ARTIKEL

Wat ik over professionele portretfotografie had willen weten toen ik begon...

De Britse Canon Ambassador Rosie Hardy staat bekend om haar inventieve zelfportretten. Samen met professionele portretfotografen Lorenzo Agius en David Turecký deelt ze praktische adviezen met mensen die graag een succesvol portretfotograaf willen worden. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II en een Canon EF 35mm f/2 IS USM-objectief, ingesteld op 1/1600 sec, f/2.5 en ISO800. © Rosie Hardy

Wat is er nodig om als portretfotograaf door te breken? Soms lijkt het alsof de toonaangevende professionals altijd al tot de top behoorden, maar iedereen moest ergens beginnen en voor het grootste deel heeft iedereen het geleerd met vallen en opstaan. Canon sprak met drie Canon Ambassadors - Lorenzo Agius, David Turecký en Rosie Hardy - die zich specialiseren in verschillende soorten portretfotografie, en vroeg hen om hun praktische inzichten.

Welk advies kunnen ze op basis van eigen ervaringen geven over het opzetten van een bedrijf in portretfotografie? Wat hadden ze eerder willen weten over de apparatuur, het beheren van opdrachten en zelfpromotie?

1. Ga eropuit

"Er is geen handboek over hoe je een portretfotograaf of fotograaf van beroemdheden wordt," zegt Lorenzo Agius, beroemd fashionfotograaf en commerciële fotograaf. "Het is gewoon heel veel vallen en opstaan. Vooral in wat ik doe, moet je er echt op uit. Toen ik eenmaal een portfolio had, ging ik langs bij publicisten, agentschappen, tijdschriften en filmbedrijven en langzaam leerde ik wie iedereen is en wat de creatieve kant van dingen is."

Lorenzo begon zijn carrière met de iconische opnamen van Ewan McGregor en andere leden van de cast van Trainspotting voor de reclamecampagne van de film. Sindsdien heeft hij portretfoto's genomen van internationale grote namen, waaronder Madonna, Beyoncé en Tom Cruise, en een aantal van zijn foto's zijn opgenomen in de permanente collectie van de National Portrait Gallery in het Verenigd Koninkrijk.

"Toen ik mijn grootste doorbraak maakte, was het niet zo dat ik de beste was, het was ergens gewoon een kwestie van kansen grijpen," vervolgt Lorenzo. "Mensen zeggen: 'Nou, je hebt geluk gehad', maar het is niet eens geluk, het is gewoon constant bij mensen aankloppen. Soms klop je op een verkeerde deur, maar degene die opendoet, kan zeggen: 'Waarom probeer je het niet bij die en die? Hij werkt aan een project waar hij jou misschien goed voor kan gebruiken.' De aanhouder wint."

Actor Jude Law folds his arms and gives a quizzical look. Portrait by Lorenzo Agius on a Canon EOS 5DS.
De Britse Canon Ambassador Lorenzo Agius staat bekend om zijn portretfotografie van beroemdheden, zoals deze foto van Jude Law. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 70mm, 1/200 sec, f/5.0 en ISO500. © Lorenzo Agius
A black and white portrait of a woman holding up a hand to shield her eyes from the sun. Portrait by Lorenzo Agius on a Canon EOS 5D Mark III.
Een opvallend eenvoudig en opvallend effectief zwart-witportret door Lorenzo. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/250 sec, f/7.1 en ISO400. © Lorenzo Agius
Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Zo wijst Rosie Hardy erop dat persoonlijke projecten, leren en experimenteren kunnen helpen bij het promoten van je bedrijf. Als huwelijks- en portretfotografe met een unieke niche in de portretwereld, bereikt Rosie maar liefst meer dan 160.000 volgers op haar Instagram-account, waar ze de etherische, magische zelfportretten deelt die ze als persoonlijk werk maakt. "Toen ik een tiener was, begon ik een project met de naam 100 Strangers. Het werd mijn missie om te leren hoe ik iedereen kan benaderen en fotograferen," zegt ze.

"Dit project alleen al heeft mij zo veel geleerd, over de verschillende soorten natuurlijk licht, hoe de belichting het portret vormt, over het regisseren en op gemak stellen van mensen. Het is een fantastische manier om te leren - en als mensen blij zijn met hun portretten, doet mond-tot-mondreclame de rest. Het is ook een geweldig project voor andere mensen om op sociale media te volgen - een win-winsituatie!"

David Turecký heeft uitgebreide ervaring met redactionele fotografie en heeft onder andere samengewerkt met Forbes, Elle, Maxim, Esquire, Wallpaper en Newsweek. Hij maakt ook commerciële foto's, als onderdeel van het fotoagentschap Grove Productions in Praag.

David geeft als tip dat je eropuit moet gaan, en voegt daaraan toe dat het handig kan zijn om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen en over het algemeen betrokken te zijn bij je branche. "Het is belangrijk om je concurrentie in de gaten te houden, trends te volgen, tijdschriften te bekijken en te leren van wat er te zien is", zegt hij. "Vergeet niet je portfolio rond te sturen, [maar] probeer persoonlijk contact te leggen met art directors."

A black and white portrait of Taťána Kuchařová in a basketball court. Portrait by David Turecký on a Canon EOS 6D.
Het portret dat de Tsjechische Canon Ambassador David Turecký van Taťána Kuchařová heeft gemaakt overtreft de verwachtingen die de kijker heeft van een foto van een actrice, model en winnaar van de Miss World-verkiezingen. Gefotografeerd met een Canon EOS 6D en een Canon EF 24-70mm f/2.8L USM-objectief, ingesteld op 24mm, 1/500 sec, f/4.0 en ISO320. © David Turecký
Designer Barnaba Fornasetti holds a mask with a single, large eye hole in front of his face. Colourful portrait by David Turecký on a Canon EOS 6D.
Ontwerper Barnaba Fornasetti, gefotografeerd door David. Gefotografeerd met een Canon EOS 6D en een Canon EF 17-40mm f/4L USM-objectief, ingesteld op 40mm, 1/160 sec, f/5.6 en ISO100. © David Turecký

2. Leer van zo veel mogelijk bronnen

Moet je eigenlijk al vanaf het eerste begin een specialisme hebben? Hoewel Lorenzo van mening is dat de meeste fotografen heel vroeg weten welk specialisme ze willen nastreven, wijst hij erop dat je juist gigantisch veel kunt leren van alles wat je doet in die beginfase. "Ik begon met stillevens en ging later verder met fashion en portretten. Het was een langzame overgang, maar op dat moment [was het] wat ik echt wilde doen.

"Je moet je bewust zijn van elk aspect, eigenlijk - als je auto's fotografeert, betekent het niet dat je nooit landschappen gaat fotograferen. Ik heb met iedereen samengewerkt, van handelsfotografen tot fashion-, auto- en stillevenfotografen. Ik heb op die manier veel geleerd, omdat ik veel informatie had die ik vervolgens kon toepassen als fotograaf."

3. Gebruik apparatuur van goede kwaliteit

En je apparatuur dan? Zijn er bijvoorbeeld essentiële objectieven waarin je vanaf het begin moet investeren? "Wat ik heb geleerd over apparatuur is dat het bij het maken van een goede foto om je visie gaat, niet om het dure objectief of de camera," zegt Rosie. "Maar het blijft belangrijk om te investeren in een goede uitrusting. Ik heb jarenlang steevast naar een Canon EOS 5D Mark II gegrepen en nu heb ik gekozen voor een Canon EOS 5D Mark IV.

"Ik heb gemerkt dat een set objectieven - portret, breed, zoom - een goede starterset is, omdat je van alles wat hebt. Mijn eerste objectief was een Canon EF 50mm f/1.4 USM-objectief, een geweldig portretobjectief voor een redelijke prijs. Daarna kocht ik een Canon EF-S 24mm f/2.8 STM-objectief en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief voor bruiloften. Hoe meer ervaring ik krijg, hoe meer ik foto's maak met het Canon EF 35mm f/1.4L II USM-objectief en het Canon EF-S 24mm f/2.8 STM-objectief, omdat ik hiermee dichterbij mijn onderwerp kan komen, iets waar ik mij nu goed bij voel.”

David is het ermee eens dat het essentieel is om de juiste uitrusting te hebben, en dan vooral de objectieven die bij zijn werk passen. "Ik gebruik het Canon EF 50mm f/1.4 USM-objectief het vaakst vanwege de scherpte en diepte. En het weegt bijna niets, zodat het lijkt alsof je alleen de body vasthoudt tijdens het fotograferen," zegt hij.

"Ik vind een Canon EF 17-40mm f/4L USM fijn als ik de achtergrond probeer te integreren. Ik gebruik ook vaak een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM. Het is een allrounder met snelle automatische scherpstelling en dankzij de robuuste constructie, kan hij wel tegen een stootje."

Rosie Hardy appears to lean back on the edge of a cliff. Self-portrait by Rosie Hardy on a Canon EOS 5D Mark II.
Voor Rosies afbeeldingen is veel creativiteit en nabewerking nodig om onmogelijke scenario's te creëren. Deze centrale portretfoto is gemaakt met een Canon EOS 5D Mark II en een Canon EF 35mm f/2 IS USM-objectief, ingesteld op 1/640 sec, f/2.5 en ISO100. © Rosie Hardy
Rosie Hardy stands in a lake with a fishing rod, appearing to be fishing for glowing stars. Self-portrait by Rosie Hardy on a Canon EOS 5D Mark II.
De stijl van Rosie kan worden omschreven als ‘magisch realisme’ - droombeelden die er echt uitzien. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II, ingesteld op 35mm, 1/400 sec, f/1.8 en ISO160. © Rosie Hardy

4. Koester wat je onderscheidt

Rosie vindt het belangrijk om een duidelijk aanbod aan de wereld te presenteren. "Het is goed om alles uit te proberen," zegt ze. "Als je op elke locatie, onder alle lichtomstandigheden en met weinig controle foto's kunt maken, kan dat je heel goed doen. Daarom moedig ik iedereen aan om alles te proberen, maar houd wel je eigen stijl in het materiaal dat je laat zien.

"Op mijn sociale media deel ik mijn persoonlijke werk en werk voor klanten dat aansluit bij mijn persoonlijke werk. Maar achter de schermen retoucheer ik bacon in een mand vol voedsel, schmink ik iemand als zebra voor een albumhoes of maak ik portretten van kinderen."

5. Laat de opdracht de apparatuur bepalen

Rosie benadrukt dat de keuze van het objectief moet zijn afgestemd op het resultaat dat je wilt bereiken. Ze zegt: "Het Canon EF 85mm f/1.2L II USM-objectief werkt vooral goed voor portretten, omdat de diepte het karakter in de gezichten van mensen naar voren brengt, vooral in de ogen. Hiermee kun je een bepaalde afstand tot je onderwerpen aanhouden, zodat zij zich ontspannen kunt voelen, zonder een camera in hun gezicht, terwijl je toch portretten van dichtbij kunt maken."

Lorenzo vindt ook dat het een kwestie is van wat het beste past bij de opdracht die wordt uitgevoerd. "Een probleem van veel fotografen is dat ze niet de juiste uitrusting denken te hebben," merkt hij op. "Ze hebben het gevoel dat ze een breed scala aan objectieven moeten hebben, en dat is niet echt nodig. Ik denk dat ik zo'n vijf of zes objectieven heb, maar ik gebruik er meestal maar één of twee, eentje 70% van de tijd en de andere 30% van de tijd. Heel soms gebruik ik een lang objectief of een superbreed objectief. Het gaat om zelfvertrouwen en weten dat je krijgt wat je wilt van je objectief."

Denzel Washington stands against a distressed orange wall. Portrait by Lorenzo Agius on a Canon EOS 5D Mark III.
Nog een karaktervol portret van een beroemdheid door Lorenzo, deze keer van filmster Denzel Washington. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/160 sec, f/5.6 en ISO1250. © Lorenzo Agius
Stan Lee sits at a table gesturing with his hands as if telling a story. Portrait by Lorenzo Agius on a Canon EOS 5D Mark III.
Lorenzo legt Stan Lee vast, die er om bekend stond nooit stil te kunnen staan voor een camera. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 35mm f/1.4L USM-objectief, ingesteld op 1/125 sec, f/6.3 en ISO200. © Lorenzo Agius

6. Pas je opnamen aan je onderwerp aan

Hoe weet je wat voor soort opnamen je wilt maken? David raadt je aan wat voorbereidend werk uit te voeren om daar achter te komen. "Probeer voordat je de foto maakt te bepalen of je onderwerp een introvert of een extravert iemand is en bedenk hoe je de opnamesessie daarop kunt aanpassen.

"Als het mogelijk is, is het altijd goed om vooraf met de persoon af te spreken of te bellen zodat je over je visie kunt praten. Als het openbare figuren zijn, kun je eerdere interviews en foto's bekijken. En begin nooit met de omslagfoto, mensen zijn meestal wat stijf in het begin - tenzij het een topmodel is!"

Rosie is het eens met het idee om een band met je onderwerp op te bouwen. "Voor mij is het belangrijk om foto's te maken die flatteus zijn. Ook moet een portret een verhaal vertellen," zegt ze.

"In een wereld vol sociale media voelen mensen zich vaak niet op hun gemak en hebben ze het idee dat ze geen controle hebben wanneer iemand een foto maakt. Ik hoor dit voortdurend van klanten en van vrienden. Als ik foto's wil maken die een goede weerspiegeling zijn van mijn onderwerp, moeten ze me hun verhaal toevertrouwen, zodat ze het eindresultaat kunnen koesteren en er jaren later met plezier op terugkijken."

A black and white portrait of José Mourinho covering part of his face with his hands, in disappointment. Portrait by David Turecký on a Canon EOS 6D.
Bij Davids portret van voetbalcoach José Mourinho draait het niet alleen om een goed lijkend portret, maar om iets van de persoonlijkheid van het onderwerp te laten zien. Gefotografeerd met een Canon EOS 6D en een Canon EF 50mm f/1.8 STM-objectief, ingesteld op 1/125 sec, f/6.3 en ISO100. © David Turecký
Martin Šonka stands in an aircraft hangar beside a small plane. Portrait by David Turecký on a Canon EOS 6D.
Davids foto van de Tsjechische stuntpiloot Martin Šonka draait volledig om het verhaal en de sfeer, daarom fotografeert hij hem in zijn geliefde omgeving. Gefotografeerd met een Canon EOS 6D en een Canon EF 17-40mm f/4L USM-objectief, ingesteld op 33mm, 1/160 sec, f/9, ISO100. © David Turecký

7. Volg de redactionele opdracht

David voegt eraan toe dat een goede portretfotograaf de redactionele eisen van de opname in gedachten moet houden, mochten die er zijn. "Bij het vormgeven van een opname probeer ik altijd een locatie te vinden die het onderwerp versterkt en aanvult. Als het interview bijvoorbeeld met een acteur is, maar het thema is zijn liefde voor auto's, dan ga ik niet in het theater fotograferen, maar zoek ik liever een oude garage of het depot van een racebaan.

"Je moet ook rekening houden met de sfeer van het thema, of het bijvoorbeeld om een vrolijke of een verdrietige opname gaat."

8. Houd contact

"Het belangrijkste is dat je de fotosessie niet onderbreekt," zegt Lorenzo. "Daarom werkt een zoomobjectief briljant. Als ik foto's maak van een grote acteur zoals Will Smith en er is maar weinig tijd beschikbaar, wil ik de aandacht van mijn onderwerp trekken, met hem in contact komen en gewoon foto's blijven maken. Je wilt niet stoppen en zeggen, 'even geduld, ik moet mijn objectief vervangen', omdat de hele flow en de energie van de sessie dan weg is.

"Ik gebruik vaak het Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief omdat het bereik geweldig is en de kwaliteit het beste is. Je kunt het vrijwel altijd als standaardobjectief gebruiken, omdat het zo veel mogelijkheden biedt."

Rosie Hardy lies in long grass. Self portrait by Rosie Hardy on a Canon EOS 5D Mark II.
Rosie zegt dat sociale media moeten worden gebruikt om echte contacten te leggen, niet om naar likes te vissen. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II en een Canon EF 35mm f/2 IS USM-objectief, ingesteld op 1/200 sec, f/1.6 en ISO640. © Rosie Hardy

9. Promoot jezelf op sociale media

Rosie Hardy leaps along the brow of a hill.

Rosie Hardy over hoe je een eigen bedrijf opzet via social media

Huwelijks- en zelfportretfotografe Rosie Hardy vertelt alles over hoe ze social media heeft gebruikt om zichzelf op de kaart te zetten.

Is het genoeg om alleen het werk te doen? Hoe belangrijk is je aanwezigheid op sociale media in vergelijking met lokale contacten of mond-tot-mondreclame? "Sociale media zijn een enorme bron van marketing, net zoals een eigen website en visitekaartjes uitdelen," aldus Lorenzo. "Veel mensen, ikzelf ook, besteden niet genoeg tijd aan het constant promoten van eigen content op platforms zoals Instagram. Je moet jezelf laten zien aan de hand van je foto's en je levensstijl, zodat mensen een idee krijgen van wie je bent als persoon en van je werk.

Het is misschien verrassend dat Rosie, gezien haar gevestigde naam op sociale media, erop wijst dat het gebruik van sociale media geen garantie voor succes is. Je moet oprecht zijn in je promotie, zegt ze. "Je gedrag op sociale media draait net zo goed om het leggen van contacten en behouden van relaties als echt netwerken. Ik denk dat veel mensen niet begrijpen dat je op sociale media gewoon sociaal moet zijn, maar dan op een mediaplatform. Dingen als reacties met de vraag of mensen je willen volgen zijn zo vreemd - niemand stapt in het echt op vreemden af om te vragen of zij hun werk willen volgen! Netwerken moet natuurlijk zijn, niet alleen om je cijfers omhoog te krijgen.

"Een duurzaam bedrijf is een bedrijf waar mensen een passie hebben voor hun werk - er kunnen nog zoveel tips en netwerkmanieren zijn voor sociale media, maar er gaat niets boven de dynamiek, het enthousiasme en de passie voor je werk,” zegt Rosie.

10. Maak tijd vrij om passie te blijven voelen

Rosie benadrukt hoe belangrijk het is om enthousiast te blijven. "Het belangrijkste dat ik heb geleerd over fotografie als vak, is dat het voor mij echt voornamelijk een hobby moet blijven. Ik maak minstens twee keer per maand tijd voor mijn persoonlijke werk. Neem ik minder tijd, dan bestaat de kans dat al het plezier voor mij verdwijnt.

"Ik heb geleerd dat je als ondernemer continu achter betalingen aan moet zitten, eindeloos e-mails stuurt en administratief werk verricht. Ik accepteer dat nu, ook al heb ik mijzelf echt met fikse tegenzin naar dit punt moeten slepen. Veel fotografen zijn kunstenaars en de administratieve kant van het werk kan hun creativiteit de das omdoen, dus ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om tijd vrij te maken voor je eigen werk."

Geschreven door Lucy Fulford


De uitrusting van een portretfotograaf

De essentiële kit waarmee professionals portretfoto's maken

Canon camera kit is arranged, including a Canon EOS 5D Mark IV, Canon PowerShot G7 X Mark II, a Canon Speedlite and a Canon lenses.

Camera's

Canon EOS 5D Mark IV

Deze full-frame 30,4 Megapixel DSLR legt ongelooflijk scherpe details vast, zelfs bij extreem contrast. Continu fotograferen met 7 fps helpt bij het vastleggen van het perfecte moment.

Canon EOS 5D Mark III

Met deze full-frame 22,3 Megapixel DSLR met 61-punts autofocus en continue opnamen met 6 fps kan alles met de hand worden ingesteld en de camera beschikt bovendien over een geïntegreerde HDR-modus.

Canon EOS 5DS

Combineer snel, intuïtief DSLR-gebruik met een resolutie van 50,6 Megapixel en leg de unieke details van elk moment perfect vast. Met de EOS 5DS kijk je met andere ogen naar de wereld.

Canon EOS 6D

Een 20,2 Megapixel DSLR met een volbeeldsensor en compact ontwerp. Perfect voor portretten en reisreportages. Nauwkeurige regeling van scherptediepte en een uitgebreid assortiment EF-groothoekobjectieven.

Canon PowerShot G7 X Mark II

Deze compactcamera in zakformaat beschikt over een 1.0-type sensor, een helder f/1.8-2.8 Canon-objectief en superieure DIGIC 7-verwerking en biedt de creativiteit van een spiegelreflexcamera bij zowel foto's als Full HD-video's.

Objectieven

Canon EF 50mm f/1.4 USM

Dit is een compact, hoogwaardig standaardobjectief dat dankzij het snelle, grootste diafragma en snelle scherpstelsysteem uitstekende prestaties levert bij elk type fotografie. "Ik gebruik dit objectief het meest vanwege de scherpte en diepte," zegt David Turecký. "En hij weegt bijna niets, dus het lijkt alsof je alleen de body vasthoudt tijdens het fotograferen."

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Dit standaard zoomobjectief van professionele kwaliteit biedt een uitstekende beeldscherpte en de robuuste constructie van een product uit de L-serie. Met zijn continue f/2.8-diafragma maak je zelfs bij weinig licht prachtige foto's en heb je alle controle over de scherptediepte. "De serie is fantastisch en de kwaliteit is top," zegt Lorenzo Agius. "Je kunt het vrijwel altijd als standaardobjectief gebruiken, omdat het zo veel mogelijkheden biedt."

Canon EF 85mm f/1.2L II USM

Met een groot diafragma is dit korte teleobjectief uit de L-serie ideaal voor opnamen bij weinig licht en creatieve effecten met een extreem kleine scherptediepte en vloeiende achtergrondvervaging. "Het werkt vooral goed voor portretten, omdat de diepte het karakter in de gezichten van mensen naar voren brengt, met name de ogen," zegt Rosie Hardy.

Canon EF 35mm f/1.4L II USM

Een echte moderne klassieker: een standaard groothoekobjectief dat onder fotojournalisten geliefd is vanwege zijn natuurlijke perspectief, het krachtige vermogen bij weinig licht en de fenomenale optische prestaties. "Ik maak graag opnamen met het Canon EF 35mm f/1.4L II USM-objectief, omdat ik daardoor letterlijk en figuurlijk dichter bij mijn klanten kan komen,” zegt Rosie.

Canon EF 17-40mm f/4L USM

Een ultragroothoekzoomobjectief dat uitstekende beeldkwaliteit en een constant grootste diafragma biedt. Door de compacte, lichtgewicht body is dit objectief gemakkelijk mee te nemen op reis. "Ik vind de Canon EF 17-40mm f/4L USM fijn als ik de achtergrond probeer te integreren," zegt David.

Canon EF 20mm f/2.8 USM

Door de grote beeldhoek en de grotere scherptediepte is de EF 20mm f/2.8 de perfecte keuze voor landschaps-, architectuur- of reportagefotografie. Een objectief dat vrijwel overal kan worden gebruikt.

Accessoire

Canon Speedlite 600EX II-RT

De Speedlite 600EX II-RT is ontworpen voor het maken van opnamen met snelle framerates en presteert in de meest veeleisende situaties. De veelzijdige flitser kan los van de camera of in een flitsschoentje worden gebruikt en geeft je volledige controle over de belichting.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan