ARTICLE

Kracht en wendbaarheid: de magie van Cirque du Soleil filmen

A black-and-white still from the Cirque du Soleil film of a bare-chested male acrobat hanging from aerial silks.
Tijdens haar stage bij Getty Image greep fotograaf en filmmaker Milly Grange-Bennett haar kans om een kijkje te nemen achter de schermen bij Cirque du Soleil, aangezien ze zelf een verleden als trapezeartiest had. "Ik heb zelf als turnster in het circus gewerkt en was daarom zeer geïnteresseerd in de mentale en fysieke kracht die er voor nodig is", zegt ze. © Milly Grange-Bennett / Getty Images

Het moderne rondtrekkende circus Cirque du Soleil staat gelijk aan live optredens waarvan het publiek kan genieten, terwijl acrobaten en artiesten hun spectaculaire atletische vaardigheden laten zien. Maar hoe tonen filmmakers deze geweldig shows aan het publiek thuis? Als onderdeel van een eenjarige stage bij Getty Images, waarbij ze werkte met foto-, video- en bewerkingsteams, documenteerde de Britse entertainmentfotograaf en filmmaker Emily 'Milly' Grange-Bennett, de magie van het circus in 4K.

Milly begon haar eenjarige stage bij Getty Images in oktober 2019, maar de oorsprong van haar fotografische reis lag altijd al in de kunst. "Ik heb mij in 2016 ingeschreven bij de University for the Creative Arts om modefotografie te studeren. Ik maakte foto's van kunstenaars in en rond concertzalen voor kleine publicaties," zegt Milly, die al voor Canon kiest sinds haar eerste DSLR, de Canon EOS 550D, (nu opgevolgd door de Canon EOS 800D).

Milly raakte enorm geïnteresseerd door de entertainmentwereld, onderbrak haar studie en ging aan de slag als freelancer. Na een jaar in het veld was ze klaar om haar studie opnieuw te starten en kreeg ze een plek aangeboden aan de University of the Arts London om een master te studeren in de Fashion Media Promotion, een opleiding waarin haar 'creatieve loopbaan een kickstart kreeg'. Na het afronden van haar studie ging ze weer aan de slag als freelancer en kreeg ze een stageplaats binnen de entertainmentsector van Getty Images in het Verenigd Koninkrijk om zichzelf verder te ontwikkelen in de branche.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Een opdracht voor een 4K-video met persoonlijk inzicht

Al vrij snel had Milly haar droomopdracht te pakken. "Ik ontdekte de samenwerking tussen Getty Images en Cirque du Soleil en legde een van mijn collega's uit dat ik erg enthousiast was over Cirque en dat ik zelf een trapezeartiest was en dat dit één van de redenen vormde waardoor ik zo geïnteresseerd was in fotografie en films", legt ze uit.

"Ze boden me de opdracht direct aan. Ik kreeg carte blanche en kon vrijelijk nadenken over ideeën om een concept te ontwikkelen voordat ik aan het fotograferen ging. De componist, Jack Kendrew, met wie ik het muzieknummer voor de video produceerde, vormde ook een belangrijk onderdeel van het creatieve proces."

Het concept van de sobere zwart-witfilm was om zowel het mentale als fysieke vermogen van een Cirque du Soleil-artiest over te brengen. "Ik heb zelf als turnster in het circus gewerkt en was daarom zeer geïnteresseerd in de mentale en fysieke kracht die er voor nodig is. Ik wilde de beweging van het lichaam vastleggen en de kracht laten zien in wat de artiesten doen in plaats van de prestaties als geheel."

A woman wearing a red dress and holding a guitar sings into a microphone.
Milly heeft ook live muziekoptredens gefotografeerd. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D Mark II (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objectief, ingesteld op 155 mm, 1/200 sec, f/2,8 en ISO4000. © Milly Grange-Bennett / Getty Images
A group of women with their arms around each other backstage at a concert.
Het vastleggen van spontane scènes achter de schermen draagt bij aan het overbrengen van een gevoel van de sfeer. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 16-35mm f/4L IS USM-objectief, ingesteld op 16 mm, 1/50 sec, f/4 en ISO200. © Milly Grange-Bennett / Getty Images

Zwart-witexpressie in slow motion

De droom van een filmmaker is zonder twijfel een moderne circusact, met een brede kleurwaaier aan kostuums en schitterende lichtschermen terwijl acrobaten door de lucht vliegen. Milly wilde haar onderwerpen echter isoleren, zonder kleur en met een vertraagd beeld, waarbij ze foto's schoot met 50 tot 60 frames per seconden voor de bewerking in slow motion.

"Ik heb in zwart-wit gefotografeerd omdat ik de nadruk wilde leggen op de beweging", zegt Milly. "De kleur vormde een afleiding en ik wilde me richten op het lichaam. De samentrekking van de spieren in slow motion zie je niet zo vaak in het echt, omdat dat ontzettend snelle bewegingen zijn. Met slow motion heb je ook meer beeldmateriaal om mee te spelen.

"Als je opnamen in zwart-wit maakt, kun je het beeldmateriaal bekijken om lichte en donkere schaduwen naar voren te halen. Zo lijkt het alsof de acrobaat zweeft," voegt ze eraan toe. Milly heeft haar instellingen hierop aangepast. "Ik heb een standaard beeldprofiel gebruikt om er zeker van te zijn dat de kleuren vrij flets waren, zodat er niet te veel contrast aanwezig was. Dat betekende dat ik dit in de nabewerking makkelijk kon veranderen."

A black-and-white still from the Cirque du Soleil film of a female acrobat bending over backwards.
Een foto uit de film over het Cirque du Soleil van Milly. Ze koos ervoor om in zwart-wit te fotograferen, omdat ze de nadruk wilde leggen op de bewegingen van de acrobaten in plaats van op de heldere lichten en kleurrijke kostuums. © Milly Grange-Bennett / Getty Images

Uitdagingen bij het maken van opnamen bij weinig licht

Voor de shoot bij Cirque du Soleil heeft Milly een Canon EOS-1D X Mark II gekoppeld met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM (nu opgevolgd door de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM). Dit objectief gebruikte ze in het verleden veel bij concerten. "Toen ik het EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief van Canon begon te gebruiken, was dat een echte doorbraak voor mij. Ik kon foto's maken van grotere concerten zonder dat dit ten koste ging van het brandpuntbereik", zegt ze.

An androgynous long-haired model wearing a striped top and scarf lies on a bed. Photo by Wanda Martin on a Canon EOS-1D X Mark II.

Young Photographer: fashionfotografie leren

In een samenwerkingsproject met Getty Images en Canon leert aankomend talent Rianna Gayle de belangrijkste technieken van fashionfotograaf Wanda Martin.

Het filmen zorgde voor de nodige uitdagingen, maar Milly kon terugvallen op haar opstelling, die geschikt was voor de omstandigheden met weinig licht, met name het uitzonderlijk brede ISO-bereik van 100 tot 51200 van de Canon EOS-1D X Mark II (die naar 100 tot 102400 verdubbelt met de Mark III).

"De opnamen waren erg lastig om te maken, omdat het snel ging en ik tussen foto's en film aan het schakelen was", zegt ze. "De omgeving was donker en niet verlicht voor goede prestaties. Dit is van invloed op de kwaliteit, omdat een hogere ISO betekent dat korreligheid veel duidelijker zichtbaar is.

"De Canon EOS-1D X Mark II is full frame en maakt opnamen in 4K, zodat je een zeer brede foto- of filmopname en een geringe scherptediepte hebt. Ik stond ongeveer zeven meter van de artiest en wilde de ingewikkelde bewegingen van het lichaam vastleggen. Het beeld was zeer compact, wat kan zorgen voor ongewenste camerabewegingen. Gelukkig heeft het Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief een 4-stops Image Stabilizer, waardoor ik me geen zorgde hoefde te maken over stabilisatie met mijn gimbal, wat me goed uitkwam bij de bewerking."

De laatste sfeervideo laat het spektakel en het atletische vermogen van de circusartiesten zien. De combinatie hiervan met weinig licht, zwart-witopnamen en slow motion zorgden voor een krachtige mix. Milly is blij met het resultaat: "De film is waarschijnlijk mijn favoriete content van alles wat ik tot nu toe bij Getty Images heb gemaakt."

A black-and-white shot of Liam Payne silhouetted against the stage lights while performing at Wembley Arena.
Een krachtige zwart-witfoto van Liam Payne in Wembley Arena. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 28 mm, 1/320 sec, f/2,8 en ISO1600. © Milly Grange-Bennett / Getty Images
Dancers on the stage at a music concert, with multicoloured trails of smoke rising above the crowd.
De felle lichten en de sfeer vastleggen vanaf de zijkant van het podium tijdens de KISS Haunted House Party 2019. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 4 mm, 1/20 sec, f/3,2 en ISO000. © Milly Grange-Bennett / Getty Images

Uniek inzicht krijgen van Getty Images

Tijdens haar periode bij Getty Images heeft Milly ook liveoptredens gefotografeerd en videoclips van filmpremières op de rode loper gefilmd. Voordat haar stage begon, hing ze tijdens de London Fashion Week buiten de locaties rond om modellen te fotograferen die de catwalk op en aflopen. "Ik schoot ze aan en sprak met ze, wat ook wel een beetje lijkt op wat bij de fotografie bij rode lopers gebeurt. Toen ik mij bij Getty Images aanmeldde voor een stageplaats, vertelde ik dat ik zeer geïnteresseerd was in die dynamiek: mensen aanschieten tussen twee gebeurtenissen in om zo een origineel resultaat te krijgen."

Milly heeft haar ervaringen bij Getty Images op het gebied van rode lopers gebruikt om haar vaardigheden te verbeteren. "Het is een uitdaging om foto's te maken tijdens dit soort evenementen," zegt ze. "Het dwingt je om snel te handelen om unieke foto's van je onderwerpen te maken. Ik heb geleerd om niet in het midden van de actie te gaan staan, omdat je dan uiteindelijk het moment maar half vastlegt. Ik ga aan de zijkant van een fotopit staan, waar beroemdheden minder afgeleid zijn en je zeer waarschijnlijk meer tijd hebt voor je foto.

"Je moet je uitrusting leren kennen en je positie leren vinden. Op de rode loper heb ik veel slow-motionclips gemaakt van beroemdheden. Ik kijk daarbij naar mijn lcd-scherm voor de kaderering en de compositie, maar ik houd vooral oogcontact met mijn onderwerp, zodat ik volledig betrokken blijf."

Geschreven door Lorna Dockerill


Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan