SPORT EN ACTIE

Openhartige gesprekken: Vladimir Rys en Jiří Durdík

Hoe vertel je een split-second story die er echt uitspringt? Canon Ambassador en ervaren actiefotograaf Vladimir Rys gaat met Jiří Durdík, winnaar van de 2022 Canon Redline Challenge, in gesprek over hun ontwikkeling als fotograaf, hoe ze fotografie aanpakken en welke apparatuur ze gebruiken.
Een motocrosser is vastgelegd tijdens een race, je ziet modder door de lucht vliegen en aan weerszijden ook de vage omtrekken van andere coureurs in actie.

Jiří Durdik, winnaar van de Canon Redline Challenge 2022, had al eerder foto's gemaakt van deze kampioenschappen motocross in Tsjechië en wist waar hij moest gaan staan om precies de goede foto te maken. Toch stond er rechts in de foto nog iemand die hij heeft verwijderd door hem weg te snijden. Zo kreeg de foto een strakkere compositie. Gefotografeerd met een Canon EOS 7D Mark II (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS 90D) met een 150-500mm-objectief ingesteld op 1/80 sec, f/16 en ISO400. © Jiří Durdik

Voor actiefotograaf en Canon Ambassador Vladimir Rys ligt de kracht van fotografie in het vertellen van een split-second story in één foto, vooral als het om de hoogte- en dieptepunten van supersnelle sporten zoals motorraces gaat. "Het 'beslissende moment' maakt een foto bijzonder'', legt hij uit. "Dat kan de uitdrukking op iemands gezicht, een prachtige compositie, een bepaalde lichtcompositie of al deze factoren tegelijk zijn''.

Het vastleggen van dit bijzondere moment was de opdracht van de tweede jaarlijkse Redline Challenge van Canon en hobbyfotografen uit de hele wereld zonden hun mooiste split-second foto's in. De winnaar van 2022 is Jiří Durdík en hij ontvangt een Canon EOS R5 en een Canon RF 24-70mm F2.8L USM-objectief. Bovendien wordt fotojournalist en Canon Ambassador Laura El-Tantawy zijn mentor.

Vladimir maakte een afspraak met Jiří die ook uit Tsjechië komt om te praten over zijn winnende foto, creatieve technieken voor het maken van actiefoto's en hun groei als fotograaf.

Vladimir: Allereerst wil ik je feliciteren, Jiří, met het winnen van de Canon Redline Challenge 2022. Ik vond de compositie van je foto heel mooi. Ik zou het beschrijven als georganiseerde chaos. De jury zei dat ze er uren naar konden kijken, omdat er zoveel te zien is. Maak je vaak motocrossfoto's?

Jiří: Ik denk dat dit de zesde keer was. Ik heb deze foto gemaakt op een regenachtige dag in augustus en wilde zoveel mogelijk coureurs in het frame hebben. Daar wordt het rommeliger van, maar ook dramatischer. Het lastige van motocrossfoto's is te beslissen waar je moet staan, omdat de groep coureurs na de eerste ronde uit elkaar valt en dan is het moeilijk om een interessante foto te maken.

Het logo van de Canon Redline Challenge.

De Redline Challenge

Bekijk de foto's die de Split Second Story-shortlist hebben gehaald.

Vladimir: Ik weet precies wat je bedoelt! En dan moet je ook nog proberen schoon te blijven, omdat de modder je om de oren vliegt.

Jiří: Precies. Zodra je een foto hebt genomen, moet je de camera snel opbergen. Dat is net zo als bij sleeraces. Je staat maar twee meter bij de sporters vandaan en je moet je camera dus onder je jas houden, anders raakt het objectief beschadigd. Ik gebruik een Canon EOS 7D Mark II. Daar ben ik heel blij mee, hij is snel en betrouwbaar. Ik heb een Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM-, eenCanon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM- en een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM objectief die ik gebruik voor natuurfoto's.

Een auto scheurt over een racebaan, de omgeving vervaagt door de beweging.

"Het is moeilijk om een goede foto te beschrijven, want een goede foto spreekt voor zichzelf'', zegt Vladimir. "Een goede foto doet je even stilstaan om nog een keer te kijken en weerspiegelt emoties. Voor mij gaat het bij fotografie alleen maar om gevoelens''. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark III en een Canon EF 200mm f/2L IS USM-objectief ingesteld op 1/10 sec, f/2 en ISO50. © Vladimir Rys

Vladimir: De Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM is mijn favoriete objectief. Ik gebruik al sinds 2000, dus meer dan 20 jaar, Canon-camera's en heb nog nooit problemen gehad in de regen. Ik gebruik niet eens een beschermhoes. Je hebt een Canon EOS R5 gewonnen. Ben je daar blij mee? Nu kun je nog mooiere foto's maken.

Jiří: Ja, ik denk echt dat ik een grote sprong voorwaarts kan maken. Hij heeft een veel hogere resolutie, ik heb nog niet eerder digitaal met full-frame gewerkt. Daar kijk ik echt naar uit en naar de betere weergave van kleuren en de lichte gebieden en schaduwen. En het scherpstelsysteem is natuurlijk perfect voor sport- en natuurfoto's van bijvoorbeeld vliegende vogels. Ook heeft de camera betere beeldstabilisatie, en dat is natuurlijk handig bij langere sluitertijden.

Vladimir: De EOS R5 is fantastisch. Zoals je al zei, zijn de resolutie en de kwaliteit van de kleuren onvoorstelbaar. Met deze functies kun je je horizon verruimen en totaal andere foto's maken dan voorheen. De ervaring heeft me geleerd dat nieuwe apparatuur dat effect heeft. Als ik een nieuw objectief heb, zien objecten die ik al honderden keren heb gefotografeerd er ineens heel anders uit. Hoelang maak jij al foto's?

Jiří: Ik ben begonnen toen ik 46 was, dus 24 jaar. Ik word dit jaar 70, dus dit is echt een geweldig verjaardagscadeau! Ik heb mezelf alles geleerd wat ik weet over fotografie. Maar nu ik met pensioen ben, volg ik ook een cursus fotografie. We hebben net de theorie afgesloten en bestuderen nu kunstfoto's, waarbij we leren hoe we onscherpe opnamen kunnen maken om een vervagingseffect te krijgen, ook bij sportfoto's. Als je de sporter haarscherp weet vast te leggen, moet de rest van de foto een beetje vaag zijn om de foto als geheel dynamischer te maken.

Vladimir: Dus jij maakt vooral actiefoto's van sportevenementen? Wat zijn je favoriete onderwerpen?

Jiří:Nee, niet alleen actiefoto's. Ik maak vooral foto's als ik ga hiken, dus veel landschaps- en natuurfoto's. Maar afgezien daarvan, vooral sportfoto's. Ik ben geïnteresseerd in de gezichtsuitdrukkingen van sporters in actie, dus ik maak het liefst foto's van rugby of basketbal.

Een foto van bovenaf van groepjes mensen die op een plein staan. Door de lange belichting zijn de mensen vervaagd en ontstaan lange schaduwen op de grond.

Hoe vertel je een verhaal in een fractie van een seconde?

Vijf internationaal vermaarde fotografen geven een inkijkje in hun werkwijze en delen tips over hoe je met één opvallende foto een verhaal kunt vertellen.

Vladimir: Dat vind ik ook zo leuk aan sportfotografie. In één foto zie je een heel verhaal. Ik ben begonnen met fotograferen toen ik een jaar of 12, 13 was. Mijn opa was fotograaf en ik vond het leuk om met zijn oude camera's te spelen. Ik wou eerst eigenlijk cameraman worden, maar ik kon de uitdaging om met één foto een heel verhaal te vertalen toch niet weerstaan.

Jiří: En daarvoor moet een foto menselijke emotie vastleggen. En heb je goed licht nodig.

De 2022 Redline Challenge ontving meer dan 14.000 inzendingen en daardoor was het moeilijk voor de jury om een winnaar te kiezen. Kijk hoe ze overleggen en Jiří het goede nieuws vertellen.

Vladimir: De perfecte foto voor mij is het moment waarop het licht, de compositie en precies het goede moment samenvallen. Je moet je onderbuikgevoel volgen om dat moment vast te leggen. Jij hebt de winnende foto toch gemaakt met een lange sluitertijd, of niet?

Jiří: Ja, 1/80 sec. Ik had mijn camera ingesteld op de sluitertijdvoorkeuze Tv. Ik heb laatst foto's gemaakt van een gymnastiekevenement, toen had ik de camera ingesteld op 1/6 sec en dat leverde prachtige foto's op. En bij basketbal heb ik foto's genomen met een sluitertijd van 1/5 sec tot 1/125 sec.

Vladimir: Ik gebruikte vroeger vaak langere sluitertijden, maar de afgelopen twee of drie jaar ben ik overgeschakeld naar kortere sluitertijden. Als fotograaf moet je je blijven ontwikkelen. Scherpe of juist onscherpe foto's kunnen allebei mooi zijn, het hangt er van af, maar in de loop der tijd ontwikkel je daar een instinct voor. Waarom besloot je deze foto in te zenden? Wat vond je er zo mooi aan?

Jiří: Ik zou eerst een foto van een vuurwerkshow inzenden, maar ik deed ook mee aan een andere competitie waarvoor ik deze foto printte. Toen zag ik hoe mooi hij was. Het zag er heel anders uit dan op het scherm. Toen ik begon als fotograaf, ontwikkelde ik mijn eigen prints in de donkere kamer.

Rode en oranje rook cirkelt boven de toeschouwers van een sportevenement.

"Ik laat me inspireren door alles om me heen, dus muziek, video's, boeken, maar vooral mensen'', zegt Vladimir. "Naast sportfoto's maak ik ook graag portretten, landschaps-, reportage- en reisfoto's. Het is allemaal leuk en ik vind het gewoon heerlijk om vrijwel elk type foto te maken''. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark III en een Canon EF 24mm f/1.4L II USM-objectief ingesteld op 1/4000 sec, f/1.4 en ISO200. © Vladimir Rys

Vladimir: Ja, ik ook. Vroeger vergrootte ik foto's vaak en zette ze ergens een paar weken neer en als ik ze daarna nog steeds mooi vond, bewaarde ik ze. En als ik ze niet meer mooi vond, gooide ik ze weg. Ik vond het enorm nuttig om foto's te printen en in mijn handen te houden. Maak je meestal kleurenfoto's?

Jiří: Ik maak altijd kleurenopnamen, maar ik zet zo'n 15-20% van de foto's om in zwart-wit. Vooral bij foto's van binnensporten kunnen de reclameborden nogal storend zijn, zwart-foto's zijn cleaner. Maar deze foto zou niet mooi zijn in zwart-wit, omdat je dan de kleuren in de vlekken en vegen niet meer ziet. Ik ben tevreden met deze foto. Ik vond hem mooi toen ik hem maakte en toen ik hem op de computer zag. En dat is het belangrijkst. Ik doe het voor mijn eigen plezier, niet voor iemand anders.

Vladimir: Ja, het is het belangrijkst dat jij er tevreden mee bent. Nogmaals gefeliciteerd, Jiří.

Rachel Segal Hamilton

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro