Het Sundance Film Festival, het grootste onafhankelijke filmfestival in de VS, is enerzijds een showcase voor nieuw talent en anderzijds een forum voor filmmakers voor het verzamelen en bespreken van trends, technieken en technische innovaties. Dit festival wordt elke winter gehouden in Utah en speelt al lange tijd een belangrijke rol bij de lancering van zowel films als carrières op wereldwijde schaal.
Tijdens het Sundance Film Festival 2020 maakte een groot aantal nieuwe indiedocumentaires, verhalende features en korte films hun debuut - veel hiervan zijn vastgelegd met camera's en objectieven van Canon. Elk project stelt zijn eigen eisen aan de uitrusting, of dat nu compacte, lichtgewicht behuizingen zijn voor het run-and-gun-filmen, robuuste camera's die bestand zijn tegen zware omstandigheden, of een groot dynamisch bereik om opnamen te maken bij weinig of hoog contrast.
Neem bijvoorbeeld de Sundance 2020-winnaar van de World Cinema Documentaire Special Jury Award for Cinematography: de aangrijpende debuutdocumentaire Acasa, My Home van regisseur Radu Ciorniciuc. Hij had makkelijk draagbare, slijtvaste camera-apparatuur nodig om het dagelijkse leven vast te leggen van de hoofdpersonen in zijn documentaire. Deze film gaat over een gezin dat hun huis in een natuurpark vlak buiten Boekarest moest verlaten en werd gedwongen tot een leven in de stad. Radu Ciorniciuc gebruikte de camera's Canon EOS C100 Mark II en Canon EOS C300 (opgevolgd door de Canon EOS C300 Mark II), met het EF 24-105mm f/4L IS USM-objectief (opgevolgd door Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) en het Canon EF 35mm f/2 IS USM-objectief.
In dit artikel vertellen meer filmmakers van Sundance 2020 hoe ze met de Canon-uitrusting hun visie op het scherm konden brengen, van de documentaires Lance en Mucho Mucho Amor tot de stop-motion-animatiefilm No, I Don't Want To Dance!