ARTIKEL

De beste Canon-objectieven voor macrofotografie

Ontdek de beste Canon-objectieven volgens drie Canon-ambassadeurs die in verschillende omgevingen werken en kom erachter wat macrofotograaf Oliver Wright over de Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM te vertellen heeft.
Een close-up van een kleine wimpergekko met uitpuilende ogen en zijn tong rond de zijkant van zijn kop gekruld.

Macrofotograaf Oliver Wright fotografeerde deze kleine wimpergekko met de Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM-lens, de eerste autofocusmacrolens ter wereld met een vergroting van 1,4x voor full-frame camera's. "De Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM is uniek in zijn soort", zegt Mike Burnhill, Professional Imaging Product Specialist bij Canon Europe. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM-lens ingesteld op 1/160 sec, f/4.5 en ISO3200. © Oliver Wright

Wat zijn de beste objectieven voor macrofotografie? Wat zijn naast de hoge vergroting waarmee je kleine details en structuren kunt vastleggen, de andere essentiële functies waarnaar je moet zoeken bij het kiezen van een objectief voor close-ups?

Hier delen drie Canon-ambassadeurs die in verschillende omgevingen werken, natuurfotograaf Christian Ziegler, stillevenfotograaf Eberhard Schuy en nieuws- en documentairefotograaf Ilvy Njiokiktjien, hun favoriete Canon-objectieven voor macrowerk. Mike Burnhill, de Professional Imaging Product Specialist van Canon Europe en een expert op het gebied van ontwerp en technologie van objectieven, legt ondertussen uit waarom elk objectief bijzonder geschikt is voor close-ups en macrowerk.

Daarnaast onthult wildlife-, macro- en avonturenfotograaf Oliver Wright hoe hij de veelzijdigheid van het Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM-objectief tijdens een recente fotoshoot heeft gebruikt om zijn werk naar een hoger niveau te tillen.
"Toen ik 25 jaar geleden begon met fotograferen, was mijn voornaamste focus macrowerk", zegt Christian. "Ik was een bioloog die in de tropen werkte, en de diversiteit van planten en kleine dieren was zo overweldigend en opwindend. Ik heb vele dagen doorgebracht met het verkennen van de verborgen biodiversiteit van de regenwouden van Panama, op zoek naar interessante insecten, bloemen en schimmels. Ik gebruik nog steeds veel macro-objectieven."

Eberhard geeft de voorkeur aan de controle van een studio. Hij kiest ervoor om zoveel mogelijk met de camera zelf te doen en gebruikt vaak de tilt- en shift-bewegingen van de TS-E-objectieven van Canon om het scherpstelvlak te veranderen en zijn creatieve visie te volbrengen. "In mijn fotografie van stillevens wordt alles van tevoren bedacht. Al mijn foto's zijn nauwkeurig gepland. De manier waarop ik objecten toon en hoe ik ze in het licht omwikkel, is verbonden met de brandpuntsafstand en hoe dichtbij ik ben. De belangrijkste onderdelen van mijn foto zijn van tevoren duidelijk en ik kies altijd het meest geschikte objectief voor het werk dat ik wil doen", zegt hij.
Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Bij haar werk in de fotojournalistiek en als documentairefotograaf staat Ilvy vooral emotioneel dicht bij haar onderwerpen. "Het vertrouwen winnen van mensen is essentieel voor goede reportage", zegt ze. De kleine details in hun omgeving en in de activiteiten die ze ondernemen, kunnen heel intrigerend zijn en geven echt een inkijkje in hun leven. Ilvy was blij dat ze een nieuwe dimensie aan haar werk kon toevoegen met het compacte, veelzijdige prime-objectief met RF-vatting voor macro- en portretfotografie.

Twijfel je of macrofotografie iets voor jou is? Je kunt deze vorm van fotografie op een voordelige manier proberen door een tussenring op je EF-objectief te plaatsen. Een tussenring is een eenvoudig accessoire waarmee de vergroting van je EF-objectief toeneemt en je onderwerpen van dichterbij kunt vastleggen. Mike Burnhill legt uit: "Tussenringen zoals de Canon Extension Tube EF 12 II zijn vaak de miskende helden van macrofotografie, en voor mij is dit de plek om te beginnen. Deze voordelige oplossingen kunnen van elk EF-objectief een macro-objectief maken, zonder de beeldkwaliteit of prestaties al te veel te beïnvloeden. Zelfs als je verder gevorderd bent, kunnen deze buizen worden gecombineerd met speciale macro-objectieven om nog dichterbij te komen. Deze eenvoudige buizen kunnen door iedereen worden gebruikt, van beginners tot professionals, om macroresultaten te behalen met bestaande EF-objectieven."

Wil je graag met macrofotografie aan de slag gaan? Of je nu op zoek bent naar een veelzijdig, slijtvast macro-objectief of een speciaal objectief dat close-ups met 5x vergroting kan vastleggen: dit zijn de beste Canon-objectieven voor macrofotografie.
Een close-up van een vlinder met doorschijnende vleugels met rode, zwarte en witte randjes.

Het lensontwerp en de Dual Nano USM-motoren van de Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM onderdrukken focus breathing. "Die functie springt er echt uit," zegt Oliver. "Ik gebruikte focus bracketing met de Canon EOS R5 op een aantal onderwerpen tijdens een sessie in een tropische vlindertuin. Tijdens de nabewerking van die foto's was het makkelijker om ze te 'stacken', omdat de grootte van de onderwerpen niet zoveel was veranderd als vroeger het geval zou zijn geweest." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM-lens ingesteld op 1/100 sec, f/5 en ISO3200. © Oliver Wright

1. Beste allround macro-objectief met RF-vatting: Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM

Dit veelzijdige RF-objectief is 's werelds eerste full-frame macro-objectief met automatische scherpstelling, een verbluffende vergroting, beeldstabilisatie en bokeh-controle. Toen macrofotograaf Oliver Wright dit objectief probeerde, kwam hij er al snel achter dat hij dankzij al die eigenschappen in één enkel objectief een nieuw perspectief aan zijn werk kon toevoegen.

"Voor een macrofotograaf is de 1,4x vergroting een van de belangrijkste eigenschappen", zegt Oliver. "Je onderwerp wordt namelijk 40% groter, waardoor je het onderwerp echt van heel dichtbij kunt bekijken. Bovendien hoef je niet met tussenringen te werken", voegt hij nog toe. "Dit objectief is ook veel gemakkelijker in het gebruik.

Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM

Het eerste AF-macro-objectief ter wereld met een ongelofelijke 1,4x close-upvergroting. Met een Spherical Aberration Control-ring kun je de bokeh variëren, waardoor dit echt het perfecte portretobjectief is.
"Een ander voordeel is de hybride IS", gaat Oliver verder. "Ik fotografeer meestal uit de hand, omdat ik over het algemeen onderwerpen vastleg die in beweging zijn. Een statief werkt dan niet. Zowel het RF-macro-objectief als de camerabody van de Canon EOS R5 zijn zeer stabiel, waardoor ik met een bizar lage sluitertijd kan fotograferen."

Oliver voegt nog toe dat hij dankzij de Spherical Aberration Control van het objectief controle heeft over de bokeh van de voor- en achtergrond (deze kan hij vager of scherper maken) en het onderwerp een zacht scherpstellingseffect kan geven. "Het is echt een ongekend creatief hulpmiddel", zegt hij. Of je hem nu gebruikt voor macro-, portret- of productfotografie. "Ik heb het Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief zo'n 10 jaar gebruikt. Nu gebruik ik het Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM-objectief en dat voelt eigenlijk vrijwel hetzelfde", zegt Oliver. "Het EF-objectief was al superscherp, maar dit objectief is nog scherper."

Mike Burnhill, productspecialist bij Canon Europe, zegt: "De Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM heeft alle geweldige eigenschappen van het legendarische EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief en tilt deze naar een nog hoger niveau. Doordat je onderwerpen 1,4x zo groot kunt vastleggen, kun je met je opnamen echt het verschil maken. "Het objectief wordt vooral gezien als macro-objectief, maar werkt ook prima als portretobjectief", voegt Mike toe. "Het EF-objectief werd voor beide doeleinden gebruikt en ook dit RF-objectief kan beide taken aan."
Een close-up van een honingraat.

Ilvy Njiokiktjien kon zelfs vanuit de hand opnamen maken met 1/60 sec en dit prachtige, gedetailleerde macrobeeld van een honingraat vastleggen. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 85mm F2 Macro IS STM-objectief, ingesteld op 1/60 sec, f/2 en ISO1600. © Ilvy Njiokiktjien

Een close-up van een schapenoog.

Met snelle, stille automatische scherpstelling, zelfs bij het maken van close-ups, geringe scherptediepte en tot wel 5-stops beeldstabilisatie is de Canon RF 85mm F2 Macro IS STM een veelzijdige aanvulling op elke uitrusting. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 85mm F2 Macro IS STM-objectief, ingesteld op 1/800 sec, f/2 en ISO400. © Ilvy Njiokiktjien

2. Beste objectief voor macrofotografie bij weinig licht: Canon RF 85mm F2 Macro IS STM

Dankzij een portretobjectief met een macrofunctie die half zo groot is, heb je twee objectieven in één. Het is een functie die documentairefotograaf Ilvy Njiokiktjien, de eerste professional die met dit RF-objectief fotografeert, gebruikt om een nieuwe laag aan haar werk toe te voegen.

"Het geeft me gewoon meer opties", zegt ze. "Veel van de kranten en tijdschriften waar ik voor werk zijn altijd op zoek naar digitale storytellingprojecten. Als je online foto's gebruikt, heb je een groot aantal verschillende foto's nodig. Met dit objectief kan ik altijd macro toevoegen aan een set foto's.

"Ik gebruikte het om close-ups van de natuur te maken tijdens een portretfoto op een boerderij, en de resultaten zijn zo levendig en helder - en natuurlijk heel scherp. In een afbeelding van de honingraat zie je alle kleine structuren. In een foto van schapenwol kun je elk haar afzonderlijk zien - het lijkt bijna alsof je door een microscoop kijkt.
Een Canon RF 85mm F2 Macro IS STM-objectief.

Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM

Leg de essentie van je onderwerp vast met een objectief met subtiel teleperspectief, voor flatteuze portretten, plus macro-opnamen met korte scherpstelafstand en 5-stops Image Stabilizer voor uitstekende veelzijdigheid.
"De honingraatfoto is in 1/60 seconde vanuit de hand genomen en dankzij de hybride beeldstabilisatie is de foto superscherp. Bij die sluitertijd zouden de resultaten normaal gesproken erg onscherp zijn, maar de hybride IS werkt echt.

"De automatische scherpstelling is supersnel, zelfs bij het maken van close-ups. Het objectief heeft een scherpstelbegrenzer, zodat je kunt voorkomen dat de camera probeert scherp te stellen over het hele bereik."

Mike zegt: "Een teleobjectief betekent dat je, in tegenstelling tot de RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, niet zo dichtbij hoeft te komen om macrobeelden te maken. De kans is dus kleiner dat je een schaduw werpt op het onderwerp. En omdat je niet zo dichtbij hoeft te komen, is het ook geschikter voor het fotograferen van dieren en insecten zonder het onderwerp te verstoren. Dit objectief is niet alleen een macro-objectief, maar ook een uitstekend portretobjectief, dus twee mogelijkheden in één!"
Een close-up van een groene, hybride spinorchidee tegen een zwarte achtergrond.

Dit portret van een hybride spinorchidee (Caladenia splendens) voor National Geographic is een perfect voorbeeld van het close-upwerk waar natuurfotograaf Christian Ziegler het meest om bekend staat. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D (opgevolgd door de EOS 5D Mark IV) en een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief, ingesteld op 1/80 sec, f/16 en ISO100. © Christian Ziegler/National Geographic Magazine

Een foto van een lichtgroene en oranje panterkameleon, gefotografeerd met een Canon-macro-objectief.

Dankzij baanbrekende stabilisatie kon Christian opvallende close-ups vastleggen, zoals deze mannelijke panterkameleon (Furcifer pardalis). Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X (nu opgevolgd door de EOS-1D X Mark III) en een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief, ingesteld op 1/125 sec, f/16 en ISO800. © Christian Ziegler/National Geographic Magazine

3. Beste allround macro-objectief met EF-vatting: Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

"Ik draag altijd een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief met me mee als ik op pad ga. Het is een superscherp, duurzaam en betrouwbaar macro-objectief", aldus Christian.

"Ik herinner me nog steeds dat het toen nieuwe macro-objectief met de IS-functie (Image Stabilizer) werd uitgebracht [in 2009]. Ik nam hem mee bij een opdracht in de Congo. Ik hoopte close-ups van kameleons en misschien orchideeën vast te leggen. Ik ontdekte dat als ik de belichting verminderde tot 1/25 sec, het beeld nog steeds scherp was. Daardoor kon ik zonder flitser in het weinige licht van het regenwoud fotograferen. Soms gebruik ik het als gewoon objectief, met flitsers om diepte en details te geven. En soms gebruik ik hem met een statief en een zeer lange sluitertijd. Het objectief is heel flexibel."
Een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief.

Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

De hybride IS, het diafragma van f/2.8 en het snelle USM-systeem voor automatisch scherpstellen, zorgen er samen voor dat dit een uniek objectief is dat uitzonderlijk goed presteert.
"Door zijn veelzijdigheid is dit mogelijk een van de populairste objectieven van Canon", aldus Mike. "Dankzij de brandpuntsafstand en het snelle diafragma kan de camera niet alleen een 1:1-macro maken met beeldstabilisatie, maar ook als portretobjectief worden gebruikt. Een verrassend aantal fotografen die meestal geen macro-opnamen maken, hebben dit objectief in hun kitbags. Het is het Zwitserse zakmes onder de macro-objectieven."

Als objectief uit de L-serie, is de Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM robuust gebouwd met weerbestendige afdichting, en beschikt het ook over enkele van de meest geavanceerde IS- en autofocustechnologieën die beschikbaar zijn. "Tot voor kort heb ik alleen de handmatige scherpstelmodus gebruikt", vertelt Christian. "Maar met de nieuwe Canon EOS-1D X Mark III en de Dual Pixel CMOS AF, gebruik ik de automatische scherpstelling gemakkelijker omdat ik meer keuze heb."
Een close-up van kersentruffels met chocoladesnippers, met op de achtergrond twee verse kersen.

Eberhard heeft selectieve of differentiële focus gebruikt om de pralines op de voorgrond van deze opname van chocolade en kersen te accentueren. "De objecten van verschillende grootte, de afstand die nodig was om ze op deze manier te tonen, met de subtiele scherpstelling en vervaging, kon ik alleen bereiken met het Canon TS-E 135mm f/4L Macro-objectief", zegt hij. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R en een Canon TS-E 135mm f/4L Macro-objectief, ingesteld op 1 sec, f/22 en ISO100. © Eberhard Schuy/cologn

4. Beste EF-macro-objectief voor nauwkeurige scherpte en onscherpte: Canon TS-E 135mm f/4L Macro

"De objecten die ik fotografeer zijn zelden erg groot, dus ik werk vrijwel uitsluitend met macrolenzen", zegt Eberhard. "Omdat de vervaging in het beeld voor mij bijna belangrijker is dan scherpte, zijn het de tilt-shift-objectieven die mij in staat stellen om mijn foto's te maken zoals ik me voorstel.

"Met een Canon EOS 5DS R en een Canon TS-E 135mm f/4L Macro-objectief kan ik nauwkeurig de gebieden definiëren die scherp en wazig zijn, en het 'perfecte' beeld creëren, zonder uitgebreide nabewerking. De vereisten voor dergelijke productfoto's zijn dan relatief eenvoudig – zeer goede detailweergave, hoge resolutie en geen vertekening, zelfs met ongebruikelijke perspectieven – en de keuze van apparatuur is relatief eenvoudig."
Een Canon TS-E 135mm f/4L-macro-objectief.

Canon TS-E 135mm f/4L Macro

Een macroscherpstelafstand van 49 cm betekent dat 1:2 levensgrote afbeeldingen subtiel kunnen worden scherpgesteld met extra controle over het perspectief en de scherptediepte.
Mike voegt hieraan toe: "De langere brandpuntsafstand van de Canon TS-E 135mm f/4L Macro maakt een grotere afstand mogelijk tussen het onderwerp en de camera. Dit maakt het ideaal in een studio, omdat de grotere werkafstand meer ruimte biedt voor het gebruik van complexe verlichtingsinstallaties. De brandpuntsafstand komt ook overeen met die van een standaardobjectief van grootformaatcamera's, waardoor fotografen die bekend zijn met dit formaat dezelfde compressie en bewegingen krijgen."
Een close-up van wortelschillen, verse tijm en dille.

"Door het kleine scherpstelbereik van de Canon TS-E 90mm f/2.8L Macro lijkt het bijna alsof deze foto is gemaakt met een groothoekobjectief", aldus Eberhard. "Het grote gebied met wazige achtergrond is verantwoordelijk voor de algehele indruk." Gemaakt met een Canon EOS 5DS R met 0,5 sec, f/8 en ISO100. © Eberhard Schuy/cologn

5. Beste macro-objectief voor nauwgeringe scherptediepte: Canon TS-E 90mm f/2.8L Macro

"De brandpuntsafstand op de Canon TS-E 90mm f/2.8L Macro is niet veel korter dan bij het Canon TS-E 135mmf/4L Macro-objectief, maar het verschil in minimale scherpstelling en brandpuntsafstand is duidelijk zichtbaar op de foto's die het objectief produceert", zegt Eberhard. "Ik gebruik het meestal voor opnamen van eten; vertekening is niet aanwezig en de kortere brandpuntsafstand resulteert in een dynamischer perspectief.

"Met het Canon TS-E 90mm f/2.8L Macro-objectief kan ik bijzonder fijne structuren met een geringe scherptediepte weergeven. Licht en scherpte zijn direct gerelateerd: ze bepalen de harmonie in het beeld. Kleur en helderheid bepalen de algemene stemming."

Mike zegt: "Een grote upgrade van de oude TS-E 90mm resulteert in de prestaties van de L-serie en 1:2 levensgrote macro. Dankzij de tilt- en shiftfunctie en macrofunctionaliteit in één objectief, kunnen studio- en close-up-werk worden gemaakt met een kleinformaatcamera."
Een Canon TS-E 90mm f/2.8L-macro-objectief.

Canon TS-E 90mm f/2.8L Macro

Corrigeer het perspectief en de scherptediepte in portretten en productfotografie dankzij zorgvuldig gekalibreerde verstelling, uitstekende optische techniek en precies vormgegeven objectieven van glas.
Een foto van twee vijgenwespen op een verse vijg, gefotografeerd met een Canon-macro-objectief.

Christian gebruikte een speciaal Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro-objectief om deze kleine vijgenwespen van 1 mm te fotograferen. De vergroting van 5x maakt het mogelijk om kleuren en details te zien die niet zichtbaar zijn met het menselijk oog. "Een vijgenexpert in Panama liet me de rijpe vijgen en de vijgenwespen zien die de bloemen binnenin bestuiven", zegt hij. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II ingesteld op 1/200 sec, f/16 en ISO1000. © Christian Ziegler/National Geographic Magazine

6. Beste macro-objectief voor hoge vergroting: Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo

"Ik heb dit objectief voor het eerst gebruikt om vijgenwespen vast te leggen in Panama", zegt Christian. "Dit zijn zeer kleine wespen (minder dan 1 mm lang), maar ze spelen een cruciale rol in tropische bossen. Ze bestuiven vijgenbomen die de bosdieren vervolgens voeden met zoete vijgenvruchten.

"Het superclose-upobjectief van 65mm begint bij 1:1 en eindigt bij 5:1. De wesp van 1 mm is bijvoorbeeld vijf keer groter in de afbeelding. Het opent een nieuwe dimensie. Van dichtbij hebben de vijgenwespen verbazingwekkende juweelachtige kleuren: metallic groen en blauw. Ik hou van dit objectief omdat ik hiermee een verborgen koninkrijk van kleine schatten kan betreden."

Mike voegt eraan toe: "Uniek voor de echte liefhebber van close-ups. Omdat de verste scherpstelafstand 1:1 is en de kortste vijf keer zo groot is als levensecht, is dit niet een alledaags objectief. Het duurt even voordat je begrijpt hoe je dit objectief moet gebruiken, maar als je het eenmaal snapt, wordt er een nieuwe wereld van fotografie geopend. In deze gespecialiseerde macrowereld is handmatige scherpstelling nog steeds een geschikter scherpstelsysteem."
Een Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo-objectief.

Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo

Een specialistisch objectief met handmatige scherpstelling, dat speciaal is ontworpen voor macro-opnamen met een vergroting van 5x de realiteit. Zo worden zelfs details vastgelegd die voor het menselijk oog niet zichtbaar zijn.

Geschreven door Kevin Thomas Carter


Gerelateerde artikelen

  • ARTIKEL

    Vanuit het nest: macrofoto's van wilde honingbijen

    Ontdek hoe wildlifefotograaf Ingo Arndt een EOS 5DS R en Canon Speedlites gebruikt om het geheime leven van bijen vast te leggen - in zijn eigen tuin.

  • Focus stacking to increase depth of field

    ARTIKEL

    Focus stacking om de scherptediepte te vergroten

    Drie Canon-fotografen, die foto's maken van macro tot landschap, leggen uit hoe je met focus stacking meer van het hele beeld scherp krijgt.

  • Wildlifefotografie met een macro-objectief van Canon

    ARTIKEL

    Wildlifefotografie met een macro-objectief van Canon

    Bioloog en fotograaf Christian Ziegler legt uit hoe hij de fantastische wilde dieren in het regenwoud fotografeert met een macro-objectief.

  • ARTIKEL

    10 korte vragen aan Eberhard Schuy

    Productfotograaf Eberhard Schuy deelt zijn tips voor het maken van opvallende productfoto's, van het gebruik van tilt-shift-objectieven tot de vragen die hij aan zijn klanten stelt.

  • Meld je aan voor de nieuwsbrief

    Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro