NIEUWS OVER PRODUCTEN

Mastery of stills and motion

Maak kennis met de Canon EOS R6 Mark II-systeemcamera, een full-frame hybride alleskunner met hogere opnamesnelheden, verbeterde AF en professionele videofuncties voor baanbrekende foto- en videoprestaties.

Mastery of stills and motion

De voor- en achterzijde van een Canon EOS R6 Mark II tegen een donkere achtergrond.

Door de elektronische sluiter met 40 fps, de mechanische sluiter met 12 fps en de Dual Pixel CMOS AF II-precisietracking van de Canon EOS R6 Mark II is het nu makkelijker dan ooit om snelle actie vast te leggen. De digitale teleconverter maakt het mogelijk om met één druk op de knop rechtstreeks in de camera 2x of 4x bij te snijden als je dichter bij het onderwerp wilt komen.

De Canon EOS R6 Mark II stelt een nieuwe norm voor de prestaties van hybride camera's. Deze camera is gemaakt voor actie, zodat je beweging kunt vastleggen op spannende nieuwe manieren – of je nu de capaciteit van 24,2 Megapixel full-frame stills bij 40 fps benut of 6K RAW-video opneemt bij 60p.

Canon heeft geluisterd naar feedback van EOS R6-gebruikers en heeft de geweldige functionaliteit van die camera naar een nog hoger niveau getild. Voortbordurend op de kracht van zijn voorganger, biedt de EOS R6 Mark II meer dan 70 upgrades, waaronder de In-Body Image Stabilizer (IBIS ) en intelligente onderwerpdetectie.

Hier bespreken we de belangrijkste functies van de camera, met commentaar van Mike Burnhill, Senior Product Marketing Specialist bij Canon Europe.

EOS R6 Mark II

Toonaangevende opnamesnelheid

De verbluffende burst-snelheid tot 40 fps met de geruisloze elektronische sluiter betekent dat de Canon EOS R6 Mark II tweemaal de 20 fps burst van de EOS R6 biedt, met volledige autofocus en functies voor automatische belichting. Dankzij de communicatiesnelheid en de gegevensbandbreedte van de RF-vatting kan de EOS R6 Mark II de scherpstelling aanpassen bij deze sensationele framesnelheden.

De mogelijkheid om opnamen te maken bij 40 fps en volledige AF-tracking biedt nieuwe creatieve opties, vooral voor sport- en wildlifefotografie. Fotograaf en videograaf Teddy Morellec uit Parijs was een van de eersten die de opnameprestaties van de EOS R6 Mark II aan een test onderwierp bij het fotograferen van speedflyers aan Lac de Montriond in de Franse Alpen.

"Ik was altijd al heel tevreden met 7 fps!", zegt Teddy. "Zelfs 30 fps op de EOS R3 is ongelooflijk. Maar 40 fps was perfect om het landen van de speedflyers op het meer vast te leggen. Als je zoveel geslaagde opnamen hebt, kan het nog een hele uitdaging zijn om het beste plaatje eruit te kiezen. Maar liever dat dan het perfecte shot missen."

De EOS R6 Mark II is ook uitgerust met de innovatieve RAW-burst-optie, die werd geïntroduceerd op de EOS R7. Deze functie maakt het mogelijk om een reeks frames die is geschoten bij 30 fps in één bestand op te slaan, er later afzonderlijke frames uit te isoleren en deze als RAW-bestanden in volledige resolutie op te slaan.

Een bijzonder voordeel hiervan is de pre-shooting-optie. Als je de sluiterknop half indrukt, begint de EOS R6 Mark II foto's te maken en op te slaan in het buffergeheugen. Wanneer je de sluiterknop vervolgens helemaal indrukt, slaat de camera alle beelden die zich op dat moment in de buffer bevinden (tot een halve seconde aan opnamen) op de geheugenkaart op.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Teddy Morellec staat op een berghelling en kijkt naar de lucht met een Canon EOS R6 Mark II-camera in de hand.

De RAW-burstmodus met pre-shooting zorgt voor gemoedsrust wanneer je met de Canon EOS R6 Mark II onvoorspelbare onderwerpen wilt vastleggen, zoals fotograaf/videograaf Teddy Morellec ontdekte. Een reeks beelden wordt bij 30 fps opgeslagen in één enkel bestand, waaruit later individuele RAW-bestanden kunnen worden geïsoleerd. Dit bestand bevat tot een halve seconde aan opnamen die worden vastgelegd nog voordat de sluiterknop volledig wordt ingedrukt.

Dit lijkt wel magie omdat, zoals Mike verklaart: "het hoogtepunt van de actie soms precies tussen twee frames in valt". Wanneer je opnamen maakt van extreme sporten of zeldzame dieren in het wild, zijn er momenten dat je niet precies weet wat er gaat gebeuren totdat het opeens gebeurt. De pre-shooting-functie van de EOS R6 Mark II maakt het mogelijk om de actie een halve seconde voordat je de sluiterknop indrukt al vast te leggen.

"Soms kun je een gebeurtenis wel zien aankomen, maar er is altijd een vertraging tussen het moment waarop je het ziet, de knop indrukt en de camerasystemen worden geactiveerd", zegt Mike. "Pre-shooting maakt het veel makkelijker om het beslissende moment vast te leggen, of het nu een vogel is die van een tak wegvliegt of een krokodil die uit een rivier opduikt om een gnoe te grijpen."

Uitgebreidere AF

Om autofocus bij hoge framesnelheden te garanderen, is de Canon EOS R6 Mark II voorzien van de meest geavanceerde implementatie van Dual Pixel CMOS AF II met deep-learning.

"Canon heeft een nieuw AI-algoritme gebruikt, waardoor de volgfunctie nauwkeuriger is en beter bij het onderwerp blijft", onthult Mike. "Er worden ook meer onderwerpen gedetecteerd dan ooit tevoren. Nu kan de camera dus treinen en luchtvaartuigen volgen, zoals vliegtuigen en helikopters. Bij opnamen van treinen of vliegtuigen kun je Spot detection selecteren om de camera te laten scherpstellen op de cockpit of romp in plaats van op de vleugel van een vliegtuig, of de neus van een trein.

"De EOS R6 Mark II herkent ook een groter aantal dieren. Het systeem herkent nu paarden en zebra's en de gegevens voor vogels, katten en honden zijn ook bijgewerkt." De camera heeft ook een optie voor automatische onderwerpdetectie, die analyseert wat in het frame te zien is en dan een geschikt volgalgoritme selecteert. "Als je het onderwerp dat je wilt detecteren handmatig selecteert, kan het systeem sneller reageren", geeft Mike aan, "maar voor alledaagse opnamen kun je hem op Auto laten staan.

"Je kunt ook een knop aanpassen om een menu weer te geven waarin je kunt bepalen welk soort onderwerp je wilt detecteren. Zo kun je snel van Auto naar bijvoorbeeld Animals (Dieren) of People (Mensen) gaan. Het is ook mogelijk om de opties die je niet wilt gebruiken uit te schakelen, waardoor je nog makkelijker van de ene instelling naar de andere kunt gaan."

Een speedflyer aan een witte parachute landt op een grasveld.

Dankzij deep-learning AI kan de Canon EOS R6 Mark II personen en dieren detecteren, en scherpstellen op hun ogen. Als de ogen niet te zien zijn, stelt de camera scherp op het gezicht, het hoofd of het lichaam – in deze volgorde. Ook voertuigen, waaronder nu ook vliegtuigen, helikopters en treinen, worden automatisch gevolgd. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 Mark II en een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 15mm, 1/2500 sec, f/5.6 en ISO500. © Teddy Morellec

Toonaangevende beeldstabilisatie (IS)

De Canon EOS R6 Mark II beschikt net als zijn voorganger de EOS R6 over de toonaangevende In-Body Image Stabilisation (IBIS). Met beeldstabilisatie tot wel 8 stops wordt het effect van camerabeweging gecompenseerd en krijg je scherper beeld. De camera werkt op gecoördineerde wijze met objectieven die over ingebouwde optische IS beschikken en brengt de voordelen van stabilisatie naar objectieven zonder optische IS.

IBIS kan ook aan scherpere beelden bijdragen door de verbeterde AF-precisie. Met een stabieler beeld is het makkelijker om het actieve AF-punt op het onderwerp te houden, vooral bij de hoge framesnelheden van de EOS R6 Mark II.

Het maakt ook verschil bij video-opnamen. Bij een combinatie van IBIS, optische IS in het objectief en Movie Digital IS kan de EOS R6 Mark II opnamen die je lopend met de camera hebt gemaakt, stabiliseren en het beeld zo vloeiend krijgen alsof je hebt gefilmd met een gimbal.

Teddy deed zijn voordeel met de IBIS-functie van de EOS R6 Mark II toen hij een tandemvlucht maakte met een speedflyer. "Ik wilde tijdens de vlucht filmen, maar kon de camera in die situatie natuurlijk niet op een gimbal plaatsen", vertelt hij. "IBIS maakte het toen makkelijker om het beeld in te kaderen."

A man holds the Canon EOS R6 Mark II in his left hand, and a body of water is visible in the background.

Canon EOS R6 Mark II versus EOS R6 versus EOS 6D Mark II

Van autofocus tot prestaties bij weinig licht – een vergelijking tussen de camera's uit de Canon 6-serie: welke past het beste bij jou en je foto's en video's?
Een man met een hoofdtelefoon op houdt een Canon EOS R6 Mark II-camera met daarop een teleobjectief en microfoon in de hand met het touchscreen uitgeklapt.

"Betrouwbare autofocus voor video-opnamen is erg belangrijk voor mij", zegt Teddy. "Vroeger was er geen autofocus, dus moest ik alles handmatig doen. Nu is het geweldig om erop te kunnen vertrouwen dat je opnamen scherp zijn, zelfs bij een volledig geopend diafragma."

Betere videofunctionaliteit

Op het eerste gezicht hebben de Canon EOS R6 Mark II en de EOS R6 vergelijkbare videofuncties. Beide kunnen bijvoorbeeld opnamen tot 4K 60p maken en zijn uitgerust met Canon Log en HDR PQ om opnamen in een groter dynamisch bereik mogelijk te maken. Als je echter wat verder kijkt, wordt het duidelijk dat de nieuwe camera wat betreft video-opnamefunctionaliteit een significante upgrade heeft ondergaan.

In tegenstelling tot de EOS R6 gebruikt de EOS R6 Mark II de volledige breedte van de full-frame sensor om opnamen van 4K 60p mogelijk te maken, met oversampling van de 6K-sensor-output om superieure helderheid te verkrijgen en minder ruis dan met systeemeigen 4K. Je kunt ook 6K 60p ProRes RAW opnemen op een Atomos Ninja V+ via HDMI en als je behoefte hebt aan meer snelheid, kun je Full HD bij 180 fps vastleggen en dit afspelen in 6x slow motion.

"Canon heeft de Dual Pixel CMOS AF II-scherpstelling voor video verbeterd, waardoor de output nu meer in de buurt komt van die van een professionele focus-puller", geeft Mike aan. "De EOS R6 Mark II is uitgerust met de nieuwe AF-optie Detect only (Alleen detecteren), waarbij je zelf het onderwerp kiest waarop je wilt scherpstellen. De camera volgt dan uitsluitend dat onderwerp en gaat niet opeens scherpstellen op de achtergrond als het onderwerp uit het frame verdwijnt.

Teddy Morellec shooting video in a field using a Canon EOS R6 Mark II with a monitor mounted on its hotshoe.

"De elektronische focus-breathing-correctie maakt het zelfs nog makkelijker om een professioneel uitziend eindresultaat te krijgen", vervolgt hij. "Wanneer je de focus aanpast, verandert de vergroting omdat de optische elementen in het objectief worden verplaatst. Hierdoor ontstaat een ongewenst 'pulserend' effect, waarbij het lijkt alsof de achtergrond qua grootte verandert. Bij de EOS R6 Mark II heeft Canon dit elektronisch gecorrigeerd. Dit betekent dat je het goedkoopste zoomobjectief kunt gebruiken en je beeld eruit kan zien alsof het is gemaakt met een hoogwaardige Cine Prime."

Filmmakers zullen het waarderen dat de Canon EOS R6 Mark II waarschuwt bij valse kleuren. Gebruikers van Canon Cinema EOS-camera's zijn al bekend met deze technologie. Het is een makkelijke manier om de belichting te checken tijdens video-opnamen, waarbij zes kleuren met verschillende luminantieniveaus op het beeld worden weergegeven. "Een middentoon van 18% wordt aangeduid met groen", zegt Mike, "dus zolang je belangrijkste huidtinten groen zijn, zit je goed."

EOS R6 Mark II

Kleine veranderingen, grote verbeteringen

Naast de belangrijkste opnamefuncties kent de Canon EOS R6 Mark II een groot aantal kleine maar significante verbeteringen.

Hoewel gebruikers van de EOS R6 zich meteen vertrouwd zullen voelen met de nieuwe camera, is de bediening verbeterd. De aan/uit-schakelaar zit nu naast de sluiterknop, waardoor het makkelijker is om de camera met één hand te activeren. Om het gebruiksgemak te vergroten, is de knop voor de foto- en videomodus verplaatst naar de linkerzijde van de camera, net als bij de EOS R5 C.

"Dit betekent dat het moduskeuzewiel ook tijdens video-opnamen kan worden gebruikt", legt Mike uit. "Je kunt nu tijdens het filmen en fotograferen kiezen uit Manual, Av, Tv, Program en drie aangepaste modi.

Teddy Morellec kijkt met een Canon EOS R6 Mark II in de hand naar het uitgeklapte touchscreen.

Het hart van de Canon EOS R6 Mark II wordt gevormd door een nieuwe versie van de DIGIC X-processor. Deze levert niet alleen betere opnameprestaties, maar zorgt ook voor een ongeveer 50% langere accuduur voor stills met gebruik van het LCD-scherm en een video-opnameduur van ongeveer 40 minuten voor 4K 60p: tweemaal zo lang als op de EOS R6.

Foto genomen met een Canon EOS R6 Mark II van twee personen die in het donker staan, met als verlichting slechts een klein vuur vóór hen en het licht dat uit de openstaande deur van een busje naast hen naar buiten schijnt.

Ook toen het donker werd, kon Teddy doorgaan met opnamen vanuit de hand dankzij de prestaties bij weinig licht van de EOS R6 Mark II, die zelfs bij -6,5 EV nog kan scherpstellen. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 Mark II en een Canon RF 15-35mm, F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 15mm, 5 sec, f/5 and ISO12800. © Teddy Morellec

"Een van mijn favoriete functies is dat je de camera via een USB-kabel op een telefoon kunt aansluiten. In de nieuwste versie van de Canon Camera Connect-app wordt USB-bediening op afstand geïntroduceerd voor iOS en Android via Wi-Fi en Bluetooth. Gebruik van een kabel betekent dat er heel weinig vertraging optreedt. Je kunt dus soepel schakelen tussen stills en video, de camera-instellingen aanpassen en bestanden afspelen.

"De EOS R6 Mark II heeft hiernaast snellere Wi-Fi en de nieuwste Bluetooth-versie, voor een betere verbinding over langere afstanden. Canon heeft ook networking via de interface makkelijker gemaakt en de FTP-opties in een afzonderlijk menu geplaatst. Professionals hoeven zich niet bezig te houden met alledaagse netwerkinstellingen, zoals verbinding maken met een telefoon of computer, maar kunnen rechtstreeks naar het menu voor professionals gaan."

Volgens Mike zal deze combinatie van grote en kleine veranderingen een enorm verschil uitmaken voor de gebruikers van de camera. "Behalve de belangrijkste prestatieverbeteringen, zoals de framesnelheid, het scherpstellen en de geweldige videofuncties", zegt hij, "heeft Canon van de gelegenheid gebruikgemaakt om deze kleine accenten aan te brengen. Deze zullen echt een verschil maken in hoe de gebruikers van de Canon EOS R6 Mark II op dagbasis met de camera omgaan."

Teddy beaamt dit enthousiast. "Wat fantastisch is, is dat je je met al die functies voor fotograferen én filmen alleen nog druk hoeft te maken over het verhaal dat je wilt vertellen. De camera neemt 99% van het werk voor zijn rekening. Je moet er alleen op uit en creëren."

Geschreven door Marcus Hawkins


Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro