UITRUSTING

De beste camera's en objectieven van Canon voor architectuurfotografie

Voormalig architect en nu fotograaf Fernando Guerra heeft een unieke kijk op zijn vak. Hier legt hij uit hoe EOS R-systeemcamera's, in combinatie met tilt-shift- en RF-objectieven, hem helpen om gebouwen en hun gebruikers op ongebruikelijke en creatieve manieren te interpreteren.
Twee gedaantes gaan een wenteltrap op midden in een grote witte ruimte.

De Portugese fotograaf Fernando Guerra maakt graag vierkante foto's, die hij doorgaans creëert door twee beelden in de camera vast te leggen: een met zijn tilt-shiftobjectief omhoog gericht en de andere met het objectief omlaag. Vervolgens voegt hij de twee bij de nabewerking samen. "Het effect dat je dan krijgt, is compleet anders dan met een gewone verticale opname, omdat het breed is en je echt het gevoel hebt dat je in het huis bent of midden in de scène", legt hij uit. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon TS-E 17mm f/4L-objectief, ingesteld op 1/4 sec, f/7.1 en ISO400. © Fernando Guerra

Canon Ambassador en wereldberoemd architectuurfotograaf Fernando Guerra staat erom bekend dat hij ruimten tot leven weet te brengen en dat komt door de innovatieve manier waarop hij mensen in zijn architectonische beelden opneemt. "Ik maak me sterk voor levende architectuur. Ik ben niet echt geïnteresseerd in het fotograferen van een huis zonder meubilair of mensen. Ik vind het heerlijk om 's ochtends naar een huis te gaan en de kinderen te fotograferen die naar school gaan – om het normale ritme van het huis te zien. Niemand gebruikte die extra laag van verhaalvertelling voordat ik daar mee begon. Wat mij motiveert, is het verhaal van de mensen die daar wonen", zegt hij.

Wat zijn de beste Canon-camera's en -objectieven voor architectuurfotografie? En hoe kunnen tilt-shiftobjectieven van Canon wanneer het aankomt op architectuurfotografie helpen bij het fotograferen van gebouwen?

Hier vertelt Fernando over de camera's en objectieven die essentieel zijn voor zijn werk, terwijl Mike Burnhill en John Maurice (productspecialisten van Canon Europe en experts op het gebied van objectieftechnologie) uitleggen waarom Fernando's keuzes perfect zijn voor architectuurfotografie.

Fernando benadert apparatuur op een minimalistische manier en heeft zijn favoriete uitrusting voor architectuurfotografie verkleind tot twee betrouwbare objectieven en een full-frame systeemcamera. "Hoe meer ik fotografeer, hoe minder ik nodig heb", zegt hij. "Het draait allemaal om de apparatuur. Nieuwe cameramodellen zoals de Canon EOS R5 maken mij ook een betere fotograaf."

Voorheen gebruikte Fernando een Canon EOS 5DS R, maar nu is hij overgestapt op de EOS R-systeemcamera, waarmee hij zijn hoofdobjectieven uit de Canon's TS-E-objectiefserie en full-frame RF-objectieven voor systeemcamera's kan gebruiken.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

Fernando stelt handmatig scherp en werkt alleen met scherptediepte om foto's met lagen te creëren, waarbij alles scherp is, in plaats van kleine diafragma's en onscherpe gebieden te gebruiken. Hij schiet meestal met f/8 en zoekt volledige scherpte van 1m tot oneindig. Voor zijn dagelijkse werk reist hij met weinig bagage en vertrouwt hij op het Canon TS-E 17mm f/4L- en het Canon TS-E 24mm f/3.5L II-objectief, die via EF-EOS R-vattingsadapters op twee Canon EOS R5-body's zijn geplaatst. Deze configuratie gebruikt hij voor het grootste deel van zijn werk, aangezien deze objectieven extra veelzijdigheid bieden dankzij de bijsnijdmodi van de camera.

Lees verder voor informatie over de ideale Canon-uitrusting voor architectuurfotografie, van groothoekobjectieven voor het vastleggen van een breed gezichtsveld tot de beste objectieven voor het vastleggen van kleine details in de stad en de mensen achter de gebouwen.

Beste Canon-camera's voor architectuurfotografie

Een meisje in een blauw badpak en badmuts steekt haar voet in een zwembad waarin het licht weerspiegelt dat door de latjes op de muur erachter schijnt, terwijl een hondje toekijkt.

"Ik was het meest geïnteresseerd in de stabilisatie", vertelt Fernando over zijn besluit om de Canon EOS R5 aan zijn uitrusting toe te voegen. "De focus bij alles wat ik doe is gericht op mensen, omdat zij betekenis geven aan de architectonische structuren die ik fotografeer. Nu kan ik het statief thuis laten, gewoon op de actie afgaan en sneller reageren, zoals een fotojournalist." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon TS-E 24mm f/3.5L II-objectief, ingesteld op 1/100 sec, f/8 en ISO400. © Fernando Guerra

Beste allround camera voor architectuur: Canon EOS R5

"De Canon EOS R5 is in feite de perfecte camera voor wat ik doe", vertelt Fernando enthousiast. "Het formaat is perfect, hij heeft een geweldige buffer en stille modus, en het touchscreen vind ik fantastisch. Ik kijk nooit, en dan bedoel ik echt nooit door de zoeker. Wanneer ik een gebouw van binnen fotografeer en vaak genoeg ook wanneer ik de buitenkant fotografeer, houd ik de camera meestal nogal laag, waardoor het veel makkelijker is om het variangle scherm te gebruiken. Nu ben ik eraan gewend geraakt om altijd zo te fotograferen.

"De stabilisatie van de EOS R5 is ook zo'n geweldige functie. Ik kan laag gaan, de camera op mijn knieën laten rusten en een langere sluitertijd gebruiken om mensen die voor een gebouw lopen minder scherp op beeld te zetten terwijl het gebouw scherp blijft.

De Canon EOS R5-camera.

Canon EOS R5

De ongeëvenaarde prestaties van de EOS R5 zullen je fotografie en filmproductie radicaal veranderen.

"De bijsnijdmodus van de EOS R5 komt erop neer dat je twee objectieven in één krijgt", vervolgt Fernando. "Dus wanneer je bijvoorbeeld een 17mm-objectief gebruikt, druk je op een knop en je krijgt het beeld van een 28mm-objectief. En als je een 24mm-objectief gebruikt, krijg je het beeld van een 38mm-objectief. Ik heb de 45MP-resolutie van de camera dus niet nodig om 45MP-foto's te maken; ik heb deze functie nodig omdat ik dan de bijsnijdmodi van de camera kan gebruiken en ik heb nooit klachten gehad over de grootte van mijn bestanden."

"De EOS R5 blinkt bij uitstek uit bij weinig licht", verklaart John, "en je krijgt een hoge resolutie wanneer dit nodig is. Dit is dus een mooie camera waarin diverse functies voor architectuurfotografie zijn samengebracht. In vergelijking met het vorige hoge-resolutiemodel, de Canon EOS 5DS R, is het dynamische bereik beter. Ook gebruikselementen zijn verbeterd, zoals het variangle scherm, dat de EOS 5DS R niet had."

Een gedaante leunt tegen een muur terwijl de latjes van de houten overkapping lichtpatronen op de vloer creëren.

Fernando begon opnamen te maken via het variangle touchscreen toen hij zijn Canon EOS R kocht en werkt nu altijd op deze manier in plaats van de zoeker te gebruiken. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon TS-E17mm f/4L-objectief, ingesteld op 1/160 sec, f/8 en ISO200. © Fernando Guerra

Beste lichtgewicht body voor architectuur: Canon EOS R

Fernando gebruikte aanvankelijk de Canon EOS R toen hij overstapte op spiegelloos, maar het is nog altijd een prima camera voor architectuurfotografie. "Ik heb de Canon EOS R omarmd bij de introductie, omdat ik er zoveel meer mee kon", zegt hij. "Hij is compact, heeft een stille modus en een kantelbaar scherm dat ik geweldig vind. Als ik ergens naartoe ga om voor een architect te fotograferen, wil ik dat het lijkt alsof ik er niet ben en dat de mensen me niet zien. Met een EOS R aan elke schouder kan ik zo onzichtbaar mogelijk zijn en dat geldt ook voor mijn twee EOS R5-body's.

De Canon EOS R-camera.

