ARTIKEL

Het filmen van de Netflix-hit Citation met de EOS C500 Mark II

Om zijn enorm succesvolle Nollywood-film Citation een bioscoopuitstraling te geven, koos regisseur en filmmaker Kunle Afolayan voor Cinema EOS-camera’s en een paar Sumire Prime-objectieven.
Nollywood-regisseur Kunle Afolayan naast een Canon Cinema EOS-camera op de set van zijn film Citation.

Nollywood-regisseur, -producent en -acteur Kunle Afolayan poseert naast een Canon EOS C500 Mark II op de set van zijn populaire Netflix-film Citation. “In een gezonde filmmarkt werken streamingdiensten en bioscopen samen – ze hebben verschillende doelen en kunnen elkaar ondersteunen," zegt Kunle. "Nollywood is nog aan het groeien binnen de bioscoopindustrie, maar krijgt ook steeds meer erkenning op streamingplatforms." © Kunle Afolayan

"Een van mijn belangrijkste doelen is om niet alleen geweldige Nigeriaanse en Afrikaanse verhalen te vertellen, maar ook om deze te delen met de rest van de wereld," zegt de bekroonde regisseur Kunle Afolayan. "Verhalen over mensen zijn universeel en voor iedereen te begrijpen als ze goed geproduceerd zijn."

Met zijn meest recente release Citation, die wereldwijd beschikbaar is op Netflix, is de Nigeriaanse filmmaker goed op weg om dit doel te bereiken. Kunle is geboren en getogen in Lagos en maakte al op jonge leeftijd kennis met de wereld van de film. "Ik heb altijd een grote waardering gehad voor geweldige verhalen en films, omdat ik hier als kind mee opgroeide," zegt hij. "Mijn vader, Adeyemi Josiah Afolayan, was een populaire Nollywood-regisseur en producent van toneelstukken en films. Film zit in mijn bloed."

Kunle werkte eerder bij een bank, maar realiseerde zich dat hij niet zijn echte passie volgde. Hij besloot zich te laten omscholen tot filmmaker aan de filmacademie van New York. Inmiddels is hij een van de bekendste filmmakers van Nollywood – de Nigeriaanse filmindustrie – met populaire films als Mokalik en The Figurine, en heeft hij Kunle Afolayan Productions Television (KAPTv) en Golden Effects Pictures opgericht.

Citation vertelt het verhaal van een studente aan de universiteit die onbedoeld het gevecht met de gevestigde orde aangaat wanneer ze een populaire professor aangeeft wegens poging tot verkrachting. De film is gebaseerd op ware gebeurtenissen. "Citation is een ongelooflijk verhaal dat overal impact zal hebben," zegt Kunle. "Het gaat over een jonge vrouw die aan de universiteit studeert en seksueel wordt misbruikt in ruil voor betere en hogere cijfers – een heel actueel onderwerp in Nigeria en iets wat volgens mij overal ter wereld gebeurt, maar niet wordt besproken."

Hier delen Kunle en zijn DoP Jonathan Kovel hoe de Canon EOS C500 Mark II en Sumire Prime-objectieven voldeden aan hun creatieve wensen en hielpen om van Citation een Netflix-hit te maken.

Regisseur Kunle Afolayan en zijn crew filmen buiten in het felle zonlicht. Er wordt een grote paarse parasol gebruikt om de camera in de schaduw te houden.

Kunle, rechts, regisseert de actie in Citation. Kunle's productiebedrijf richt zich op het maken van films over Nigeria en heel Afrika. Hij deelt deze verhalen graag met een groot publiek, zowel wereldwijd als dichter bij huis. "Streamingdiensten zijn niet alleen geweldig voor het verspreiden van verhalen over de hele wereld, maar ook voor het delen van content in het land waarin het geproduceerd is," zegt Kunle. "Zo zijn er in sommige steden in West-Afrika bijvoorbeeld geen bioscopen. Daar zijn ze dus sterk afhankelijk van streamingdiensten als hun primaire bron van vermaak en educatie." © Kunle Afolayan

DoP Jonathan Kovel filmt een scène in de rechtbank op de set van het Nollywood-drama Citation.

Jonathan Kovel filmt een scène op de set van Citation. Dit was de eerste keer dat de ervaren DoP met de Canon EOS C500 Mark II werkte. "De full-frame look doet denken aan klassieke films uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw die met 65mm zijn opgenomen, en dat is altijd goed," zegt hij, hoewel 65mm en full-frame (35mm) natuurlijk aanzienlijk van elkaar verschillen. © Kunle Afolayan

5.9K full-frame verhalen vertellen

"Voor mij als regisseur zijn twee dingen belangrijk," zegt Kunle. "De productie moet een geweldig verhaal hebben en de productiewaarde moet voldoen aan hoge eisen. Het laatste is het belangrijkst, want hoe geweldig een verhaal ook is, als dit niet goed geproduceerd wordt, doe je hier geen recht aan. Geweldige producties vragen om geweldige apparatuur."

Cinema EOS-camera’s zijn Kunle niet vreemd, want hij nam zijn film Mokalik op met een Canon EOS C300 Mark II. Maar voor Citation viel zijn oog op een nieuwe camera, die zijn aandacht had getrokken op de IBC-technologieshow in Amsterdam in 2019.

"Ik stond versteld van de mogelijkheden van de Canon EOS C500 Mark II," herinnert hij zich. "Het is niet gebruikelijk dat een regisseur een DoP vertelt welke apparatuur hij moet gebruiken, maar ik wilde altijd al eens opnamen maken met een 4K full-frame camera, en ik wist dat deze camera door Netflix zou worden goedgekeurd. Iets wat belangrijk was voor deze productie."

DoP Jonathan Kovel had al eerder camera's uit Canon's C300-serie gebruikt, maar dit was zijn eerste film met de Canon EOS C500 Mark II. "Ik had al honderden uren opnamen gemaakt met camera's uit de EOS 5D-serie en was dus vertrouwd met de full-frame objectieven, de zichthoek en de scherptediepte," zegt hij. "We filmden in 5.9K en RAW. Ik zou geen enkele camera met minder dan de volledige resolutie en RAW gebruiken. Ik wil niet rommelen met de beeldhoek en ik wil altijd beelden leveren met maximale speelruimte voor de bewerking."

Jonathan en Kunle combineerden de full-frame camera met Canon's Sumire Prime-objectieven. "Deze gaven de opnamen een zachte en filmische uitstraling en lieten het onderwerp mooi uitkomen – perfect voor het vertellen van krachtige verhalen," zegt Kunle.

Jonathan beschrijft de Sumire-look als "zacht en sensueel, maar toch scherp en levendig", en zegt dat hij deze objectieven zou aanraden voor elk full-frame sferisch project. "De combinatie van de camera en deze objectieven geeft een mooie organische en natuurlijke look – met niet te veel contrast en een niet te digitale uitstraling," voegt hij toe.

Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Actrice Temi Otedola zit aan een kantinetafel en leest een flyer, waarbij een cameracrew haar van achteren filmt.

Citation is gebaseerd op ware gebeurtenissen en is een filmdrama over de studente Moremi, die gespeeld wordt door Temi Otedola (op de afbeelding). Ze moet opboksen tegen machtige instellingen wanneer ze haar professor beschuldigt van poging tot verkrachting. De grote kwesties rond verantwoording en een cultuur van seksuele intimidatie worden voornamelijk behandeld tijdens de hoorzittingen in de universiteitsrechtbank. "Het is een ongelooflijk verhaal, dat overal impact zal hebben," zegt Kunle. © Kunle Afolayan

Een poster van de Netflix-film Citation, geregisseerd door de Nigeriaanse filmmaker Kunle Afolayan.

Citation stond bovenaan in de Netflix-hitlijsten in Nigeria en is in heel Europa te streamen. Na de release van de film heeft het productiebedrijf van Kunle getekend voor een samenwerking met Netflix om drie originele films te maken. © Netflix

Verse verhalen van het continent

Citation kreeg lof voor het durven behandelen van het moeilijke onderwerp seks-voor-cijfers en voor het bieden van een meer genuanceerd sociaal commentaar dan eerdere Nollywood-films. Kunle is vastberaden om Nigeriaanse en Afrikaanse verhalen in de spotlights te zetten, wat te zien is in zijn hele oeuvre.

"Ik probeer zo origineel mogelijk te zijn en verhalen te vertellen die dicht bij me staan en die ik echt begrijp," legt hij uit. "Ja, ik ben een regisseur en ik kan veel verschillende soorten producties regisseren. Maar als het gaat om het vertellen van verhalen ben ik diep geworteld in mijn omgeving en haal ik veel inspiratie uit mijn afkomst. Ik kan een verbluffend verhaal vertellen dat diep geworteld is in Nigeria/Afrika – voor echte en betekenisvolle producties is deze authenticiteit belangrijk."

Een nieuwe lichting van lokale productiebedrijven vertelt verhalen en biedt frisse benaderingen van filmmaken volgens Nollywood. "Het voordeel van onafhankelijke productiebedrijven is dat ze minder bang zijn om harde, aangrijpende verhalen te vertellen – daar zit dus een hoop wrijving en emotie in," zegt Kunle. Het hebben van betaalbare apparatuur, zoals bij Citation, is een extra bonus, voegt hij toe, omdat onafhankelijke productiebedrijven vaak een klein budget hebben.

Ondanks zijn succes zegt Kunle dat er nog veel werk moet worden verricht voor het wereldwijd verspreiden van Afrikaanse verhalen. "Er worden nog steeds te weinig in Nigeria – en in Afrika – geproduceerde films in Europa vertoond, zowel in de bioscoop als op filmfestivals zoals Cannes. Er worden een hoop prachtige onafhankelijke films gemaakt, maar ze krijgen niet de erkenning die ze verdienen, omdat ze niet worden gesponsord door internationale productiebedrijven met grote budgetten."

Cinematograaf Patrick Smith met een Canon EOS C500 Mark II-cinemacamera.

Goedgekeurd door Netflix: EOS-cinemacamera's van Canon

Nu de Canon EOS C300 Mark III en de Canon EOS C70 zijn toegevoegd aan de lijst met door Netflix goedgekeurde camera's, spreken we met cinematograaf Patrick Smith over het filmen van originele producties voor het wereldwijde contentplatform.
DoP Jonathan Kovel en zijn crewleden filmen een outdoorscène waarin jonge mannen de confrontatie met elkaar aangaan voor de Netflix-productie Citation.

De Canon EOS C500 Mark II is slechts een van de vele Canon-camera’s die zijn goedgekeurd voor gebruik door Netflix. "Een voordeel van deze camera is dat hij redelijk licht is," zegt Kunle. "We gebruikten hem in combinatie met een Steadicam en hij was gemakkelijk te manoeuvreren. Door het lage gewicht is de camera flexibel te bewegen." © Kunle Afolayan

Door Netflix goedgekeurde camera’s voor het streamingtijdperk

Hoewel Nollywood-films nog ontbreken in de Europese bioscopen, bereiken ze tegenwoordig een veel breder publiek via platforms zoals Netflix. "Streamingdiensten zijn heel belangrijk voor het vertonen van content van andere continenten," zegt Kunle. "Als ze niet bestonden, zou dit niet alleen heel jammer zijn voor de onafhankelijke productiebedrijven, maar ook voor de kijkers. Zij zouden dan maar een beperkt deel van de wereld zien."

Netflix staat centraal in de persoonlijke reis van Kunle sinds zijn eerste film, October 1, in 2014 op het platform verscheen. "Dat heeft alles voor me veranderd," herinnert hij zich. “De streamingdienst nam rechtstreeks contact met me op en ik wist meteen dat dit een stap in de goede richting was – voor mijzelf, maar ook voor onafhankelijke Nigeriaanse en Afrikaanse filmbedrijven. Want in die tijd had Netflix geen abonnees in Nigeria. Deze stap vertelde me dat Netflix oog had voor een universele waardering voor content."

Sindsdien domineert Kunle de lijst met best bekeken films van Netflix Nigeria, waarbij Citation zes weken na de release een positie in de top 10 vasthoudt.

Bij het plannen van deze productie was het erg belangrijk voor hem om een camera te gebruiken die op de Netflix-lijst van goedgekeurde camera's staat. Zo wist hij zeker dat zijn film zou voldoen aan de strenge eisen van het platform. Er zijn meerdere Cinema EOS-camera’s van Canon goedgekeurd voor Netflix-producties, waaronder de EOS C500 Mark II, EOS C700 FF, EOS C300 Mark III en EOS C70.

Kunle Afolayan en DoP Jonathan Kovel bereiden een opname voor bij een standbeeld van een lezende man, waarbij een Canon EOS C500 Mark II op een slider is bevestigd.

Kunle wilde heel graag de Canon EOS C500 Mark II uitproberen en zowel hij als zijn DoP Jonathan Kovel waren heel enthousiast over de resultaten. "De camera zit in een compleet eigen wereld. Hij is zo flexibel dat we hem in allerlei verschillende scenario's konden gebruiken,” zegt hij. Zo kon de EOS C500 Mark II ook bevestigd worden op sliders om vloeiende bewegende opnamen te maken, zoals te zien is op deze foto. © Kunle Afolayan

"Voor Citation besloten we voor UHD te kiezen, met het oog op de eisen van Netflix," zegt Kunle. "De EOS C500 Mark II gaf ons de kans om in 5.9K op te nemen. Het was redelijk eenvoudig om het beeldmateriaal te bewerken in proxy en het vervolgens terug te synchroniseren en om te zetten naar de resolutie die we wilden."

Citation is – samen met veel van Kunle's andere producties, waaronder Mokalik, October 1 en The CEO – beschikbaar om te streamen op Netflix in Europa. Zijn productiebedrijf is nu een samenwerking met Netflix aangegaan voor het maken van drie originele films, te beginnen met een bewerking van Swallow, de derde roman van de Nigeriaans-Amerikaanse schrijver Sefi Atta.

“Platforms zoals Netflix kunnen wereldwijd bewustzijn creëren rondom bepaalde onderwerpen en bieden onafhankelijke filmmakers de mogelijkheid om zich in verschillende landen te laten zien," zegt Kunle. "Het gaat erom de juiste content bij de juiste mensen te krijgen, overal ter wereld. De vraag naar geweldige verhalen bestaat overal, of dat nu op het grote scherm is of thuis vanaf de bank."

Lucy Fulford

Gerelateerde artikelen

  • Filmmaker Steve Holleran gebruikt een Canon EOS C300 Mark III om een danseres op de vleugel van een vliegtuig te filmen.

    ARTIKEL

    Waarom een speciale Cinema EOS-camera kiezen?

    Waarom zou je een cinema-camera kiezen als je met hybride camera's al zoveel kunt doen? Ontdek zes redenen waarom een Cinema EOS-camera voor videografen de beste keuze is.

  • ARTIKEL

    Sea Dragon filmen met Sumire Prime-objectieven

    Hoe de cinematografische look van de Canon Sumire Prime-objectieven filmmaker Clemens Majunke de vintage esthetiek gaf om een previctoriaans verhaal te filmen.

  • Filmmaker Ben Sherlock met de Canon EOS C500 Mark II.

    ARTIKEL

    Vergelijking van twee cinematografische krachtpatsers

    Documentairemaker Ben Sherlock onderzoekt wat de Super 35mm EOS C300 Mark III en de full-frame EOS C500 Mark II te bieden hebben in het veld.

  • Filmmaker Michael Zomer met op de achtergrond de bomen van een regenwoud en een Canon-camera op zijn schouder.

    FILMMAKING

    9 fouten bij het filmmaken en hoe je ze kunt vermijden

    Filmmakers Roberto Palozzi, Michael Zomer en Juan Luis Cabellos vertellen over hun grootste fouten als beginnend filmmaker en hoe je kunt voorkomen dat je hun fouten herhaalt

  • Meld je aan voor de nieuwsbrief

    Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro