LANDSCHAPSFOTOGRAFIE

Ása Steinars: kijk verder dan landschappen om de perfecte opname te maken

Verbeter je landschapsfotografie door een onderwerp toe te voegen. Ontdek de beste tips voor prachtige selfies van de avontuurlijke IJslandse fotograaf en TikTok-ster Ása Steinars.
Een vrouw in een felrode winterjas loopt naar de Skógafoss-waterval in IJsland, terwijl er zware sneeuw om haar heen valt.

Ása Steinars vond IJsland niet altijd zo indrukwekkend. Toen ze op 7-jarige leeftijd vanuit Noorwegen naar IJsland verhuisde, voelde het voor haar meer als een klein stadje dan als een land. Maar later, nadat ze jaren in het buitenland had gewerkt, begon ze het land van vuur en ijs op een prachtige nieuwe manier te zien.

Tegenwoordig hebben Ása's foto's en video's van haar avonturen thuis en in het buitenland haar 700.000 volgers op social media opgeleverd. Door de 'landschapsselfie' onder de knie te krijgen, die nederige selfies omtovert tot monumentale foto's van Scandinavische vergezichten, zijn haar Instagram- en TikTok-accounts voortdurend groeiende eerbetonen aan de buitenaards ogende wonderen van IJsland, van kraters, vulkanen en zwarte zandstranden tot fjorden, gletsjers en watervallen.

In haar landschapsfotografie zijn vaak mensen te zien, meestal haarzelf. Dit zijn geen eenvoudige selfies; ze nodigen de kijker uit om zich in haar positie te verplaatsen, iets wat extreem belangrijk lijkt bij posten op sociale media. "Ik wil kijkers het gevoel geven dat ze zichzelf in de foto kunnen zien, het gevoel dat ze daarheen willen gaan en de natuur willen ervaren, in plaats van er alleen vanaf een afstandje naar te kijken", zegt Ása.

Hiervoor worden door de foto's van Steinars meestal een of meer zintuigen geprikkeld: je kunt de warmte van het kampvuur op een koude dag bijna voelen, het geluid van de waterval horen klateren en de hete koffie proeven na een lange wandeling. "Voor mij", zegt Steinars, "draait fotografie om het creëren van dit gevoel, een gevoel van vrijheid, geluk of gewoon inspiratie om een trektocht in de bergen te maken. Natuurfotografie is altijd gekoppeld aan het verkennen van de natuur, dus ik voeg graag een persoon toe om het volledige verhaal te vertellen."

Ása legt hier uit hoe ze het doet en deelt tips om je landschapsfotografie naar een hoger niveau te tillen, zodat je ook de natuurlijke wereld in een heel ander licht kunt zien.

Verbeter de compositie met opvallende kleding

Een man in een feloranje jasje staat aan de rand van een klif en kijkt uit op een prachtige Noorse vallei.

Ása voegt graag een vleugje kleur toe aan haar landschapsfoto's, meestal in de vorm van lichte kleding, zoals te zien is op deze foto. "Mijn vriend en ik gingen wandelen in Senja en ik heb een geweldige foto van hem gemaakt terwijl hij op de rand van de klif staat", zegt ze. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II met een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief op 16mm, 1/1250 sec, f/2.8 en ISO200. © Ása Steinars

Twee personen genieten van een kopje koffie in de buitenlucht naast een klein kampvuur. Op de achtergrond ligt een prachtige vallei.

In dit zorgvuldig samengestelde beeld genieten Ása en vrienden van een koffiepauze tijdens een wandeling naar Trolltunga, een spectaculaire rotsformatie in Noorwegen. De persoon aan de linkerkant draagt een trui van IJslandse wol, een terugkerend motief in Ása's werk. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-lens, ingesteld op 24mm, 1/200 sec, f/2,8 en ISO640. © Ása Steinars

Wanneer Ása haar landschapsselfies maakt, is kleding een onderdeel dat vaak over het hoofd wordt gezien door beginnende fotografen. Ása gebruikt rode, gele en oranje kleding bij het fotograferen in bewolkte omstandigheden of als haar onderwerp ver weg is. Door een persoon in het landschap te fotograferen, voeg je een bepaalde schaal toe, terwijl lichte kleding een vleugje kleur toevoegt aan wat anders een plat of monochroom beeld zou worden.

Ása gaat zelfs zover dat ze haar locaties kiest op basis van kleding. Dit is met name belangrijk wanneer ze met kledingmerken werkt. Ze zorgt ervoor dat de locatie een aanvulling is op het product van een merk, hetzij wat betreft compositie hetzij op een thematische manier, maar dezelfde principes zijn van toepassing op haar persoonlijke werk.

"Ik zoek een locatie die bij de kledingstijl en de kleuren past", zegt ze. "Als ik niet voor het kleuraccent kies, probeer ik kleding in lokale stijl te gebruiken voor meer verbinding met de natuur. Bijvoorbeeld truien van IJslandse wol. Ze zijn erg mooi om te dragen, maar passen ook goed bij natuurfoto's en zijn ideaal voor close-ups van het onderwerp."

Door het gebruik van dergelijke kleding krijgt de uiteindelijke foto de sfeer van de plek en een lokale uitstraling.

Omlijst je onderwerp met natuur

De Kerlingarfjöll-bergketen, vroeg in de zomer. Een man met een rugzak loopt in de verte.

"Kerlingarfjöll is een van die plekken die er meer uitzien als Mars dan de aarde", zegt Ása over deze foto van de beroemde kleurrijke IJslandse bergketen. "Deze foto is aan het begin van de zomer gemaakt, toen nog niet alle sneeuw was gesmolten." In deze foto wordt de wandelaar in het midden omlijst door het contrast van de bergen en de sneeuw. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-lens, ingesteld op 70mm, 1/400 sec, f/5.6 en ISO100. © Ása Steinars

Een IJslands schaap in een hellend veld kijkt nieuwsgierig naar de camera. Op de achtergrond bevindt zich een enorme, met sneeuw bedekte berg.

"Ik vond dit nieuwsgierige schaap laat in de herfst in de Westfjorden, voordat ze naar binnen gaan voor de winter", zegt Ása. De Westfjorden vormen een groot schiereiland in het noordwesten van IJsland met kliffen tot wel 441 meter hoog; de perfecte locatie voor indrukwekkende landschapsfotografie. Het schaap wordt mooi omkaderd door de bergen en de hellende heuvel en vormt zo het middelpunt van de foto. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objectief (inmiddels opgevolgd door de Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM), ingesteld op 105mm, 1/160 sec, f/4 en ISO100. © Ása Steinars

Ása omkadert haar onderwerp vaak met natuurlijke elementen zoals rotsen, bergen en water. Soms maakt ze een kader door onscherpe bloemen op de voorgrond te plaatsen zodat je aandacht op het onderwerp wordt gevestigd. Hoe je je foto ook omkadert, het is van cruciaal belang dat de compositie nooit wordt geforceerd.

"Voor mij is het heel belangrijk dat het beeld natuurlijk is en dat het fijn is om naar te kijken", zegt Ása. "Je zou niet moeten hoeven nadenken over een foto als je die ziet; dat betekent dat de verhoudingen moeten kloppen en dat het oog het onderwerp direct moet vinden zonder te hoeven zoeken."

Het is gemakkelijker om achtergronden prominenter te laten lijken met een zoom- of telelens. Door iets verder van het onderwerp af te gaan staan en vervolgens in te zoomen zodat de achtergrond het beeld vult. Door het onderwerp verder van de lens af te bewegen, kun je ook profiteren van scherpstelling op hyperfocale afstand, waarmee je voldoende scherp kunt stellen op het onderwerp en de achtergrond, zelfs bij een groot diafragma.

Een standaardzoomlens zoals de Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM heeft een handig focusbereik voor beginnende landschapsfotografen, of zelfs een groothoeklens zoals de Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM. Dankzij de beeldkwaliteit van deze primelens is dit een uitstekende keuze voor iedereen die landschappen fotografeert.

Ása zegt dat je moet experimenteren met de compositie en dat je de hoek en de positie van je onderwerp moet veranderen, veel proefopnamen moet maken en geduld moet hebben. "Het gaat er echt om die perfecte compositie te vinden en het kan soms even duren om dat goed te krijgen", legt ze uit. "Ik raad aan om niets te overhaasten en gewoon ook wat te spelen, een paar verschillende hoeken te proberen en ze te vergelijken. Je kunt van lens wisselen om te zien hoe het beeld verandert. Ik kan soms veel tijd besteden aan één beeld, maar dat is de perfectionist in mij die het overneemt. Uiteindelijk is het altijd de moeite waard."

Werk met het licht dat je hebt

Een man rent 's nachts naar een wachtende jeep in IJsland. De koplampen van de jeep staan aan en verlichten een weg die bedekt is met waterige sneeuw.

Ása raadt je aan om op elk moment van de dag op meerdere locaties en in alle weersomstandigheden opnamen te maken om te leren omgaan met natuurlijk licht en te zien hoe licht in je voordeel kan werken. "Ik breng veel tijd op de weg door in IJsland," zegt ze. "Ik vind het geweldig om de stad uit te gaan en met vrienden op pad te gaan." Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-lens, ingesteld op 35mm, 1/125 sec, f/2.8 en ISO6400. © Ása Steinars

Landschapsfotograaf Ása Steinars, gekleed in een lange witte winterjas, staat met haar handen in haar zakken in een besneeuwde omgeving.

Landschapsfotograaf Ása Steinars gebruikt soms een reflector bij het maken van portretten, maar ze geeft er over het algemeen de voorkeur aan om de natuur 'vast te leggen zoals hij is'. In deze afbeelding draagt de IJslandse influencer opzettelijk kleding die bij haar omgeving past om het gevoel van een ongerept landschap te versterken. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II (nu opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-lens (nu opgevolgd door de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM)-lens, ingesteld op 200mm, 1/1600 sec, f/3.5 en ISO500. © Ása Steinars

Om een prachtige selfie te maken, is het belangrijk voor Ása het beschikbare licht te gebruiken om het eindresultaat te verbeteren, of het nu een bewolkte dag is of de zon door de wolken heenkomt.

"Zie wat er gebeurt als je opnamen maakt bij zonsondergang in plaats van 's middags", zegt Ása, die voorstelt om je camera onder verschillende omstandigheden mee naar buiten te nemen om het contrast tussen zacht en fel licht te leren kennen. Op die manier kun je je voordeel doen met licht.

Wolken kunnen het licht ook goed verspreiden. "Grauwe en bewolkte omstandigheden komen vaak voor in IJsland, en ik ben er aan gewend geraakt door hier veel te fotograferen. Ik vind het ook leuk, vooral als ik landschappen fotografeer zoals ravijnen en watervallen, waar het soms goed is om niet te veel schaduw op de foto te hebben", legt Ása uit. "Het zorgt voor een zachtere uitstraling en het is gemakkelijker om de hele foto goed te belichten."

Zodra je een gevoel voor natuurlijk licht hebt, zul je merken hoe het met de seizoenen verandert. "De groene tinten worden op bewolkte dagen heel levendig, waardoor zomerfotografie er geweldig uitziet", zegt ze.

De magie van opnamen op afstand en timers

Een man staat met waterdichte rode kleding, een oranje helm en wandelschoenen in een grot.

Hoewel IJslandse ijsgrotten voor majestueuze foto's zorgen, onthult Ása dat ze een 'lastige plek' zijn om te fotograferen. "Weinig licht en veel waterdruppels van boven stellen de camera echt op de proef", zegt ze. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II met een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief op 16mm, 1/80 sec, f/2.8 en ISO4000. © Ása Steinars

Landschapsfotograaf Ása Steinars, gekleed in warme winterkleding, loopt in een enorme IJslandse ijsgrot.

"Dit is een van mijn favoriete foto's van IJsland", zegt Ása. "Heel soms bevriest de gletsjerlagune en kun je op het ijs naar de grotten van de ijsberg lopen." Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II met een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-lens, ingesteld op 16mm, 1/800 sec, f/2.8 en ISO320. © Ása Steinars

Ása heeft vaak de extra uitdaging om zowel fotograaf als onderwerp te zijn. Ze zet haar camera op een statief en activeert deze op afstand via haar telefoon en de Canon Camera Connect-app. Ze stelt de camera scherp via het scherm van haar telefoon en stelt de timer in op 2 of 10 seconden, zodat ze tijd krijgt haar telefoon weg te leggen en deze niet zichtbaar is op de foto. In feite is het een selfie die er niet uitziet als een selfie.

Soms gebruikt ze de ingebouwde timer van de camera, waarbij ze scherpstelt op de grond waar ze gaat staan of op een voorwerp in dat gebied. Ze stelt vervolgens de timer in en gaat op haar plek staan. Dit is vooral handig bij lange belichtingen.

"Ik maak veel foto's van het noorderlicht in IJsland en de afstandsbediening of timer is erg belangrijk", zo zegt Ása. "Omdat je met een lange sluitertijd werkt, is het belangrijk dat de camera niet beweegt waardoor de opname onscherp kan worden. De trigger van de Canon Camera Connect-app werkt het beste, maar als je hem niet hebt, werkt een timer van twee seconden ook om eventuele trillingen doordat je afklikt te voorkomen."

Verfijn je stijl met bewerken

Een groene bergketen met een waterval in het midden.

Als je watervallen fotografeert bij weinig licht, zijn er minder schaduwen en kan het hele beeld gelijkmatiger worden belicht. Nadat je je definitieve afbeelding hebt geselecteerd, kun je deze achteraf verbeteren met bewerkingssoftware. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II met een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief op 16mm, 1/125 sec, f/7.1 en ISO250. © Ása Steinars

De indrukwekkende groene lichten van de aurora borealis boven een huis met verlichte ramen naast een stuk water.

Om nog een element toe te voegen aan het toch al verbluffende spektakel van de aurora borealis, zocht Ása naar een onderwerp op de voorgrond voor deze foto. "Ik vond een huis waar het licht brandde en dat maakte het beeld veel interessanter", zegt ze. Wanneer je een onderwerp zoals de aurora borealis fotografeert, is het belangrijk dat je je definitieve foto's bekijkt en de beste foto's selecteert om na de opname te bewerken. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II met een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-lens, ingesteld op 16mm, 2,5 sec, f/4 en ISO3200. © Ása Steinars

"Bewerken is tegenwoordig een belangrijk onderdeel van fotografie", zegt Ása, "en het is ook erg handig om je foto's na afloop goed te bekijken." Ze raadt aan altijd in RAW te schieten zodat de meeste gegevens worden vastgelegd en je meer flexibiliteit hebt bij postproductie. Canon's ingebouwde Picture Styles, met instellingen zoals Landschap, Neutraal en Natuurlijk, geven je foto's een consistent kleurenpalet en een consistente sfeer. Maar door je foto's te bekijken, krijg je een idee van wat je goed doet en wat je nog moet verbeteren.

Ása raadt alle beginnende landschapsfotografen aan te investeren in fotobewerkingssoftware zoals Canon Digital Photo Professional (DPP) of Adobe® Photoshop® Lightroom®. Het is handig om enkele voorinstellingen in te stellen, een soort aangepaste filters die je in de software kunt gebruiken. Maar deze zijn geen vervanging van goede kennis van nabewerking.

"Het gebruik van pakketten met voorinstellingen kan een goede manier zijn om te beginnen, maar vergeet niet dat dit geen oplossing is voor prachtige foto's", zegt ze. "Je moet nog steeds veel van de bewerkingen zelf uitvoeren, zelfs als je goede voorinstellingen hebt."

Blijf experimenteren en oefenen

Een bultrugwalvis die uit het water springt tegen een indrukwekkende, witte horizon.

Neem je camera zo mogelijk overal mee naartoe, suggereert Ása; je weet namelijk maar nooit wanneer de perfecte opname zich voordoet. "Ik was onderweg om walvissen te spotten toen ik plotseling een grote plons achter me hoorde. Ik draaide me om toen er net een bultrugwalvis het water uit sprong", vertelt ze over dit beeld. "Ik was ontzettend blij dat ik alle bewegingen van de walvis in beeld heb gekregen." Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-lens, ingesteld op 150mm, 1/5000 sec, f/3.2 en ISO640. © Ása Steinars

Voor degenen die nog niet eerder hebben gefotografeerd of weinig ervaring hebben met het fotograferen van landschappen, raadt Ása aan om naar het werk van anderen te kijken en ervan te leren. Ása stelt voor om fotografen te zoeken die je bewondert en te kijken hoe ze met licht werken, foto's maken en creatieve hoeken vinden.

Haar grootste tip is simpel. "Ik heb vrijwel altijd een camera bij me, en dat doe ik al meer dan 10 jaar", zegt ze. "Hoe meer je oefent, hoe beter je wordt. Zo eenvoudig is het. Het kost tijd om het onder de knie te krijgen. Niemand wordt geboren als een natuurlijke fotograaf."

Geschreven door Gary Evans

Gerelateerde producten

Gerelateerde artikelen