Canon XA55
Een compacte 4K-camcorder met 1.0-type CMOS-sensor, Dual Pixel CMOS AF, 15x optische zoomlens en 3G-SDI. "Voor een camera en sensor van dit formaat is de beeldkwaliteit verbazend goed", zegt Clemens.
ARTIKEL
Van alle eigenschappen waarover de Duitse filmmaker Clemens Boecker kon beschikken op zijn Canon XA55-camcorder tijdens zijn meest recente opdracht, was de infraroodmodus de functie die hij het minst verwachtte te zullen gebruiken. "Maar toen we bij een tankstation in Rusland stopten", herinnerde hij zich, "kwam er een man naar ons toe die zei: 'Ik heb een beer. Willen jullie hem zien?' Ik had op dat moment geen lampen op de camera gemonteerd, maar met de infraroodmodus kon ik toch die verrassende ontmoeting vastleggen."
De Canon XA55 bleek talloze keren de ideale keuze te zijn tijdens Clemens' meest recente reis met de beroemde avonturier Joey Kelly, waarbij hij diens reis dwars door twee werelddelen filmde voor een populair nationaal tv-programma in Duitsland. Joey werd beroemd als lid van The Kelly Family, een familieband die in de jaren negentig heel succesvol was in Europa en daarbuiten, en die erom bekendstond dat zij rondreisde in een dubbeldekkerbus.
"Nadat Joey was gestopt met het maken van muziek, werd hij duuratleet en nam hij deel aan triathlons en ultramarathons", legt Clemens uit. "Nu, op wat latere leeftijd, is hij op zoek naar een ander soort uitdaging, dus kwam hij met het idee om van Berlijn naar Beijing te rijden in zijn oude Volkswagen T1-camper. En alsof dat nog niet uitdagend genoeg was, wilde hij de reis ook nog maken zonder enig geld mee te nemen."
Clemens heeft alle avonturen van Joey tot op heden gedocumenteerd, van reizen naar Afrika en expedities dwars door de Verenigde Staten tot wandeltochten door heel Duitsland, tot tweemaal toe. De reis van Berlijn naar Beijing zou echter bijzonder intens blijken omdat Joey van plan was onderweg zo veel mogelijk hoofdsteden aan te doen. Dat betekende een rit dwars door Duitsland, Polen, Litouwen, Letland, Estland, Finland, Rusland, Kazachstan, Mongolië en China in een voertuig dat meer dan 60 jaar oud was.
"We waren ongeveer 30 dagen lang onderweg", zegt Clemens. "Dat waren lange dagen, soms van wel 16 uur, die we veelal rijdend doorbrachten. Uiteindelijk reden we bijna 13.000 km met die oude bak."
Clemens is al 15 jaar lang freelance filmmaker. Voor het grootste deel van zijn werk maakt hij gebruik van een Canon EOS C300 (nu opgevolgd door de Canon EOS C300 Mark III) als hoofdcamera en van een Canon EOS 5D Mark IV als B-camera. Maar zijn opdracht vereiste een kleinere, lichtere, autonome uitrusting.
"Ons team bestond uit twee mensen, alleen een producer en ikzelf, in een camper in het spoor van Joey", vertelt Clemens. "Normaal gesproken zou ik met een geluidsman werken, maar we wilden alles zo klein en onopvallend mogelijk houden. We wilden er bij de grenscontroles absoluut niet uitzien als een professioneel camerateam. Bij de grenscontrole in Rusland, bijvoorbeeld, keren ze je hele auto binnenstebuiten en we wilden geen ongemakkelijke vragen hoeven te beantwoorden over onze camera-uitrusting. Daarom besloten we het zo toeristisch mogelijk aan te pakken en alleen twee compacte camcorders mee te nemen, een Canon XA55, een XF100 [nu opgevolgd door de XF200] en later een XF405."
Het compacte formaat van de Canon XA55 maakte het apparaat heel geschikt voor opnamen in de voertuigen, en het was ook nog eens minder intimiderend dan een grootschalige uitrusting bij het filmen van buitenlandse culturen. "Op een bepaald moment waren we in een tent Mongoolse nomaden aan het filmen. Dit waren heel verlegen mensen, dus hielp het dat we geen grote camera pal onder hun neus hoefden te houden en er geen geluidsman was met een lange microfoonarm", legt Clemens uit.
Met zijn 4K 15x optische zoomlens biedt de Canon XA55 een zeer nuttig bereik dat equivalent is aan 25,5–382,5 mm. "Het ultrabrede uiteinde is heel geschikt voor een ingebouwde lens", zegt Clemens. "Dit kwam heel goed van pas bij het maken van opnamen in de krappe tent en in de voertuigen, en toen een Kazachstaans gezin ons uitnodigde in hun kleine boerderij. Aangezien het een ingebouwde lens betrof, kon ik snel reageren omdat ik geen tijd hoefde te verspillen aan het verwisselen van lenzen. Bovendien moet je bij een opdracht als deze zorgen dat je steeds alert bent, omdat je geen opnamen kunt overdoen."
Voor Clemens vormde Mongolië een van de hoogtepunten van de trip. Dit was een land dat hij nooit eerder had bezocht. "Zodra je over de grens bent, verandert het landschap volledig binnen slechts enkele kilometers", zegt hij. "We reden om een kleine heuvel heen en kwamen een kudde wilde paarden tegen die in een waterplas stonden. Ik slaagde erin om echt heel dichtbij te komen om hen te filmen, en zij gingen er niet vandoor. Zoiets heb ik nooit eerder meegemaakt."
De toestand van de wegen in Mongolië was niet zo geweldig, maar het Dual Pixel CMOS AF-systeem en de 5-assige beeldstabilisatie van de Canon XA55 kwamen echt goed van pas in deze situatie. "Gewoonlijk gebruik ik handmatige scherpstelling, maar dat was onmogelijk op sommige echt hobbelige wegen. Door gebruik te maken van de gezichtsdetectie van de XA55 kon ik me echter volledig concentreren op de compositie in de wetenschap dat de beelden volledig scherp zouden zijn.
"Ook de beeldstabilisatie kwam goed van pas. Ik maakte voornamelijk opnamen vanuit de hand in de auto en deze functie hielp me echt het beeld stabiel te houden. Ook leverde het goede prestaties toen ik Joey moest volgen terwijl hij overal rondliep. Ik moest altijd snel reageren omdat hij vaak stopte aan de rand van de weg, uit zijn auto sprong en met mensen begon te praten. Er was geen tijd om een statief of geluidsapparatuur op te stellen. Ik kon alleen de camera pakken en beginnen met opnemen."
De Canon XA55 is een 4K UHD-camcorder, maar Clemens maakte opnamen in Full HD bij 50.00i, omdat de tv-zender waarvoor hij werkte dat als eis stelde. Maar vanwege zijn oversampling van HD-beelden biedt de Canon XA55 een superieur Full HD-beeld met de 1.0-type CMOS-sensor. "Voor een camera en sensor van dit formaat is de beeldkwaliteit verbazend goed", zegt hij.
Clemens was ook onder de indruk van hoe lang de accu van de Canon XA55 meeging. "Ik wist door mijn ervaring met camcorders van Canon dat dit het geval zou zijn. Dat was belangrijk omdat we de accu’s alleen in de auto konden opladen tijdens het rijden."
Doordat we continu op de weg zaten, was het bovendien van cruciaal belang om een betrouwbare back-uproutine te hebben. "We hadden een laptop en drie harde schijven en elke dag maakten we een back-up van het beeldmateriaal naar de dubbele schijven en borgen deze op in verschillende voertuigen. We probeerden wat materiaal vanuit Moskou naar huis te sturen, maar kregen te horen dat het niet was toegestaan om data vanuit Rusland te verzenden. Dus stuurden we één harde schijf terug met een auto, die werd opgepikt door een chauffeur uit Ulaanbaatar in Mongolië."
Het vinden van een manier om het waardevolle beeldmateriaal terug bij het productiebedrijf te krijgen, klinkt misschien spannend, maar de grootste uitdaging waarmee Clemens te maken had was vermoeidheid. De nachtelijke autoritten over Russische wegen terwijl je moe bent, dat was echt uitdagend... en bijzonder gevaarlijk. De meeste wegen verkeerden in slechte staat en waren ook nog eens behoorlijk smal."
Voeg daar een toevallige ontmoeting met een beer bij een tankstation aan toe en de voordelen van reizen met een compacte, veelzijdige professionele camcorder worden meteen duidelijk. Maar Clemens heeft nergens spijt van. Hij is zelfs al bezig met het plannen van zijn volgende tocht met Joey en de Canon XA55.
Geschreven door
De essentiële kit waarmee professionals roadtrips filmen
Een compacte 4K-camcorder met 1.0-type CMOS-sensor, Dual Pixel CMOS AF, 15x optische zoomlens en 3G-SDI. "Voor een camera en sensor van dit formaat is de beeldkwaliteit verbazend goed", zegt Clemens.
Clemens gebruikte deze professionele handheld camcorder met UHD van studiokwaliteit en Full HD-beelden als back-up.
ARTIKEL
Ontdek hoe de technologie van Canon filmmaken steeds toegankelijker maakt en de uitdaging aangaat met de oude beperkingen van kosten, complexiteit en benodigde tijd.
ARTICLE
Drie filmmakers vertellen hoe ze de Canon-filmcamera's en -spiegelreflexcamera's naadloos integreren voor creatievere opties en meer flexibiliteit bij het maken van opnamen.
ARTIKEL
Ontdek hoe de Cinema EOS-, DSLR en full-frame systeemcamera's van Canon ervoor zorgen dat videografen met één camera zich kunnen concentreren op hun visie.
ARTIKEL
De filmmakers van Lance, La Leyenda Negra, Mucho Mucho Amor en No, I Don't Want to Dance! leggen uit waarom ze voor Canon-apparatuur hebben gekozen en hoe ze deze hebben gebruikt.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro