OUTDOOR

Een korte gids over wintersportfotografie

Hier zijn 7 tips voor het maken van schitterende wintersportfoto's van Richard Walch, een bekroonde sport- en actiefotograaf die al tientallen jaren in de sneeuw fotografeert.
Een snowboarder met blauwe en rode kleding beweegt weg van de kijker in een besneeuwd berglandschap onder een blauwe lucht. © Richard Walch.

Het fotograferen van snelle actie in besneeuwde omgevingen biedt unieke uitdagingen.

Terwijl je de waaghalzen vastlegt die van de berg naar beneden suizen, ben je altijd op zoek naar meer opspattend sneeuw of indrukwekkendere trucs. In de koude lucht raakt je accu sneller leeg. Vingers waarmee je de sluiter normaal gesproken bedient, worden stijf van de kou. En de felle zon weerkaatst op de witte berghellingen.

Richard Walch, een veelbekroonde professionele sportfotograaf en Canon Ambassador, laat zich niet uit het veld slaan door deze uitdagingen.

"In de loop der tijd heb ik geleerd dat als je eenmaal op een berg bent, je de juiste apparatuur bij je moet hebben", zegt hij. "Je hebt de juiste dingen nodig, want je kunt het je niet veroorloven dat er boven op de berg iets misgaat."

Hier zijn de tips van Richard voor winterfotografie om ervoor te zorgen dat je goed voorbereid aan de slag kunt gaan met het maken van indrukwekkende winterfoto's.

Snowboarder schampt langs sneeuw met hand. Gemaakt met Canon. © Richard Walch.

Richard legt professioneel snowboarder Bene Meier vast die afdaalt van een berg in Kamtsjatka, Rusland. Gemaakt met de Canon EOS-1D X Mark III. © Richard Walch.

1. Plan je dag op basis van het licht. Maar wees flexibel.

Richard raadt aan goed te letten op het licht en te wachten op het juiste moment. Hiervoor moet je geduldig zijn.

"Zonsopkomst en zonsondergang geven een prachtig omgevingslicht voor foto's op een berghelling. "De Canon EOS R50 is een geweldige camera voor situaties met weinig licht, zoals zonsopkomst en zonsondergang. De DIGIC X-processor van deze camera is zeer geavanceerd en blijft prachtige resultaten geven, ook als je de ISO iets hoger moet instellen om het gebrek aan licht te compenseren."

Ondanks het feit dat de EOS R50 een camera voor beginners is, kan hij opnamen maken met 15 frames per seconde, wat betekent dat er minder tijd tussen de opnamen zit en dat er meer tijd overblijft om het moment vast te leggen zonder dat dit ten koste gaat van de beeldkwaliteit.

Richard waarschuwt echter dat je niet te veel moet uitgaan dat je binnen een paar uur weer beneden bent. Je moet je er juist op voorbereiden dat je de hele dag in de bergen zult zijn.

"Het weer in de bergen is moeilijk te voorspellen en kan heel snel veranderen. Ik raad aan om zo vroeg mogelijk boven op de berg te zijn", zegt hij. "Op die manier sta je al klaar voor die momenten met perfecte belichting."

Een skiër doet een backflip op een besneeuwde berg in Kamtsjatka. Gemaakt met Canon. © Richard Walch.

Richard gebruikt een fisheye-lens om freestyle-skiër Sven Kueenle vast te leggen die een backflip doet op een rotsachtige berg in Kamtsjatka, Rusland. Gemaakt met de Canon EOS-1D X Mark III, EF 15mm f/2.8. © Richard Walch.

2. Bouw een band op met je onderwerp.

Als je een sport fotografeert, is het belangrijk om in gesprek te gaan met je onderwerp, zodat je kunt samenwerken om een adembenemende foto te maken.

"In een fotoshoot met een atleet hebben de fotograaf en het onderwerp hetzelfde doel: thuiskomen met een prachtige foto."

Volgens Richard is het belangrijk om je vaardigheden als fotograaf aan te passen aan het talent van de atleet. "Ik kan de atleet vertellen wat een fotogenieke plek is of wat ik nodig heb om het fotogeniek te maken. Maar eerst vraag ik altijd: 'Waar voel je je op je gemak? Waar kun je me het beste van jezelf laten zien?' Dan kun je samen creatief zijn."

Zonsopgang in de Alpen, gefotografeerd met een Canon-camera. © Richard Walch

Zonsopgang in de Alpen, vastgelegd bij lage temperaturen (en met extra accu's) op de EOS-1D X Mark II. © Richard Walch.

3. Bereid jezelf en je camera voor op de kou (en neem extra accu's mee).

"De tip is: als je in de kou bent, blijf daar dan. Als je vanaf een koude berghelling een warme ruimte binnenstapt, raken je cameralenzen snel beslagen. Het is daarom belangrijk dat de apparatuur tot het einde van de dag buiten blijft", zegt Richard.

"Verder kan de accu van een camera bij lage temperaturen zeer snel leeg raken en dus kun je het beste twee extra accu's meenemen om de dag door te komen."

Natuurlijk wil je af en toe iets eten, dus neem voldoende snacks mee. Zorg dat je geen honger krijgt en blijf warm om gefocust te blijven, zegt Richard.

"Met koude handen kun je de apparatuur lastiger bedienen, dus zorg ervoor dat je warme handschoenen en een sterke UVP-zonnebril meeneemt om je ogen te beschermen tegen zonlicht en de reflectie ervan door de sneeuw. Neem ook een stevige, geïsoleerde rugzak mee om je apparatuur te beschermen als je valt."

Sommige Canon EOS R System-camera's zijn voorzien van een weerbestendige afdichting, waardoor alle koppelingen, schroeven en openingen worden beschermd tegen vuil, waaronder sneeuw.

Een skiër daalt af van berg, wat zorgt voor opspattende sneeuw. Gemaakt met een Canon EOS-1D X Mark II. © Richard Walch.

Richard bevriest de actie en legt Sven Kueenle vast die van een berg afdaalt in Montafon, Oostenrijk. © Richard Walch.

4. Kies de juiste positie om te fotograferen en zorg dat je niet in de weg staat.

Het kiezen van de juiste plek op de berg is net zo belangrijk als het kiezen van het juiste licht. Er is niets mis met wat vallen en opstaan, maar er zijn een paar posities die je bij voorbaat moet vermijden.

"Als je op een berg een foto recht vooruit maakt, lijkt het landschap plat. Je wilt je foto altijd maken vanaf de zijkant of op een plek die iets lager ligt dan je onderwerp."

Waar je jezelf ook installeert, zorg ervoor dat je de actie niet te veel in scène zet. Laat de atleten, of dat nu skiërs, snowboarders, bobsleeërs of andere sporters zijn, hun ding doen.

"Geposeerde foto's kun je het beste vermijden. Jouw rol is uitsluitend die van waarnemer, waarbij je onderwerpen kijkt in de richting waarin ze skiën of snowboarden."

Natuurlijk wil je soms ook een portretfoto maken. Maar Richard geeft aan dat je dat niet los moet zien van de actie.

"Bij portretten kun je kiezen voor een opname recht in het gezicht, waarbij je dicht bij de persoon staat en ermee praat, maar je kunt ook de figuurlijke vlieg op de muur zijn die alleen vastlegt wat er gebeurt." Probeer niet iets ertussenin te doen."

Een skiër daalt af van een besneeuwde berg, met de zon op de achtergrond. Gemaakt met Canon. © Richard Walch.

Richard legt professioneel skiër Johanna Holzmann vast die door het grootste gletsjerskigebied van Oostenrijk, Stubaier Gletsche, skiet. Gemaakt met de Canon EOS R5 © Richard Walch.

5. Maak foto's tegen de zon in en gooi wat sneeuw in de lucht.

Over het algemeen wil je voorkomen dat je tegen de zon in fotografeert. Maar Richard vindt dat er moet worden gebroken met deze regel.

"Als het zonlicht door de wolken heen breekt, is dat een zegen voor berglandschapsfoto's. "Je moet niet bang zijn om tegen de zon in te fotograferen. Op die manier krijg je soms de beste wintersportfoto's."

Voordat je je lens op de zon richt, moet je er echter ook voor zorgen dat je niet te veel licht in het beeld toelaat.

"De beste manier om in een dergelijke situatie overbelichting te voorkomen, is om de sluitertijd handmatig in te stellen op 1/2000 sec, het diafragma op f/8 en de ISO op 200. Als je in automatische modus fotografeert, moet je het diafragma compenseren met +1 tot +3 stops, anders worden de beelden te donker."

Als je de juiste instellingen kunt vinden, komt dat het resultaat ten goede.

"De zon geeft tegenlichtcorrectie voor de sneeuw die verstuift door het bewegen van de skiër of snowboarder. Als je de zon recht achter die persoon kunt krijgen, is dat nog beter. De lenzen die we nu hebben, zijn bijzonder krachtig."

Richard geeft aan dat er ook praktische manieren zijn om de zon te omarmen. "Als je sneeuw bij de hand hebt, probeer dan eens een handje sneeuw in de lucht te gooien en recht tegen de zon in te fotograferen. Dat geeft een schitterend effect."

Richard Walch houdt een Canon-camera met een RF 24-240 mm F4-6.3 IS USM-lens vast en kijkt uit over een besneeuwde kustlijn.

Richard is met een bescheiden Canon EOS RP en de compacte RF 24-240 mm F4-6 3 IS USM-lens naar het noordpoolgebied afgereisd. Hij zegt dat het lichtgewicht, 10x zoombereik en de optische beeldstabilisatie van de lens ideaal zijn voor als je weinig bagage wilt meenemen, maar voorbereid wilt zijn op elke situatie, bijvoorbeeld op de piste.

Een close-up van het programmakeuzewiel op een Canon EOS R7-camera die in de handmatige modus (M) staat.

Richard raadt aan om bij het maken van foto's op besneeuwde bergen de camera in de handmatige modus (M) te zetten. Zo krijg je volledige controle over alle instellingen.

6. Gebruik de juiste instellingen voor sneeuwlandschappen en snel bewegende onderwerpen.

Als je in een besneeuwde omgeving fotografeert, bepalen de ongerepte witte pieken een deel van deze beelden. Maar pure witte sneeuw is ook sterk reflecterend.

"Nu wordt het een beetje technisch. De sensor van een camera is gekalibreerd op grijs. De sensor begrijpt de reflectie van grijs. Dus: als de scène voornamelijk wit is, moet je de instellingen hierop aanpassen."

Gelukkig zijn er verschillende manieren om de reflecterende sneeuw aan te pakken.

"Om te voorkomen dat de sneeuw er grijs uitziet in afbeeldingen met veel wit, begin ik met een speciale combinatie van instellingen." Richard raadt aan de camera in de M-modus (handmatig) te zetten, de sluitertijd in te stellen op 1/2000 sec, het diafragma op f/8 en de ISO op 200.

Als je nog meer indruk wilt maken, doet een kleurrijke jas het altijd goed tegen een besneeuwde achtergrond, geeft Richard als tip mee.

Naast het instellen van je camera voor een sneeuwlandschap, moet je deze ook voorbereiden op snelle afdalingen.

"Wat je moet doen, is de autofocus begeleiden. Je begint dan foto's te maken zodra jouw onderwerp in beeld is. De autofocus leert van frame naar frame. De functie begrijpt in welke richting en met welke snelheid het onderwerp zich beweegt en maakt een inschatting van waar het volgende beeld zal zijn."

Een door sneeuw omgeven skiër daalt van een berg af. Gemaakt met Canon, © Richard Walch.

Hier legt Richard Legs of Steel-lid Bene Meier vast die off-piste een berg af skiet in Haines, Alaska, VS. Gemaakt met de Canon EOS-1D C © Richard Walch.

7. Kies de juiste camera.

Richard zegt dat er veel is veranderd aan camera's sinds hij begon met het vastleggen van snowboarders voor toonaangevende sporttijdschriften.

"Ik weet nog dat ik op de Fleck-gletsjer aan het fotograferen was. Na de eerste week reed ik naar Vancouver, waar ik 20 filmrolletjes heb laten ontwikkelen. Drie uur later kreeg ik ze weer terug en begon ik te huilen. Elke foto was onderbelicht", zegt Richard. "Als je er met diafilm een halve stop naast zat, had je een probleem."

Tegenwoordig zijn dergelijke problemen volledig te voorkomen dankzij digitale bewerking. Maar je moet er wel voor zorgen dat je de juiste camera en kit meeneemt.

"Voor het maken van foto's op een skihelling wil je een camera die krachtig en compact is," zegt Richard. "Ook heb je een zoeker nodig, want in de bergen is het licht vaak te helder om een compositie te maken met alleen een scherm. Als je een snelle actiesport wilt vastleggen, heb je een camera nodig met een snelle framerate, zeker meer dan vijf frames per seconde."

De Canon EOS R7 en Canon EOS R8 zijn ideaal voor op berghellingen. Beide hebben extreem hoge snelheden voor continu-opnamen en Dual Pixel CMOS AF II voor snel en nauwkeurig scherpstellen. Zowel de APS-C-sensor van de EOS R7 als de full-frame sensor van de EOS R8 leggen scherpe details vast.

"Ga er gewoon voor", zegt Richard. "Je moet beginnen met experimenteren en op zoek gaan naar je eigen stijl. Dus wees niet verlegen. Begin met vastleggen."

John Marshall

Gerelateerde producten

  • Systeemcamera's

    EOS R50

    Maak met je duimen de beste content met deze EOS R-systeemcamera, van scherpe foto's tot 4K-video en live streams. Alles in één speciaal apparaat.
  • Systeemcamera's

    EOS R6 Mark II

    Foto's of video's, actie of portret - de combinatie van prestaties en beeldkwaliteit van de EOS R6 Mark II geeft je creativiteit alle vrijheid
  • Systeemcamera's

    EOS R7

    Ga de natuur in met een camera die sensationele snelheid en beeldkwaliteit biedt in een draagbare APS-C-body die is ontworpen voor de toekomst.
  • Systeemcamera's

    EOS R8

    Stap over op full-frame fotografie en video en realiseer je creatieve ambities.
  • CANON-LENZEN

    RF 28mm F2.8 STM

    Een slanke, lichte pancake lens voor reis- en straatfotografie met een veelzijdige brandpuntsafstand van 28 mm en een snel diafragma van maximaal f/2.8.
  • RF-lenzen

    RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM

    Een compacte, lichte, ultragroothoekzoomlens met een veelzijdige brandpuntsafstand van 10-18 mm, ideaal voor reizen, vloggen en landschapsfotografie.
  • Ultragroothoek-zoomlens

    RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

    Een compacte en lichte RF 15-30mm zoomlens, perfect voor als je op reis bent en onderweg stadsgezichten, landschappen en architectuur wilt vastleggen en wilt vloggen.
  • RF-lenzen

    RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM

    Een compacte en prachtige lichtgewicht 24-50mm-zoomlens uit de RF-serie die je elke dag kunt gebruiken voor reizen, landschappen en nog veel meer.
  • RF-lenzen

    RF 24-240mm F4-6.3 IS USM

    Een veelzijdige 10x zoom voor het EOS R System voor unieke flexibiliteit in één draagbare lens.
  • Gerelateerde artikelen