Canon EOS-1D X Mark II
De beste professionele DSLR van Canon. 20,2 Megapixel full-frame sensor. 61-punts AF-systeem. Tot 14fps. ISO tot 409.600.
ARTIKEL
Het kan er bij sportfotografie net zo fel aan toe lijken te gaan als op het veld, met een hele rij nerveuze fotografen met grote telelenzen die elkaar langs de lijn verdringen om net die ene topfoto te maken. Het hoeft echter niet zo te zijn. Net zoals het bij sport ook kan gaan om het uitdagen van jezelf in plaats van het verslaan van een tegenstander, kan het bij sportfotografie ook gaan om het bereiken van een hoger niveau door samenwerking met anderen.
In het nieuwste gezamenlijke Young Photographer-project van Getty Images en Canon werkte ervaren sportfotograaf Julian Finney samen met nieuw talent Francis Augusto. Het tweetal fotografeerde de razend populaire, nieuwe sport bouldering - rotsklimmen zonder touw - en leerden veel van elkaar.
Francis, die zelf geïnteresseerd is in klimmen, wordt al lang geïnspireerd door het werk van Amerikaanse straatfotograaf Vivian Maier. Daarom heeft hij zich altijd op mensen, en sinds kort op sporters, gericht. "Ik ben echt geïnteresseerd in verhalen van mensen en hoe ik mensen en het leven in verschillende sporten kan vastleggen", aldus Francis. "Ik wil echt heel graag dat mensen worden geraakt wanneer ze foto's bekijken."
Tijdens zijn fotosessie met een meester in de sportfotografie, Julian, legde Francis de menselijke kant van atleten in actie vast. Julian werkt bij Getty Images en heeft meer dan 20 jaar ervaring in het fotograferen van topsport, waaronder wereldkampioenschappen voetbal, Olympische Spelen en Wimbledon-tennistoernooien.
Het tweetal toog niet naar een traditioneel sportveld, maar naar Yonder Climbing Centre in Walthamstow, Londen om de opkomende sport bouldering vast te leggen. Bouldering is de afgelopen jaren populair geworden onder hobbyisten en maakt zijn debuut op de Olympische Spelen van 2020 in Tokio.
"Het was belangrijk om iets te fotograferen dat in de gemeenschap is ontstaan en toegankelijk is en dat is precies wat bouldering is", zegt Julian. "Dit is een geweldig moment om een sport vast te leggen die helemaal hot is en na Tokio nog groter zal worden. Het is iets dat ik nog nooit heb gefotografeerd."
Met de atleten die hun gezicht voornamelijk op de muur hadden gericht, bleek het fotograferen van bouldering een hele uitdaging. Maar omdat ze binnen en dicht bij de actie waren, konden de fotografen prime-objectieven gebruiken, objectieven die professionele fotografen gewoonlijk vermijden bij belangrijke sportevenementen.
"Als je voor een vast objectief gaat, krijg je meestal een beter beeld, maar de kans dat je iets mist wordt groter," zegt Julian, die met een basis van twee Canon EOS-1D X Mark II-body's werkt. "Bij deze fotosessie maakte ik voornamelijk gebruik van een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief en een Canon EF 85mm f/1.4L IS USM-objectief, omdat je hiermee kunt fotograferen met een volledig geopend diafragma bij f/1.2 en f/1.4, waardoor je meer licht krijgt. Ik vind de foto's die gemaakt zijn met de vaste objectieven erg mooi, met die prachtige donkere achtergronden. Ik heb ook het Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief gebruikt vanwege de vrijheid om in en uit te zoomen."
De klimmuur, met zijn veelkleurige grepen, bood de ideale achtergrond voor Julian om te experimenten met het maken van geanimeerde GIF's. Hij maakte deze door samenvoeging van een serie foto's die snel achter elkaar waren gemaakt. Dit deed hij met de modus voor continuopname van de Canon EOS-1D X Mark II (zoals in de video hierboven te zien is). "Het zijn nog steeds stilstaande beelden, maar het zorgt voor beweging", zegt hij. "Ik heb dit op een paar andere plaatsen geprobeerd en dacht dat het hier wel goed zou werken omdat de abstracte muur zelf interessant was, en dan had je ook nog iemand die omhoog en omlaag klom."
Francis concentreerde zich op detailopnamen, zoals het krijt op de handen van klimmers, en op documentaireachtige beelden van momenten achter de schermen. Dit deed hij met atleten Imogen Horrocks (lid van het seniorenklimteam van Groot-Brittannië) en haar klimpartner Declan Rounthwaite. "Tot mijn favoriete opnamen behoren die van de atleten die klaar zijn voor die dag en zich ontspannen. Die foto's vertellen echt het verhaal van de uitdagingen die horen bij het atleet zijn", zegt Francis. "Daar zocht ik naar."
Het fotograferen van snelle acties, zoals het moment waarop Imogen van de ene kleurrijke greep naar de andere dook, vereiste snelle reflexen en technische kennis. "Je moet weten met welk diafragma je genoeg meekrijgt van wat er gebeurt, maar het beeld niet helemaal scherp is maar ook weer niet te vaag", vervolgt Francis. "De sluitertijd moet relatief kort zijn, zodat je de interactie tussen de hand en de greep vastlegt, maar ook het moment dat ze die loslaat. Ik vond het interessant om uit te vogelen hoe ik dat voor elkaar moest krijgen."
Francis gebruikt ook bij voorkeur prime-objectieven, in combinatie met zijn Canon EOS 5D Mark IV. "Ik gebruik meestal een Canon EF 35mm f/1.4L II USM- en een Canon EF 135mm f/2L USM- objectief. De 35mm is een veelzijdig objectief met een mooi groot diafragma dat alles er helder uit laat zien, terwijl de 135mm gewoon gelikt en mooi, heel snel en reactief is.
"Ik denk dat het echt belangrijk is als fotograaf om de camera en het objectief te zien als een verlengstuk van je lijf, en prime-objectieven moedigen je aan om fysieker bezig te zijn en je lichaam te gebruiken", zegt hij. Hij geeft wel toe dat deze benadering niet werkt bij wedstrijdsporten, waarbij je niet naar de actie toe kunt gaan. "Dan moet ik mijn puristische pet afzetten en accepteren dat ik misschien maar aan de zoomobjectieven moet."
Je moet niet alleen de juiste spullen bij je hebben, maar ook de sporters één stap voor zijn, zo luidt het advies van Julian. "Bij sportfotografie draait het allemaal om het voorspellen wat mensen nu gaan doen", zegt hij. "De uitdaging is je aan te passen aan de actie - het kan overal gebeuren. Als je buiten bent, verandert het licht ook voortdurend. De zon kan achter de wolken verdwijnen, waardoor je al je instellingen moet wijzigen. Je moet dus extreem snel reageren omdat de wedstrijd niet stopt.
"Je bent voortdurend bezig met het licht en de achtergronden. Het is een doorlopend denkproces, dus het vergt veel concentratie. Deze sporten zijn heel snel, dus je moet je sport leren kennen, je research doen en het juiste objectief op het juiste moment gebruiken."
De razendsnelle reflexen van Julian waren duidelijk zichtbaar voor Francis, zelfs bij hun rustigere fotosessie. "Hij kan zo snel reageren", zegt Francis. "Het was heel cool om te zien hoe hij kon anticiperen op een situatie - dat hij weet of een atleet deze kant opgaat of juist de andere, of misschien juist twijfelt wat hij moet doen - en hoe hij zich daaraan aanpaste."
Francis heeft tijdens deze fotosessie waardevolle lessen geleerd van Julian, zoals hoe belangrijk het is de omgeving te verkennen. "Toen we bij het centrum kwamen, heb ik een paar minuten rondgekeken en foto's gemaakt, terwijl Julian dat ruim 20 minuten deed voordat de atleten binnenkwamen", zegt hij. "Ik ga meestal niet zo methodisch te werk op het gebied van preproductie. Preproductie helpt je om te begrijpen wat de beste plek is voor een foto van het onderwerp en om de fotosessie efficiënter te laten verlopen."
Het leerproces werkte echter twee kanten op, want Julian deed ook inzichten op van zijn leerling. "Het interessantste was dat Francis de fotosessie, inclusief het maken van de portretten, op een andere manier benaderde. Ik plan alles graag en probeer vervolgens vast te leggen wat ik in mijn hoofd heb, terwijl Francis er veel opener ingaat. Ik denk dat het voor hem natuurlijker gebeurt en dat hij daardoor ook iets anders uit het model of de atleet haalt", zegt Julian.
"Ik leer altijd als fotograaf, dus ik werk graag samen met andere mensen en hoor ook graag hun mening. Het is goed dat je er niet vanuit gaat dat jouw manier ook de beste is."
De samenwerking kwam tot stand in een periode waarin Julian uitdagingen zocht voor zijn eigen fotografie. "Als je jaar in jaar uit weer teruggaat naar hetzelfde terrein of dezelfde evenementen, en je bent vrij beperkt wat je positie betreft, kan het gebeuren dat je uiteindelijk steeds dezelfde soort foto maakt", zegt hij. "Er komt veel geluk bij kijken, want er gebeuren dingen op het veld en je hebt er geen controle over. Om mezelf te stimuleren probeer ik creatiever om te gaan met sport, zoals fotograferen in studio's en ideeën opzetten."
"Afgezien van de camera", voegt Francis toe, "hebben we nog iets gemeen: onze gedeelde interesse in het vastleggen van mensen. Julian doet het al jaren en wil nog steeds interessante manieren bedenken om foto's van mensen te maken. Daar konden we elkaar echt in vinden."
1. Ken je sport
"De beste sportfotografen zijn degenen die zoveel mogelijk sporten kennen. Voetbal en tennis zijn mijn twee favorieten, omdat ik ze het meest speelde toen ik opgroeide en ik nu nog steeds tennis. Ik herken de bewegingen die de spelers maken, omdat ik zo'n soort backhand of dat type schop op het veld zie als ik zelf aan het spelen ben. Hierdoor kan ik er snel op reageren."
2. Raak gewend aan snel handelen
"Het is niet genoeg om een sportliefhebber te zijn. Je moet ook een goede fotograaf zijn en begrijpen wat je technisch doet, zoals hoe je een korte sluitertijd van ongeveer 1/1600 of 1/2000 sec. moet gebruiken om snel op vlugge bewegingen te reageren terwijl je camera ook beweegt. Dingen gebeuren snel en de fotograaf moet zeer vlot reageren. Ik denk niet dat we zijn geboren met dat vermogen - hoe meer je het doet, hoe sneller je wordt. Het geeft niets als je in het begin dingen mist, want dat overkomt iedereen. Ook mij."
3. Bouw een portfolio op met amateursport
"Het is moeilijk om toegang te krijgen tot grote evenementen, maar dat hoeft ook niet. Er is altijd en overal amateursport te zien. Ga naar veel verschillende sporten, experimenteer met je foto's en ontdek welke sporten je leuk vindt. De meeste amateursport is in het weekend en 's avonds, maar dat moet je ervoor over hebben om sportfotograaf te worden. Je beste werk maak je in de zomer of als de zon schijnt en het licht mooi is. Werk dan wat harder en voeg deze foto's aan je portfolio toe."
1. Zoek een mentor en wees een mentor voor anderen
"Wat ik het leukst aan deze fotosessie vond, was het element van mentorschap en de gesprekken die Julian en ik voor, tijdens en na de fotosessie hebben gevoerd. Ik heb veel geleerd door hem aan het werk te zien en hij stond open voor al mijn vragen. Het is altijd fijn om te horen dat iemand die al jaren in het vak zit je foto's goed vindt. Zeker als je die persoon respecteert. Dat voelt goed en geeft je de bevestiging waarmee je verder kunt. Ik ben zelf mentor en naar mijn mening levert een mentorschap het meest op als de mentor die relatie voortzet en stimuleert, en eerlijk is tegen degene die hij begeleidt."
2. Verander gerust van genre
"Mensen zijn veelzijdig en met name kunstenaars en creatievelingen hebben zoveel meer te geven dan ze in eerste instantie laten zien. Je kunt voortdurend proberen te groeien tot je een punt bereikt waarop mensen jou benaderen voor werk. Misschien levert het je financieel minder op als je overstapt op een andere stijl van fotografie, maar het gaat allemaal om toekomstgericht denken en je passie volgen. Je uiteindelijke beloning weegt ruimschoots op tegen de inspanningen die je moet verrichten om dat punt te bereiken."
3. Werk samen met je onderwerpen
"Wat ik echt graag doe als ik de tijd heb, is mijn onderwerpen vragen welke foto's zij zouden nemen als zij de fotograaf waren. Hiermee kun je weer op hele nieuwe ideeën komen. Ik vraag hen wat er voor hen cool uitziet en zeg vervolgens: 'Laten we dat vastleggen'. Ik wilde deze fotosessie gebruiken om de atleten te leren kennen. Niet alleen om mooie portretten van hen te kunnen maken, maar om ze vast te leggen in verschillende situaties die voor hen interessant zijn. Imogen wilde het moment vastleggen waarop ze van de ene greep naar de andere duikt. Dat zijn we dus mee aan slag gegaan. Zij springt omhoog en probeert uit alle macht de volgende greep te bereiken, terwijl het krijt door de lucht vliegt."
Geschreven door
De essentiële kit waarmee professionals sportfoto's maken
De beste professionele DSLR van Canon. 20,2 Megapixel full-frame sensor. 61-punts AF-systeem. Tot 14fps. ISO tot 409.600.
De EOS 5D Mark IV is ontworpen voor elke situatie, heeft een prachtige vormgeving en is een uitstekende allrounder.
USM-lens uit de professionele L-serie met een diafragma van f/1.2 voor opnamen bij weinig licht en voor buitengewone scherptediepte. Julian: "Als je opnamen maakt met een volledig open diafragma van f/1.2, krijg je meer licht. Ik hou ook van foto's die zijn gemaakt met vaste objectieven, met die prachtige donkere achtergronden."
Een moderne klassieker: een professionele groothoeklens met een natuurlijk perspectief, een diafragma van f/1.4 en zeer goede prestaties bij weinig licht.
Deze snelle portretlens zorgt voor heldere, scherpe beelden vol contrast en kleur met haarscherpe details, ideaal voor hogeresolutiesensoren. Air Sphere Coating (ASC) helpt interne reflecties en overstraling te verminderen, terwijl een groot diafragma van f/1.4 zorgt voor een geringe scherptediepte.
Het standaardzoomobjectief van professionals, met uitstekende beeldkwaliteit en een snel diafragma van f/2.8 over het gehele zoombereik. Dit is voor veel professionele fotografen het meest gewilde zoomobjectief, dankzij de optische scherpte en het feit dat het in bijna elke omgeving te gebruiken is. Julian: "Ik heb dit objectief gebruikt vanwege de vrijheid om in en uit te zoomen".
ARTIKEL
In een samenwerkingsproject met Getty Images en Canon leert aankomend talent Rianna Gayle de belangrijkste technieken van fashionfotograaf Wanda Martin.
ARTIKEL
Marc Aspland, Canon Ambassador en bekroonde sportfotograaf, onthult zes technieken die hem hebben geholpen om betere sportfoto's te maken.
Artikel
Getty-fotograaf Hannah Peters vertelt over haar carrière als sportfotograaf, en over haar ervaringen als vrouw langs de lijn.
ARTIKEL
Sportfotograaf Samo Vidic laat zien hoe hij een boeiend portret maakte en dynamische actiefoto's nam terwijl hij aan een touw aan een klimmuur hing.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro