FILMMAKING

Het Tam Tam-basketbalteam op film vereeuwigen met de
EOS C300 Mark II

Producent Francesca Tosarelli en regisseur Mohamed Kenawi kozen voor Canon Cinema EOS om het verhaal over een uniek jong basketbalteam te verfilmen. Dit is de reden.
Een groep basketballers staat op het veld rond hun coach. Links van hen staan drie filmmakers met een draaiende camera en een microfoon.

Voor het vastleggen van het verhaal van Tam Tam moest behalve snelle actie op het basketbalveld ook de dialoog tussen coach en spelers worden gefilmd. DoP Salama Abdo bevestigde een van zijn Canon EOS C300 Mark II-body's (nu opgevolgd door de Canon EOS C300 Mark III) aan een gimbal om het spel vanuit alle hoeken te filmen en zo vloeiende beelden vast te leggen. Over de objectieven Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM (nu opgevolgd door de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM) en Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM (nu opgevolgd door de Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) die hij gebruikte, zegt hij: "Ik ben onder de indruk van hoe scherp ze zijn en ze gemaakt van goede materialen." © Francesca Tosarelli

"Basketbal is een grote zegen voor mij. Het voelt alsof ik was voorbestemd om het spelen", zegt de 19-jarige King, die zich helemaal thuisvoelt op het basketbalveld van Castel Volturno, een plaats aan de Italiaanse kust.

Maar als kind van immigranten was sporten helemaal geen vanzelfsprekendheid, als gevolg van de Italiaanse wetgeving. In Italië geboren kinderen van immigranten zijn namelijk niet automatisch staatsburgers. Zonder paspoort en identiteitsbewijs worden ze volgens de wet beschouwd als buitenlanders en kan ze deelname aan sport in competitieverband worden ontzegd.

In Kings woonplaats Castel Volturno, ten noorden van Napels, wonen tienduizenden migrantenfamilies uit West-Afrikaanse landen, zoals Nigeria en Ghana. Velen leven hier in de marge van de Italiaanse maatschappij, zonder papieren en in armoede. Criminaliteit tiert welig en de maffia is de baas op straat.

Toen de voormalige Italiaanse basketbalster Massimo Antonelli inzag hoe weinig kansen jongeren hadden, besloot hij een non-profitorganisatie op te richten om de plaatselijke kinderen een alternatief pad te bieden. Het Tam Tam-basketbalteam maakte naam voor zichzelf en haalde het nieuws door de strenge Italiaanse wetten rond staatsburgerschap uit te dagen, en zelfs verandering teweeg te brengen.

Hun verhaal wordt nu verteld in Tam Tam Basket, een lange documentaire voor Al Jazeera. De film werd geproduceerd door Canon Ambassador Francesca Tosarelli, die in 2020 ook de COVID-19-pandemie in Noord-Italië in beeld bracht en heeft gewerkt in Irak, Midden-Amerika en de Democratische Republiek Congo, en geregisseerd door Mohamed Kenawi voor het Jordaanse productiebedrijf Vision4Arts.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

"Afrikaans-Italiaanse minderjarigen die hier zijn geboren, moeten worden erkend als Italiaans staatsburgers, maar dat gebeurt niet", zegt Francesca. "Er is jaren gestreden om een uitzondering te maken voor deze jonge atleten om te mogen meedoen in competitieverband. Uit de film blijkt dat de strijd nog niet voorbij is."

De film werd gemaakt met twee Canon EOS C300 Mark II-body's (nu opgevolgd door de Canon EOS C300 Mark III) en Canon-zoomobjectieven, waaronder de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM en Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM. Het team probeerde de balans te vinden tussen snelle sportieve actie en emotionele interviews die het verhaal van hoop van het Tam Tam-team vertellen.

Een groep mensen zit op het dak van een vervallen gebouw. Drie van hen richten twee camera's op statieven op de vierde persoon, die wordt geïnterviewd.

Jeffrey (16) wordt geïnterviewd op het dak van een in verval geraakt gebouw in de plaats Villaggio Coppola, waar het Tam Tam-team elke dag traint op een basketbalveld in de buitenlucht. Dit gebied is een van de grootste illegale constructies in Europa. "Jeffrey herinnert ons eraan hoe uitsluiting leidt tot diepgewortelde woede en hoe dit een motor van verandering kan zijn als deze woede op een positieve manier wordt gebruikt, zoals via sport", zegt Francesca. © Francesca Tosarelli

Het team overtuigen

Francesca las een aantal jaar geleden in Italiaanse kranten voor het eerst over het Tam Tam-team en hun verhaal sprak tot haar verbeelding. "Ik ben gefascineerd door verhalen van gewone mensen die iets buitengewoons doen en zo een verandering van de burgerrechten bewerkstelligen", zegt ze. "Dit verhaal is poëtisch, internationaal en hun stemmen zijn echt krachtig."

Dus toen vriend en collega-regisseur Ayed Nabaa haar voorstelde om een documentaire over het team te maken, twijfelde ze geen moment. In de loop van het project nam Mohamed Kenawi de rol van regisseur over en toen het tijd was om te filmen in de zomer van 2021 was Francesca, die normaal achter de camera staat, zeven maanden zwanger. Salama Abdo nam haar plaats in als DoP en Francesca ging zich bezighouden met de creatieve ontwikkeling en productie.

In Tam Tam Basket worden vier tieners op en naast het veld gevolgd, samen met hun coach Massimo Antonelli. Zijn strijd voor sociale inclusie en het bieden van kansen aan degenen die ze niet vaak krijgen, hebben hem het volledige respect van zijn team opgeleverd. "De band tussen de coach en de spelers is echt heel sterk", zegt Francesca. "De tieners vertrouwen hem en zien hem als een soort tweede vader.

"Het was niet eenvoudig om het vertrouwen van de tieners te winnen, maar dankzij de coach konden we uiteindelijk ook met hen een band opbouwen", zegt ze. "Hun waardering voor de uiteindelijke film was ontzettend mooi om te zien. Als mensen zichzelf herkennen in wat ze zien, betekent dit dat we het verhaal hebben verteld dat we wilden vertellen. Menselijkheid, ethiek en journalistiek komen dan samen."

Een groep mensen die twee camera's op statieven bedient, draait zich om en kijkt in de camera.

De crew achter de documentaire over Tam Tam Basket bereidt zich in het huis van coach Massimo voor op een interview, waarvoor het twee Canon EOS C300 Mark II-camera's gebruikt. Van links naar rechts: camera-assistent en DIT Anna-Maria-Christine Marmulla, DoP Salama Abdo, geluidstechnicus Mohammad Khair Ali Ger, Tam Tam-coach Massimo Antonelli en regisseur Mohamed Kenawi. © Francesca Tosarelli

Een tienerjongen in gestreepte polo en korte broek zit op een beschadigde muur met zijn gevouwen handen voor hem. Op de achtergrond staan vervallen gebouwen.

"Wat ik meemaak met Tam Tam is mijn grote droom. Een droom die uit het niets kwam. Ik verwachtte het niet", zegt Karim, een van de hoofdrolspelers in de film. De 16-jarige jongen laat in de film zijn zachte kant zien. "Karim is dankbaar voor het leven en zich bewust van de kansen die zich aandienen. Hij weet hoe hij deze moet aangrijpen", zegt Francesca. © Francesca Tosarelli

Lichte filmapparatuur

Het team filmde in de run-and-gun-stijl om de razendsnelle sportactie vast te leggen, plus snelle interviews en momenten van reflectie. "Het gebruik van Canon-apparatuur had vele voordelen, vooral qua gebruiksgemak", zegt Francesca. "We hadden de vrijheid om ons snel te verplaatsen met de camera's, zonder de scherptediepte of het licht te hoeven aanpassen. En dat scheelt een hoop tijd. We konden heel snel werken."

Tijdens het filmen in Castel Volturno, een plek waar armoede en werkloosheid en georganiseerde misdaad en kleine criminaliteit hand in hand gaan. was het cruciaal om lichtvoetig te zijn. "Op zo'n plek gelden andere regels. Daar moet je rekening mee houden als je als tv-crew op locatie filmt", aldus Francesca. "Op sommige plekken kun je gewoon beter niet filmen, zelfs geen B-roll-opnamen. Zonder dat je het zelf weet, werk je misschien wel in gebieden waar de maffia de scepter zwaait. Ook kun je zomaar ongedocumenteerden op camera vastleggen of mensen die illegaal onderdak hebben."

Dankzij de compacte Canon EOS C300 Mark II-camera's kon de crew zich snel verplaatsen door de straten van het dorp, op het basketbalveld en daarbuiten. "Andere camera's moet je inpakken als je naar een nieuwe locatie gaat", zegt Francesca. "De EOS C300 Mark II is altijd gebruiksklaar." Het nieuwste model, de Canon EOS C300 Mark III, bouwt voort op de sterke punten van zijn voorganger. Het heeft hetzelfde veelzijdige, modulaire ontwerp dat direct kan worden gebruikt, aan een drone of gimbal kan worden bevestigd of kan worden uitgerust met extra modules voor filmen in een studio.

Een cameraman gebruikt de Canon EOS C300 Mark III tijdens een opname op een vliegveld.

Canon EOS C300 Mark III: zes belangrijke functies en innovaties

Hier bekijken we de belangrijkste eigenschappen en functies van de Canon EOS C300 Mark III, waaronder een nieuwe sensorinnovatie van Canon: Dual Gain Output (DGO).

De ergonomie maakt een enorm verschil, voegt DoP Salama toe. "Deze camera is licht en eenvoudig te gebruiken, zowel vanuit de hand als met een schouderstatief. De handgrepen aan de bovenkant en zijkant geven je veel mogelijkheden, net als het flexibele scherm. Je kunt er in alle hoeken mee filmen: van onderen, van de zijkant, tussen je benen of van boven. We hebben de EOS C300 Mark II vanuit de hand en op een statief gebruikt en we hebben ook een paar opnamen op een gimbal gemaakt."

Salama ging zelfs tot zijn heupen het water in met de camera boven zijn hoofd om te filmen hoe het Tam Tam-team samen aan het zwemmen was. "Ik was erg blij dat ik met de camera vanuit de hand kon filmen, zelfs terwijl ik tot mijn middel in het water stond", zegt hij.

De crew van de Tam Tam Basket-film staat op een basketbalveld met een groep jonge basketballers.

Beeldkwaliteit die past bij rake woorden

"De openhartigheid in de interviews is bij uitstek het hoogtepunt van de film", zegt Francesca. "Karim is een erg verlegen jongen, maar op camera komt hij goed uit zijn woorden, bijna poëtisch. King praat over integratie en staatsburgerschap op zo'n eenvoudige en begrijpelijke manier. Ik stond versteld van zijn wijsheid en diepgang. Zij vertegenwoordigen de stem van miljoenen tieners over de hele wereld die in vergelijkbare omstandigheden leven."

De interviews werden opgenomen nabij de in verval geraakte gebouwen van Villaggio Coppola en rond het basketbalveldje van het team. Salama gebruikte hiervoor een gemotoriseerde slider. Hij schakelde tussen 50 fps en 25 fps en vertrouwde op Dual Pixel CMOS AF om zijn onderwerpen scherp te houden. "De autofocus van de EOS C300 Mark II is geweldig", zegt Francesca. "Je kunt je onderwerpen eenvoudig scherp houden met zoomobjectieven door het kleine vierkantje te gebruiken."

De crew maakte de film in het midden van de zomer en moest dus omgaan met de hoge temperaturen en het felle zonlicht. De crew kon snel reageren op veranderende lichtomstandigheden dankzij het grote gevoeligheidsbereik van maximaal ISO 102400 van de camera (net als op de nieuwere Canon EOS C300 Mark III) gecombineerd met de ingebouwde ND-filters, voor nog eens 10 stops belichtingsregeling (in uitbreidingsmodus). Zelfs de weerspiegeling van de zon op het water aan de kust vormde geen probleem.

Filmen met Canon Log 2 vergrootte ook het dynamische bereik van de camera tot wel 15 stops. "Met het dynamische bereik van de sensor konden we geweldige opnamen maken, van timelapses op het strand tot opnamen van silhouetten", zegt Francesca. "Tijdens de nabewerking bleek dat de beelden echt van topkwaliteit waren. Zo konden we de kleuren eenvoudig perfectioneren. De EOS C300 Mark II heeft alles wat een DoP nodig heeft." De EOS C300 Mark III gaat een stap verder met de beeldkwaliteit dankzij een innovatieve DGO-sensor die meer dan 16 stops dynamisch bereik biedt en ook werkt met Dual Pixel CMOS AF. Het nieuwste model heeft ook Canon Log 3 en opties voor groot dynamisch bereik voor Log-opnamen.

Francesca hoopt dat het publiek "persoonlijk geraakt" wordt door het verhaal van het Tam Tam-team. "Het is een symbolische, universele film over worstelingen en emancipatie, en een droom die werkelijkheid wordt."


Tam Tam Basket is bekroond als beste documentaire op het Integrazione Film Festival in het Italiaanse Bergamo en zal worden vertoond op het Festival of Migrant Film in de Sloveense hoofdstad Ljubljana. Eind 2022 wordt de film uitgezonden op Al Jazeera, gevolgd door een wereldwijde release online.

Lucy Fulford

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro