ARTIKEL

'Een magisch geheel': het verhaal achter deze hemelse bodypaintfoto's, genomen met een Canon EOS R

Colourful patterns of body paint glow on the skin of a woman photographed under UV light with a Canon EOS R.
Fotograaf Antonio Gibotta schakelde de hulp in van de Italiaanse kunstenaar Antonio Alaia om vier modellen met fluorescerende bodypaint te beschilderen en daarna te fotograferen onder UV-licht. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief op 1/200 sec, f/4.0 en ISO1600. © Antonio Gibotta

Antonio Gibotta is een bekroonde fotojournalist die onder meer het leven van migranten, religieuze pelgrims en gameverslaafden documenteert. Met zijn nieuwste foto's is hij echter een compleet andere weg ingeslagen. 'Ik heb mezelf gedwongen om iets nieuws te bedenken', zegt hij, 'een ander, uniek project.' Dit resulteerde in een opvallende en kleurrijke fotoreeks van modellen bedekt met fluorescerende bodypaint, gefotografeerd onder UV-licht.

De Canon-ambassadeur runt in het dagelijks leven samen met zijn vader Ciro, een bedrijf dat zicht richt op bruiloftsfotografie in Napels, Italië. Antonio combineert deze werkzaamheden echter al een aantal jaren met zijn eigen documentaireprojecten, die hij zelf financiert. Deze projecten hebben hem internationale erkenning en prijzen opgeleverd, waaronder een prijs van World Press Photo in 2017.

Antonio haalde de inspiratie voor zijn nieuwe werk uit twee van zijn eerdere fotojournalistieke projecten. Het eerste was een reeks beelden van het Holi-feest, een driedaagse hindoeïstische viering die jaarlijks plaatsvindt en waarbij de deelnemers felgekleurde poeders over elkaar heen gooien om het einde van de winter en de overwinning van het goede op het kwade te symboliseren. Het tweede project was de Flour War (‘Meeloorlog’), Antonio's reeks over het 200 jaar oude festival dat plaatsvindt in Alicante, Spanje, en waar mensen in twee groepen worden verdeeld en de strijd met elkaar aangaan met meel, water, eieren en gekleurde rook.

Colourful swirling patterns of body paint glow on the skin of three women photographed under UV light.
Tijdens de fotosessie stond in de studio alleen de UV-lamp aan, voor de rest was het donker. Modellen stonden voor een zwarte achtergrond om de kleurrijke patronen op hun huid te benadrukken. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief op 1/80 sec, f/3.5 en ISO800. © Antonio Gibotta
Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Het draaide tijdens zijn bodypaintingsessie om het transformeren van het lichaamsoppervlak (met gekleurde verf), zoals op die festivals, maar dan in een studio waar zij zelf de omstandigheden bepalen. Vanaf het begin wist hij precies hoe hij het onderwerp wilde aanpakken. 'Ik had het idee om de foto's in totale duisternis te maken, met een UV-lamp als enige lichtbron,' zegt hij.

Voor de fotosessie werden vier modellen beschilderd door Antonio Alaia, een jonge Italiaanse kunstenaar die hun gezichten en lichamen vakkundig bedekte met felgekleurde fluorescerende verf die intens oplichtte in het UV-licht. Soms werd de verf met een penseel aangebracht en soms werd de verf met de haren van een in verf gedompelde tandenborstel op de modellen gespetterd. Antonio zegt dat hij bij de keuze van de modellen 'op zoek ging naar gezichten met strakke lijnen' om de krachtigste beelden te creëren.

Tijdens de sessie bleef de rest van de studio volledig donker. De modellen, zowel afzonderlijk als in groepjes, werden gefotografeerd tegen een zwarte achtergrond, zodat alleen hun geschilderde huid zichtbaar was.

A woman's head and hands show colourful patterns of body paint glowing under UV light.
Antonio zegt dat hij iets magisch wilde creëren dat tussen werkelijkheid en sciencefiction in zweeft, en ik denk dat mijn idee volledig is terug te zien in deze foto's.' Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief op 1/80 sec, f/2.8 en ISO800. © Antonio Gibotta

Werken met de EOS R

Antonio nam alle foto's met de full-frame systeemcamera Canon EOS R en Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief. 'Ik wilde de camera uitproberen in omstandigheden met weinig licht door een hoogwaardige ISO te gebruiken,' zegt hij. 'Het RF 50mm F1.2L USM-objectief is fantastisch: enorm snel en de prestaties zijn waanzinnig. Deze combinatie tussen camera en objectief heeft een geweldige relatie die een soort chemie oplevert.'

Hij gebruikte het variangle touchscreen van de Canon EOS R om vanuit verschillende hoeken foto's te maken. Hij kon daarbij snel en accuraat scherpstellen op specifieke onderdelen van het gezicht of de mond van de modellen.

Clive Booth uses an EOS R to photograph a dancer draped in swirling coloured cloth.

Van concept tot print: de ballet-fotoshoot van Clive Booth

De Canon Ambassador onthult zijn werkwijze voor het creëren van opvallende reclamefotoprints voor het Birmingham Royal Ballet met het Canon EOS R System.

Dat hij de camera bij heel weinig licht toch kon scherpstellen, was voor Antonio een enorme verrassing. 'De EOS R kan scherpstellen in het donker,' zegt hij, vol waardering over de Dual Pixel CMOS AF en full-frame 30,3 Megapixel sensor. 'Dankzij deze functie kon ik deze foto's nemen en ze direct bekijken, waardoor ik mijn visie voor de foto kon uitdrukken.

'Voorheen had ik niet durven dromen een foto in totale duisternis te nemen en dan zo'n snelle reactie te hebben', voegt Antonio daaraan toe. 'De automatische focus is zo nauwkeurig en de snelste die ik ooit heb uitgeprobeerd.'

De elektronische zoeker van de Canon EOS R hielp Antonio om zich meer te concentreren op de modellen in plaats van constant pauzes te nemen om de afbeeldingen te bekijken op het camerascherm. 'Het moment dat digitale fotografie in de mode raakte, hebben vrijwel alle fotografen zich aangewend om een foto op een scherm te bekijken zodra de foto is genomen', legt hij uit. 'Het is tegenwoordig zo'n automatische handeling, maar de fotograaf concentreert zich daardoor niet langer op het fotograferen zelf. En juist op die momenten dat je aandacht verslapt, mis je wellicht je beste foto.

'Toen we vroeger nog met filmrolletjes werkten, moest je je concentreren en wachten op het perfecte moment. Met de Canon EOS R kun je nu direct de foto's bekijken in de zoeker nadat je ze hebt genomen, zodat je kunt blijven fotograferen en je focus niet verliest.'

A woman in profile with hand on head, colourful patterns of body paint glowing under UV light.
Patronen werden aangebracht met een verfkwast, terwijl er een met bodypaint bedekte verfkwast heen en weer werd geschud om spikkels aan te brengen. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief op 1/100 sec, f/2.0 en ISO200. © Antonio Gibotta

Antonio gebruikt de EOS R zowel tijdens zijn fotosessie met bodypaint als voor bruiloftsfotografie. Hij zegt dat sommige andere functies van de camera ook voordelen hebben voor zijn werk op bruiloften.

'Ik heb de grenzen van de camera opgezocht (ISO 40000 uitgeprobeerd) om te fotograferen op bruiloften', zegt hij. 'Persoonlijk neem ik graag foto's op [in mijn selectie], zelfs als er veel ruis is. Zolang de foto's goed zijn en het verhaal vertellen van een boeiend moment, een magische herinnering die nooit wordt vergeten.'

A woman's face and body with colourful patterns of body paint glowing under UV light.
Antonio gebruikte het variangle touchscreen van de Canon EOS R om zijn modellen te fotograferen vanuit verschillende hoeken. Gefotografeerd met een Canon EOS R met Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief, 1/100 sec, f/2.0 en ISO200. © Antonio Gibotta

Antonio maakt vooral graag op afstand foto's van de diners op bruiloftsrecepties. Hij gebruikt hierbij zijn favoriete Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM-objectief. Hij kan deze koppelen aan de Canon EOS R door een van de speciaal ontwikkelde EF-EOS R-vattingadapters te gebruiken van het EOS R System.

Hij zegt: 'Voordat ik de EOS R ontdekte, gebruikte ik de Canon EOS 5D Mark IV met flitsers dicht op de onderwerpen door transmitters te gebruiken. Maar dan werd ik meestal opgemerkt door de bruid en bruidegom, die op dat moment onbewust hun gezichtsuitdrukking veranderden. Nu kan ik zeer hoge ISO-snelheden gebruiken om spannende, intieme kijkjes vast te leggen zonder dat ik dicht bij de onderwerpen hoef te komen.

'De absolute stilte van de EOS R is een ander zeer interessant kenmerk, want het is voor mij cruciaal om zo onzichtbaar mogelijk te zijn op een bruiloft.'

Two women, both with colourful swirling patterns of body paint glowing under UV light.
Uit zijn eerste selectie koos Antonio de beste foto's om op grote formaten te printen van bijna een meter breed. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief, 1/400 sec, f/4.5 en ISO6400. © Antonio Gibotta

Plaatjes om te printen

De laatste stap na de nabewerking van de bodypaintingsessie was het printen van de foto's. Hij selecteerde de beste foto's en printte ze met een Canon ImagePROGRAF PRO-2000 grootformaat printer. De grootte van het formaat kon oplopen tot maar liefst 60 x 90 cm.

'De printprestaties zijn geweldig en het inktgebruik was enorm zuinig', zegt Antonio. De uiteindelijke prints van de bodypaintfoto's tonen de levendige kleuren die de kunstenaar gebruikte en de diepe zwarttinten die hij met zijn spaarzame gebruik van licht creëerde.

Als hij terug kijkt op deze beelden, zegt Antonio dat de innovatieve functies van de Canon EOS R hebben bijgedragen aan de inspiratie achter deze beelden. 'Ik wilde iets maken voor deze nieuwe technologie, dit nieuwe tijdperk,' zegt hij. 'Ik heb vanaf het eerste moment geprobeerd iets te creëren dat mensen niet zouden vergeten, iets magisch dat tussen werkelijkheid en sciencefiction in zweeft en ik denk dat mijn idee volledig is terug te zien in deze foto's.'

Geschreven door David Clark


De uitrusting van Antonio Gibotta

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Antonio Gibotta holds his Canon DSLR to his eye in a bright desert setting.

Camera

Canon EOS R

Een full-frame 30,3 Megapixel-sensor en indrukwekkende detailweergave, ISO-prestaties en Dual Pixel CMOS AF. Antonio zegt: 'De automatische focus is zo nauwkeurig en de snelste die ik ooit heb uitgeprobeerd.'

Objectief

Canon RF 50mm F1.2L USM

Dit 50mm prime-objectief stelt de nieuwe norm voor optische kwaliteit en snelheid en biedt superieure scherpte, plus fantastische resultaten bij weinig licht. 'Dit objectief is geweldig: razendsnel en de prestaties zijn waanzinnig', zegt Antonio.

Printer

Canon ImagePROGRAF PRO-2000

De ultieme, betrouwbare grootformaat printer voor het printen van foto's en kunst, met ongeëvenaarde 61 cm uitvoer. 'De printprestaties zijn geweldig', zegt Antonio, 'en er wordt heel weinig inkt gebruikt.'

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan