J1 header

Zoom in en leg snelle bewegingen vast

Bij het vastleggen van actie, gaat het om fracties van een seconde. Je mag geen moment missen en je moet je snowboardvrienden of de riviersurfers nauwlettend in de gaten houden. Zodra het moment zich aandient, moet je er klaar voor zijn. Maar als je je goed voorbereidt, hoef je je ook niet te haasten.

De sleutel tot prachtige foto's, gemaakt met een telelens ( of zoomlens) is dat je je camera van tevoren klaarzet. Je hoeft dan bijvoorbeeld niet meer na te denken over je instellingen en focus en kunt meteen een foto maken zodra de actie zich aandient.

Smartphonecamera's leveren bij ingezoomd beeld en gedetailleerde actiefoto's maar een beperkte beeldkwaliteit op. Met spiegelreflexcamera's, spiegelloze camera's en geavanceerde compactcamera's kom je dichterbij de actie en verhoog je de beeldkwaliteit. Daarnaast heb je veel meer controle over het daadwerkelijke resultaat, omdat je met een telelens gewoonweg heel precies kunt inzoomen.

Actiefoto's vragen om een korte sluitertijd

Als je mooie actiefoto's wilt maken, moet je de juiste sluitertijd gebruiken. Als de sluitertijd te lang is, krijg je wazige foto's die meteen de prullenbak in kunnen.

Gebruik je een spiegelreflexcamera, stel dan de sluitertijd in op 1/125e seconde of korter. Veel actiefoto's worden gemaakt met een sluitertijd van 1/500e seconde. Bij écht snelle onderwerpen is de sluitertijd nog korter.

Bij zulke korte sluitertijden vangt je camera niet genoeg licht, tenzij je een groot diafragma gebruikt, zoals f/2.8. Met een groot diafragma en een korte sluitertijd krijg je ook een mooi diepte-effect, waardoor je onderwerp mooi wordt afgetekend tegen een fraaie, wazige achtergrond. Of, als je de ISO-waarde van je camera kunt aanpassen, moet je die eens van 400 naar 800 verhogen. Dan is je camera gevoeliger voor licht.

Maak continuopnames

Actiesporten, zoals het riviersurfen, bewegen snel - zorg dus dat jij en je camera de actie kunnen volgen. Gebruik de continue opname-modus van de camera om in korte tijd veel shots te maken. Zo wordt de kans groter dat je een fraai actieshot maakt. De meeste camera's en sommige smartphones zijn uitgerust met deze functie.

Gebruik continu scherpstellen

Een spiegelreflexcamera staat meestal ingesteld op standaardscherpstellen. Je kunt dan de ontspanknop half indrukken om het beeld scherp te stellen en hem dan volledig indrukken om een foto te maken. Bij actieshots en ingezoomd beeld kun je beter de continue-modus gebruiken (bij camera's van Canon is dat AI SERVO of SERVO AF). Met deze modus wordt de camera automatisch zodanig scherpgesteld dat hij een bewegend onderwerp scherp in beeld houdt. Zo krijg je dus haarscherpe resultaten zonder te veel gedoe.

Canon's Zoom Framing Assist

Tijdens het zoomen, met name bij een lange brandpuntsafstand, wordt het onderwerp zodanig dichtbij gehaald, dat je dit gemakkelijk uit het oog verliest. Canon heeft een slimme technologie bedacht waarmee dat probleem wordt verholpen.

Een aantal PowerShot-compactcamera's van Canon met veel zoom zijn uitgerust met Zoom Framing Assist (hulp bij zoomkader), waarmee de camera uitzoomt zodra je onderwerp de rand van het kader bereikt. Vervolgens wordt er weer op het onderwerp ingezoomd wanneer je het onderwerp in het midden van het beeld plaatst. Hierdoor beschik je over zoomcapaciteit zonder je perspectief of onderwerp uit het oog te verliezen.

Bekijk de interactieve City Surfer-video hier.