Er wordt vaak gezegd dat dit een gouden tijdperk voor de fotografie is vanwege alle technologische ontwikkelingen. Bent je het daarmee eens?
"Ja en nee. Het is nu technisch gezien misschien makkelijker voor fotografen, omdat de camera nu de belichtingstijden en dergelijke voor je berekent. Maar het is moeilijker geworden om je eigen verhaal te vinden, je relatie tot de wereld. Dat zal nooit eenvoudig worden. Hoewel nieuwe apparatuur fotografie toegankelijker heeft gemaakt en er meer platforms dan ooit tevoren zijn voor fotografen, is het nooit eenvoudig om goede foto's te maken en een eigen visie te hebben. Op een bepaalde manier ben ik daar blij om, want zo kun je zien wie een goede fotograaf is, en wie een geweldige."
Hoe belangrijk is technische vaardigheid voor een fotograaf?
“Nou, als ik een print van 50 x 76 cm wil verkopen voor £ 4000 (ruim € 4500), moet die print natuurlijk echt goed zijn. Daarom wil ik vooral zorgen dat ik de technische kant op orde heb, zodat de print er aan de muur ook prachtig uitziet. De print moet scherp zijn, de juiste kleuren hebben, het palet moet kloppen. Alles moet in balans zijn. Alles aan de print moet kloppen. En de print moet mooi genoeg zijn dat iemand er geld voor wil betalen. Dus ja, het is erg belangrijk om over de techniek te beschikken waarmee je je beloftes kunt waarmaken. Daarom hecht ik veel belang aan een goed bestand om mee te werken, met een hoge resolutie. Het is net als bij taal: hoe meer werkwoorden en zelfstandige naamwoorden je kent, hoe beter je jezelf kunt uitdrukken."
In hoeverre bewerk je foto's na?
"Ik heb nog nooit van mijn leven een bestand bewerkt. Als ik mijn foto's bekijk, weet ik gewoon dat ze eruitzien zoals ze eruit horen te zien. Louis, degene die verantwoordelijk is voor de nabewerking van mijn foto's, kent me door en door. Hij weet wat ik mooi vind en hoe ik prints wil hebben. Het komt bijna niet voor dat ik tegen hem zeg: 'Die print is het nèt niet'. En als het een keer gebeurt, kunnen we de print naar wens aanpassen."
Heb je grondregels voor nabewerking?
"Niet echt, maar ik versterk de kleuren niet en ik wis niks uit foto's, behalve dingen als lichtvlekken door de flitser en reflecties in ogen. We zullen nooit twee foto's samenvoegen voor een beter eindresultaat. Ik geloof in de integriteit van het afgebeelde."