Het fotograferen van snelle actie in besneeuwde omgevingen biedt unieke uitdagingen.
Terwijl je de waaghalzen vastlegt die van de berg naar beneden suizen, ben je altijd op zoek naar meer opspattend sneeuw of indrukwekkendere trucs. In de koude lucht raakt je accu sneller leeg. Vingers waarmee je de sluiter normaal gesproken bedient, worden stijf van de kou. En de felle zon weerkaatst op de witte berghellingen.
Richard Walch, een veelbekroonde professionele sportfotograaf en Canon Ambassador, laat zich niet uit het veld slaan door deze uitdagingen.
"In de loop der tijd heb ik geleerd dat als je eenmaal op een berg bent, je de juiste apparatuur bij je moet hebben", zegt hij. "Je hebt de juiste dingen nodig, want je kunt het je niet veroorloven dat er boven op de berg iets misgaat."
Hier zijn de tips van Richard voor winterfotografie om ervoor te zorgen dat je goed voorbereid aan de slag kunt gaan met het maken van indrukwekkende winterfoto's.
OUTDOOR
Een korte gids over wintersportfotografie
1. Plan je dag op basis van het licht. Maar wees flexibel.
Richard raadt aan goed te letten op het licht en te wachten op het juiste moment. Hiervoor moet je geduldig zijn.
"Zonsopkomst en zonsondergang geven een prachtig omgevingslicht voor foto's op een berghelling. "De Canon EOS R50 is een geweldige camera voor situaties met weinig licht, zoals zonsopkomst en zonsondergang. De DIGIC X-processor van deze camera is zeer geavanceerd en blijft prachtige resultaten geven, ook als je de ISO iets hoger moet instellen om het gebrek aan licht te compenseren."
Ondanks het feit dat de EOS R50 een camera voor beginners is, kan hij opnamen maken met 15 frames per seconde, wat betekent dat er minder tijd tussen de opnamen zit en dat er meer tijd overblijft om het moment vast te leggen zonder dat dit ten koste gaat van de beeldkwaliteit.
Richard waarschuwt echter dat je niet te veel moet uitgaan dat je binnen een paar uur weer beneden bent. Je moet je er juist op voorbereiden dat je de hele dag in de bergen zult zijn.
"Het weer in de bergen is moeilijk te voorspellen en kan heel snel veranderen. Ik raad aan om zo vroeg mogelijk boven op de berg te zijn", zegt hij. "Op die manier sta je al klaar voor die momenten met perfecte belichting."
2. Bouw een band op met je onderwerp.
Als je een sport fotografeert, is het belangrijk om in gesprek te gaan met je onderwerp, zodat je kunt samenwerken om een adembenemende foto te maken.
"In een fotoshoot met een atleet hebben de fotograaf en het onderwerp hetzelfde doel: thuiskomen met een prachtige foto."
Volgens Richard is het belangrijk om je vaardigheden als fotograaf aan te passen aan het talent van de atleet. "Ik kan de atleet vertellen wat een fotogenieke plek is of wat ik nodig heb om het fotogeniek te maken. Maar eerst vraag ik altijd: 'Waar voel je je op je gemak? Waar kun je me het beste van jezelf laten zien?' Dan kun je samen creatief zijn."
3. Bereid jezelf en je camera voor op de kou (en neem extra accu's mee).
"De tip is: als je in de kou bent, blijf daar dan. Als je vanaf een koude berghelling een warme ruimte binnenstapt, raken je cameralenzen snel beslagen. Het is daarom belangrijk dat de apparatuur tot het einde van de dag buiten blijft", zegt Richard.
"Verder kan de accu van een camera bij lage temperaturen zeer snel leeg raken en dus kun je het beste twee extra accu's meenemen om de dag door te komen."
Natuurlijk wil je af en toe iets eten, dus neem voldoende snacks mee. Zorg dat je geen honger krijgt en blijf warm om gefocust te blijven, zegt Richard.
"Met koude handen kun je de apparatuur lastiger bedienen, dus zorg ervoor dat je warme handschoenen en een sterke UVP-zonnebril meeneemt om je ogen te beschermen tegen zonlicht en de reflectie ervan door de sneeuw. Neem ook een stevige, geïsoleerde rugzak mee om je apparatuur te beschermen als je valt."
Sommige Canon EOS R System-camera's zijn voorzien van een weerbestendige afdichting, waardoor alle koppelingen, schroeven en openingen worden beschermd tegen vuil, waaronder sneeuw.
4. Kies de juiste positie om te fotograferen en zorg dat je niet in de weg staat.
Het kiezen van de juiste plek op de berg is net zo belangrijk als het kiezen van het juiste licht. Er is niets mis met wat vallen en opstaan, maar er zijn een paar posities die je bij voorbaat moet vermijden.
"Als je op een berg een foto recht vooruit maakt, lijkt het landschap plat. Je wilt je foto altijd maken vanaf de zijkant of op een plek die iets lager ligt dan je onderwerp."
Waar je jezelf ook installeert, zorg ervoor dat je de actie niet te veel in scène zet. Laat de atleten, of dat nu skiërs, snowboarders, bobsleeërs of andere sporters zijn, hun ding doen.
"Geposeerde foto's kun je het beste vermijden. Jouw rol is uitsluitend die van waarnemer, waarbij je onderwerpen kijkt in de richting waarin ze skiën of snowboarden."
Natuurlijk wil je soms ook een portretfoto maken. Maar Richard geeft aan dat je dat niet los moet zien van de actie.
"Bij portretten kun je kiezen voor een opname recht in het gezicht, waarbij je dicht bij de persoon staat en ermee praat, maar je kunt ook de figuurlijke vlieg op de muur zijn die alleen vastlegt wat er gebeurt." Probeer niet iets ertussenin te doen."
5. Maak foto's tegen de zon in en gooi wat sneeuw in de lucht.
Over het algemeen wil je voorkomen dat je tegen de zon in fotografeert. Maar Richard vindt dat er moet worden gebroken met deze regel.
"Als het zonlicht door de wolken heen breekt, is dat een zegen voor berglandschapsfoto's. "Je moet niet bang zijn om tegen de zon in te fotograferen. Op die manier krijg je soms de beste wintersportfoto's."
Voordat je je lens op de zon richt, moet je er echter ook voor zorgen dat je niet te veel licht in het beeld toelaat.
"De beste manier om in een dergelijke situatie overbelichting te voorkomen, is om de sluitertijd handmatig in te stellen op 1/2000 sec, het diafragma op f/8 en de ISO op 200. Als je in automatische modus fotografeert, moet je het diafragma compenseren met +1 tot +3 stops, anders worden de beelden te donker."
Als je de juiste instellingen kunt vinden, komt dat het resultaat ten goede.
"De zon geeft tegenlichtcorrectie voor de sneeuw die verstuift door het bewegen van de skiër of snowboarder. Als je de zon recht achter die persoon kunt krijgen, is dat nog beter. De lenzen die we nu hebben, zijn bijzonder krachtig."
Richard geeft aan dat er ook praktische manieren zijn om de zon te omarmen. "Als je sneeuw bij de hand hebt, probeer dan eens een handje sneeuw in de lucht te gooien en recht tegen de zon in te fotograferen. Dat geeft een schitterend effect."
6. Gebruik de juiste instellingen voor sneeuwlandschappen en snel bewegende onderwerpen.
Als je in een besneeuwde omgeving fotografeert, bepalen de ongerepte witte pieken een deel van deze beelden. Maar pure witte sneeuw is ook sterk reflecterend.
"Nu wordt het een beetje technisch. De sensor van een camera is gekalibreerd op grijs. De sensor begrijpt de reflectie van grijs. Dus: als de scène voornamelijk wit is, moet je de instellingen hierop aanpassen."
Gelukkig zijn er verschillende manieren om de reflecterende sneeuw aan te pakken.
"Om te voorkomen dat de sneeuw er grijs uitziet in afbeeldingen met veel wit, begin ik met een speciale combinatie van instellingen." Richard raadt aan de camera in de M-modus (handmatig) te zetten, de sluitertijd in te stellen op 1/2000 sec, het diafragma op f/8 en de ISO op 200.
Als je nog meer indruk wilt maken, doet een kleurrijke jas het altijd goed tegen een besneeuwde achtergrond, geeft Richard als tip mee.
Naast het instellen van je camera voor een sneeuwlandschap, moet je deze ook voorbereiden op snelle afdalingen.
"Wat je moet doen, is de autofocus begeleiden. Je begint dan foto's te maken zodra jouw onderwerp in beeld is. De autofocus leert van frame naar frame. De functie begrijpt in welke richting en met welke snelheid het onderwerp zich beweegt en maakt een inschatting van waar het volgende beeld zal zijn."
7. Kies de juiste camera.
Richard zegt dat er veel is veranderd aan camera's sinds hij begon met het vastleggen van snowboarders voor toonaangevende sporttijdschriften.
"Ik weet nog dat ik op de Fleck-gletsjer aan het fotograferen was. Na de eerste week reed ik naar Vancouver, waar ik 20 filmrolletjes heb laten ontwikkelen. Drie uur later kreeg ik ze weer terug en begon ik te huilen. Elke foto was onderbelicht", zegt Richard. "Als je er met diafilm een halve stop naast zat, had je een probleem."
Tegenwoordig zijn dergelijke problemen volledig te voorkomen dankzij digitale bewerking. Maar je moet er wel voor zorgen dat je de juiste camera en kit meeneemt.
"Voor het maken van foto's op een skihelling wil je een camera die krachtig en compact is," zegt Richard. "Ook heb je een zoeker nodig, want in de bergen is het licht vaak te helder om een compositie te maken met alleen een scherm. Als je een snelle actiesport wilt vastleggen, heb je een camera nodig met een snelle framerate, zeker meer dan vijf frames per seconde."
De Canon EOS R7 en Canon EOS R8 zijn ideaal voor op berghellingen. Beide hebben extreem hoge snelheden voor continu-opnamen en Dual Pixel CMOS AF II voor snel en nauwkeurig scherpstellen. Zowel de APS-C-sensor van de EOS R7 als de full-frame sensor van de EOS R8 leggen scherpe details vast.
"Ga er gewoon voor", zegt Richard. "Je moet beginnen met experimenteren en op zoek gaan naar je eigen stijl. Dus wees niet verlegen. Begin met vastleggen."
Gerelateerde artikelen
-
BASISBEGINSELEN VAN FOTOGRAFIE IN DE BUITENLUCHT
Tips voor het maken van opnamen onder extreme weersomstandigheden
Je uitrusting beschermen en goed voor jezelf zorgen: lees onze beste tips & tricks voor het maken van opnamen onder extreme weersomstandigheden.
-
WINTERFOTOGRAFIE
Betere winterfoto's maken
Haal alles uit dit prachtige seizoen met fotograaf Vladimir Medvedev.
-
BASISBEGINSELEN FOTOGRAFIE
Pannen met je camera voor beginnende fotografen
Ontdek hoe je pannen kunt gebruiken voor betere actiefoto's met deze toptips.
-
BASISBEGINSELEN FOTOGRAFIE
Tips voor de sluitertijd
Krijg de sluitertijd onder de knie: een gids voor beginnende fotografen voor mooiere actiefoto's.