ARCHITECTUURFOTOGRAFIE

Een nieuw niveau: je architectuurfoto's verbeteren

Ontdek de schoonheid van gebouwen, monumenten en meer met deze tips en tricks en technieken van de meermaals bekroonde Canon Ambassador Fernando Guerra.
Een man zit tegen een helderblauwe hemel op de rand van een enorm gebogen platform, op enkele meters boven de grond.

Canon Ambassador Fernando Guerra weet het een en ander over gebouwen. Hij studeerde af als architect in zijn thuisland Portugal, voordat hij enkele jaren voor een architectenkantoor in Macau ging werken. Hoewel hij genoot van zijn werk kon hij zijn voorliefde voor fotografie nooit loslaten.

Fernando's passie voor het fotograferen van gebouwen werd alsmaar groter, tot hij samen met zijn broer Sergio architectuur begon te fotograferen voor toonaangevende tijdschriften en particuliere klanten. Hij heeft nu een reeks onderscheidingen op zijn naam staan en heeft nooit meer teruggekeken.

Hier deelt Fernando enkele inzichten en tips en tricks die hij in de loop der jaren heeft geleerd.

Op locatie: het perfecte gebouw vinden

Een man staat in de uitgestrekte betonnen galerij van het Saya Park-project in Zuid-Korea.

"Ik wilde iets anders doen dan wat alle andere architectuurfotografen deden," vertelt Fernando over zijn loopbaan. "Ik wilde plezier hebben. Ik begon met het fotograferen van gebouwen met mensen erbij en die brachten ze echt tot leven. Ik heb het gevoel dat als ik architectuur fotografeer, ik een boodschapper ben. Mijn foto draagt het gebouw van de architect over op het publiek." Gemaakt met een Canon EOS 5DS R met een Canon TS-E 17mm f/4L-lens, ingesteld op 1/8 sec, f/10 en ISO200. © Fernando Guerra

Een vrouw en meerdere kinderen spelen met een springtouw in de zon, naast een fel wit gebouw. Op één na worden alle kinderen gezien in silhouet.

"Ik denk niet aan geometrie of lijnen die de aandacht in een foto sturen," zegt Fernando. "Ik ben op zoek naar vormen die ik mooi vind en de manier waarop het licht ermee speelt. Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark III (nu opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) met een Canon TS-E 24mm f/3.5L II-lens, ingesteld op 1/2500 sec, f/8 en ISO200. © Fernando Guerra

Architectuurfotografie gaat niet alleen over imposante kantoorblokken of sierlijke kerken. Hoewel deze foto's spectaculair zijn, kan elk gebouw volgens Fernando prachtig zijn - als je goed genoeg kijkt, of juist niet.

"Denk niet na over het vinden van de juiste locatie," adviseert hij. "Je vindt soms ongelooflijke gebouwen op verschrikkelijke locaties. Denk na over individuele gebouwen en wat ze interessant maakt. Het kan van alles zijn, van een vervallen schuur of een bescheiden huis tot een prachtig museum of kathedraal. Ik denk niet dat er verkeerde gebouwen zijn om te fotograferen. Je moet simpelweg wachten op het juiste licht en het juiste moment. "

Als je eenmaal verliefd bent geworden op een gebouw, raadt Fernando aan om lagen toe te voegen aan je foto's. Het is een techniek die hij heeft geleerd van een van zijn grootste inspiratiebronnen, Magnum-fotograaf Alex Webb, en het zal je helpen om een nieuwe dimensie toe te voegen aan je fotografie, zoals Fernando hieronder uitlegt.

"Zijn fotografie fascineerde me door de manier waarop hij laag op laag gebruikte om meer elementen in een opname te verwerken," zegt Fernando over Webb. "Je kunt bijvoorbeeld hier mensen neerzetten, daar een hond, en daar een man langs laten lopen met een paraplu. Zijn opnamen bestaan uit verschillende lagen waardoor je het gevoel van leven en context krijgt.

"Als architect probeer ik de perfecte afmetingen, het perfecte materiaal en de perfecte kleuren en afwerking te vinden. Als fotograaf probeer ik die elementen perfect over te brengen zodat alles er prachtig uitziet," vervolgt Fernando. "Ik ben niet op zoek naar een geometrie die 'werkt', ik probeer het gebouw er gewoon schitterend uit te laten zien. Dat is de boodschap die ik wil overbrengen."

Vrije fotografie: de 'regels' vergeten

Vier mensen zijn onscherp terwijl ze door een grote gang lopen in een groot, wit gebouw met futuristische ramen en muren.

Fernando is van mening dat fotografie altijd een uitdrukking moet zijn van de mens zelf, zelfs als dat betekent dat de traditionele regels van het genre worden geschonden. "Velen vergelijken architectuurfotografie met klassieke muziek," zegt hij. "Elke noot is zorgvuldig vastgelegd in bladmuziek en je moet spelen wat er staat. Bij mij lijkt het meer op jazz. Vergeet de regels en gebruik alleen je ogen." Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark III met een Canon TS-E 17mm f/4L-lens, ingesteld op 0,4 sec, f/9.5 en ISO200. © Fernando Guerra

Studenten lopen over de kleurrijke paden van het EPFL Quartier Nord in Lausanne, Zwitserland.

Fernando maakt opnamen vanuit de hand voor de ultieme creatieve flexibiliteit. Met het variangle touchscreen van zijn camera kan hij zijn foto's in realtime zien, ongeacht de opnamehoek. "Ik maak al jaren geen gebruik meer van de zoekers van mijn camera's," bekent de zelfbenoemde rebel. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III met een Canon TS-E 45mm f/2.8-objectief ingesteld op 1/13 sec, f/2.8 en ISO640. © Fernando Guerra

Je zou denken dat een van de eerste regels in architectuurfotografie het gebruik van een statief is. Maar daar is Fernando het niet mee eens.

"Ik hou van bewegingsvrijheid, dus ik gebruik liever geen statief, hoewel dat volgens anderen wel degelijk een fundamenteel hulpmiddel is bij het maken van architectuurfoto's," legt hij uit. "Ik blijf liever rondlopen om een gebouw vanuit verschillende hoeken te verkennen, dus ik fotografeer altijd vanuit de hand. Vanaf het moment dat ik op locatie aankom, werk ik non-stop totdat ik weer wegga.

"Een ander voordeel van het niet gebruiken van een statief is dat je op een drukke plek kunt fotograferen zonder de aandacht te trekken. Anders kunnen mensen in je kader geïntrigeerd worden en naar je kijken, in plaats van zich op een natuurlijke manier te gedragen. De variangle schermen van veel Canon-camera's zijn hier perfect voor. Je kunt opnamen maken vanuit verschillende hoeken zonder dat iemand überhaupt doorheeft dat je foto's maakt."

Wat Fernando betreft, is er eigenlijk maar één regel die je moet volgen als het gaat om de do's en don'ts van architectuurfotografie.

"Verticale lijnen moeten recht zijn, dus richt de camera nooit omhoog of omlaag, tenzij je een tilt-shiftlens gebruikt die het perspectief kan corrigeren," legt hij uit. "Je kunt het perspectief ook corrigeren in de bewerkingsfase van je software, maar ik denk niet dat het er dan goed uit zal zien. Er worden vaak nog veel andere regels besproken, maar ik denk dat je regels moet schenden om je eigen onderscheidende werk te creëren dat opvalt. Houd de verticale lijnen recht en fotografeer alsof je leven ervan afhangt."

In het licht: kies de beste tijd voor je foto's

Een uitgerekt en verhoogd houten gebouw in het donker. De omringende bomen worden verlicht door twee felle lampen.

"Blijf doorgaan en stop niet wanneer de zon ondergaat," adviseert Fernando. "Sommige gebouwen leiden een heel ander leven in het donker. De ramen van een gebouw kunnen zijn ogen zijn en 's nachts, als binnen licht brandt, is het net alsof je recht in zijn ziel kunt kijken. Sommige gebouwen veranderen in magische bouwwerken met glas dat 's nachts prachtig glinstert." Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark III met een Canon TS-E 17mm f/4L-lens, ingesteld op 30 sec, f/7.1 en ISO1600. © Fernando Guerra

Vogels vliegen in de schemering over een extravagant gebouw aan de waterkant.

"Een ding dat ik heb geleerd, is dat ik nooit de flitser zal gebruiken," zegt Fernando. "Als ik binnen fotografeer en het met mijn ogen kan zien, kan mijn Canon-camera het vastleggen. Als er extreme verschillen tussen schaduwen en goed verlichte gebieden zijn, kan ik twee belichtingen gebruiken met belichtingsstappen en deze samenvoegen of de HDR-modus van de camera gebruiken, maar ik gebruik nooit een flitser of extra belichting." Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark III met een Canon TS-E 17mm f/4L-lens, ingesteld op 1/80 sec, f/5 en ISO800. © Fernando Guerra

Iets anders wat Fernando een misvatting noemt, is dat het beste licht voor architectuurfotografie in de vroege ochtend of late middag valt, wat vaak het 'gouden uur' wordt genoemd.

"Als ik een gebouw fotografeer, begin ik 's ochtends vroeg en blijf ik tot de sterren 's avonds beginnen te fonkelen. Dat is tot op zekere hoogte dezelfde benadering als die van een fotojournalist. Ik volg het licht rond het gebouw, waarbij verschillende aspecten er op verschillende momenten van de dag beter uit zullen zien. Je ziet dan ook hoe mensen het gebouw gebruiken, wat voor een nieuw en levendig element zorgt. Het is alsof je 'een dag in het leven van een gebouw' fotografeert. Ik wil meer vastleggen dan het gebouw zelf.

"Als het licht hard is, kun je met de schaduwen spelen. Ik heb onlangs een aantal geweldige foto's gemaakt van een huis, 's middags met de zon hoog in de lucht. Het licht scheen door de dakramen naar binnen en verlichtte het hele interieur, en het zag er simpelweg fantastisch uit. Wanneer de zon lager aan de hemel staat, kan een gebouw er aan de ene kant slecht uitzien, maar geweldig aan de andere kant. Je moet gewoon rondlopen en goed blijven kijken. Zelfs als het buiten grijs en mistig is, kun je interessante foto's maken met een bepaalde zachtheid. Een andere verkeerde aanname is dat je klaar bent zodra je het gebouw vanuit één hoek hebt gefotografeerd. Kom later op de dag terug om te zien hoe de verandering in licht het gebouw heeft beïnvloed."

Dat gaat mee: de juiste lenzen kiezen

Een grote lichtinstallatie met het gezicht van een jonge vrouw is zichtbaar door het raam van een gebouw terwijl een gele auto langs rijdt.

Het Canon EOS R-systeem is ideaal voor mensen die beginnen met architectuurfotografie en vooruitgang willen boeken. Door een krachtige full-frame systeemcamera zoals de Canon EOS R te combineren met een systeemeigen RF-lens zoals de Canon RF 24-105mm F4L IS USM, de combinatie die Fernando gebruikte om deze foto vast te leggen, of de Canon RF 16mm F2.8 STM, heb je de creatieve vrijheid om te groeien. Gemaakt met 56mm, 1/100 sec, f/9 en ISO160. © Fernando Guerra

Enorme houten latten hangen verticaal aan een groot gebouw met een donkere crèmekleur. In een ruimte op de begane grond van het gebouw zijn twee personen te zien in silhouet.

Als je meer ervaring hebt als fotograaf, raadt Fernando aan om te upgraden naar tilt-shift-lenzen. "Mijn favoriete lenzen zijn de Canon TS-E 17mm f/4L en de Canon TS-E 24mm f/3.5L II," zegt hij. "Ze zijn duur, maar er is geen andere optie voor de shiftfunctie. Hiermee kun je het perspectief bepalen en verticale lijnen van gebouwen recht overeind houden." Gemaakt met een Canon EOS 5DS R met een Canon TS-E 17mm f/4L-lens, ingesteld op 1/100 sec, f/11 en ISO100. © Fernando Guerra

Als je net begint, raadt Fernando lenzen aan met een goede balans tussen een relatief breed gezichtsveld en minimale beeldvervorming. "Ik ben gek op de Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM en de Canon RF 50mm F1.8 STM," vertelt hij enthousiast. "Ze zijn klein en onopvallend, zodat je onopgemerkt foto's kunt maken. De kwaliteit is geweldig en ze zijn relatief goedkoop. Ik gebruik ook de Canon EF 24-240 mm F4-6.3 IS USM omdat deze zo veelzijdig is. Ik kan geen vervorming gebruiken in mijn architectuurfoto's, maar dankzij de ingebouwde correcties in camera's van de EOS R-serie wordt het een lens zonder vervorming."

Een ander belangrijke lens die vooral geschikt is voor architectuurfotografie is de Canon RF 16 mm F2.8 STM. Deze primelens met een brandpuntsafstand van 16 mm is niet alleen zeer betaalbaar, maar heeft ook een ultrabrede kijkhoek zodat je meer kunt vastleggen, zoals een hele brug. Architectuurliefhebbers zullen ook dol zijn op de interessante effecten op lijnen en hoeken die de lens biedt.

Als je eenmaal een camera en lens hebt die bij je passen en de basisbeginselen van het genre onder de knie hebt, adviseert Fernando om meer te experimenteren met je architectuurfotografie, van de hoek van je foto tot de lensfilters.

"Een Neutral Density-filter is ideaal voor lange belichtingen, zelfs bij helder licht," legt Fernando uit. "Bij het fotograferen van architectuur op een drukke plek zorgt een lange belichting ervoor dat alle mensen en het bewegende verkeer effectief verdwijnen, waardoor ze niet meer op de foto verschijnen. Een circulair polarisatie-filter is ideaal voor het verwijderen van reflecties van glazen ramen. Het werkt net zo goed op gebouwen met een glanzende afwerking. Ik moest een betonnen gebouw fotograferen dat rood was geschilderd en superglanzend was. Ik heb het circulair polarisatie-filter gebruikt en alle glans verdween, waardoor de kleur naar voren kwam."

Voor Fernando is het fotograferen van architectuur meer dan zomaar een opdracht: het is een roeping. Een roeping die werd geïnspireerd door een hart dat sneller gaat kloppen van mooie gebouwen.

"Ik fotografeer architectuur als beroep, maar ik heb nog steeds het gevoel dat de mensen die zich in het gebouw bevinden of die het gebouw gebruiken het interessantste element van de foto zijn," besluit hij. "Voor mij draait het bij architectuurfotografie om het vastleggen van het leven."

Ben je klaar om aan de slag te gaan?

Geschreven door Matthew Richards

Gerelateerde producten

Gerelateerde artikelen

  • STADSFOTOGRAFIE

    Haal alles uit stadsfotografie met Canon's beste tips

    Leg prachtige stadsgezichten en gedetailleerde stedelijke scènes vast. Lees verder voor alle adviezen, tips, technieken en inspiratie die je nodig hebt.

  • STADSFOTOGRAFIE

    Stedelijke compositietips

    Paula Stopka's gids voor het maken van opvallende foto's van gebouwen en stadsgezichten.

  • STRAATFOTOGRAFIE

    Ontdek abstracte straatfotografie

    Maak prachtige kunst van alledaagse onderwerpen met deze eenvoudige technieken voor surrealistische stedelijke foto's.

  • STRAATFOTOGRAFIE

    Lens challenge voor straatfotografie

    Waarom de Canon RF 28mm F2.8 STM niet mag ontbreken in de kit van een straatfotograaf.