Eén van de meest dankbare dingen die een fotograaf kan doen is opnamen maken voor een langdurig persoonlijk project. Het uitdiepen van een onderwerp waar je enthousiast over bent, het proces doorlopen van het fotograferen en selecteren van beelden en uiteindelijk het lanceren van het voltooide werk is zowel motiverend als bevredigend. De geschiedenis van de fotografie zit vol geweldige voorbeelden, van Cape Light van Joel Meyerowitz tot The Americans van Robert Frank.
Chris Steele-Perkins, een senior lid van het fotocollectief Magnum Photos, is een fotograaf met veel ervaring op het vlak van langlopende projecten. Zijn professionele carrière als fotojournalist begon in 1971 en hij heeft gewerkt aan nieuwsverslagen over oorlogen en natuurrampen. Een aanzienlijk deel van zijn carrière is echter gericht op langlopende projecten, te beginnen met zijn historische studie van de Teddy Boy-subcultuur in het Verenigd Koninkrijk die in 1979 is gepubliceerd als The Teds.
Hij heeft nu 12 boeken gepubliceerd over individuele projecten, waaronder Fading Light: Portraits of Centenarians (2013); A Place in the Country (2015), waarin het leven op het Holkham werd vastgelegd, een landgoed aan de noordkust van Norfolk van bijna 9.400 hectare en The New Londoners (2019), een serie van meer dan 160 portretten van families uit landen over de hele wereld die Londen tot hun thuis hebben gemaakt.
Chris blikt terug op zijn ervaring in persoonlijke projecten in de afgelopen 40 jaar en geeft acht adviezen over hoe ermee om te gaan, vanaf het begin tot het eind.