Hybride opnamen van wildlife maken met Aleksander Nordahl

Met meer dan 30 jaar ervaring in het veld deelt ervaren fotojournalist en Canon Ambassador Aleksander zijn beste tips voor het maken van foto's en video's met het Canon EOS R System.
Een onderwaterfoto van Hvaldimir, een witte dolfijn, met een afgedankt visnet in zijn mond, en donker water op de achtergrond.

Aleksander Nordahl heeft de afgelopen 15 jaar zijn passie voor vrijduiken en onderwaterfotografie gecombineerd en richt zich nu op het documenteren van de schoonheid en pracht van de oceaan. Zijn tweevoudige aanpak combineert fine art en fotojournalistiek, met prachtige beelden van het zeeleven als resultaat, terwijl hij ook milieuproblemen zoals het verdwijnen van kelpwouden benadrukt.

"Ik ben geen typische wildlifefotograaf. Ik maak fine art-onderwaterfoto's van structuren in kelp, maar documenteer ook oceaanproblemen zoals vervuiling en vernietiging", legt hij uit.

Maar Aleksander heeft ook op een andere manier een tweevoudige benadering. Hij had in het verleden al de Canon EOS R5 gebruikt voor hybride opnamen, en heeft onlangs de EOS R5 Mark II getest. Dit is een camera die de creatieve ervaring verbetert dankzij naadloos schakelen tussen foto en video. Dit ontwerp voldoet aan de eisen van zijn werk, waar snelle beslissingen het verschil kunnen maken tussen het vastleggen of verliezen van een vluchtig moment.

"Je houdt je adem in en hebt anderhalve minuut tijd onder water. Je moet tegelijk zwemmen en composities bedenken. Als je plotseling video nodig hebt in plaats van foto, dan helpt het echt dat je zo makkelijk kunt schakelen", zegt hij.

Lees verder voor enkele tips over hybride opnamen.

Een Canon EOS R5 Mark II-camera met een Canon-lens tegen een zwarte achtergrond.

"Met deze camera kun je zowel foto's als video's maken zonder aan iets in te boeten", zegt Aleksander. De Canon EOS R5 Mark II biedt ongeëvenaarde flexibiliteit en legt vluchtige momenten met verbluffende helderheid vast, of je nu werkt met foto's of video's.

1. Oefen het gebruik van automatische scherpstelling

Aleksander benadrukt het belang van betrouwbare automatische scherpstelling. Hij werkt in dynamische, onvoorspelbare omgevingen en is zeer enthousiast over het vermogen van de EOS R5 Mark II om onderwerpen nauwkeurig te volgen. Het begrijpen van de instellingen van je camera helpt je echt om het meeste uit je camera te halen.

Voor wie net met de camera aan de slag gaat, raadt Aleksander aan te experimenteren met het geavanceerde oogdetectiesysteem voor automatische scherpstelling . Hoe meer je erover weet, hoe meer je eruit kunt halen. Voor actief of snel bewegend wildlife kun je proberen de AF-bedieningsmodus in te stellen op Servo AF, onderwerptracking in te schakelen en Dieren te selecteren onder Onderwerp detecteren. Druk de ontspanknop half in terwijl je de beweging van het onderwerp volgt. De camera geeft bij het scherpstellen prioriteit aan de ogen als deze zichtbaar zijn. Het AF-kader wordt blauw wanneer de AF is vergrendeld. Je kunt nu de ontspanknop volledig indrukken om zoveel foto's te maken als je wilt. Als de AF eenmaal het oog van het onderwerp volgt, blijft deze het oog gewoon volgen, zelfs als het onderwerp naar de rand van het frame gaat.

Oefen met het aanpassen van de instellingen op basis van je onderwerpen, experimenteer met de verschillende opties en test de Eye Control AF van de camera om je workflow te stroomlijnen. Deze ingenieuze functie in de EOS R1, EOS R3 en EOS R5 Mark II kan het autofocuspunt instellen of wijzigen door te detecteren wat je in de zoeker bekijkt, maar je moet de tijd nemen om dit af te stemmen op je ogen voordat je het gebruikt.

Een onderwaterfoto van een duiker die door een dicht kelpwoud zwemt, met stralen zonlicht die door het water heen schijnen.

In deze prachtige onderwaterscène documenteert Aleksander de reusachtige kelpwouden aan de kust van Kaapstad. Het samenspel van licht, kelp en het zeeleven benadrukt de diverse ecosystemen van de Noordkaap tot de Zuidkaap. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 15-35mm f/F2.8L IS USM-lens, ingesteld op 15mm, 1/400 sec, f/2.8 en ISO 200. © Aleksander Nordahl

2. Experimenteer om de juiste lens te kiezen

Als fotograaf en filmmaker bepalen de lenzen die je kiest de kwaliteit en stijl van je content. Aleksander experimenteert met RF-lenzen en is in het bijzonder enthousiast over de toekomstmogelijkheden voor onderwateropnamen. De Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM- en RF 28-70mm F2L USM-lenzen zijn cruciaal geworden voor zijn experimentele aanpak. Ze bieden veelzijdige mogelijkheden voor het vastleggen van alles van groothoekzeegezichten tot gedetailleerde close-ups in één duik. De combinatie van de lenzen uit de RF-serie met de EOS R5 Mark II-systeemcamera zorgt voor uitzonderlijke helderheid en snelle automatische scherpstelling, waardoor het een ideale keuze is voor veeleisende opnameomgevingen.

"Ik kan niet wachten om mijn onderwaterbehuizing voor de EOS R5 Mark II in handen te krijgen", zegt hij. "Die maakt het zo eenvoudig om content onder water vast te leggen en zal een gamechanger zijn met de RF-lenzen."

Aleksander zegt dat hij van plan is de Canon RF 5.2 mm F2.8 L DUAL FISHEYE-lens te gebruiken. Deze lens biedt een zichthoek van 180 graden en is ontworpen voor het maken van meeslepende VR- (virtual reality) en stereoscopische 3D-content. Ook kunnen fotografen en filmmakers ultrabrede beelden van 180 graden vastleggen, waardoor deze camera ideaal is voor groothoekopnamen. Dit is een handig perspectief om weidse omgevingen zoals de oceaan vast te leggen.

"Ik droom ervan om foto's en video's te maken met die 180-graden lens", zegt Aleksander. Zijn doel is om een unieke visuele ervaring te creëren in wat hij omschrijft als een 'oceaankubus': een grootschalige, meeslepende kunstinstallatie.

"Het is eigenlijk een kubus waarin je in de oceaan stapt", legt hij uit. "Als je naar beneden, opzij of naar boven kijkt, sta je midden in de oceaan. Dankzij de gebruikte technologie kunnen mensen de schoonheid en de kracht van het onderwaterleven ervaren zonder dat ze hun adem hoeven in te houden."

Een onderwaterfoto van een kelpwoud met lichtstralen die naar beneden schijnen, waarmee de schoonheid van de oceaanbodem wordt vastgelegd.

Dit beeld, dat het oogsten van zeewier en kelp illustreert voor gebruik in haute cuisine op de Lofoten, benadrukt het enorme potentieel van de oceaan voor duurzame voedselproductie. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 15-35mm f/F2.8L IS USM-lens, ingesteld op 15mm, 1/200 sec, f/10 en ISO 320. © Aleksander Nordahl

3. Wees voorbereid op zowel foto's als video's

De EOS R5 Mark II heeft een speciale bediening aan de bovenkant om snel te kunnen schakelen tussen de modi voor foto en video. Dat is een functie die volgens Aleksander bijzonder handig is bij het werken onder water. Efficiëntie is cruciaal om opnamen te maken in de anderhalve minuut dat hij zijn adem kan inhouden. Als je met de schakelaar van de fotomodus naar de videomodus gaat, schakelt de camera direct over naar je laatste video-instellingen. Bespaar dus tijd door de videomodus vooraf te configureren, zodat je meteen kunt opnemen als je van modus wisselt.

Bovendien is een van de opvallende functies van de EOS R5 Mark II de mogelijkheid om tegelijkertijd foto's en video's vast te leggen. Tijdens het opnemen van video's kun je ook foto's maken (enkele of continue opnamen) door de ontspanknop volledig in te drukken. Als je deze functie wilt inschakelen, moet je twee kaarten in de kaartsleuven van de camera plaatsen en Dual Shooting (foto en video) selecteren in het cameramenu.

Deze functie is minder veelzijdig dan het wisselen van modi. Video's worden alleen opgenomen in Full HD en JPEG in 16:9, en je huidige video-instellingen voor autofocus, belichting en witbalans worden toegepast, zonder de mogelijkheid om je favoriete foto-instellingen te kiezen. Deze functie is echter onovertroffen om snel te kunnen reageren als je zowel foto's als video's wilt maken zonder ook maar iets te missen.

Een gesplitst beeld dat zowel boven als onder water is gemaakt. Onder water groeit een dicht kelpwoud, terwijl daarboven een duiker op de rotsachtige kust staat met hoge kliffen op de achtergrond, onder een heldere blauwe hemel.

In deze opvallende gesplitste opname legt Aleksander Nordahl de kelpwouden van de Lofoten onder het water vast, terwijl de ruige bergen erboven uittorenen. Dit beeld benadrukt het sterke contrast dat er in de natuur bestaat, en toont de onderlinge verbondenheid van ecosystemen, zowel boven als onder het oppervlak. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 15-35mm f/F2.8L IS USM-lens, ingesteld op 35mm, 1/500 sec, f/3.5 en ISO 1600. © Aleksander Nordahl

4. Als je beelden wilt vastleggen met de bewerking in gedachten, moet je goed nadenken over de compositie

Om een hybride creator te zijn, is het van cruciaal belang om te weten hoe je opnamen kunt samenstellen voor zowel fotografie als videografie. Aleksander benadrukt dat zijn benadering voor video's hetzelfde is als voor foto's. Deze mindset helpt bij het creëren van visueel verbluffende content in beide vormen.

"Ik maak, ik stel composities samen, ik belicht. Ik doe hetzelfde met video's als met foto's. Hiermee kan ik bewegende foto's maken met dezelfde schoonheid."

Als je overstapt op hybride opnamen, is het advies van Aleksander om je video te beschouwen als een serie stilstaande frames. Concentreer je op je kadrering, belichting en compositie, net als bij een foto. Dit maakt het beeldmateriaal niet alleen gemakkelijker te bewerken, maar ook samenhangend in combinatie met de foto's in een project.

Een close-up van handen die een Canon EOS R5 Mark II-camera vasthouden. Het scherm toont de instellingen van de index voor valse kleuren voor belichtingsniveaus, waarbij de indicatoren voor hooglichten, 18% grijs en dataverlies in schaduwgebieden worden weergegeven.

Met de weergaveoptie voor valse kleuren op de Canon EOS R5 Mark II kunnen fotografen de belichtingsniveaus voor zowel foto's als video's nauwkeurig controleren, waarbij gedefinieerde kleuren over elkaar worden gelegd op delen van het beeld waar het risico op clipping (afsnijden) bestaat. Met deze tool zorgt Aleksander voor precisie in elke opname, of hij nu in de studio werkt of in de dynamische, onvoorspelbare omgeving van onderwaterfotografie.

5. Bespaar tijd in postproductie, met de juiste instellingen op de juiste camera

Aleksander benadrukt hoe de ISO-gevoeligheid en de sensorkwaliteit op de EOS R5 Mark II helpen om minder tijd kwijt te zijn aan intensief postproductiewerk.

"Kleurcorrectie is lastig, vooral bij het werken in uitdagende omgevingen zoals bij onderwaterfotografie. Maar met deze camera hoef ik dankzij de kwaliteit van de video minder tijd te besteden aan de postproductie, omdat de beelden al met uiterst hoge kwaliteit uit de camera komen."

Als je opnamen maakt in omgevingen met weinig licht of onder water, kun je de automatische ISO-instelling van de camera gebruiken om deze automatisch aan te passen op basis van het beschikbare licht. Als je meer controle wilt, kun je handmatig een redelijke ISO-limiet instellen (bijvoorbeeld ISO 3200 of ISO 6400) om de helderheid van de afbeelding te behouden en overmatige ruis te voorkomen. Op deze manier kun je je concentreren op het samenstellen van de opname en kun je de geavanceerde full-frame back-illuminated stacked CMOS-sensor in de camera de best mogelijke details laten vastleggen in situaties met weinig licht. Indien nodig biedt de EOS R5 Mark II ruisreductie in het neurale netwerk in de camera voor schonere, gedetailleerdere JPEG-beelden.

Dankzij deze functies kun je veel tijd besparen tijdens de nabewerking, doordat je minder werk hebt met ruisreductie of kleurcorrectie.

An immersive view of foliage underwater.

Een laatste tip van Aleksander over hybride opnamen

"Met deze camera kun je zowel foto's als video's maken zonder aan iets in te boeten", zegt Aleksander. "Je hebt beide onder controle, zonder dat je het gevoel hebt dat je iets opoffert."

In zijn nieuwste tentoonstelling toonde Aleksander een verzameling slow motion-video's met hoge resolutie als onderdeel van zijn kunstwerken. Hierboven vind je een voorbeeld, met een kelpwoud in het noordpoolgebied.

Met oefening en de juiste aanpak kun je eindeloze creatieve mogelijkheden ontdekken. Of het nu gaat om foto's of video's, door de functies van je camera te leren kennen, kun je je manier van werken verbeteren, waardoor de processen beter en beter worden.

John Marshall

Gerelateerde producten

Gerelateerde artikelen

Tips & Tricks voor het fotograferen van dieren in het wild

Tips & tricks om je wildlifefotografie naar een hoger niveau te tillen en alles uit je Canon-camera en -lenzen te halen.

De beste lenzen voor wildlifefotografie

Leg prachtige beelden van wilde dieren en vogels vast met deze prime- en zoomlenzen.

Vogelfotografie met de RF 200-800mm F6.3-9 IS USM

Een professionele fotograaf en een fotografieliefhebber werken samen om de RF 200-800mm F6.3-9 IS USM in actie te testen.

De beste camera's en objectieven voor wildlifefotografie

Wildlifespecialist Maxime Aliaga vertelt over zijn favoriete uitrusting om verbluffende foto's van de natuur te maken.