ARTIKEL

Vijf geheimen van foto's met snelle dansbewegingen

Canon Ambassador Sascha Hüttenhain geeft inzichten in zijn kunstzinnige dansfotografie en vertelt onder andere over de belichtingstechnieken die hij gebruikt om dansers vast te leggen in wolken van bloem tegen een donkere achtergrond.
Een zwart-witfoto van een ballerina in en pointe-houding die naar de camera is gericht, met haar armen uitgestrekt en met een wolk van bloem achter haar in de vorm van vleugels.

De belichting van de dansfoto's met bloem van Sascha Hüttenhain komt uit twee softboxes met strip-verlichting, beide voorzien van een raster, zodat het licht wordt gericht op de danser maar ook op de wolken bloem in de lucht. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark III en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 50 mm, 1/125 sec, f/4 en ISO200. © Sascha Hüttenhain

"Probeer dit niet thuis!" waarschuwt Canon Ambassador Sascha Hüttenhain, terwijl hij omschrijft wat er komt kijken bij zijn prachtige foto's van snelle dansbewegingen in wolken van bloempoeder. Eén van de belangrijkste ingrediënten van de fotosessies is 15 kg bloem, die door zijn assistenten van beide kanten naar het model wordt gegooid.

Sascha staat bekend om zijn verfijnde en minimalistische stijl van dans-, portret-, fashion- en advertentiewerk voor nationale en internationale klanten. Hij produceert zowel op locatie als vanuit zijn fotostudio's in Frankfurt en Siegen in Duitsland. In zijn kunstzinnige foto's van dansers moeten zijn technische vaardigheden en creatieve flair echt samen komen.

"Het is vooral lastig om het goede moment te vinden om de sluiter los te laten terwijl de danser een snelle routine uitvoert," zegt Sascha. "Dit leer je door ervaring, maar een camera met een snelle en betrouwbare autofocus helpt natuurlijk ook." Daarom gebruikt hij vooral de EOS-1D X Mark III, de meest vooraanstaande actiecamera van Canon. Om dezelfde reden gebruikte hij bij zijn meest recente project met een breakdancer een Canon EOS R6, die beschikt over een AF-snelheid van 0,05 seconde.

Hier deelt Sascha inzichten over zijn technieken voor creatieve dansfotografie, zoals de verlichting die hij gebruikt om bewegende dansers en wolken van bloempoeder vast te leggen tegen een donkere achtergrond.

Een zwart-witfoto van een balletdanseres die stilstaat terwijl een wolk van bloem achter en boven haar golft.

Sascha gebruikt het liefst een standaard 24-70mm-objectief voor zijn dansfoto's. "Met dit bereik voor de brandpuntsafstand heb ik de flexibiliteit om voldoende ruimte in het kader op te nemen als ik dat nodig heb. Je kunt dit aanvullen met een 70-200mm-objectief als je verder wilt inzoomen." Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark III en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 70 mm, 1/125 sec, f/4 en ISO200. © Sascha Hüttenhain

Een zwart-witfoto van een balletdanseres die in de lucht springt met haar armen uitgestrekt, met wolken bloem die aan beide kanten vormen van vleugels maken.

Sascha betrekt zijn modellen altijd bij creatieve beslissingen tijdens de shoot – niet dat hij ze daar echt voor moet motiveren: "Dansers hebben heel veel energie en kracht," zegt hij, "en soms moet je ze zelfs een beetje afremmen om te voorkomen dat ze blessures oplopen bij moeilijke sprongen." Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark III en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 50 mm, 1/125 sec, f/4 en ISO200. © Sascha Hüttenhain

Gebruik lichten met een snelle uitvoer

Sascha heeft geen standaardopstelling voor de belichting bij zijn dansfotografie en kiest de look liever "spontaan, wanneer ik de persoon en de outfit zie." Hij gebruikt studiobelichting in plaats van Speedlites, omdat hij dankzij de hogere uitvoer en bredere keuze aan lichtaanpassingen meer creatieve opties heeft.

"Voor shoots bij hoge snelheden in studio's, is het belangrijkste dat de lichten een korte flitsduur hebben," zegt hij. "De flitssynchronisatie van de camera is minder belangrijk bij dit type werk. Ik heb de sluitertijd meestal ingesteld tussen 1/60 en 1/250 sec. Alsnog heb ik ook foto's in mijn portfolio waarbij de sluiter enkele seconden open is geweest voordat de flits werd geactiveerd, omdat dit een mix van onscherpte en scherpte oplevert. Zelfs dan is het van belang om lichten te gebruiken met een korte uitvoerduur, omdat de beweging van de dansers dan wordt bevroren terwijl ze springen en andere snelle bewegingen maken."

Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

Maak spontane beslissingen

"Toen ik pas net was begonnen, deed ik ervaring op door foto's te maken bij theatershows," zegt Sascha. "Hoewel dit heel fijn was, had ik nooit invloed op het proces, de scènes, de poses of de belichting. Daarom besloot ik om de dansers uit te nodigen in mijn studio, waar ik mijn eigen ideeën het beste kon implementeren.

"Nog steeds doe ik veel aan planning en voorbereiding voor elke sessie, vooral op het gebied van outfits en styling. Maar een fotoshoot is een samenwerking tussen het model en de fotograaf, dus ik geef de dansers ook graag de ruimte om hun eigen ideeën te ontwikkelen. En er zijn altijd spontane en toevallige momenten tijdens de shoot. Je moet voorbereid zijn om daarvan te kunnen profiteren."

Een zwart-witfoto van een balletdanseres, met wolken van bloem die een piramidevorm maken boven haar uitgestrekte armen.

Sascha gebruikt vaak ventilators om zijn foto's dynamischer te maken. Maar hij zegt dat een of twee assistenten cruciaal zijn om de look te bereiken, of ze nu stileren of bloem gooien. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark III en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 50 mm, 1/125 sec, f/4 en ISO200. © Sascha Hüttenhain

Een danser die door een wolk van bloem beweegt met één arm naar voren gestrekt en de andere arm naar achter, waarbij grote deeltjes bloem zichtbaar zijn op de voorgrond.

Sascha zegt dat een flitssysteem met een korte flitsduur belangrijk is als je dansbewegingen zonder onscherpte wilt vastleggen bij snelle framerates. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark III en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 70 mm, 1/125 sec, f/4 en ISO200. © Sascha Hüttenhain

Kijk terug en werk samen

Om de danser mee te nemen in het creatieve proces, maakt Sascha vaak opnamen terwijl zijn camera wireless met zijn laptop is verbonden. Zo kan iedereen bij de shoot snel een JPEG-voorbeeld van de foto's zien. "Ik doe dat zowel in de studio als op locatie, zodat iedereen de foto's kan analyseren tijdens de shoot. Zo kunnen we overleggen over hoe we de foto's kunnen verbeteren. Daardoor kunnen we sneller werken en is iedereen nog meer gemotiveerd. Op een groter scherm kun je kleine en belangrijke details verfijnen en voorkom je fouten."

Creatief met bloem

Foto's maken van snelle dansers in wolken van zwevende bloem is al snel erg rommelig. Daarom is het natuurlijk belangrijk om voldoende ruimte te hebben voor de shoot. "Ik fotografeer deze projecten vaak in een zaal, maar zorg in ieder geval voor voldoende ruimte en ventilatie," zegt Sascha.

A groom and five groomsmen of various ages, most wearing sunglasses, walk towards the camera smiling broadly.

Hoe intelligente autofocus werkt

Ontdek hoe de intelligente autofocus van de Canon EOS R5, EOS R6 en EOS-1D X Mark III "het praktisch onmogelijk maakt om een beeld te missen".

Sascha gooit niet zelf met bloem, maar vertrouwt juist op zijn assistenten of de danser zelf. "Je kunt je voorstellen dat nauwkeurige coördinatie en timing cruciaal zijn voor een mooie foto. De hoeveelheid en de gooiafstand van de bloem bepalen vaak of je grote of kleine deeltjes op de foto ziet, en spelen een belangrijke rol in de vorm en textuur van de wolken.

"Voor de belichting gebruik ik bij dit soort shoots stroboscopen in softboxes van 30 x 180 cm met strip en raster, die ik links en rechts naast het model plaats. Je kunt ook bijzondere foto's maken door de set van bovenaf te belichten. Ik zet de verlichting op half vermogen, zodat ik meerdere opnamen kan maken bij 16 fps met mijn Canon EOS-1D X Mark III."

Warme lampen en wolken van bloem gaan niet goed samen. Sascha raadt dus aan om de lampen en de accu's ter bescherming af te dekken. "Vergeet ook niet om elk uur een pauze te nemen zodat het stof kan neerdalen en de concentratie in de ruimte niet te hoog wordt."

Een breakdancer is vastgelegd terwijl hij een handstand met één arm uitvoert, met zijn benen wijd uit elkaar in de lucht.

"Het AF-systeem dat wordt gedeeld door de EOS-1D X Mark III, EOS R5 en EOS R6 is snel, zeer intelligent en ideaal voor het vastleggen van snel bewegende onderwerpen," zegt Sascha. Hij gebruikte Face Tracking met Eye AF geactiveerd om deze foto te maken van een breakdancer waarin de bewegingen zijn bevroren. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 24 mm, 1/125 sec, f/4.5 en ISO200. © Sascha Hüttenhain

Ken de routine

Balletbewegingen bevriezen met flits is al lastig zat, maar het is nog moeilijker om het brede bereik van bewegingen van een straatdanser of breakdancer in focus te houden, en ze dan ook nog eens te kadreren en op het perfecte moment vast te leggen. Sascha zegt dat een goed inzicht in de 'beats' van de routine cruciaal is om de posities van je camera en belichting te plannen.

"Balletdansers en breakdancers bewegen allebei heel snel, dus het is belangrijk dat de dansers je uitleggen welke bewegingen ze gaan doen voordat je een foto maakt. Zo kun je de camera aanpassen en je voorbereiden op de actie. Voor de breakdance-shoot wist ik dat het belangrijk zou zijn om de camera vrij dicht bij de grond te plaatsen, omdat de breakdancer dan indrukwekkender zou zijn dan wanneer ik vanuit een hogere hoek zou werken. Ik koos ook voor een korte brandpuntsafstand van 24 mm om ervoor te zorgen dat er genoeg ruimte was in het kader."

Voor het fotograferen van een breakdancer die losgaat, heb je een autofocussysteem nodig dat de bewegingen kan bijhouden. Sascha zegt dat het snelle Dual Pixel CMOS AF II-systeem van de Canon EOS R6 "perfect" was voor dit soort situaties. "Ik stelde de camera in op Servo AF met Face Tracking en Eye AF ingeschakeld, en de camera hield de scherpstelling de hele routine vast. Het werkte geweldig, zelfs tijdens snelle bewegingen en draaiingen. De snelle continue opnamesnelheid van wel 20 fps van de EOS R6 was ook perfect voor de breakdance-shoot."

Geschreven door Marcus Hawkins


De uitrusting van Sascha Hüttenhain

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Camera's

Canon EOS R6

De baanbrekende EOS R6 beschikt over technologie waardoor je weer helemaal verliefd wordt op fotografie, zoals stille opnamen met 20 fps, beeldstabilisatie met maximaal 8 stops en Dual Pixel CMOS AF II, die ervoor zorgt dat de camera de "scherpstelling vasthoudt, zelfs tijdens snelle bewegingen en draaiingen," zegt Sascha.

Lenzen

Flitser

Speedlite 470EX-AI

Een krachtige Speedlite-flitser met een unieke gemotoriseerde bounce- en draaikop voor snelle, eenvoudige en professionele belichting. Sascha houdt deze flitser altijd bij de hand in zijn tas, vooral voor wanneer hij niet in een volledige studiosetting werkt.

Gerelateerde artikelen

  • Balletdanser Lee Jay Hoy poseert voor klassieke gebouwen in Palermo op Sicilië.

    ARTIKEL

    Dansen in het licht: fotograferen met de Canon EOS R6

    Canon Ambassador Wanda Martin over haar op kunst geïnspireerde fashionshoot, de eerste foto's met de Canon EOS R6.

  • ARTIKEL

    Kunstzinnige actiesportfoto's maken

    Lorenz Holder vertelt hoe hij de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-lens gebruikte om een foto te maken van een skateboarder in actie onder een geometrisch viaduct.

  • ARTIKEL

    Surfactie vastleggen met de Canon EOS-1D X Mark III

    "Dit verandert alles", zegt surffotograaf Ben Thouard. Hij maakte als eerste foto's met het professionele DSLR-paradepaardje van Canon. Ontdek waarom dit zo is.

  • ARTIKEL

    Bodypainting fotograferen met de Canon EOS R

    Fotograaf Antonio Gibotta praat over het fotograferen van modellen die zijn bedekt met fluorescerende verf in een studio met alleen UV-lampen.

  • Meld je aan voor de nieuwsbrief

    Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro