Sunset over town

Landschapsfotografie

Ontdek het verschil met een speciale landschapslens

Welke lens je ook gebruikt, je kunt prachtige landschapsfoto's maken. Maar er zijn momenten dat je met een speciale lens het beste uit een scène kunt halen.

Groothoeklenzen, die vaak lenzen voor landschapsfotografie worden genoemd, bieden een breed beeld waardoor er meer in het frame past en je boeiender en beeldender foto's kunt maken.

Laten we naar wat voorbeelden kijken...

Old Brighton pier

afbeelding links:
Canon EOS 5DS - Brandpuntsafstand 105,0 mm
1/80 sec, f/4.0, ISO 800

afbeelding rechts:
Canon EOS 5DS - Brandpuntsafstand 24,0 mm
1/60 sec, f/4.0, ISO 800

Als je opnamen maakt met de langere brandpuntsafstand, zie je meer details die anders verloren zouden gaan. Door de grotere lens te gebruiken, wordt de aandacht van deze details weggetrokken en wordt de nadruk gelegd op de omgeving. Daardoor zien we meer van de scène. De zachte achtergrond voegt contrast toe en de compositie met de palen en het kiezelstrand wordt beter als er meer van de stalen balken in beeld worden gebracht.

City view at night

afbeelding links:
Canon EOS M5 - Brandpuntsafstand 50,0 mm
20 sec, f/8.0, ISO 100

afbeelding rechts:
Canon EOS M5 - Brandpuntsafstand 21,0 mm
13 sec, f/8.0, ISO 200

Met de zoomlens met een brandpuntsafstand van 50 mm in de eerste opname zie je close-updetails van de stad. Elk gebouw is afzonderlijk zichtbaar. Met een brandpuntsafstand van 21 mm kunnen we meer gebouwen toevoegen en ons richten op de ongewone belichting van dit stadslandschap, waaronder de blauwe kleuren die door de wolken breken en de warme verlichting van de huizen aan de voorzijde.

Bridge over low tide

afbeelding links:
Canon EOS 200D en Canon EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM met een brandpuntsafstand van 18,0 mm
1/10 sec, f/5.0, ISO 400

afbeelding rechts:
Canon EOS 200D en Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM met een brandpuntsafstand van 10,0 mm
1/8 sec, f/5.0, ISO 400

Met een bredere lens voor deze scène krijg je meer zee, waardoor de brug beter in balans is in de compositie. De groothoeklens zorgde er ook voor dat er meer lucht op de foto paste, waardoor op deze bewolkte dag een prachtige reeks kleuren zichtbaar werd.

Of het nu een meer complete skyline is, meer lucht en meer details op de voorgrond, of kenmerken die je met een standaardlens niet vangt, een speciale groothoeklens kan bij het fotograferen van landschappen absoluut voordelen hebben.

Ontdek in de Canon Store welke lens het beste bij jouw landschapsfotografie past.

Gerelateerde artikelen
LANDSCAPE PHOTOGRAPHY

LANDSCHAPSFOTOGRAFIE

Checklist voor landschapsfotografie

Dit is een korte mentale checklist met de zes belangrijkste dingen om te onthouden bij het fotograferen van landschappen

TIME-LAPSE PHOTOGRAPHY

TIME-LAPSE-FOTOGRAFIE

Tips voor time-lapsefotografie

Met deze korte video en handleiding kom je te weten hoe je zelf aan de slag kunt gaan met time-lapsefotografie.

LANDSCAPE AND MACRO PHOTOGRAPHY

LANDSCHAPS- EN MACROFOTOGRAFIE

Landschaps- en macrofotografie – allemaal in één opname

Henrik Spranz combineert technische vaardigheden met creatieve flair om prachtige foto's te maken die erg populair zijn geworden op het internet.

Gerelateerde producten

Gerelateerde artikelen



Get Inspired is je belangrijkste bron van nuttige fotografietips, aankoopgidsen en leerrijke interviews - alles wat je nodig hebt om de beste camera of de beste printer te vinden, en breng je volgende creatieve idee tot leven.

Terug naar alle tips en technieken