De volgende stap
Voor Bieke maakt 'As It May Be' deel uit van een ruimere evolutie. Ze wil niet beperkt blijven tot stilbeelden. In 2017 regisseerde ze haar eerste korte film, 'Dvalemodus', met muzikant Mattias De Craene. De film werd in het Noorse dorp Skaland opgenomen met een Canon C100 Mark II, dus kon ze werken met de Canon-objectieven die ze al had. "Die overschakeling ging erg vlot", zegt ze.
De film werd gemaakt toen ze de winter in Noorwegen doorbracht. "Skaland was een erg interessante plek. De ruige natuur en de permanente duisternis inspireerden me. Ik maakte wel portretten van mensen en probeerde de sfeer vast te leggen, maar fotografie volstond gewoon niet."
De negen minuten lange film zweeft tussen feit en fictie, echt of in scène gezet. Ze filmt de inwoners van Skaland in scènes die geïnspireerd zijn door hun dagelijkse leven. Haar film vertelt het verhaal van een dorp dat in eeuwige duisternis gehuld is en werd al getoond in het Museum of Modern Art in New York.
Ondanks haar succes in de filmwereld wil ze niet volledig stoppen met fotografie. De kracht van stilbeelden spreekt uit één ontmoeting die ze in Egypte had. De meeste mensen die ze voor haar series in Egypte, de VS en Rusland ontmoette, zal ze nooit meer zien, maar Walla, een jong meisje dat ze in 2012 in Caïro fotografeerde, is een uitzondering.
Toen ze vorig jaar weer naar de stad reisde, besloot ze Walla's gezin op te zoeken. Ze stond versteld van de impact die haar foto op hen had gehad. "Ik wist hun namen, telefoonnummer en adres niet meer," herinnert ze zich, "maar ik wist nog ongeveer waar ze woonden. Ik omlijstte [een print van] de foto, ging op zoek en vond hen. Dat weerzien vergeet ik nooit meer. Ze waren zo blij met die foto dat ze hem meteen aan de muur hingen. Dat was een prachtig moment."