ARTIKEL

Het leven aan het einde van de wereld: Paolo Verzone over het documenteren van de mensen in het Noordpoolgebied

Günter Stoof, technicus aan het Alfred Wegener Instituut - een Duitse organisatie voor pool- en zeeonderzoek - in de Russisch/Duitse basis op Samoylov. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R met een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief. © Paolo Verzone

Toen Canon Ambassador Paolo Verzone drie jaar geleden voor het eerst het Noordpoolgebied bezocht, wist hij dat hij ooit terug zou gaan. Vijf reizen later is de Italiaanse fotograaf halverwege een persoonlijk project om gemeenschappen in het Noordpoolgebied te documenteren. Hier beschrijft hij wat ervoor nodig is om te fotograferen in een van de meest uitdagende gebieden ter wereld.

Paolo heeft ervaring met fotografieprojecten die over een langere periode worden uitgesmeerd, maar zijn meest recente onderneming is een van zijn meest ambitieuze tot nu toe. Voor het project, voorlopig genaamd Arctic Zero, reist de prijswinnende fotojournalist door het Noordpoolgebied, van Spitsbergen in Noorwegen naar Siberië en Groenland, om zo de verhalen te vertellen van de wetenschappers en gemeenschappen die deze onherbergzame gebieden hun thuis noemen.

A man stands on top of a snow-covered cliff overlooking the sea. He is dwarfed by the enormous landscape and exposed rocks of the cliff face.
De plaatselijke predikant en auteur Leif Magne Helgesen op Spitsbergen. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief. © Paolo Verzone
Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Het begon allemaal met een online documentaire over klimaatverandering en de opwarming van de aarde, in opdracht van Le Monde. Paolo reisde in mei 2015 samen met een journalist af naar het onderzoekscentrum Ny-Ålesund, op het eiland Spitsbergen in het gelijknamige Spitsbergen, Noorwegen. Paolo en zijn reisgenoot trotseerden tien dagen lang de vrieskou en uitdagende weersomstandigheden om de onderzoekers tijdens hun werk in beeld te brengen, en de adembenemende landschappen overal om hen heen vast te leggen.

Zijn werk aan de documentaire bracht hem op het idee om een persoonlijk project te beginnen. Dat project zou Paolo naar diverse onderzoekscentra op de Noordpoolcirkel brengen, waaronder het eiland Samoylov. Op dit Siberische eiland doen Russische en Duitse onderzoekers onderzoek naar permafrost.

"Ik kijk niet alleen naar het leven op die centra, maar ik probeer ook vast te leggen hoe het leven in deze onherbergzame gebieden is", legt Paolo uit. "Onderzoekscentra bevinden zich vaak in gebieden met unieke kenmerken en inwoners. Zo heeft Spitsbergen bijvoorbeeld geen inwoners die daar ook geboren zijn - alle inwoners komen uit het buitenland en weten ook dat zij op een dag weer zullen vertrekken. Gemeenschappen daar zijn een soort nieuwe ontdekkingsreizigers, en de hele gemeenschap wordt beïnvloed door deze houding. Ik ben geïnteresseerd in deze moderne mengelmoes van wetenschap, woeste natuur en innovatieve gemeenschappen die zich rondom de Noordpoolcirkel ontwikkelen."

In a snowy landscape, a person is lifted from the ground by a large orange balloon.
De weerballon, liefkozend Miss Piggy genoemd, hangt boven het Ny Ålesund Arctic-station. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief. © Paolo Verzone

Tijdens zijn reizen had Paolo twee camerabody's bij zich: een Canon EOS 5DS R en een Canon EOS 5D Mark IV. Die eerste was perfect voor portretten, voornamelijk voor onderweg. Paolo: "Met deze camera bleven bovendien de details in witte vlakten altijd geweldig zichtbaar", zegt hij. Een kenmerk dat er echt uitsprong was het vermogen van de camera om alles vast te leggen, met name in afbeeldingen waar sprake was van veel contrast. "Zon die op de sneeuw schijnt of op het water reflecteert - de camera legt het vast." 

Paolo gebruikte de Canon EOS 5D Mark IV om scènes met veel beweging en met weinig licht vast te leggen. Het dynamisch bereik van de camera, zelfs bij hogere ISO's van 3200 of 6400, maakte indruk op hem. Op een gegeven moment zat Paolo midden in de nacht op een boot te wachten op een andere, kleinere boot, die hem naar Samoylov zou brengen. "Er hing een vreemde en magische sfeer", vertelt hij. "De 5D Mark IV was fantastisch. Zonder die camera was het me niet gelukt om dat nachtbeeld van die boot te maken. Dat was het moment dat ik de echte waarde van deze camera ontdekte."

A boat sails into port in the dark, lighting up the water in front of it with a tiny lamp.
De wetenschappers keren per boot terug naar Samoylov. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief. © Paolo Verzone
A man in a red coat with a fur hood stands in an icy landscape at dawn.

Paolo Verzone over het maken van reclamefoto's in het poolgebied

Hoe de Canon Ambassador zich door een sneeuwstorm vocht, over ijs liep en drie DSLR's nodig had om een ambitieuze opdracht uit te voeren.

Door zijn voorliefde voor fotograferen met natuurlijk licht en voorkeur voor het vermijden van de flitser waar mogelijk, kiest Paolo veelal voor prime objectieven met een snel diafragma. Tijdens zijn avonturen in het Noordpoolgebied gebruikte Paolo onder andere een Canon EF 35mm f/1.4L USM, een Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM en een Canon EF 40mm f/2.8 STM, een objectief dat "een heel subtiel bereik van contrast en kleuren heeft. Je kunt de apparatuur overal voor gebruiken - voor landschappen en voor bepaalde portretten. Ik gebruik het heel vaak."

Voor portretten gebruikte Paolo vaak het Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief, met name vanwege het grote diafragma, dat "perfect is voor wanneer het daglicht plaatsmaakt voor de nacht. Het objectief is van onschatbare waarde, niet alleen voor het vastleggen van details, maar ook voor de sfeer." Een ander groot pluspunt van dit objectief is de "mogelijkheid om de kleuren vast te leggen zoals je ze zelf daadwerkelijk zag."

De uitdagingen van foto's maken op eindeloze sneeuwvlaktes

Het was onvermijdelijk dat Paolo zich moest aanpassen aan de elementen. "In de studio heb je alles in eigen handen, maar buiten heb je die controle niet. Je moet bepalen wat de beste situatie, plaats en lichtval is voor het nemen van je foto. Het is dus jouw perceptie van de omgeving die de foto maakt."

Ondanks het feit dat het Noordpoolgebied bestaat uit eindeloze vlakten van sneeuw en ijs, was het geen saaie fotoshoot. Alhoewel Paolo wel een idee had van het soort foto's dat hij wilde nemen, was het toch nodig om zich aan te passen aan veranderende weersomstandigheden. Het sleutelwoord was volgens hem altijd 'aanpassen'. "Dat deed ik echt elke dag, omdat het licht veranderde door zonlicht en wolken, en de sneeuw van kleur veranderde. Ik had bijvoorbeeld een bepaalde manier in gedachten om een portret te maken, om er vervolgens achter te komen dat de uiteindelijke foto er heel anders uitzag..."

A man in a black wetsuit stands in icy waters.
Een duiker van het Institut Polaire Français Paul-Émile Victor (IPEV) aan het werk bij het Ny Ålesund Arctic-station. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief. © Paolo Verzone

Overal lag ijs en sneeuw, zegt Paolo, maar onderwerpen scherpstellen in een wereld waarin werkelijk alles wit was vormde nooit een probleem. "Misschien was scherpstellen in de sneeuw in het verleden wel wat problematisch. Maar tegenwoordig, met de Canon EOS 5DS R en Canon EOS 5D Mark IV, hebben [de afbeeldingen] scherpe randen", zegt hij. De camera's deden zelfs wat ze moesten doen tijdens een sneeuwstorm. "Tijdens een winderige dag kwam de sneeuw bijvoorbeeld horizontaal langs vliegen, maar de camera's kregen het nog steeds voor elkaar", voegt Paolo toe.

En hoe krijg je de juiste belichting op locaties met veel sneeuw? Paolo adviseert om niet te compenseren of te onderbelichten. "Doe één of twee tests en kijk op het scherm om er zeker van te zijn dat de belichting goed is - dat deze niet te fel is, of juist onderbelicht", zegt hij. "Dankzij de mogelijkheden van de Canon-camera's kun je bijna alles vastleggen."

Soms was Paolo voor langere periodes aan een stuk op pad, maar hij heeft nooit problemen ervaren met de accu's. "Ik heb nooit probleem ondervonden, zelfs niet bij -15 °C of -20 °C. Je moet je camera wel warm houden terwijl je aan het lopen bent, bijvoorbeeld in je rugzak of onder je jas, en hem pas te voorschijn halen als je foto's wil nemen."

A person in white overalls and black boots carries a large white box in the snow.
Gletsjeronderzoeker Jean Charles Gallet neemt een aantal sneeuwmonsters om de hoeveelheid zwarte koolstof in de sneeuw te bepalen. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R. © Paolo Verzone

Volgens Paolo is een van de grootste valkuilen bij fotograferen in het Noordpoolgebied de verleiding om je alleen maar te richten op de schoonheid van het landschap. Je moet jezelf inhouden om niet te blijven hangen in de pittoreske beelden, die inmiddels toch wel cliché zijn. Zodra Paolo doorhad hoe hij met de alomtegenwoordige witte vlakten moest werken, kon hij beginnen met het maken van een breed scala aan foto's.

"Als je daar aankomt, is alles geweldig", zegt hij. "Het is alsof je op een andere planeet bent. En als je dan de volgende dag wakker wordt, kom je er achter dat alles er nog is. In plaats van foto's te nemen van alle verschillende situaties, probeer je die situaties te begrijpen en ermee om te gaan." 

"Daarom is het zo belangrijk om plekken vaak te bezoeken", voegt hij toe. "Hoe meer je reist, hoe meer je zegt 'laten we even wachten', en dat zijn nu juist de momenten dat je de beste foto's neemt." Het is een geval van de tijd nemen en foto's maken op een "betekenisvolle manier."

Alaska is de volgende locatie waar Paolo graag naartoe wil, maar hij is van plan zijn tijd te nemen. "De Noordpoolcirkel is heel groot, dus er zijn nog veel meer delen om te bezoeken en fotograferen. Maar ik heb geen haast."

Geschreven door Gemma Padley


De kit van Paolo Verzone

Canon-apparatuur die zichzelf overtreft in extreme omstandigheden

Two Canon DSLRs, four lenses, four filters, lights, hard drives, a walkie-talkie and other pieces of kit sit on a grey table top.

Camera's

Canon EOS 5DS R

Dankzij de zeer hoge resolutie van deze DSLR kunnen de beelden flink worden bijgesneden terwijl de beeldkwaliteit scherp blijft. Paolo: "Daarnaast was het vermogen van deze camera om details in de witte vlakten zichtbaar te houden altijd fantastisch."

Canon EOS 5D Mark IV

Deze full-frame 30,4 Megapixel DSLR legt ongelooflijk scherpe details vast, zelfs bij extreem contrast. Paolo ontdekte dat "de 5D Mark IV fantastisch was bij weinig licht... Dat was het moment dat ik de echte waarde van deze camera ontdekte."

Lenzen

Canon EF 40mm f/2.8 STM

Een veelzijdig, compact pancake-objectief met een snel grootste diafragma dat fotograferen bij weinig licht en controle over scherptediepte mogelijk maakt. Dit objectief "heeft een subtiel bereik van contrast en kleuren. Je kunt het overal voor gebruiken", zegt Paolo.

Canon EF 50mm f/1.2L USM

Met zijn grootste diafragma van f/1.2 en ultrasonische autofocus is dit bliksemsnelle objectief perfect als je met weinig licht moet werken. Paolo stond versteld van het "vermogen om de kleuren vast te leggen zoals je ze zelf zag."

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan