Canon EOS 5D Mark IV
De EOS 5D Mark IV is ontworpen voor elke situatie, heeft een prachtige vormgeving en is een uitstekende allrounder.
ARTIKEL
Geboorte, huwelijk en overlijden zijn constanten over de hele wereld, maar kennen grote variaties tussen verschillende samenlevingen. In een periode van zes jaar reisde de Belgische fotograaf en documentairemaker Lieve Blancquaert de wereld over, van Afrika naar India, China, de VS en Europa, om vast te leggen hoe we worden geboren, trouwen en sterven in verschillende culturen. Ze maakte de gevarieerde serie in zijn geheel met één objectief uit de L-serie, de Canon EF 24mm f/1.4L II USM.
Het project met drie hoofdstukken begon met Birth Day (2013), ging verder met Wedding Day (2015) en eindigt met Last Days (2018). Elk hoofdstuk bestaat uit een tv-serie, een boek en een tentoonstelling.
Het idee voor het project kwam naar Canon-ambassadeur Lieve terwijl ze aan een documentaire werkte over de sterftecijfers van moeders en kinderen in een klein dorp op de grens van Congo met Angola. "Ik deed dit werk al lange tijd en ik voelde me altijd een toerist", legt ze uit. "Ik realiseerde me dat door op één plek te blijven, de plek waar kinderen worden geboren, me de kans gaf om werkelijk het hart van een cultuur te doorgronden."
Lieve, die aan een verhaal voor Birth Day werkt over de plaats van dochters in de Indiase samenleving, ontmoette de vader van pasgeboren tweelingzusjes. "Hij had nu vijf dochters en was erg gestrest over hoeveel geld hij nodig zou hebben voor hun bruidsschat", vertelt ze. "Ik raakte geïnteresseerd in trouwrituelen. Ik besloot om terug te gaan naar het begin, te kijken waarom mensen zich verbinden en hoe dit gebeurt. En toen moest ik met Last Days eindigen, over hoe mensen oud worden en doodgaan. Dat is de circle of life."
In plaats van een uitgebreide studie te verrichten, een onmogelijke taak, besloot Lieve selectief te werk te gaan en zich te richten op ongebruikelijke of contrastrijke invalshoeken. Ze ging naar Groenland, een van de rustigste gebieden ter wereld, en Koeweit, een van de rijkste plekken. Ze bezocht een drukke kraamafdeling in Nairobi waar drie vrouwen samen één bed moesten delen. Ze zag de schreeuwerige bruidskamers in Las Vegas en sobere communistische ceremonies. En ze legde het allemaal vast met hetzelfde Canon EF 24mm f/1.4L II USM-objectief, meestal op een Canon EOS 5D Mark III en daarna op de opvolger, Canon EOS 5D Mark IV.
Het besluit van Lieve om uitsluitend het Canon EF 24mm f/1.4L II USM-objectief te gebruiken, was aanvankelijk een kwestie van pragmatisme. Ze werkt altijd met prime-objectieven, 24 mm, 35 mm en 85 mm, maar geeft de voorkeur aan een 35mm-objectief voor portretfotografie. Tijdens opnamen kwam ze echter op een positie voor de tv-cameraploeg en zeer dicht bij de actie, en had ze de brede beeldhoek van 84 graden nodig die het 24mm-objectief biedt om ervoor te zorgen dat ze alles in beeld kreeg. Na enige tijd ontwikkelde het zich tot een strategie. Omdat ze gevoelige onderwerpen behandelt, vond ze het steeds belangrijker om zich in de scène onder te dompelen in plaats van deze van veraf te observeren.
"In het begin had ik moeite met dat objectief", vertelt ze. "Maar nu geloof ik dat het goed is om zo dicht bij de mensen te zijn. Je kunt je niet verbergen, je moet je als fotograaf openstellen en dat is volgens mij een voordeel op die specifieke momenten." Deze groothoek zuigt de kijker in het beeld en creëert een gevoel van intimiteit zonder het perspectief te vervormen, dankzij de asferische elementen van het objectief.
Een van de droevigste momenten die Lieve heeft vastgelegd, was verrassend genoeg niet bij een begrafenis maar bij een bruiloft in Nepal. De naam van de jonge bruid was Punam. "Ze wist zelf niet eens hoe oud ze was, maar ze was jong, een jaar of 14 of 15", herinnert Lieve zich. De bruidegom Ashock was zelf slechts een tiener, en ze hebben tijdens de drie uur durende ceremonie nauwelijks een blik gewisseld. "Het was schokkend om getuige te zijn van dit gedwongen huwelijk. In plaats van geluk was er alleen maar angst en verdriet." Lieve fotografeerde met 24 mm, zonder de afstand die een langer objectief zou hebben geschept, waardoor het voor haar onmogelijk werd om de intimiteit van het moment uit de weg te gaan.
De mijlpalen van het leven worden vaak gemarkeerd op een manier die intens, dramatisch en onvoorspelbaar is. Door met één prime-objectief te werken, moest Lieve actief zijn. "Ik realiseerde me dat ik met dit objectief veel moest bewegen", vertelt ze. "Sommige objectieven maken je lui. Met een zoomobjectief sta je altijd in dezelfde positie en dat vind ik niet leuk. Als je 20 fotografen in dezelfde ruimte zet met hetzelfde objectief en omstandigheden, dan krijg je 20 verschillende foto's. Dat komt omdat ze op verschillende manieren bewegen, en niet alleen anders kijken."
Lieve was vastbesloten om zoveel mogelijk de beschikbare lichtbronnen te gebruiken, dus het snelle maximale diafragma van f/1.4 en de mogelijkheid voor weinig licht van het Canon EF 24mm f/1.4L II USM-objectief kwamen geweldig van pas bij ongunstige lichtomstandigheden. Van het maken van foto's in benauwde appartementen tot luxe bruiloften in Delhi in het donker. "Soms gebruikte ik een flitser, maar alleen indirect en alleen wanneer het echt niet anders kon", vertelt Lieve. "Liever verhoog ik de beeldgevoeligheid. Met dit objectief kun je de ISO naar 3000 of 4000 verhogen en toch prachtige resultaten behalen."
Het gebruik van hetzelfde objectief waarborgt bovenal de visuele consistentie van de drie series. Lieve bewerkt nu de drie projecten voor Circle of Life, een verwacht boek en tentoonstelling die loopt van september 2019 tot januari 2020 in de Sint-Pietersabdij in Gent, België. "Het is leuk als je een boek of een tentoonstelling hebt gemaakt met één objectief, want dat loopt als een rode draad door al die verhalen", zegt ze. "Ik denk dat het objectief een zeer specifieke sfeer creëert."
Wie je ook bent en waar je ook ter wereld leeft, je wordt geboren en je sterft. Tijdens ons korte bestaan op aarde, vanaf onze geboorte tot aan onze dood, zijn we zeer verbonden met elkaar, aldus Lieve. "Maar tussen die twee ademhalingen, de eerste en de laatste, vertelt elk leven een ander verhaal", voegt ze eraan toe.
"Ik herinner me een ontmoeting met een verloskundige in Israël die tegen me zei: 'Ik ben de eerste die een net geboren mens aanraakt'. Die aanraking moet zeer vriendelijk, warm en gastvrij zijn, omdat het leven anders op een slechte manier begint. Het zet je aan het denken: wie heeft mij voor het eerst aangeraakt? En wie zal de laatste zijn?"
Geschreven door
De essentiële kit waarmee professionals fotograferen
De EOS 5D Mark IV is ontworpen voor elke situatie, heeft een prachtige vormgeving en is een uitstekende allrounder.
De beste professionele DSLR van Canon. 20,2 Megapixel full-frame sensor. 61-punts AF-systeem. Tot 14fps. ISO tot 409.600.
Het beste op het gebied van groothoeklenzen met snel diafragma. UD en asferische elementen zorgen ervoor dat vertekening en aberraties worden voorkomen voor verbluffende resultaten. Het grootste diafragma van f/1.4 voor opnamen zonder statief bij weinig licht. "Met dit objectief kun je de ISO naar 3000 of 4000 verhogen en toch prachtige resultaten behalen", vertelt Lieve.
ARTIKEL
Fotojournaliste Ilvy Njiokiktjien bespreekt haar tien jaar durende multimediaproject Born Free, vastgelegd met de Canon EOS 5D Mark IV.
ARTIKEL
De fotograaf van Magnum Photos deelt vijf dingen die ze tijdens haar carrière heeft geleerd, van het zich laten leiden door de situatie tot het kiezen van een objectief.
ARTIKEL
Young Photographer Dasha Starr leerde van de professionele fotografen/mentoren van Factoria182 hoe ze het beste foto's van een bijzondere bruiloft kan maken.
ARTIKEL
Hoe het grote dynamisch bereik en de geruisloze sluiter van de Canon EOS R Tasneem Alsultan hebben geholpen de verborgen levens van Saoedische vrouwen te documenteren.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro