ARTIKEL

Magnum-fotograaf Olivia Arthur: blik op ongeziene levens en verborgen diepten

An overhead view of a busy road junction at night, photographed by Olivia Arthur.
Deze foto uit het Strangers-project van Magnum Photos-lid Olivia Arthur neemt de toeschouwer mee op een reis naar het moderne Dubai door de ogen van een fictieve overlevende van een schipbreuk in 1961 - hier met een luchtfoto van het Marina-district. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II en een Canon EF 40mm f/2.8 STM-objectief, ingesteld op 1/13 sec, f/2.8 en ISO1600. © Olivia Arthur / Magnum Photos

Magnum Photos-lid Olivia Arthur werd geboren in Londen en groeide op in het VK, maar haar vaders carrière als diplomaat betekende dat haar gezin om de paar jaar verhuisde. Misschien is dat de reden waarom ze het reizen en onderzoeken zo gemakkelijk heeft kunnen omarmen bij haar carrière in documentaire fotografie, die haar op veel plekken in het Midden-Oosten en Azië heeft gebracht.

Het is zeker de reden waarom, zoals zij erkent, het concept van ‘thuis’ voor haar niet om een ​​bepaalde plaats gaat, maar om een ​​staat van verbondenheid. En dat zou vervolgens kunnen verklaren waarom zoveel van haar werk mensen met een onzekere of dubbelzinnige plek in de wereld uitbeeldt, de verborgen kant van hun leven onthult, of het leven verkent op de kruispunten van verschillende culturen.

Olivia werd verliefd op fotografie tijdens het werken aan een studentenkrant aan de universiteit van Oxford, waar ze wiskunde studeerde. Na haar afstuderen studeerde ze fotojournalistiek aan het ‘London College of Printing’ en won ze de ‘Guardian Media Award for Student Photographer’ in 2002.

Vroegere projecten van Olivia

In 2003 begon ze te werken als freelance fotograaf in Delhi, India, waar ze tweeënhalf jaar lang was gevestigd. In die tijd ontwikkelde Olivia haar blijvende interesse in het leven van vrouwen. Ze ontwikkelde ook haar fotografische aanpak, het vinden van rust en stilte te midden van ‘een hectische, kleurrijke en chaotische plek’.

Swimming goggles on a billboard, with buildings reflected in its surface, photographed by Olivia Arthur.
Foto uit 2013 van een reclamebord voor een waterpark met daarin gespiegeld het moderne Dubai, verwijzend naar lagen van realiteit en illusie. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D ingesteld op 1/40 sec, f/9 en ISO400. © Olivia Arthur / Magnum Photos
Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Tijdens haar eenjarig verblijf bij Fabrica - een informeel ‘creatief laboratorium’ op het Italiaanse platteland - in 2006, streefde ze meer persoonlijke projecten na. Uitgenodigd om een ​​bijdrage te leveren aan een collectieve tentoonstelling voor het Centre Pompidou in Parijs, reisde Olivia vier maanden langs de grens tussen Europa en Azië op zoek naar verhalen over vrouwen op kruispunten of 'breuklijnen' tussen oost en west. Het resulterende project, getiteld ‘The Middle-Distance’, omvat verhalen uit Turkije, Georgië, Azerbeidzjan, Kazachstan en Rusland. Het richtte zich met name op jonge vrouwen in een levensfase waarin ze beslissingen moeten nemen tussen onderwijs, werk en gezin.

Die reis leidde tot reizen naar Iran en Saoedi-Arabië. Het fotograferen van de levens van vrouwen in de Saoedische samenleving resulteerde in een verrassend nieuw licht in haar eerste boek, ‘Jeddah Diary’, dat in 2012 werd gepubliceerd.

In 2010 begon Olivia met ‘India Stories’, een doorlopend project met meerdere vertellingen. In hetzelfde jaar was ze mede-oprichter van Fishbar - een uitgeverij en een ruimte voor fotografie in Londen - met collega-fotograaf Philipp Ebeling, die nu ook haar echtgenoot is.

Verborgen lagen verkennen

Olivia werd in 2008 genomineerd door Magnum Photos en in 2013 volwaardig lid. Haar tweede boek, Stranger (2015), waaraan ze werkte toen ze in Dubai woonde, onderzoekt de transformatie van het land in de afgelopen 50 jaar door de ogen van een fictieve overlevende van een echte schipbreuk dat vlak voor de kust van Dubai in 1961 plaatsvond.

A group of men in the desert at night, with fresh tyre tracks, photographed by Olivia Arthur.
Jonge inwoners van de Verenigde Arabische Emiraten voeren 's avonds auto-stunts uit in de woestijn buiten Abu Dhabi. Olivia is gespecialiseerd in het vastleggen van de onverwachte of onzichtbare kant van culturen uit het Midden-Oosten. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II met een Canon EF 40mm f/2.8 STM-objectief bij 1/15 sec, f/2.8 en ISO6400. © Olivia Arthur / Magnum Photos
A man walking in the bleak Arctic landscape, next to a tall stack-like standing formation of ice and snow.

Waarom Jean Gaumy Canon-zoomobjectieven gebruikt in het poolgebied

De Magnum-fotograaf specialiseert zich in het fotograferen van plekken waar anderen niet komen. Bij -30 ºC voldoen alleen bepaalde objectieven.

Intrigerend genoeg is het boek gedrukt op transparant papier, waardoor de lezer meerdere lagen en diepten ervaart, een glimp van het ene ding dat door het andere gloort. Ze legt uit dat dit gaat over ontwerpen en vertellen om een meeslepend gevoel te creëren, met beeld en tekst in lagen en meerdere betekenissen.

Deze sfeer is iets dat ze omarmt in haar fotografie. Zoals ze zei in een interview met de New Yorker: "Voor mij is een deel van de kracht van foto's de dubbelzinnigheid van vormen, het vermogen te wijzen op een scène of een gebeurtenis zonder te absoluut te zijn. Fotografen zijn altijd op zoek naar manieren om de sfeer van een gebeurtenis vast te leggen zonder er al te letterlijk over te zijn.“

Het vangen van de atmosfeer was de sleutel tot haar project ‘Deutschlandreise’ in 2013. Ze was een van de vier jonge Magnum-fotografen die de opdracht hadden om door verschillende regio's van Duitsland te reizen om hun persoonlijke indrukken van het land en de mensen vast te leggen. Olivia ging naar Bonn, waar haar familie een paar jaar had gewoond toen ze nog een kind was, en bezocht opnieuw het jaarlijkse carnaval. Haar serie is poëtisch en dromerig, meer met de vreemde sfeer van carnaval in plaats van die van het dagelijkse leven. Het onderzoekt enkele van haar kenmerkende interesses: identiteit, meerdere niveaus van betekenis, en mogelijk het ontdekken van nieuwe diepten die niet eerder werden waargenomen.

Interview

We praten met Olivia om erachter te komen wat haar drijft, hoe ze werkt met haar Canon-kit, en de moeite die zij zich getroost om een verhaal te vertellen...


Waarom documentaire fotografie?

"Ik ben dol op de ontdekkingen en zoektochten die fotografie met zich meebrengt. Het geeft me een toegang tot de wereld en de mensen die ik ontmoet. Het is een manier om te ontleden wat we zien in de wereld om ons heen.“


De 'Middle Distance’ was je eerste project dat niet voor de pers was. Heeft dit je stijl en techniek beïnvloed?

"Ik veronderstel dat het de eerste keer was dat ik aan iets werkte dat niet bepaald een 'verhaal' was. Het ging erom naar het grotere geheel te kijken, en heeft mijn fotografie bevrijd doordat ik om me heen keek en reageerde en foto's nam op een veel lossere manier. Alles zou deel kunnen uitmaken van het werk en ik had het gevoel nooit op te houden met kijken. Het was bevrijdend en vermoeiend!“


Je foto's geven een gelaagd inzicht in het leven van je onderwerpen. Is dit opzettelijk?

"Eigenlijk is veel ervan onbewust. Daar voel ik me zeker toe aangetrokken. Ik vind het interessant dat je er altijd iets anders in kunt zien. Ze stralen rust uit. Dat weerspiegelt de manier waarop ik tijd met mensen doorbreng. Wanneer mensen mijn werk bekijken, hoop ik dat ze verbinding maken met de mensen of de dingen die ze erin zien."


Over de mensen waarmee je reist, hoe lang cultiveer je een relatie met een onderwerp voordat je ze fotografeert? En wat zoek je in een onderwerp?

"Het is een proces. Ik ontmoet mensen, ik breng tijd met hen door. Soms heb ik meer tijd voor ze en leer ik ze echt kennen op een ontspannen manier. Soms blijf ik overnachten en wordt het een echte belevenis, en andere keren is het meer vluchtig. Soms fotografeer je mensen en voel je dat er een band is waar je iets aan kunt toevoegen, dus ik veronderstel dat ik daar naar op zoek ben.“

A view from a high point of a drizzly city street at night, photographed by Olivia Arthur.
Essen in het Ruhrgebied van Duitsland, gefotografeerd door Olivia als onderdeel van haar project uit 2013 om haar persoonlijke indrukken van het land en de mensen vast te leggen. Genomen met een Canon EOS 5D Mark II, ingesteld op 1/50 sec, f/2.8 en ISO1600. © Olivia Arthur / Magnum Photos

Dus al je onderwerpen zijn zich bewust van jou in plaats van heimelijk te worden betrapt?

"Er kunnen een paar incidentele foto's zijn, maar ik ben niet echt een straatfotograaf. Er zijn er misschien een paar in het Stranger-project omdat er een gevoel van rondzwerven was om de plek te proberen te begrijpen door de ogen van de denkbeeldige overlevende. Er is dus een beetje van allebei, maar ik cultiveer voornamelijk relaties met mijn onderwerpen. Deze projecten duren lang en het gaat vaak om tijd doorbrengen en persoonlijk leren kennen, niet alleen als fotograaf.”


Als vrouw kon je vrouwen in Saoedi-Arabië fotograferen voor Jeddah Diary op manieren die een man misschien niet had kunnen doen. Heeft het vrouw-zijn in deze branche je op andere manieren geholpen?

"Ik heb veel werk gedaan over vrouwen in relatief conservatieve samenlevingen, wat ik nooit zou hebben kunnen doen als ik zelf geen vrouw was geweest. Ik denk ook dat mensen meer open voor me zijn geweest omdat ik een vrouw ben, vaak alleen omdat ze me misschien niet zozeer zien als een professional, maar als een persoon.”


Je staat erom bekend dat je ‘combineert’ als het gaat om het formaat en de keuze van de camera. Hoe beslis je welke kit voor een project te gebruiken?

"Naarmate het formaat groter wordt, gaat het proces langzamer. Het gaat dus meer om het kiezen van de snelheid waarmee ik wil werken. Soms is het beter om langzaam en formeel te werken, soms moet ik meer improviseren en andere keren wil ik het combineren en op beide manieren werken.

"Ik heb vaak filmrollen gebruikt naast digitaal materiaal. Ik gebruik een Canon EOS 5D en Canon EOS 5D Mark II, waarmee ik wat meer vrijheid krijg, naast bijvoorbeeld een medium formaat camera. Je ziet dat bij Stranger; foto's met een rustiger gevoel worden op film gefotografeerd en daarnaast zijn er ook digitale foto's. Maar ik zou willen zeggen dat er een gevoelsmatige consistentie is, zelfs als ik volledig verschillende camera's en formaten gebruik.

"Ook is het soms leuk om gewoon te spelen. De opdracht ‘Deutschlandreise’ bijvoorbeeld, werd helemaal digitaal opgenomen, wat behoorlijk bevrijdend was, en dat werk voelt daardoor veel losser aan. Ik denk dat Canon EOS 5D daar uitstekend voor is. Ik heb de Canon EOS 5D Mark II altijd al leuk gevonden omdat deze eenvoudig te gebruiken is in alle situaties. Het is snel en je kunt gewoon doorgaan en je foto maken zonder veel gedoe. Ik koos deze camera in de eerste plaats vanwege hoe goed hij het doet bij weinig licht, waarbij film heel lastig is.”

An underwater view of a shipwreck entangled in fishing nets, small fish swimming around, photographed by Olivia Arthur.
Het wrak van de MV Dara ligt 20 meter onder water voor de kust van Dubai, verstrikt in visnetten. Olivia leerde duiken om dit scheepswrak te fotograferen voor haar Stranger-project. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II en een Canon EF 24mm f/1.4L II USM-objectief, 1/100 sec, f/5.6 en ISO1250. © Olivia Arthur / Magnum Photos

En met welke objectieven combineer jij je doorgaans jouw Canon EOS 5D Mark II?

"Ik ben dol op de Canon EF 50mm f/1.2L USM voor portretten, hij heeft een prachtige kwaliteit en ik gebruik hem veel, want hij is ook heel veelzijdig voor andere opties. Ik gebruik de Canon EF 35mm f/1.4L II USM voor meer algemene dingen en documentaire beelden. Het Canon EF 40mm f/2.8 STM pancake-objectief maakt de camera lichter en is geweldig om hem discreter te maken.”


Klopt het dat je hebt leren duiken om het scheepswrak van de MV Dara uit de eerste hand te fotograferen?

“Dat klopt. Door mijn onderzoek vond ik een aantal duikers die wisten waar het scheepswrak was, dus ik leerde duiken en ze brachten mij er naartoe. Het was de eerste keer dat ik een duik nam in iets anders dan een zwembad, maar het was geweldig. Ik zwom eindelijk rond bij dit scheepswrak dat ik drie maanden lang had onderzocht, en het was heel ontroerend en buitengewoon adembenemend. De onderwaterfoto's van het scheepswrak, afgewisseld in het boek met beelden van de stad zoals ik die had gezien, hebben me geholpen te spelen met het idee van geheugen, verdrinking en het verleden.

"Voor de onderwaterfoto's heb ik de Canon EOS 5D Mark II gebruikt met een speciale waterbestendige onderwaterbehuizing, die in wezen leek op een dikke plastic zak. Ik kon zo ongeveer op de ontspanknop drukken, maar omdat ik geen toegang tot de keuzewieltjes had, moest ik de auto-modus gebruiken. Ik moest er gewoon op vertrouwen dat de camera goed zou werken in de auto-modus; één kopzorg minder dus.

"Een ander punt was dat ik voor de duik moest raden hoe donker het ongeveer op de bodem zou zijn. Ik zou de ISO-waarde bijvoorbeeld niet kunnen verhogen als ik eenmaal daar beneden was. Het was dus absoluut de juiste camera om daar te gebruiken."


Vond je het moeilijk om in de fotografie te stappen en het te gaan maken in de wereld van de kunstzinnige documentaire? Hoe heb je die uitdagingen overwonnen?

"Ik ben in de fotografie beland vanuit een journalistiek perspectief. In het begin was al het werk dat ik deed voor kranten en tijdschriften. Ik denk dat ik toen ontevreden werd over het alleen maar werken voor die media. De manier waarop fotografie tegenwoordig in die sector wordt gebruikt, geeft de fotograaf niet veel voldoening - het gaat dan om het illustreren van een stuk, het vullen van lacunes. Dus toen de kansen zich voordeden, begon ik te werken voor andere soorten klanten.

"Bijvoorbeeld, een opdracht voor een paar fotofestivals in Brighton, Engeland en Bombay, India, en een opdracht voor de Hull City of Culture, Engeland, waren veel meer bevredigend. Dat was omdat ze me de vrijheid gaven om iets te doen waar ik echt om gaf.

"Wat betreft de uitdagingen denk ik dat het moeilijk is voor ons allemaal, en er is geen duidelijk pad. Maar we moeten blijven zoeken naar kansen, naar verschillende manieren om onszelf te presenteren - idealiter op niet-traditionele manieren, aangezien de traditionele veel concurrentie kennen! "

Two women on a massive concrete stairway, photographed by Olivia Arthur.
Een interieur gefotografeerd door Olivia als onderdeel van haar bijdrage aan ‘Deutschlandreise’, waarin ze haar persoonlijke indrukken van Duitsland in 2013 heeft vastgelegd. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II en een Canon EF 40mm f/2.8 STM-objectief, ingesteld op 1/100 sec, f/2.8 en ISO800. © Olivia Arthur / Magnum Photos

Hoe heeft het lid worden van Magnum Photos jou gevormd?

"Ik ben gegroeid als fotograaf bij Magnum. Magnum heeft altijd een grote invloed op mij gehad. Ik ben zeer enthousiast over het vertellen van verhalen en geef de voorkeur aan fotoseries boven individuele foto's. Magnum heeft voor mij altijd gestaan voor het grotere geheel en dat is wat het zo speciaal maakt - het maakt duidelijk dat fotografen niet alleen maar foto's maken."


Wat zijn je toekomstplannen?

"Ik ben bezig met het afronden van een project over India en gender en seksualiteit, genaamd ‘In Private/Mumbai’. Ik ben ook meer aan het werk in het Verenigd Koninkrijk, maar ooit wil ik graag de draad van mijn verhalen over India weer oppakken. Het is iets waar ik steeds naar terugkeer. Het is gemotiveerd en geïnspireerd door mijn ervaringen van toen ik in India woonde - het gaat over de invloed van het Britse klassensysteem op de samenleving en het kastenstelsel daar, beschreven in kleinere verhalen. Ik heb ook wat meer persoonlijke projecten dichter bij huis, en natuurlijk niet genoeg tijd om ze allemaal af te maken."


Hoe is je carrière geëvolueerd terwijl de wereld van de fotografie veranderde?

"Ik leef voornamelijk van opdrachten, maar ik neem ook deel aan tentoonstellingen en maak boeken. Misschien leggen de boeken het best vast wat ik doe, en ja, dat is een beetje veranderd sinds ik begon. Mijn eerste boek heb ik gemaakt in 2012, dat is nog niet zo lang geleden, maar sindsdien is de wereld van het fotoboek explosief gegroeid. Ik denk dat hoewel het voor iedereen veel toegankelijker is geworden om een boek te maken, het ook veel moeilijker is om er bekendheid aan te geven in een zee van aanbod."


Heb je adviezen voor ambitieuze documentaire fotografen?

"Doe de dingen waar je echt om geeft en waar je van geniet. Je krijgt misschien niet de erkenning die je wilt of verdient, dus zorg ervoor dat je geniet van de reis. Als je dat doet, zal je werk beter en oprechter zijn en zul je je kansen om erkend te worden, vergroten.“

Geschreven door Natalie Denton


De uitrusting van Olivia Arthur

De essentiële kit voor fotojournalistiek

Magnum photographer Olivia Arthur with a Canon EOS 5D Mark II around her neck

Camera

Canon EOS 5D Mark III

Een full-frame DSLR van 22,3 Megapixel met 61-punts autofocus en continuopname met 6 fps. Eenvoudig te gebruiken in alle situaties. Het is snel en je kunt gewoon doorgaan en je foto maken zonder veel gedoe”, zegt Olivia.

Objectieven

Canon EF 50mm f/1.2L USM

Met zijn maximale diafragma van f/1.2 en ultrasonische autofocus is dit bliksemsnelle objectief perfect als je met weinig licht moet werken. "Ik vind het geweldig voor portretten", zegt Olivia. "Het heeft een prachtige kwaliteit en ik gebruik het veel, want het is ook heel veelzijdig voor andere opties.”

Canon EF 35mm f/1.4L II USM

Deze klassieke brandpuntsafstand biedt een groothoekbereik met een natuurlijk perspectief waardoor deze geliefd is onder documentairefotografen. Dankzij een royaal grootste diafragma van f/1.4 is dit een ideaal objectief voor fotograferen vanuit de hand bij weinig licht.

Canon EF 40mm f/2.8 STM

Een veelzijdig, compact pancake-objectief, dat "de camera lichter maakt en ideaal is voor discretie”, zegt Olivia. Met een snel, grootste diafragma kun je foto's maken bij weinig licht en de scherptediepte regelen. STM biedt soepele, stille autofocus bij video-opnamen met compatibele camera's.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan