ARTIKEL

Susan Meiselas: 5 lessen uit een leven in fotografie

An indigenous tribeswoman in Papua covered in white mud. Photo by Susan Meiselas.
Susan Meiselas, lid van Magnum Photos, heeft in de loop van een carrière die meer dan 4 decennia beslaat, over de hele wereld verhalen gefotografeerd over mensen, waaronder de inheemse bevolking in Papoea. © Susan Meiselas / Magnum Photos

Het was 16 juli 1979, de dag voordat President Anastasio Somoza Debayle Nicaragua ontvluchtte en de Sandinistische opstandelingen de macht in het land overnamen. Terwijl de Amerikaanse documentaire-fotograaf Susan Meiselas op haar sluiter drukte en het moment vastlegde dat Pablo de Jesus "Bareta" Araúz een Molotov-cocktail gooit, creëerde ze hetgeen is uitgegroeid tot een iconisch beeld van de revolutie. In 2016 riep het tijdschrift Time de foto, bekend als de Molotov Man, uit tot één van de 100 meest invloedrijke foto's aller tijden.

Susan, sinds 1976 lid van Magnum Photos, heeft meer dan 40 jaar lang sociale en politieke kwesties vastgelegd in Latijns-Amerika en wereldwijd. Ze heeft als eerste projecten ontwikkeld om cultureel en sociaal geheugen vast te leggen, waaronder het samenstellen van honderd jaar fotografische geschiedenis van Koerdistan en het zes jaar durende project met de inheemse bevolking van de hooglanden van Papoea.

Susan, die nog steeds werkt hoewel ze al over de zeventig is, won de Deutsche Börse Photography Foundation Prize 2019. De organisatoren van deze prijs verklaarden dat ze "consequent een uitstekende bijdrage aan de fotografie heeft geleverd, door de manier te beïnvloeden waarop het publiek de vorm ziet en begrijpt en door betrokkenheid te tonen en persoonlijke investering in haar aandachtsgebied en onderwerpen die een onuitwisbare stempel op de geschiedenis van de fotografie hebben gedrukt."

Ook heeft ze de Kraszna-Krausz Fellowship Award 2019 in ontvangst genomen, die "erkenning biedt aan fotografen wier carrière een voorbeeld is voor de hoogste normen op het gebied van de productie van fotoboeken en die tot creativiteit hebben geïnspireerd, rigoureuze projecten hebben gecreëerd en een blijvende invloed hebben gehad op zowel hun collega-kunstenaars als op de praktijk van beeldvorming."

Susan heeft boeken geschreven over veel van haar grote projecten, van Carnival Strippers, waarin de reizende 'girl shows' in Amerika aan het begin van de jaren zeventig werden vastgelegd, tot A Room of Their Own, dat ervaringen portretteert van vrouwen in een vrouwenopvangcentrum in het Verenigd Koninkrijk. "Boeken zijn voor mij altijd een essentiële manier geweest om mijn werk samen te brengen, gebaseerd op wat ik heb gezien, waarbij ik ruimte geef aan andere invalshoeken en het materiaal een context verleen", zegt ze.

Susan deelt hier vijf dingen die ze heeft geleerd tijdens haar vooraanstaande carrière en leven in fotografie, van haar creatieve aanpak tot de voortdurende ontwikkeling van haar beeldmateriaal.

People sit on a beach looking at a wall with graffiti on. Photo by Susan Meiselas.
Susan zegt dat ze zelden op een plek komt met een vooraf bepaald idee van hoe een project zal uitpakken; ze laat liever verhalen vorm krijgen terwijl ze daar mensen en verhalen leert kennen. Ze heeft ook diverse voormalige projecten en plaatsen opnieuw bezocht, waaronder Tijuana aan de grens tussen Mexico en de VS. © Susan Meiselas / Magnum Photos
Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

1. Concepten krijgen vorm in het veld

"Je weet niet altijd hoe je een project gaat beginnen, het proces ontwikkelt zich naarmate je een onderwerp leert kennen, dat kan tientallen jaren duren of een relatief korte periode", zegt Susan. Ze doet uitgebreid onderzoek voordat ze naar een nieuwe bestemming gaat of een verhaal begint, maar het echte werk begint pas als je eenmaal op locatie bent.

"Ik ga zelden naar een plek met een vooraf bepaald idee", vervolgt ze. "Sterker nog, het concept ontwikkelt zich pas wanneer je in het veld bent en met mensen communiceert en je een gevoel krijgt van wat gepast lijkt." Dit was het geval bij A Room Of Their Own, een recent project, waarin vrouwen vertelden over hun ervaringen in een vrouwenopvangcentrum in de Black Country, een gebied in de Engelse West-Midlands. In opdracht van Multistory, een Britse kunstorganisatie, verzorgde Susan een aantal workshops voor vrouwen in het opvangcentrum om visuele verhalen te creëren door het combineren van foto's, getuigenissen en originele kunstwerken. Zo ontstond een project dat in 2017 werd gepubliceerd.

"Dit project was gezamenlijk in de zin dat ik niet echt wist in hoeverre de vrouwen die in dit opvangcentrum voor slachtoffers van huiselijk geweld waren, überhaupt zouden willen deelnemen, niet alleen om gefotografeerd te worden, maar ook om hun verhalen te delen", zegt ze. "Het ontwikkelde zich door het houden van een aantal workshops met andere plaatselijke kunstenaars en door een toenemend besef van wat ik zou kunnen bijdragen, met als resultaat portretten van hun privéruimte. Ik ben niet met dat idee begonnen, maar het heeft zich ontwikkeld door er te zijn."

Omgekeerd, wanneer je spontane gebeurtenissen fotografeert, word je van nature geleid door de situaties waarin je je bevindt. "Met mijn werk in Midden-Amerika veranderden de dingen dagelijks, dus de dynamiek was veel groter dan wat ik me kon voorstellen", zegt Susan. "Ik reageerde zo goed mogelijk op een voortdurend veranderende situatie, wat een ander proces is dan wanneer je je binnen de grenzen van één plek bevindt, zoals het vrouwenopvangcentrum. Je kunt niet echt vooruitlopen op wat je tegenkomt, dus het is heel intuïtief werk. Het gaat erom zo veel mogelijk open te staan voor de uitdagingen om een getuige te zijn."

A large group of people gathers around mounds of earth. Photo by Susan Meiselas.
Susan fotografeert momenteel met een Canon EOS 5D Mark III in combinatie met een Canon EF 35mm f/1.4L II USM of Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM-objectief. Ze zegt dat haar favoriete brandpuntsafstand "ergens tussen de 28 mm en de 35 mm ligt. Ik denk dat het veel zegt over waar ik wil zijn, om zo dichtbij te kunnen zijn, zonder te vervormen of te veel beslag te leggen op de ruimte en op de mensen waarmee ik hoop een relatie te hebben." Op deze foto, die in 1991 werd genomen, stonden de mensen naast graven in Sulaymaniyah, Iraaks Koerdistan. © Susan Meiselas / Magnum Photos

2. Ontdek je eigen fotografische aanpak

"Je werkt altijd met je eigen gedachten, gevoelens en evaluatie van momenten", zegt Susan. "Het gaat erom hoe je jezelf presenteert en je betrokkenheid bij je onderwerp, wat het belangrijkste is. Het is niet alleen wat je in je hoofd hebt, maar ook wat je op je lichaam draagt. Vaak gebruik ik één camera, soms één objectief, en ik houd het zo eenvoudig mogelijk.

“Veel mensen praten over fotografen alsof ze een bepaald objectief zijn", zegt ze. "Met andere woorden, er zijn mensen die fotograferen met langere objectieven of met objectieven met een kleinere of grotere beeldhoek. Ik zit ergens tussen de 28 mm en 35 mm. Ik denk dat het veel zegt over waar ik wil zijn, ik wil zo dichtbij mogelijk kunnen zijn, zonder te vervormen. Sommige mensen maken foto’s met objectieven van 21 mm en 24 mm, maar voor mij legt dat een beetje te veel beslag op de ruimte en op de mensen met wie ik een relatie hoop te hebben."

Susan heeft door de jaren heen vertrouwd op Canon-camera's, waarbij ze is meegegaan met de ontwikkeling van de EOS-serie, en maakt nu opnamen met een Canon EOS 5D Mark IV, vaak in combinatie met een Canon EF 35mm f/1.4L II USM-objectief.

Haar persoonlijke stijl heeft zich ontwikkeld tot een voorkeur voor prime-objectieven, terwijl ze voor zoomobjectieven kiest bij het fotograferen van conflicten en situaties waarin ze zo snel mogelijk wil reageren en zo onbelemmerd mogelijk wil zijn.

"Canon was vooral belangrijk toen ik zoomobjectieven in meer conflictsettings gebruikte en ik vind dat het Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM-objectief een geweldig objectief is wanneer ik het echt laagdrempelig houd," zegt ze.

"Ik heb geen vaste aanpak. Het hangt af van de persoon die wordt gefotografeerd. Vooral bij mensen plaats je je fysieke zelf bij de keuze van je objectief."

The legs of two men are seen, looking at a poster that reads ‘Girls’. Photo by Susan Meiselas.
Carnival Strippers, Susan’s tentoonstelling uit 1974 waarin foto's werden gecombineerd met audio-interviews, was één van de eerste in zijn soort, zegt ze. © Susan Meiselas / Magnum Photos

3. Multimedia biedt onbegrensde mogelijkheden

Vanaf de beginjaren van haar visuele projecten heeft Susan geëxperimenteerd met het gebruik van verschillende media in haar projecten, toen ze Amerikaanse stripteasemeisjes fotografeerde in de zomers van 1972 tot 1975, terwijl ze fotografie onderwees op openbare scholen in New York.

Susan volgde de jonge vrouwen bij hun optredens tijdens de carnavals in de kleine steden in New England, ze interviewde de danseressen en hun partners, de showmanagers en betalende klanten; deze interviews werden vervolgens afgespeeld als sfeergeluid gedurende de tentoonstelling van het werk, een baanbrekende presentatie in die tijd.

A child peeks through a gap between two large metal doors.

Chris Steele-Perkins: het verhaal dat me het meest heeft geraakt

Ervaren fotojournalist Chris Steele-Perkins van Magnum over het verhaal uit zijn carrière dat hem het meest heeft geraakt.

"De meeste mensen waren, als ze geluid opnamen, films aan het maken", zegt ze. "Ik heb geen andere fototentoonstelling met live geluid gezien, geluid dat niet specifiek aan een bepaald beeld werd gekoppeld, maar als sfeer in de ruimte als aanvulling op de foto's. Het was een complexe geluidsmontage. Dat was in 1974 en het is vandaag de dag nog steeds een krachtige vorm voor mij, maar ik heb er nooit meer zo mee gewerkt als toen."

Susan is de kracht van audio blijven benutten, zo ook in haar expositie Meditations in 2018, die audio bevatte uit de buurt die werd uitgelicht in Prince Street Girls, haar verzameling werken over New York in de jaren 70. Ze heeft ook geëxperimenteerd met digitale ontwikkelingen, zoals de innovatieve website akaKURDISTAN, die in 1998 werd gelanceerd als begeleiding van het boek van haar zes jaar durende project waarin ze honderd jaar fotografische geschiedenis van Koerdistan heeft samengesteld. Het online archief fungeert als een doorlopende culturele uitwisseling, evenals als een site voor collectief geheugen, en leeft in een fysieke ruimte middels een show die de wereld blijft rondreizen en de Koerdische diaspora samenbrengt.

"Naarmate de technologie zich ontwikkelde, heb ik geprobeerd te experimenteren en nieuwe mogelijkheden gecreëerd. Was ik maar 20 jaar jonger", lacht Susan. "Het idee van samenwerking zat waarschijnlijk in mijn hoofd gedurende mijn vier decennia van werk. Tegenwoordig zijn er prachtige omgevingen voor jonge mensen om te studeren, en natuurlijk geldt dat hoe meer je open staat voor de mogelijkheden, hoe groter je verbeeldingskracht wordt."

Three people look at a large mural print of people picking through the remains of their collapsed house. Photo by Susan Meiselas.
Susan’s project Re-framing History deed haar in 2004 terugkeren naar Nicaragua om muurschilderingen aan te brengen die waren gebaseerd op haar originele, in 1978 gemaakte foto's. © Susan Meiselas / Magnum Photos

4. Er schuilt een persoonlijke kracht in het opnieuw bezoeken van projecten

Naast het fotograferen van een groot scala aan onderwerpen, heeft Susan ook projecten opnieuw bezocht, onder meer door een herhalingsbezoek aan Tijuana, Mexico in 2018, dat herinneringen opriep aan het fotograferen van migranten die in 1989 de grens tussen de VS en Mexico probeerden over te steken.

"Ik ging voor een relatief korte tijd naar Tijuana, net op het punt van aankomst van de migrantenstoet, toen de aandacht op de muur was gericht en debatten over immigratie werden gevoerd", zegt ze. "Het was een schrijnende herinnering voor mij dat er nog maar 20 jaar geleden bij de grens alleen een hek van draadgaas stond. Als de kans zich voordoet, dan is de terugkeer naar een verhaal voor mij van grote betekenis."

Terugkeren is iets dat Susan is blijven doen. Na het eerst in kaart brengen van het verzet van de bevolking, de opstand en de overwinning van de revolutie in Nicaragua, maakte ze 10 jaar later Pictures From a Revolution, een film over haar zoektocht naar de onderwerpen van haar foto's. In 2004 keerde ze terug om 19 muurschilderingen van haar foto’s te plaatsen in het landschap waar ze voor het eerst werden gemaakt ter ere van de 25e verjaardag van de revolutie, in een project genaamd Reframing History. Met de hernieuwde uitgave van haar boek met Nicaraguaanse afbeeldingen heeft Susan de app Look & Listen aangepast zodat via de foto's in het boek korte filmclips kunnen worden geactiveerd.

"De clips waren mijn herinneringen aan het maken van de foto of het waren de onderwerpen zelf die herinnerden aan de tijd van de foto", zegt Susan. "Het werkt anders wanneer het in het boek staat of van een foto in een tentoonstelling, maar ik denk dat ze allebei zeer effectief zijn."

Graffiti on a blue wall showing a stencil of ‘Molotov Man’ - a Sandinista throwing a Molotov cocktail.
Susan’s iconische Molotov Man werd over heel Nicaragua gerepliceerd, ook in deze graffiti, die Susan in 1982 fotografeerde. © Susan Meiselas / Magnum Photos

5. Zodra de foto's de wereld overgaan, zijn ze niet meer alleen van jou

Als fotograaf moet je aanvaarden dat je de controle verliest, zodra je werk openbaar wordt gemaakt. "Ik denk niet dat tegenwoordig iemand kan werken in een digitale omgeving en veronderstellen dat hij of zij het gebruik of de betekenis van zijn of haar werk kan controleren", zegt Susan. "In zekere zin lopen we allemaal risico omdat foto's bewegen in een virale omgeving."

Susan heeft meegemaakt dat er foto’s verkeerd werden geïnterpreteerd of door anderen werden aangepast. "Het is vaak gebeurd en gaat terug naar de manier waarop de foto’s eind jaren '70 in tijdschriften werden gebruikt; er werd een onjuiste voorstelling gegeven van wat er duidelijk op een bijschrift op de achterkant van een printafdruk stond vermeld", zegt ze. "Niemand maakte zich druk over wat de omstandigheden waren en het werd gebruikt in een andere context. Mensen hebben afbeeldingen genomen en deze op blogs gebruikt voor hun eigen doeleinden, die niets te maken hebben met waar het onderwerp en mijn relatie tot dat onderwerp over ging."

De beroemde Molotov Man, haar foto uit 1979 van een Nicaraguaanse opstandeling die een Molotov-cocktail gooit tijdens de revolutie tussen de aanhangers van dictator Somoza en de socialistische Sandinistische opstandelingen, ging een eigen leven leiden. Het werd een bepalend symbool van de revolutie en dook op in heel Nicaragua, op lucifersdoosjes, T-shirts, brochures en geschilderd op muren.

"Zodra de foto’s naar buiten komen, zijn ze weg en zijn ze niet meer helemaal van jou", zegt Susan. "Soms vind ik de nieuwe ontdekkingen die voortkomen uit wat mensen van die foto's maken, ook leuk. Ik heb het liever via een uitwisseling en dialoog, dan wordt het tenminste gedeeld. Maar fotografen hebben niet altijd de controle over wat er gebeurt, dus dan kan je alleen compenseren met tegenverhalen of hopen dat je zo nodig een nieuwe context kunt geven."

Geschreven door Lucy Fulford


De uitrusting van Susan Meiselas

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

A Canon EOS 5D Mark IV with a Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM lens.

Camera

Canon EOS 5D Mark IV

Deze full-frame 30,4 Megapixel DSLR legt ongelooflijk scherpe details vast, zelfs bij extreem contrast. Door de continue 7fps-opnamen wordt het perfecte moment gegarandeerd vastgelegd, terwijl de 4K-video ongekend scherp beeldmateriaal oplevert volgens de DCI-norm (4096x2160).

Objectieven

Canon EF 35mm f/1.4L II USM

Een professionele groothoeklens met een natuurlijk perspectief, een diafragma van f/1.4 en zeer goede prestaties bij weinig licht. "Ik denk dat [dit objectief] veel zegt over waar ik wil zijn, ik wil zo dichtbij mogelijk kunnen zijn, zonder te vervormen", zegt Susan.

Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM

Dit standaardzoomobjectief gaat net dat beetje verder, of je nu fotografeert of video's opneemt. Dit is een ideaal objectief voor een buitengewone beeldkwaliteit over een uitgebreid zoombereik als je niet met zware apparatuur wilt sjouwen. "Ik vind dat dit een geweldig objectief is wanneer ik het echt laagdrempelig houd", zegt Susan.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan