DE ONLINE GROEIMOGELIJKHEID
De meeste printorganisaties erkennen hoe belangrijk het vandaag de dag is om online aanwezig te zijn, alleen al als een 'etalage' voor potentiële klanten. Maar in het e-commercetijdperk is er mogelijk nog veel meer te halen uit een online bedrijfsmodel als een manier om nieuw werk aan te trekken, overtollige productiecapaciteit te benutten, en pieken en dalen in productieschema's te beperken - en tegelijkertijd de verkoop- en administratieve overheadkosten te minimaliseren. Een sterk online aanbod kan zelfs helpen om uw klantenbestand uit te breiden naar andere regio's en zelfs naar andere landen.
De vraag bij klanten naar het online kopen van print is zeker groot. Organisaties en individuen waarderen de eenvoud van het online vergelijken van producten, diensten en prijzen. En ze houden van het gemak van het indienen van bestanden via een intuïtieve webinterface, en de directe levering door online providers.
Maar bij het ontwikkelen van een succesvolle online strategie voor uw printorganisatie komt meer kijken dan gewoon een web-to-print-tool aansluiten en wachten tot de bestellingen binnenstromen. De echte online markt is een concurrerende markt die wordt gedomineerd door een paar bekende, zeer grote internationale spelers en een aantal kleinere, nationale providers.
Kopers van online print kunnen niet alleen terecht bij uiterst efficiënte print factory's voor ultragrote volumes maar ook bestellingen plaatsen via online portals. Deze hebben zelf geen printmogelijkheden, maar handelen hun bestellingen af via netwerken van lokale commerciële printers.
Is het dus, gezien al deze concurrentie, nog steeds de moeite waard om te investeren in uw online verkoopstrategie? Het antwoord is een duidelijk 'ja', omdat hiermee barrières voor bestaande en potentiële klanten worden weggenomen, uw zichtbaarheid wordt vergroot, nieuwe klanten worden aangetrokken, en de processen die nodig zijn voor het aannemen en onboarden van printopdrachten worden gestroomlijnd.
Maar om optimaal te profiteren van de potentiële voordelen van online verkoop, is het van essentieel belang om verder te kijken dan de web-to-print-interface. U moet overwegen hoe u uw volledige productie-setup zo kunt optimaliseren dat u de flexibiliteit hebt voor het verwerken van een grotere stroom afzonderlijke opdrachten, meestal in kleine oplagen, met razendsnelle doorlooptijden en, in toenemende mate, steeds meer personalisatie.
Houd er ook rekening mee dat de extra prijstransparantie van online verkoop uiterst efficiënte processen vereist om een gezonde marge op goedkopere producten te realiseren. En u zult waarschijnlijk moeten investeren in digitale marketing zoals SEO, pay-per-click (PPC)-advertenties en advertenties op sociale media, zodat online kopers buiten uw bestaande klantenbestand u gemakkelijker kunnen vinden.