ARTIKEL

Waarom Jean Gaumy van Magnum in het poolgebied alleen zoomobjectieven gebruikt

A man walking in the bleak Arctic landscape.
Voor zijn foto's van poollandschappen heeft Jean Gaumy van Magnum Photos de meest robuuste en betrouwbare uitrusting nodig. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II en een Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objectief ingesteld op 1/250 sec, f/8 en ISO200. © Jean Gaumy / Magnum Photos

Dankzij fotografie is Magnum Photos-lid Jean Gaumy op 's werelds minst toegankelijke locaties geweest. Als pionier van langdurige projecten bevond hij zich achter de tralies van gevangenissen, in poolbergen, en diep onder het oppervlakte van de oceaan in een nucleaire onderzeeër.

Jean voelt zich aangetrokken door intense situaties, of hij nou samen met trawlvissers de elementen op zee trotseert voor zijn boek Pleine Mer (of Mensen op zee), de bemanning van Franse nucleaire onderzeeër Le Terrible fotografeert, of de nasleep van de nucleaire rampen in Tsjernobyl en Fukushima onderzoekt. "Ik ben geïnteresseerd in plaatsen die nog niet vaak zijn gezien. Op die plaatsen vind je de essentiële onderdelen van het leven", zegt hij. "Het was mijn jeugdroom om dit soort plaatsen, zoals onderzeeërs en het poolgebied, te bezoeken."

A room strewn with discarded furniture and rubble, its bare concrete walls peeling.
De vertalen stad Pripyat in Oekraïne, gefotografeerd in 2008 nadat de stad is geëvacueerd als gevolg van de reactorramp in het nabijgelegen Tsjernobyl. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D ingesteld op 1/80 sec, f/6,3 en ISO200. © Jean Gaumy / Magnum Photos

Voor zijn series volgt hij vaak mensen die samenwerken in gevaarlijke omstandigheden: vissers op trawlers in de wind, wetenschappers op poolexpedities, of Franse dokters en brandweerlieden die hun respons op potentiële terroristische aanvallen oefenen. Hij onderhoudt een relatie van wederzijdse bewondering met deze mensen. "Net als veel andere fotografen ontwikkel ik snel empathie met mensen, maar houd ik de nodige afstand", zegt hij. "De mensen die ik fotografeer merken dat ik net als hen aan het werk ben, en dat ik oprecht ben geïnteresseerd in wat ze doen."

Is hij ooit bang? "Niet bang in de vorm van paniek, maar ik heb me inderdaad zeer ongerust gevoeld", geeft de Magnum-fotograaf toe. Hij vond het met name verontrustend om de geigerteller omhoog te zien schieten in de stilte en de rust van een bos in Tsjernobyl. "Het gevaar is onzichtbaar, ongrijpbaar en onmerkbaar. Het gras, de lucht en de natuur zijn volledig vijandig geworden."

Two crew members on the bridge of a submarine at dusk.
In de schemering is de bemanning op de brug van de Franse nucleaire onderzeeër, Le Terrible, druk met oppervlaktetaken voordat er wordt gedoken. De brug wordt ook wel 'de badkuip' genoemd. Bij slecht weer wordt al snel duidelijk waarom. Genomen met een Canon EOS 5D Mark II, ingesteld op 1/4 sec, f/2.8 en ISO3200. © Jean Gaumy / Magnum Photos

Naar het uiteinde van de wereld

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Jean is sinds 2008 vaak naar het poolgebied geweest, samen met een groep wetenschappers die de invloed van klimaatverandering onderzoeken. Hij legt hun werk vast, waarbij ze in het ijs duiken bij temperaturen van -30 ºC om monsters voor het onderzoek te bemachtigen. Daarnaast fotografeert hij de indrukwekkende poollandschappen die snel verdwijnen. Hij beschrijft het proces als "prachtig, maar zeer frustrerend."

"In het poolgebied duurt alles langer en vereist alles meer moeite dan in het normale leven. Een kort stukje wandelen, je handen uit je zakken halen of een kleine technische handeling uitvoeren; het duurt 12 keer zo lang daar", leg Jean uit. "Je raakt fysiek vermoeid van elke beweging. Na 8-10 uur werken in de ijzige kou lijd je echt, en kost het echte wilskracht om iets te doen. Soms kun je gewoon niet 100 meter verder gaan omdat het te gevaarlijk is of omdat je uitgeput bent. Daarom gebruik ik daar en op boten zoomobjectieven. Ik werk graag met prime-objectieven, maar op die moeilijke momenten is dat gewoon niet mogelijk. Ze zijn dan te onhandig."

Waarom zijn zoomobjectieven in die situaties handiger? "Ik wil dat mijn uitrusting een bepaalde flexibiliteit heeft en technische resultaten van extreem hoog niveau kan produceren", zegt Jean. Het hangt allemaal af van het soort werk dat ik doe. Ik vind vissen bijvoorbeeld erg leuk. Ik gebruik verschillende hengels of methoden voor verschillende typen vis, verschillende locaties en verschillende soorten water, van rivieren, stromen, vijvers tot op zee. Bij fotografie geldt precies hetzelfde.

Jagged rocks stand out in a snow-covered landscape, forming an almost abstract pattern.
Een landschap in Groenland dat Jean heeft gefotografeerd tijdens een poolexpeditie. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R ingesteld op 1/500 sec, f/11 en ISO200. © Jean Gaumy / Magnum Photos

"Mijn dagelijkse uitrusting is zeer licht en klein, maar bij een veeleisende technische planning moet ik erop kunnen vertrouwen dat deze camera's en zoomobjectieven van Canon goed presteren, zelfs als ze groot en zwaar zijn. Met deze kit kan ik er daadwerkelijk op vertrouwen dat ik tijdens mijn werk alles kan doen wat ik wil."

Bij reizen naar het poolgebied bestaat zijn uitrusting uit een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EOS 5DS, in combinatie met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief en een Canon EF 70-200mm f/4L USM-objectief. "De 24-70mm is nauwkeurig, maar heeft geen beeldstabilisator. Daarom gebruik ik dit objectief vaker in rustige situaties, zoals bij het fotograferen van landschappen. Ik gebruik het objectief samen met de EOS 5DS-body voor de hoogst mogelijke resolutie. Beide zoomobjectieven stellen snel scherp bij snelle actie.

"Mijn Canon-uitrusting is efficiënt, snel en betrouwbaar. Dat is belangrijk op veeleisende locaties, zoals het poolgebied. Ik wil geen problemen met mijn uitrustig, zodat ik altijd zo spontaan mogelijk kan zijn."

Spikes of vegetation stick up through the water in a flooded field
Met deze compositie uit 2014 heeft Jean dit ondergelopen veld in Pays de Caux in Normandië in Frankrijk omgetoverd tot een abstract en grafisch beeld. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 70-200mm f/4L IS USM-objectief, ingesteld op 1/80 sec, f/7.1 en ISO400. © Jean Gaumy / Magnum Photos
A close-up of a frozen puddle, with ripples in the ice forming leaf pattern.
Een close-up van een plas, genomen in Italië in 2009. Gefotografeerd met een Canon EOS-1Ds Mark III ingesteld op 1/60 sec, f/6.3 en ISO250. © Jean Gaumy / Magnum Photos

Een pionier van projecten

Director Don McCullin and members of his film crew on a crowded street in Kolkata.

Sir Don McCullin: de man achter de legende

Ontdek aan de hand van deze inspirerende artikelen en video's het werk en de tips van een geweldige fotojournalist.

Jean is geboren in 1948. Hij wilde altijd al journalist worden. Bij zijn eerste baan werkte hij voor een plaatselijke krant, Paris Normandie, tijdens zijn studie literatuur in Rouen. Maar hij merkte dat hij pas echt opbloeide dankzij het fotografiemedium. "Ik was een verlegen persoon en vaak op mezelf", geeft hij toe. Fotografie was een excuus om "dingen te zien, mensen te ontmoeten, mezelf te bewijzen." Hij drukte zichzelf graag uit met fotografie, en hij was er nog goed in ook.

Rond zijn 25ste voerde hij twee belangrijke series uit die hem zouden vormen: L'Hopital en Les Incarcérés. "In die tijd waren de meeste fotografen in dienst bij kranten, terwijl ik een jonge en onafhankelijke fotograaf was", vertelt Jean. Het was toen niet gebruikelijk voor fotografen om projecten uit te voeren die meerdere maanden duurden en waarbij het dagelijks leven in grote openbare instanties werd verteld. Jean deed het op eigen initiatief, met een goede dosis durf.

"Ik kreeg een kijkje in de gevangenis [voor het fotograferen van Les Incarcérés] via de Minister van Justitie. Hij was ooit de burgemeester van de stad waar ik woonde. Terwijl ik voor Paris Normandie werkte, gaf hij een persconferentie over zijn plannen. Ik vroeg hem ter plekke of ik in gevangenissen mocht fotograferen. Hij zei dat dat kon. Een paar dagen later stond ik samen met een advocaat in zijn kantoor om het vast te leggen."

Clothes fluttering on a line look blurred.
Het huis van de vuurtorenwachter bij de vuurtoren Cordouan in Frankrijk. Gefotografeerd in 2013 als onderdeel van Jean's serie over deze vuurtoren, die wordt beschouwd als de oudste ter wereld. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objectief ingesteld op 0,4 sec, f/8 en ISO400. © Jean Gaumy / Magnum Photos

Magnum-leden Marc Riboud en Bruno Barbey zagen het werk van Jean tijdens het Rencontres d'Arles-festival in 1976. Ze nodigden hem snel uit voor het collectief. In de vier decennia daarna heeft Jean een indrukwekkende carrière opgebouwd, waarin hij zich heeft gespecialiseerd in het bezoeken van plaatsen waar anderen niet vaak komen. In die tijd heeft hij de Prix Nadar gewonnen, die in Frankrijk wordt toegekend aan het beste fotografieboek van het jaar. Daarnaast heeft hij de Peintre de la Marine ontvangen, een titel die door de Franse Minister van Defensie wordt toegekend aan artiesten die hun talenten hebben gewijd aan maritieme onderwerpen. Bovendien is hij in 2018 opgenomen in het prestigieuze Franse Académie des Beaux-Arts.

De poollandschappen van Jean zijn rijke composities en bevatten rijke tinten. Ze zijn adembenemend en lijken haast abstract. Ze vormen een breekbare balans tussen rapportage en schoonheid, op subtiele wijze te vinden in zijn werk.

Voelt hij ooit een conflict bij het maken van iets moois op basis van de vaak harde realiteit? "Soms is het een beetje alsof je een koorddanser bent", zegt hij. "Tussen wat we schoonheid en realiteit noemen, kan er dubbelzinnigheid zijn. Maar waarom zou de harde realiteit niet ook mooi kunnen zijn?" Hij benadrukt dat zijn foto's bovenal begrijpelijk moet zijn.

Villagers in historic costume, including a girl in a striking white dress and a bonnet.
De bewoners van Rore, Calchesio en Villar in de regio Piëmont in Italië vieren elke vijf jaar de Baio, een traditie die duizenden jaren oud is. Op de foto's van Jean zijn historische kostuums en tradities te zien. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D en een Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM-objectief ingesteld op 1/50 sec, f/4.5 en ISO640. © Jean Gaumy / Magnum Photos

Snel werken, langzaam werken

Na vier decennia reizen zit Jean niet graag stil. Hij voert momenteel verschillende projecten uit. Zo werkt hij aan een actieve rapportage van 's werelds oudste vuurtoren in Cordouan in Frankrijk, een serie over de tuin van schilder Claude Monet in Giverny in Frankrijk, en een rapportage in Niger, geïnspireerd door filmmaker en etnoloog Jean Rouch. In recente jaren heeft hij zijn rapportagestijl gecombineerd met een meer 'overwegende' benadering.

"Fotografie is net als alle vaardigheden een voortdurend leerproces. Ik leer nog steeds over mijzelf en de wereld", vertelt hij. "Als ik bijvoorbeeld werkende mensen fotografeer, moet ik hun reacties opmerken en vastleggen. Je zoekt naar de doorslaggevende momenten. Landschappen, daarentegen, bewegen niet en het licht verandert langzaam. Ik werk met deze twee types of benaderingen, snel en langzaam, maar ik kan snel zijn bij het vastleggen van een landschap, of langzaam bij het vastleggen van mensen. Hoe dan ook, ik ben niet overhaast en kijk juist echt naar dingen."

Jean adviseert beginnende fotografen om vasthoudend te zijn, net als hij dat was toen hij op zijn 25ste die Minister van Justitie benaderde. "Behoud de balans. Wees jezelf en lieg niet", zegt hij. "In het begin is het belangrijk om jezelf te spiegelen aan fotografen, of schilders, filmmakers of andere visuele mensen, die je bewondert en die jou kunnen beïnvloeden bij het ontwikkelen van een visuele cultuur." Maar, dat gezegd hebbende, "is het ook belangrijk om je eigen grondslagen en motivaties eer aan te doen. Negeer je identiteit niet." Dit advies probeer Jean zelfs na 40 jaar nog te volgen. "Ik probeer mezelf te zijn, eerlijk te zijn, en om altijd te starten als een beginner", zegt hij. "Je moet de nieuwsgierigheid van een kind behouden."

Geschreven door Rachel Segal Hamilton


De uitrusting van Jean Gaumy

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Jean Gaumy with his kitbag over his shoulder standing in a windswept field

Camera's

Canon EOS 5D Mark IV

Deze full-frame 30,4 Megapixel DSLR biedt ongelooflijk scherpe details, zelfs bij extreem contrast, en met de continue 7fps-opnamen leg je het perfecte moment gegarandeerd vast. Met deze kit kan ik er daadwerkelijk op vertrouwen dat ik alles kan wat ik wil kunnen voor mijn werk", zegt Jean.

Canon EOS 5DS

Combineert snel, intuïtief DSLR-gebruik met een resolutie van 50,6 Megapixel en legt de unieke details van elk moment perfect vast. Met de EOS 5DS kijk je met andere ogen naar de wereld.

Objectieven

Canon EF 24-70mm f/2.8

Dit objectief beschikt over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van optisch ontwerp en heeft drie asferische elementen. Hierdoor biedt het objectief de best mogelijke beeldkwaliteit voor een objectief met deze brandpuntsafstand. "Ik wil dat mijn uitrusting een bepaalde flexibiliteit heeft en technische resultaten van extreem hoog niveau kan produceren", zegt Jean.

Canon EF 70-200mm f/4L USM

Dit hoogwaardige telezoomobjectief levert uitstekende beeldkwaliteit in allerlei situaties. Door het compacte formaat en het lichte gewicht is dit objectief gemakkelijk mee te nemen op reis. Jean zegt: "Mijn Canon-uitrusting is efficiënt, snel en betrouwbaar."

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan