ARTICLE

Het plezier van 'samenvoegen': David Noton's landschappen uit meerdere afbeeldingen

A high-resolution 'stitched' image looking down the Avon Gorge towards Bristol's Clifton Suspension Bridge at night.
David Notons prachtige 'samengevoegde' nachtopname, neerkijkend op de Avon Gorge richting de Clifton Suspension Bridge in Bristol, VK. De foto's die samen dit beeld vormen zijn gemaakt met een Canon EOS R met een Canon RF 24-105mm f/4L IS USM-objectief. © David Noton Photography

Soms is één foto gewoon niet genoeg. Fotografen maken als sinds de 19e eeuw composities en collages, maar met de hedendaagse nabewerkingssoftware kunnen meerdere foto's naadloos worden 'samengevoegd' tot één fantastisch gedetailleerd digitaal bestand dat op enorme formaten kan worden geprint.

De bekroonde Britse landschapsfotograaf David Noton staat bekend om het maken van prachtige 'samengevoegde' foto's. Hij is vooral befaamd vanwege zijn panoramische scènes in 'letterbox-formaat' van over de hele wereld. "Ik maak panoramafoto's sinds het einde van de jaren tachtig," zegt hij. "Ik hou van de vorm en ze sluiten aan op hoe we landschappen zien."

En prints maken van deze afbeeldingen is gemakkelijker geworden: met de firmware-update v3.010 op de Canon imagePROGRAF PRO-1000-printer kun je panoramische afbeeldingen printen in een reeks aan nieuwe afmetingen; en Canon's nieuwe imagePROGRAF PRO-300-printer beschikt over een modus voor hoogwaardig panoramisch printen en opties voor printen zonder witrand.

Voor zijn eerste project met de Canon EOS R maakte David afbeeldingen die gezamenlijk uit meer dan 20 foto's bestaan, wat een geweldige resolutie en tintbereik oplevert. "Om deze foto's te maken, moest ik diep gaan en dingen leren die ik nog nooit eerder had gedaan," vertelt de Canon-ambassadeur. "Het was dus een hele uitdaging."

A field of barley with hills and clumps of trees in the distance.
Door de draagbaarheid, full-frame resolutie en uitmuntende RF-lenzen is het EOS R-systeem van Canon perfect voor landschapsfotografie, of je nu van plan bent de foto's samen te voegen of er gewoon rechtstreeks vanaf de camera van geniet. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 50mm f/1.2L USM-objectief ingesteld op 1/13 sec, f/16 en ISO200. © David Noton Photography
Canon Professional Services

Met Canon ben je in veilige handen

Je krijgt gratis toegang tot advies van experts, onderhoud van apparatuur, inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Fotograferen met de EOS R

Om deze landschappen met een superhoge resolutie vast te leggen, gebruikte David de Canon EOS R. "Voor een landschapsfotograaf zijn de grootste voordelen van de EOS R het formaat en de draagbaarheid", legt hij uit. "Iedereen die landschappen fotografeert, geeft de voorkeur aan een camera met full-frame resolutie in een systeem dat lichter en veel compacter is.

"De RF-lenzen zijn bovendien erg goed en scherp, dus dat is een echte bonus. Het scherpstelsysteem werk ook bij weinig licht fantastisch. Bij nachtopnamen heb ik me kunnen richten op minuscule lichtpuntjes in het duister, door gewoon met mijn vinger op het scherm te tikken."

David fotografeerde een breed scala aan scènes in het pittoreske zuidwesten van Engeland, inclusief landschapsfoto's rondom de dorpen Cerne Abbas en Corton Denham, naast dag- en nachtopnamen van de Clifton Suspension Bridge in Bristol. Hij gebruikte twee objectieven voor de foto's: een Canon RF 24-105mm f/4L IS USM en een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS II USM, dat was bevestigd op de EOS R met een EF-EOS R-vattingadapter.

Omdat hij veel foto's maakte van een scène, moest elke afzonderlijke foto een smalle beeldhoek hebben, dus gebruikte hij lenzen met langere brandpuntsafstanden. Samengevoegd werden het brede, zeer gedetailleerde landschappen.

Elk definitief beeld bestond uit ongeveer 21 verschillende foto's – voor horizontale beelden fotografeerde David drie rijen van zeven foto's en voor verticale beelden fotografeerde hij zeven rijen van drie. Een van de uitdagingen bij het op deze manier maken van een samengestelde foto is de benodigde tijd. Het fotograferen van een landschap op exact het juiste moment, bij ideale lichtomstandigheden, staat centraal in Davids werk. Maar bij het maken van de foto's, veranderde het licht soms aanzienlijk gedurende de tijd die hij nodig had voor zijn reeks.

The sun rising over blue-tinged, misty hills in the English countryside.
"Er is altijd een moment waarop het licht het beste is", zegt David. Hier bood de zonsopgang boven het platteland bij Compton Pauncefoot in Somerset, Engeland, prachtig licht op een zomerochtend. Gefotografeerd met een Canon EOS R met een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief ingesteld op 1/8 sec, f/11 en ISO200. © David Noton Photography
Katya Mukhina with her Canon EOS R at a frozen lake in Russia.

EF-lenzen gebruiken in combinatie met het Canon EOS R System

Portretfotograaf Guia Besana en professioneel huwelijksfotograaf Katya Mukhina vertellen hoe vattingadapters hen meer creatieve opties bieden – en hen helpen meer uit hun lenzen te halen.

"Er is altijd een moment waarop het licht het beste is, dus ik ging vroeg en goed voorbereid naar mijn locatie en ik wist waar ik mee bezig was", vertelt hij. "Toen het licht beter werd, begon ik mijn reeksen te maken, met de handmatige modus en dezelfde belichting voor het hele frame. Ik maakte steeds een aantal reeksen naarmate het licht veranderde, om er zeker van te zijn dat ik de foto's had gemaakt bij het allerbeste licht."

Naast het kiezen van het beste tijdstip voor de foto's, moest David ook rekening houden met de lichtvariatie binnen het gehele frame. "Het is erg moeilijk om de belichting goed te krijgen en je moet meten vanaf het midden van de scène", zegt David. "Maar het helpt als je een camera zoals de EOS R hebt met een goede retentie van de donkere en lichte tonen. Vervolgens kun je tijdens de nabewerking de details in de diepste schaduwen en helderste lichte delen van het frame naar voren halen."

Afbeeldingen in nog meer detail zijn nu mogelijk dankzij de nieuwste toevoeging aan het EOS R-assortiment: de 45 Megapixel Canon EOS R5.

De lichtvariatie was een minder groot probleem bij de nachtopnamen, maar het fotograferen bij die omstandigheden was nog tijdrovender. "Het probleem met de nachtopnamen was dat de feitelijke belichtingen elk iets van 30 seconden duurden", legt hij uit. "Dus als je 21 frames maakt van elk 30 seconden en rekening houdt met de tijd die je nodig hebt voor het opnieuw bepalen van de compositie, neemt elke reeks ongeveer 20 minuten in beslag."

The tower of the church and surrounding houses nestle among greenery in the village of Corton Denham in Somerset, England.
Een foto van het dorp Corton Denham in Somerset op een zomeravond; het soort foto dat wordt gebruikt om een 'samengevoegde' compositie met ultrahoge resolutie te maken. Gefotografeerd met een Canon EOS R met een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief ingesteld op 1/10 sec, f/11 en ISO200. © David Noton Photography
A high-resolution 'stitched' image of the Milky Way over Kimmeridge Bay on the Jurassic Coast of Dorset.
Een schitterende 'samengevoegde' foto van de Melkweg boven Kimmeridge Bay aan de Jura-kust van Dorset. Elk onderdeel van de samengevoegde foto werd gemaakt met een Canon EOS R ingesteld op 15,0 sec, f/1.4 en ISO3200. © David Noton Photography

Davids tips voor het samenvoegen van foto's

Volgens David zijn een methodische voorbereiding en een zo snel mogelijke uitvoering bepalend zijn voor het succes van samengevoegde foto's, ongeacht of ze worden samengesteld uit meerdere afbeeldingen of panoramische afbeeldingen in 'letterbox-formaat' zijn. "Je moet eerst naar de plek gaan om testfoto's te maken. Gebruik een statief voor een perfecte horizon, want een scheve horizon valt verschrikkelijk op", adviseert hij.

"Probeer daarna je kadrering uit met behulp van overlappende foto's. Werk altijd vanuit het idee dat je meer frames moet maken dan je nodig hebt. Je kunt de foto altijd nog bijsnijden. Dus alhoewel de foto's die ik maak voor dit project gebaseerd zijn op ongeveer 21 samengevoegde foto's, maak ik er meer. Hierdoor kan ik tijdens de nabewerking het bijsnijden finetunen met behulp van de PTGui Pro-software."

Bij het maken van panoramische afbeeldingen varieert het aantal foto's dat David maakt van twee horizontale tot 24 verticale. Maar normaliter schiet hij 10 verticale foto's die elkaar ongeveer 30% overlappen.

"Je moet minutieus zijn in de manier waarop je te werk gaat, maar je moet ook snel werken aangezien het licht verandert tijdens de belichtingen. Bij de 'samengevoegde' foto's draait het allemaal om pre-visualisatie, omdat je het eindproduct niet kunt bekijken door de camera. Je moet vanaf het begin het eindproduct in gedachten hebben."

A panoramic shot of a frosty autumnal morning in Dorset, England, taken by landscape photographer David Noton.
Een koude herfstochtend in Minterne Magna in Dorset, Engeland. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief met 60mm, 0,6 sec, f/11 en ISO100. © David Noton Photography

De foto printen

De haarscherpe details van de samengevoegde landschappen komen het beste tot hun recht in grootformaat prints, zoals de prints die worden gemaakt door de imagePROGRAF PRO-4000-printer van Canon. Voor de samengestelde foto's met de Canon EOS R worden David's bestanden verwerkt door Canon's Digital Photo Professional-software, en vervolgens verder verbeterd met Canon's printsoftware Professional Print & Layout. Deze software omvat de DPRAW-printfunctie, waarmee HD-printen mogelijk is, en de HDR-printfunctie, waarmee de lichte tonen in foto's met hoog contrast kunnen worden aangepast.

"Ik kon met deze software details van lichte delen terughalen, zelfs overbelichte lichte delen, en het tintbereik van de prints verbeteren", vertelt hij. "Het verschil tussen 'vóór' en 'na' was als dag en nacht. Het eindresultaat was een print met ongelooflijke details en een ongekende helderheid, deels door het aantal gebruikte foto's, maar ook omdat het tintbereik zeer indrukwekkend is."

David heeft veel van zijn foto's zelf geprint op een Canon imagePROGRAF PRO-1000. "De kwaliteit van de afbeeldingen is prachtig," zegt hij. "De technologie met 12 inkten geeft schitterende kleur- en tintovergangen, en er zit diepte in de zwarte kleuren."

David zegt dat de mogelijkheid om grotere panoramische afbeeldingen te printen op de Canon imagePROGRAF PRO-1000 en de Canon imagePROGRAF PRO-300 een waardevolle functie is op Canon's desktopprinters voor professionals. "Panoramische afbeeldingen zien er verloren uit op Instagram of social media, maar zijn geweldig als je ze ziet op grote prints," zegt hij. "Wanneer je afbeeldingen aan klanten of een publiek laat zien, maak je met een print echt een statement dat je met een afbeelding op een scherm niet kan maken."

Canon's printexpert Suhaib Hussain wijst op de technische voordelen van deze panoramische functie. "Hierdoor kunnen fotografen hun brede afbeeldingen in een groter formaat printen, zonder randen of te hoeven croppen, terwijl de verhouding van het origineel gewoon behouden blijft," zegt hij.

"Gebruikers kunnen nu de printlengte wijzigen onder de aangepaste instellingen tot een maximum van 990,60 mm (Canon imagePROGRAF PRO-300) of 1200 mm (Canon imagePROGRAF PRO-1000). Bij eerdere modellen was dit beperkt tot 676 mm. De printers ondersteunen ook officiële media in panoramaformaat van klanten zoals Hahnemühle, tot 594 mm x 210 mm. Een grotere printlengte betekent meer dat meer afbeeldingen op een enkele pagina kunnen worden geplaatst om het gebruik van inkt en andere media te optimaliseren."

David zegt dat wanneer hij het eindresultaat ziet, het altijd de moeite van het samenvoegen waard is geweest. "Ik vind het nog steeds magie; alle gewenste foto's uitzoeken, op de knop voor het samenvoegen klikken en vervolgens zien hoe ze worden samengevoegd op het scherm en uiteindelijk in de print", vertelt hij. "Dat geeft me nog steeds een kick, zelfs na al die jaren als landschapsfotograaf."

Geschreven door David Clark


David Nortons uitrusting

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

David Noton with a Canon DSLR as he stands in a woodland.

Camera's

Canon EOS R

Een innovatieve full frame systeemcamera die nieuwe standaarden zet. Een full-frame 30,3 Megapixel-sensor en indrukwekkende detailweergave, ISO-prestaties en Dual Pixel CMOS AF. Naast de nieuwe RF-lenzen biedt EOS R de ultieme opname-ervaring waarmee je je verhalen nog beter kunt vertellen.

Canon EOS 5DS R

50,6 Megapixel zustercamera van de EOS 5DS. Met een low-pass cancellation filter voor superscherpe details.

Lenzen

Printers

Canon imagePROGRAF PRO-4000

Canon's imagePROGRAF PR0-4000 produceert prints van verbluffende kwaliteit op media tot wel 112 cm. Het LUCIA PRO 12-kleureninktsysteem en de 1,28-inch printkop zorgen voor levendige kleuren, diepe zwarttinten, hoge printsnelheden en superieure kwaliteit.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan