F4-7.1 IS STM

    De ideale lens voor liefhebbers van full-frame systeemcamera's, perfect voor dagelijks gebruik. De RF 24-105mm F4-7.1 IS STM is eenvoudig in gebruik en is licht, compact en klaar om je fotografie naar een hoger niveau te tillen.
  • Systeemcamera's

    EOS R6

    Wat je ook vastlegt, hoe je het ook vastlegt, met de EOS R6 kun je creatief zijn op manieren die je nooit voor mogelijk had gehouden.
  • Systeemcamera's

    EOS R10

    Zet je volgende stappen op het gebied van fotografie en videografie met een EOS R-systeemcamera die is gebouwd rond een APS-C-sensor.
  • Gerelateerde artikelen

  • Een fotografe staat op stenen in ondiep water en fotografeert een meer dat wordt omgeven door bergen.

    LANDSCHAPSFOTOGRAFIE

    Uitdaging met landschapslenzen

    Professioneel fotograaf Verity Milligan deelt haar ervaring met het fotograferen van creatieve landschappen met twee lichtgewicht lenzen.

  • Een landschapsfoto van een boom op een heuvel, voor een paarse lucht.

    LANDSCHAPSFOTOGRAFIE

    De beste tips voor landschapsfoto's

    Ontdek de beste opnametechnieken om je landschapsfoto's naar een hoger niveau te tillen.

  • Een landschapsfotograaf kijkt door de zoeker van een Canon EOS RP om het glooiende landschap vast te leggen.

    LANDSCHAPSFOTOGRAFIE

    Landschappen vanuit de hand vastleggen

    Ontdek hoe je prachtige landschappen zonder een statief kunt vastleggen

  • Een voor- en na-foto van een moerassig landschap, met links de onbewerkte versie en rechts de zwart-witversie.

    BASISPRINCIPES VOOR BEWERKING

    Landschapsfoto's bewerken om te printen

    Bewerkingstechnieken die je landschapsfoto's transformeren in een kunstwerk.