Snel werken, langzaam werken
Na vier decennia reizen zit Jean niet graag stil. Hij voert momenteel verschillende projecten uit. Zo werkt hij aan een actieve rapportage van 's werelds oudste vuurtoren in Cordouan in Frankrijk, een serie over de tuin van schilder Claude Monet in Giverny in Frankrijk, en een rapportage in Niger, geïnspireerd door filmmaker en etnoloog Jean Rouch. In recente jaren heeft hij zijn rapportagestijl gecombineerd met een meer 'overwegende' benadering.
"Fotografie is net als alle vaardigheden een voortdurend leerproces. Ik leer nog steeds over mijzelf en de wereld", vertelt hij. "Als ik bijvoorbeeld werkende mensen fotografeer, moet ik hun reacties opmerken en vastleggen. Je zoekt naar de doorslaggevende momenten. Landschappen, daarentegen, bewegen niet en het licht verandert langzaam. Ik werk met deze twee types of benaderingen, snel en langzaam, maar ik kan snel zijn bij het vastleggen van een landschap, of langzaam bij het vastleggen van mensen. Hoe dan ook, ik ben niet overhaast en kijk juist echt naar dingen."
Jean adviseert beginnende fotografen om vasthoudend te zijn, net als hij dat was toen hij op zijn 25ste die Minister van Justitie benaderde. "Behoud de balans. Wees jezelf en lieg niet", zegt hij. "In het begin is het belangrijk om jezelf te spiegelen aan fotografen, of schilders, filmmakers of andere visuele mensen, die je bewondert en die jou kunnen beïnvloeden bij het ontwikkelen van een visuele cultuur." Maar, dat gezegd hebbende, "is het ook belangrijk om je eigen grondslagen en motivaties eer aan te doen. Negeer je identiteit niet." Dit advies probeer Jean zelfs na 40 jaar nog te volgen. "Ik probeer mezelf te zijn, eerlijk te zijn, en om altijd te starten als een beginner", zegt hij. "Je moet de nieuwsgierigheid van een kind behouden."