Als je je eigen foto's print, heb je volledige controle over je werk. Het is bovendien veel winstgevender dan je printwerk uitbesteden. "Als je prints verkoopt, verdient een professionele printer zichzelf terug zonder daarvoor kilometers te moeten maken", zegt trouwfotograaf en printspecialist Sanjay Jogia. © Sanjay Jogia
In de wereld van professioneel beelden maken waar de concurrentie steeds heviger wordt, hoe benutten fotografen hun kansen maximaal en brengen ze zichzelf in de beste positie om succesvol te zijn? Een van de manieren is investeren in het printen van foto's.
Printen maakt sinds 2014 onlosmakelijk deel uit van het werk van de Britse trouw- en portretfotograaf en Canon Ambassador Sanjay Jogia. Zijn specialisatie is het creëren van levendige beelden die het visuele spektakel vastleggen van Aziatische bruiloften en andere ceremonies op exclusieve locaties. Samen met zijn vrouw Roshni als zakenpartner runt hij zijn fotografiebedrijf vanuit Noord-Londen.
Hij legt zich onder andere toe op het maken van foto's en video's en onlangs is hij gaan experimenteren met het Canon RF 5.2mm F2.8L Dual Fisheye-objectief op zijn Canon EOS R5 om VR-content te creëren die hij mogelijk in de toekomst in zijn werk gaat integreren.
Maar voor Sanjay staat het maken van zijn eigen prints en wanddecoratie centraal in zijn uiterst zorgvuldige aanpak bij het maken en presenteren van beelden. "Doordat ik mijn eigen prints maak, heb ik controle over de kwaliteit en het resultaat en kan ik de uiteindelijke visie van het beeld realiseren, wat enorm belangrijk voor me is", zegt hij. Dit is ook een integraal deel van de manier waarop hij de winst maximaliseert.
Hier legt Sanjay uit hoe hij de kracht van print toepast in zijn bedrijf en geeft hij zijn beste tips over hoe je geld verdient met het printen van foto's.