Canon EOS R

Een full-frame 30,3 Megapixel sensor met indrukwekkende detailweergave, ISO-prestaties en Dual Pixel CMOS AF.

"Met het variangle scherm kan ik vanuit de heup fotograferen en omdat het touchscreen ook als sluiter kan worden gebruikt, is het makkelijk om de camera in posities te plaatsen die eerder niet mogelijk waren, zoals tegen een muur of aan de andere kant van een hek. Omdat ik elke dag opnamen maak, is een kantelbaar scherm enorm handig. Als je constant op een vliegveld bent, is het fantastisch om een kleine kit te hebben die je overal mee naar toe kunt nemen. De EOS R heeft mijn dagelijkse werk makkelijker gemaakt."

Mike Burnhill is het ermee eens: "Als je opnamen maakt vanuit een lage hoek, hoef je dankzij het variangle scherm niet op je knieën te gaan. Je kunt de camera ook boven je hoofd houden en het scherm omlaag kantelen, zodat je het gebouw vanuit verschillende hoeken kunt fotograferen dan vanaf ooghoogte. Deze eenvoudige kleine dingen kunnen een groot verschil maken in de manier waarop je met een camera en je onderwerp communiceert. Met de vattingadapter met drop-in filter EF-EOS R op de Canon EOS R kun je ook filters achter het objectief toevoegen. Nu kun je een grijsfilter (ND) of een polarisatiefilter met al je objectieven gebruiken en van objectief wisselen terwijl het filter op precies dezelfde positie blijft."

Beste Canon-objectieven voor architectuurfotografie

Een gedaante staat op een gewelfd balkon dat uitzicht biedt op de stad.

De Canon TS-E 24 mm f/3.5L II maakt van elkaar losstaande tilt- en shift-bewegingen mogelijk. Dit betekent dat perspectief en scherptediepte afzonderlijk kunnen worden bepaald en dus dat de flexibiliteit van het objectief enorm toeneemt. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II (opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) en een Canon TS-E 24mm f/3.5L II-objectief, ingesteld op 0,3 sec, f/7.1 en ISO100. © Fernando Guerra

Een gedaante zit ontspannen in een stoel met op de achtergrond een paard en een landschap.

Als Fernando er een dag op uit gaat om opnamen van een huis te maken, is het niet ongewoon dat hij terugkomt met 4000 tot 7000 foto's. "Je zou verwachten dat architectuurfotografie traag verloopt, maar dat is niet zo", zegt hij. "De gebouwen bewegen weliswaar niet, maar het leven eromheen wel, dus moet je snel zijn om het vast te leggen. Ik heb niet echt behoefte aan de 20 fps van de EOS R5, maar de geweldige buffer heb ik wel nodig aangezien ik niet op de camera kan wachten om bestanden weg te schrijven." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon TS-E 24mm f/3.5L II-objectief, ingesteld op 1/160 sec, f/10 en ISO200. © Fernando Guerra

Beste allround Canon-objectief voor architectuurfotografie: Canon TS-E 24mm f/3.5L II

"Het beste kun je bij architectuurfotografie beginnen met het Canon TS-E 24mm f/3.5L II-objectief", zegt Fernando. "Zelfs als je het gebouw niet helemaal in het kader krijgt, leer je ervan. Wanneer je begint problemen op te lossen en je echt wil leren hoe je architectuur kunt fotograferen, dan is de 24mm het beste objectief om te gebruiken. Het objectief is ook veiliger voor beginnende fotografen dan een echt groothoekobjectief die vertekening kan veroorzaken. De 24mm is perfect wanneer ik die brandpuntsafstand wil, aangezien er geen tot weinig vertekening optreedt en dat is geweldig."

Canon TS-E 24mm f/3.5L II

De TS-E 24mm f/3.5L II is verbeterd, om uitmuntende beeldkwaliteit te leveren tot in alle hoeken van het frame. Onafhankelijke rotatie van de kantel- en verschuivingsmechanismen zorgt voor maximale creatieve vrijheid.

"De Canon TS-E 24mm f/3.5L II is een hoogwaardig TS-E-objectief voor dagelijks gebruik", legt Mike uit. "Het objectief biedt een grote beeldhoek, verbluffende kwaliteit en veel beweeglijkheid, zodat je het omhoog kunt bewegen om parallaxfouten te voorkomen en kunt kantelen om de scherptediepte voor architectuur te vergroten.

"Deze objectieven hebben UD-glas (Ultra-low Dispersion), hoogwaardig glas om chromatische aberratie te voorkomen. Dat is belangrijk bij architectuurfotografie omdat je vaak harde randen hebt van een gebouw tegen de lucht, waar je deze kleurschifting zult zien. De SWC-coating is de maximale prestatie van Canon om overstraling en reflecties te voorkomen die van invloed zijn op de foto, en de asferische objectiefelementen van glas met grote diameter verbeteren de scherpte over de hele foto."

Een gele trap aan de buitenzijde van een gebouw tegen de blauwe lucht.

John noemt de grote RF-objectiefvatting van de Canon EOS R5 als een voordeel bij het fotograferen van architectuur met een tilt-shiftobjectief zoals de TS-E 17mm f/4L. "De beeldcirkel van een tilt-shiftobjectief is heel groot, wat betekent dat de stabilisator van de camera de sensor in een grotere hoek kan bewegen om camerabeweging te corrigeren", zegt hij. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon TS-E 17mm f/4L-objectief, ingesteld op 1/4 sec, f/6.3 en ISO100. © Fernando Guerra

Beste specialistisch Canon-groothoekobjectief: Canon TS-E 17mm f/4L

"Als je architectuur fotografeert, wil je natuurlijk alles in je foto krijgen, maar je hebt meestal niet veel ruimte omdat je op straat fotografeert en een enorm gebouw voor je hebt", zegt Fernando. "Toen de Canon TS-E 17mm f/4L op de markt kwam, heeft die mijn leven plotseling compleet veranderd. Ik kon een hoog gebouw op een foto vastleggen en dat kon ik voorheen niet zonder eerst 300 m naar achteren te lopen. Ik denk ook dat het de architectuurfotografie voorgoed heeft veranderd, omdat de 17mm, samen met de Canon TS-E 24mm f/3.5L II, de basis vormt van architectuurfotografie.

Het Canon TS-E 17mm f/4L-objectief.

Canon TS-E 17mm f/4L

De TS-E 17mm f/4L is ontworpen voor architectuurfotografie en maakt foto's met weinig vervorming en uitstekende scherpte, en beschikt over een onafhankelijk kantel- en verschuivingsmechanisme.

"De enige regel in architectuurfotografie is dat verticale lijnen recht moeten blijven. Met een groothoekobjectief kun je eenvoudig de verhoudingen van een gebouw wijzigen. Maar ik moet er ook bij zeggen dat ik geen ander gebouw kan creëren dan het gebouw dat ik moet fotograferen. Met de TS-E-objectieven kun je kantelen en verschuiven, en wat ik echt nodig heb, is dat ik het objectief omhoog kan bewegen zodat deze recht blijft ten opzichte van het gebouw en zodat ik het gebouw vervolgens in het kader kan krijgen."

"De Canon TS-E 17mm f/4L heeft de grootste beeldhoek van alle tilt-shiftobjectieven op de markt en is daardoor ideaal voor interieurs of grote gebouwen, waarbij het lastig is om alles op de foto te krijgen", voegt Mike toe. "Hij heeft ook weinig vertekening voor zo'n breed objectief. Architectuurfotografie moet mooi en interessant zijn, maar tegelijkertijd volkomen nauwkeurig: je wil niet dat de gebouwen buigen of de geometrische vormen van de architect veranderen, alleen maar omdat het objectief het er beter uit laat zien. Veel groothoekobjectieven veroorzaken kromming en laten het lijken alsof er meer ruimte is. Dit is een belangrijk objectief, want als deze door professionals wordt gebruikt, laat dit het gebouw zien zoals bedoeld door de architect."

Een gedaante staat in een grote, grijze geometrische structuur.

De Canon TS-E 17mm f/4L heeft de grootste beeldhoek van alle tilt-shiftobjectieven op de markt", zegt Mike. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R en een Canon TS-E 17mm f/4L-objectief, ingesteld op 1/20 sec, f/10 en ISO200. © Fernando Guerra

Een gedaante op een fiets passeert een grijze geometrische structuur.

"Het zijn niet de gebouwen waar het mij om te doen is; het zijn de mensen, de verhalen en de personages", zegt Fernando. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R en een Canon TS-E 50mm f/2.8L MACRO-objectief, ingesteld op 1/125 sec, f/8 en ISO200. © Fernando Guerra

Beste objectief voor mensen en gebouwen: Canon TS-E 50mm f/2.8L MACRO

"De Canon TS-E 50mm f/2.8L MACRO is een mooi portretobjectief", zegt Fernando. "Op locatie moet ik misschien iemand fotograferen in een huis of moet ik plotseling een portret schieten van de architect en dit is daarvoor een geweldig objectief; hoewel ik tegenwoordig liever de compactere Canon RF 50mm F1.8 STM bij me heb. Als ik de bijsnijdmodi gebruik, heb ik met één druk op de knop een heel fijn 80mm-objectief. Ik ben architect en het is dus makkelijk om te zeggen dat ik van architectuur houd. Maar dat is niet echt de reden waarom ik doe wat ik doe. Ik fotografeer graag mensen in hun omgeving."

Canon TS-E 50mm f/2.8L MACRO

Dit specialistische compacte 50mm tilt-and-shift objectief biedt controle over het perspectief voor scherpe opnamen van landschappen en architectuur.

Mike zegt: "De Canon TS-E 50mm f/2.8L MACRO is een van de nieuwere objectieven van Canon en heeft een veel grotere bewegingsvrijheid dan groothoekobjectieven langs de brandpuntsafstand. Het mooie van tilt-shiftobjectieven van Canon is dat ze draaien, zodat je de manier waarop je het objectief gebruikt veel eenvoudiger kunt veranderen. Als je een groot gebouw wilt fotograferen, maar er ook een pad naar toe hebt, kun je met dit objectief je scherptediepte vergroten door die te kantelen. Hierdoor wordt de scherpte geoptimaliseerd, maar kun je het objectief ook kantelen, zodat je het hele gebouw in het kader kunt krijgen. Met andere tilt-shiftobjectieven kun je slechts één van deze bewegingen uitvoeren.

"Hoe kleiner je het diafragma maakt, hoe zachter je foto wordt naarmate je de scherptediepte vergroot. Het voordeel van een TS-E-objectief is dat je de optische elementen in een bepaalde hoek kunt kantelen zodat je foto van voor naar achter meer scherpte heeft. Dit kun je krijgen door de optische elementen in een vergelijkbare hoek te bewegen als het land voor je. Je hoeft het objectief dus niet vast te zetten op het kleinste diafragma om alles scherp te krijgen. De beste optische scherpte ligt in het diafragmabereik in het midden van het objectief, zodat je het scherpste diafragma kunt gebruiken en toch een maximale scherptediepte krijgt. Op die manier vergroot je de resolutie van je beeld."

Beste objectiefaccessoire voor architectuurfotografen: Canon-vattingadapter EF-EOS R met drop-in filter

Fernando gebruikt de vattingadapter EF-EOS R met drop-in filter om zijn TS-E-objectieven met EF-objectiefvatting op de RF-objectiefvatting van zijn Canon EOS R5 te plaatsen. "Het laatste wat ik wil, is dat Canon een TS-objectief met een RF-objectiefvatting maakt", zegt hij, "omdat het voor architectuurfotografen fantastisch is om drop-in filters te kunnen gebruiken in de objectiefvatting!

"Ik gebruik werkelijk elke dag een polarisatiefilter en voor gebouwen in drukke straten vaak een ND-filter. Als ik geen mensen of verkeer in beeld wil, zet ik de belichtingstijd op langer dan een minuut, zodat er geen bewegende auto's of mensen te zien zijn."

Zoals John zegt, is de vattingadapter EF-EOS R met drop-in filter vooral handig wanneer het lastig is om een filter voor het objectief te plaatsen. "De Canon TS-E 17mm f/4L bijvoorbeeld, heeft geen plat voorelement, waardoor je anders dus een filtersysteem op maat nodig zou hebben. Dat het om een drop-in filter gaat, betekent ook dat je geen last hebt van vignettering, wat zich voordoet wanneer je een filter voor een groothoek- of ultragroothoekobjectief plaatst."

Canon vattingadapter EF-EOS R met drop-in filter

De vattingadapter EF-EOS R met drop-infilter beschikt over de functionaliteit van de EF-EOS R en biedt daarnaast de mogelijkheid om drop-infilters te gebruiken. Het is dan niet nodig om filters voor een lens te plaatsen, wat bijzonder handig is bij groothoeklenzen met een groot voorste lenselement.
Van voren gefotografeerde reeks gebouwen met uitspringende ramen op een zonnige dag.

"Het is een fantastisch objectief, omdat het zo compact is en ik het gewoon in mijn tas kan gooien", aldus Fernando over de Canon RF 50mm F1.8 STM. De nieuwe optica en de zeer stille STM-motor tillen je fotografie naar een hoger niveau. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 50mm F1.8 STM-objectief, ingesteld op 1/6000 sec, f/1.8 en ISO100.

Beste objectief voor portretten en architectonische details: Canon RF 50mm F1.8 STM

Fernando heeft een Canon RF 50mm F1.8 STM-objectief aan zijn uitrusting toegevoegd, die hij vaak in plaats van zijn Canon TS-E 50mm f/2.8L MACRO gebruikt. "Soms moet ik een portret van de architect fotograferen of details in een huis, maar dat wil ik dan vanuit de hand doen. Met een diafragma van f/1.8 heb ik meer opties, kan ik heel andere composities creëren dan met een 17mm- of 24mm-objectief. En ik druk bij het maken van een portret op de bijsnijdfunctie van de Canon EOS R5 en dan heb ik in wezen het beeld van een 80mm-objectief; perfect voor wat ik wil", zegt hij.

Canon RF 50mm F1.8 STM

De RF 50mm F1.8 STM is een compact, licht en betaalbaar objectief met een snel diafragma van f/1.8, ideaal bij weinig licht en geweldig voor een creatieve scherptediepte.

"Een 50mm f/1.8-objectief is vaak het eerste creatieve prime-objectief waarmee mensen kennismaken", voegt John toe. "De EF-versie is heel betaalbaar en het grootste diafragma van f/1.8 is vanuit creatief oogpunt heel interessant, omdat het goed werkt bij weinig licht en prima is voor het ontscherpen van achtergronden. De Canon RF 50mm F1.8 STM borduurt daarop voort, maar is kwalitatief beter en compact. Hij is heel makkelijk en neemt niet veel ruimte in beslag, maar is heel krachtig."

Andere Canon RF-objectieven om te overwegen

Het rustieke interieur van een gezellige bar, ingericht met zitbanken, houten tafels en stoelen in de tinten bruin, geel en groen, sfeerverlichting en planten in potten.

De Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM is een prime-groothoekobjectief met een snel grootste diafragma van f/1.8, beeldstabilisatie en macroscherpstellen. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM-objectief, ingesteld op 24mm, 4 sec, f/5.6 en ISO100.

Een van onderaf gefotografeerd bewerkt plafond van ronde panelen en kleurrijk glas-in-lood.

De Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM is een geavanceerd ultragroothoekzoomobjectief, uitgerust met 5,5-stops Image Stabilizer voor architectuur- en landschapsfotografie zonde statief. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM-objectief, ingesteld op 15mm, 1/6 sec, f/8 en ISO100.

Beste opties voor architectuurfotografie met een klein budget

De TS-E-objectieven zijn weliswaar de beste keuze voor architectuurfotografie, maar er zijn groothoek- en ultragroothoekobjectieven in de RF-serie waarmee je voor minder geld interieurs en straatbeelden kunt fotograferen. "Neem bijvoorbeeld de Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM", zegt John. "Dat is een compacte, lichtgewicht optie voor mensen die graag werken met een brandpuntsafstand van 24mm. Een groothoekobjectief met macrofunctionaliteit is interessant, omdat je daarmee dicht bij een voorwerp of detail kunt komen en ook de context kunt laten zien. Dus nu kun je een tas vol RF prime-objectieven met klassieke brandpuntsafstanden (24mm, 35mm, 50mm en 85mm) kopen die qua grootte en gewicht gelijk zijn, IS- en macrofunctionaliteit hebben en een hogere kwaliteit bieden dan hun EF-tegenhangers.

"Veel fotografen houden van ultragroothoekzoomobjectieven, omdat ze dan de flexibiliteit hebben om architectuur, interieurs en evenementen te fotograferen en de Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM is een geavanceerde en voordelige optie onder dit type objectieven. Mogelijk is hij wat donker wat betreft grootste diafragma, maar architectuur en landschappen worden vaak gefotografeerd met f/8. Als je met een f/4- of f/2.8-objectief werkt, gebruik je vaak niet de maximale capaciteit.

"Wil je een helderder ultragroothoekobjectief, dan hebben we de compacte Canon RF 16mm F2.8 STM", vervolgt John. "De meningen over deze brandpuntsafstand zijn verdeeld; sommige mensen vinden dat het bij minder dan 24mm te bizar wordt, maar dat is een kwestie van smaak."

Twee kinderen chillen in een stijlvolle ruimte met een binnenzwembad verzonken in de houten vloer en een kamerhoog raam met uitzicht op een prachtig landschap.

Fernando is fan van zijn Canon-tilt-shiftobjectieven voor architectuur en van de veelzijdigheid van het betaalbare RF 24-240mm F4-6.3 IS USM-zoomobjectief, waarmee hij dit binnenzwembad heeft gefotografeerd. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM-objectief, ingesteld op 24mm, 1/125 sec, f/14 en ISO160. © Fernando Guerra

Een gedaante hurkt onder een dak van houten latjes, dat schaduwlijnen op de muur en de vloer werpt.

"Dankzij de opnamefunctie met bijsnijdopties van de EOS R5 kan ik eenvoudig op een knop drukken en naar een bijna 400mm-objectief gaan", zegt Fernando over de combinatie van zijn EOS R5 met het Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM-objectief. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM-objectief, ingesteld op 80mm, 1/80 sec, f/18 en ISO320. © Fernando Guerra

Een ander objectief dat Fernando vaak gebruikt, is de veelzijdige Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM. "Dit is een zoomobjectief voor beginnende fotografen, maar ik gebruik hem graag voor details van gebouwen en opnamen op afstand", zegt hij.

Tot slot beveelt Fernando zijn favoriete objectief aan voor straatfotografie, waar hij mee is begonnen toen hij 16 jaar oud was. "Ik sta bekend om de straat en niet alleen het gebouw, om wat leven en betekenis te geven aan wat ik fotografeer. Door mensen in architectuur te plaatsen, kreeg ik ook iets nieuws op het gebied van architectuur. Als ik op straat ben, wil ik niet in de aandacht staan. De Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM is superfijn, omdat het een klein objectief is dat je op een body kunt plaatsen wanneer je 's avonds uitgaat. Je kunt straatfotografie maken, maar je kunt je ook richten op het laten zien van de gebouwen."

"De Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM heeft een verbluffende beeldkwaliteit voor een van de instapobjectieven van Canon voor het EOS R-systeem", aldus Mike. "Het objectief heeft macro, een snel diafragma en stabilisatie, en dat allemaal in een pakket dat kleiner is dan vergelijkbare DSLR-objectieven. Het objectief is zeer compact en licht, en kan dus makkelijk worden meegenomen, net zoals een laptop, om kleine details vast te leggen. Je kunt ook stil werken wanneer je onderwerpen in het kader wilt hebben en ze niet wilt storen terwijl ze interactie hebben met de gebouwen en architectuur."

Canon EOS R-systeemcamera's bieden architectuurfotografen de vrijheid om het ontwerp en de structuur van gebouwen vast te leggen op creatieve, nieuwe manieren. Er zijn talrijke praktische voordelen om over te stappen op een camera als de Canon EOS R5, van een hoge-resolutiesensor en bijsnijdopties in de camera tot IBIS en variangle touchscreen.

En dan heb je de flexibiliteit die je krijgt met de RF-objectiefvatting en -vattingsadapters. "Er zijn geen RF-tilt-shiftobjectieven, maar in de RF-serie is de grote beeldhoek krachtiger geworden," voegt John toe. "Het ontwerp van de RF-objectiefvatting maakt het makkelijker om groothoek- en ultragroothoekobjectieven van hoge kwaliteit te maken, waardoor er meer opties zijn om uit te kiezen voor architectuurfotografie."

Geschreven door Lucy Fulford and Marcus Hawkins


Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro