ARTIKEL

De grote racefoto: met een Canon EOS 5DS R de Grand Prix van Monaco fotograferen op 2 km afstand

An aerial view of the start of the 2018 Monaco Grand Prix, photographed from a distance by Frits van Eldik using a Canon EOS 5DS R camera.
Frits van Eldik legde adembenemende details vast bij het fotograferen van het begin van de Grand Prix van Monaco 2018 vanaf een bergtop op meer dan 2 km afstand. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R met een Canon EF 200-400mm f/4L IS USM-objectief, ingesteld op 200mm, 1/2000 sec, f/5.6 en ISO 800. © Frits van Eldik

Frits van Eldik heeft alle belangrijke motorsportevenementen ter wereld vastgelegd, maar één ambitie is nog niet vervuld. Tijdens het maken van actiefoto's vanaf de zijlijn droomde de Canon-ambassadeur van het fotograferen van de Monaco Grand Prix vanaf de bergen buiten de stad, in opnamen die de race binnen de bredere context van de spectaculaire locatie zouden plaatsen.

De Grand Prix van Monaco is een van 's werelds meest glamoureuze en spannende race-evenementen, dat zich afspeelt op een uitdagend circuit dat door de doolhofachtige straten van Monaco slingert, dicht bij de weelderige, met jachten gevulde haven aan de Middellandse Zee.

"Monaco is een zeer speciaal evenement, omdat de hele wereld kijkt," aldus Nederlandse motorsportfotograaf Frits. "Zelfs mensen die niets weten over Formule 1 hebben gehoord van de Grand Prix van Monaco. Voor fotografen is het altijd lastig om toestemming te krijgen van de lokale beveiliging en vaak moet je heftige discussies voeren voordat je aan de slag kunt. Maar als je langs de zijlijn aan het werk bent, is het een geweldige plek om foto's te maken."

Frits van Eldik looks through the viewfinder of one of four Canon EOS 5DS R cameras mounted on a rig on a mountaintop overlooking Monaco.
Frits nam zijn positie in op een bergtop met uitzicht op Monaco, met rijen van Canon EOS 5DS R-camera's met verschillende objectieven. © Jip Barth Fotografie
Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Frits heeft meer ervaring opgedaan met grote races dan de meeste fotografen. Toen hij elf was, besloot hij dat hij motorsportfotograaf wilde worden. In 1989 legde hij zijn eerste Grand Prix vast en sindsdien heeft hij regelmatig grote races vastgelegd, waaronder de Indianapolis 500 en de 24 uur van Le Mans.

Als zoon van een garage-eigenaar die ook een enthousiaste fotograaf was, was Frits gefascineerd door dit werk door een soortgelijke passie voor auto's en fotografie. Hij is nog steeds gek op de variatie die zijn baan met zich meebrengt. "In motorsportfotografie kom je alle soorten fotografie tegen," zegt hij.

"Op één dag, of zelfs tijdens een korte sessie, ben je een actiefotograaf, landschapsfotograaf, portretfotograaf, nieuwsfotograaf en je bent een paparazzo die achter beroemdheden aan rent. Dat is wat ik leuk vind aan het soort fotografie dat ik doe."
An aerial view looking down over Monaco, with the edge of a rock out of focus in the near foreground. Photo by Frits van Eldik with a Canon EOS 5DS R.
Het uitzicht vanaf de bergtop met eenCanon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief met een brandpuntsafstand van 55 mm. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 55mm, 1/2000 sec, f/4.0 en ISO 200. © Frits van Eldik

Actiefotografie op afstand

Toch hunkerde Frits, bij dit afwisselende werk ernaar een bepaald project te voltooien dat hij bedacht tijdens een ritje door de stad. "Monaco is altijd zo hectisch tijdens de Grand Prix," zegt Frits. "Ik rijd graag zo hoog mogelijk rond Monaco. Er is een berg met een prachtig uitzicht over de stad waar ik graag ontspan met een pizza en een drankje.

"Als je vanaf dat punt naar beneden kijkt, kun je een deel van het racecircuit zien en mijn droom was altijd om vanaf dat punt de Grand Prix te fotograferen. Ik wilde de boten in de haven en de tribunes vol mensen laten zien. Het probleem is dat de afstand ongeveer 2,3 km is en dat de auto's er dan heel klein uit zouden zien. Dus moest ik het bij de start fotograferen, dan zijn de auto's allemaal dicht bij elkaar."

Frits wist dat als hij eenmaal boven op de berg zat, hij niet kon terugkeren om iets van de race zelf voor zijn klanten te schieten. Dus in de loop der jaren legde hij de races vanaf de zijlijn vast, terwijl hij zich voorstelde hoe de opnames van bovenaf eruit zouden zien.

Canon EOS 5DS R cameras on a mountaintop looking out towards Monaco in the distance.
Frits’ collectie Canon EOS 5DS R-camera's toonden hun indrukwekkende resolutie en legden details vast die niet met het blote oog te zien waren. © Jip Barth Fotografie
A low-light photo from the rear of the racing car driven by Fernando Alonso, its brake lights emitting a red glow on the wet track.

Racen bij maanlicht: het verhaal achter de bijzondere F1-foto van Frits van Eldik

Frits van Eldik vertelt hoe hij een opvallende en stemmige foto maakte van Formule 1-coureur Fernando Alonso die in het donker reed.

Die droom werd meer realiteit toen de Canon EOS 5DS R met 50 Megapixel werd uitgebracht in 2015. Frits besefte dat hij nu vanaf de berg kon fotograferen en, in combinatie met specifieke objectieven, bestanden kon maken die grootschalig afgedrukt konden worden en die de details zouden laten zien die hij in het beeld wilde. In 2018 besloot hij dat jaar alle andere werkzaamheden voor de Grand Prix van Monaco op te geven en zich te concentreren op de fotografie van het begin van de race vanuit het berglandschap.

Maar welk objectief moest hij gebruiken? "Als je naar beneden kijkt en heel Monaco ziet, is het mooi met een objectief van 17mm, maar het is ook mooi met een van 600 mm - en alles daartussenin", zegt hij. "Nu ik mijn andere projecten voor het hele weekend zou annuleren, wilde ik het zo goed mogelijk doen. Ik besloot dus dat ik acht camera's tegelijk zou laten fotograferen vanuit hetzelfde perspectief met acht verschillende objectieven, zodat ik dat ene moment zeker kon vastleggen."

In de dagen vlak voor de Grand Prix van Monaco van 2018 vroeg Frits zijn team om de apparatuur naar de perspectiefpositie op de bergtop te brengen en ervoor te zorgen dat de apparatuur veilig en beschermd zou zijn. Het vooruitzicht was echter niet best. Elke dag vormden zich wolken boven de zee, deze dreven naar het land en onttrokken de stad volledig aan het zicht.
Photographer Frits van Eldik stands on a rocky outcrop, with cameras mounted on rigs beside him, looking to one side with binoculars.
Frits op zijn post, wachtend op het begin van de race, terwijl wolken van zee binnendrijven. © Jip Barth Fotografie

Maar Frits wilde niet opgeven. "Als je echt iets wilt bereiken, steek je al je energie erin om het te laten werken," zegt hij. Dus op de zondagochtend dat de race zou plaatsvinden, reed hij de berg op en beoordeelde hij de situatie. Hoewel de stad zichtbaar was, was er een zeer sterke wind die de camera's op statiefbevestiging zo sterk bewoog dat hij moest overwegen om de shoot af te breken. In plaats daarvan besloot hij zijn plannen aan te passen aan de omstandigheden.

Objectieven en brandpuntsafstanden kiezen

In plaats van opnamen te maken met acht objectieven besloot Frits slechts vier objectieven te gebruiken: de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM, de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM, de Canon EF 200-400mm f/4L IS USM en de Canon EF 600mm f/4L IS III USM. Door ze in te stellen op een brandpuntsafstand van respectievelijk 70 mm, 135 mm, 200 mm en 600 mm, wist hij dat hij twee sets opnamen zou hebben bij elk van deze brandpuntsafstanden. Hij hoopte dat, ondanks de wind, ten minste één van deze sets scherp zou zijn.

Elk objectief werd getest om te bepalen bij welk diafragma de meest optimale resultaten worden verkregen voor de omgeving en omstandigheden. Vervolgens werd elke camera ingesteld op een sluitertijd van niet minder dan 1/2000 sec om ervoor te zorgen dat de beweging van de auto's bevroren werd. Door slechte belichting moest Frits de ISO-waarde van de camera verhogen om een sluitertijd van 1/2000 sec mogelijk te maken bij het diafragma dat hij wilde gebruiken.

Frits zette de camera's op een hoge framerate en verwijderde de objectiefkappen, zodat ze minder snel zouden omwaaien. Met spanning keek hij met zijn verrekijker naar de aanloop van de race en uiteindelijk kwam het moment om te beginnen met fotograferen. Toen de race begon, gebruikte hij afstandsbedieningen om de acht Canon EOS 5DS R-camera's tegelijkertijd te activeren. Daarna, ook toen het grote moment voorbij was, legde hij nog een paar ronden vast, maar stopte met fotograferen toen er grote afstanden kwamen tussen de auto's en ze nauwelijks zichtbaar waren in de foto's.

Eight Canon EOS 5DS R cameras mounted on rigs stand on a high mountaintop viewpoint, with only the open ocean visible behind.
De rijen camera's van Frits stonden in een zodanig open positie dat hij waterflessen moest bevestigen als gewicht en de objectiefkappen moest verwijderen om te voorkomen dat ze zouden omwaaien. © Jip Barth Fotografie

Het grote plaatje printen

Toen deze klus geklaard was, pakten Frits en zijn team alle apparatuur in, sprongen in zijn auto en begonnen aan hun reis terug naar Nederland, terwijl de race nog aan de gang was.

"Ik had alle geheugenkaarten, maar in het begin had ik niet de moed om naar de foto's te kijken," geeft hij toe. "Uiteindelijk bekeek ik ze op mijn laptop en ik dacht, ‘Het is gelukt!’. Ik had een unieke foto gemaakt van de Grand Prix.

"Maar hoewel ik al 20 jaar naar dit moment had uitgekeken, was ik niet erg enthousiast toen ik de beelden op het scherm zag." Het gevoel dat hij iets had bereikt kwam later, toen Frits de beelden zag als grote prints, gemaakt op een Canon imagePROGRAF PRO-4000 printer. "Toen werd ik pas echt enthousiast", zegt hij. "Als je een print hebt van meer dan twee meter breed, besef je dat de kwaliteit van het camerabestand alleen kan worden aangetoond door een grote print te maken. Alleen dan kun je zien hoe ongelooflijk gedetailleerd het is."

An aerial view of the 2018 Monaco Grand Prix taken with a Canon telephoto lens. Photo by Frits van Eldik with a Canon EOS 5DS R.
Frits legde met een 600mm-objectief, zelfs vanaf meer dan 2 km afstand, verbazingwekkende details vast van de auto's, de straten en de mensen die keken vanaf de balkons van de stad. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R en een Canon EF 600mm f/4L IS II USM-objectief ingesteld op 1/2000 sec, f/5.6, ISO 800. © Frits van Eldik

Frits maakte twee prints van de Grand Prix: een die werd gefotografeerd met de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM op 70mm en een met de Canon EF 600mm f/4L IS III USM. Beide werden op hetzelfde moment genomen, direct aan het begin van de race.

"Wanneer een print van dat formaat aan de muur wordt bevestigd, stappen mensen er normaal gesproken van af om een goede weergave van de afbeelding te krijgen. Maar in dit geval stap je naar voren om alles te zien, omdat het zo ontzettend gedetailleerd is. Je ziet dat mensen met hun telefoon over balkons hangen om het moment vast te leggen, en je ziet dat anderen lunchen en niet eens naar de race kijken. Je ziet vonken van de auto's afspatten, je ziet het drukbezochte veld, maar je ziet ook heel Monaco. Als je deze twee prints samen ziet en je realiseert dat ze op bijna 2,5 km afstand zijn gemaakt, is dat zeer indrukwekkend."

Dus hoe voelt Frits zich na de jaren dromen over de shoot, de last-minute verandering van zijn plan en de uiteindelijke prints? "Uiteindelijk heeft het heel goed gewerkt," zegt hij. "De beelden zijn naar mijn mening fantastisch. Oké, het zou misschien wat beter zijn geweest op een zonnige dag, maar als het 30 graden zou zijn geweest, had ik op dat moment van de dag mogelijk hittenevel en een wolk gehad. De sterke wind en de koelere omstandigheden hebben me dus geholpen.

"Ik had deze foto al heel lang op mijn verlanglijst staan. Nu heb ik hem gemaakt en ik ben er erg blij mee."

Geschreven door David Clark


De kit van Frits van Eldik

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

The contents of motorsports photographer Frits van Eldik's kitbag, including 14 Canon camera bodies and several telephoto lenses.

Camera's

Canon EOS 5DS R

Ontwikkeld voor optimale DSLR-beeldkwaliteit, met een resolutie van 50,6 Megapixel en een low-pass cancellation filter waarmee de scherpte geoptimaliseerd wordt. Jaroslav vertelt: "Mijn commerciële klanten hebben beelden van hoge kwaliteit nodig, vaak voor billboards of posters van enorme afmetingen. De Canon EOS 5DS R is voor mij nog steeds de ideale camera hiervoor.”

Objectieven

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Dit standaard zoomobjectief van professionele kwaliteit biedt een uitstekende beeldscherpte en de robuuste constructie van een product uit de L-serie. Met zijn continue f/2.8-diafragma maak je zelfs bij weinig licht prachtige foto's en heb je alle controle over de scherptediepte.

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM

Een moderne klassieker: dit telezoomobjectief met snel diafragma is favoriet bij fotografen in vrijwel elk genre. Werkt nu nog beter in helder licht en is ontworpen om te presteren onder de meest uitdagende omstandigheden.

Canon EF 600mm f/4L IS II USM

Een superteleobjectief voor een sterke vergroting die beschikt over geïntegreerde Image Stabilizer-technologie en een snel grootste diafragma van f/4. De perfecte oplossing voor sport-, natuur- en wildlifefotografen die op locatie werken.

Printer

Canon imagePROGRAF PRO-4000

Levert verbluffende hoogwaardige prints op media tot 44 inch. Het LUCIA PRO 12-kleureninktsysteem en de 1,28-inch printkop zorgen voor levendige kleuren, diepe zwarttinten, hoge printsnelheden en superieure kwaliteit. "Het detail is ongelooflijk," zegt Frits.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan