Is er nog steeds een groeimogelijkheid bij het online verkopen van print?

Het winstgevend maken van online printverkoop valt of staat met automatisering

Canon professionals searching is there still a growth opportunity in selling print online?

DE ONLINE GROEIMOGELIJKHEID

De meeste printorganisaties erkennen hoe belangrijk het vandaag de dag is om online aanwezig te zijn, alleen al als een 'etalage' voor potentiële klanten. Maar in het e-commercetijdperk is er mogelijk nog veel meer te halen uit een online bedrijfsmodel als een manier om nieuw werk aan te trekken, overtollige productiecapaciteit te benutten, en pieken en dalen in productieschema's te beperken - en tegelijkertijd de verkoop- en administratieve overheadkosten te minimaliseren. Een sterk online aanbod kan zelfs helpen om uw klantenbestand uit te breiden naar andere regio's en zelfs naar andere landen.

De vraag bij klanten naar het online kopen van print is zeker groot. Organisaties en individuen waarderen de eenvoud van het online vergelijken van producten, diensten en prijzen. En ze houden van het gemak van het indienen van bestanden via een intuïtieve webinterface, en de directe levering door online providers.

Maar bij het ontwikkelen van een succesvolle online strategie voor uw printorganisatie komt meer kijken dan gewoon een web-to-print-tool aansluiten en wachten tot de bestellingen binnenstromen. De echte online markt is een concurrerende markt die wordt gedomineerd door een paar bekende, zeer grote internationale spelers en een aantal kleinere, nationale providers.

Kopers van online print kunnen niet alleen terecht bij uiterst efficiënte print factory's voor ultragrote volumes maar ook bestellingen plaatsen via online portals. Deze hebben zelf geen printmogelijkheden, maar handelen hun bestellingen af via netwerken van lokale commerciële printers.

Is het dus, gezien al deze concurrentie, nog steeds de moeite waard om te investeren in uw online verkoopstrategie? Het antwoord is een duidelijk 'ja', omdat hiermee barrières voor bestaande en potentiële klanten worden weggenomen, uw zichtbaarheid wordt vergroot, nieuwe klanten worden aangetrokken, en de processen die nodig zijn voor het aannemen en onboarden van printopdrachten worden gestroomlijnd.

Maar om optimaal te profiteren van de potentiële voordelen van online verkoop, is het van essentieel belang om verder te kijken dan de web-to-print-interface. U moet overwegen hoe u uw volledige productie-setup zo kunt optimaliseren dat u de flexibiliteit hebt voor het verwerken van een grotere stroom afzonderlijke opdrachten, meestal in kleine oplagen, met razendsnelle doorlooptijden en, in toenemende mate, steeds meer personalisatie.

Houd er ook rekening mee dat de extra prijstransparantie van online verkoop uiterst efficiënte processen vereist om een gezonde marge op goedkopere producten te realiseren. En u zult waarschijnlijk moeten investeren in digitale marketing zoals SEO, pay-per-click (PPC)-advertenties en advertenties op sociale media, zodat online kopers buiten uw bestaande klantenbestand u gemakkelijker kunnen vinden.

Een operator die geprinte toepassingen controleert

MAKE IT SEAMLESS

De realiteit van het online bedrijfsmodel is dat het waarschijnlijk grotere volumes zal opleveren, die echter bestaan uit kleinere opdrachten, afkomstig zijn van een grotere verscheidenheid aan klanten, en in de meeste gevallen dezelfde of de volgende dag al moeten worden geleverd. De huidige economische onzekerheid als gevolg van de COVID-pandemie, en de druk en conflicten in de toeleveringsketen vergroten de gevestigde trend richting kortere printruns alleen maar. Organisaties willen hun kosten verlagen door hun voorraad geprint materiaal zoveel mogelijk te beperken en print-on-demand te omarmen, met de extra motivatie om afval te verminderen en duurzamer te werken.

Hierbij heeft digitale productie een voorsprong op offset, maar hoe meer de relatie is gebaseerd op transacties, deze te minder ruimte er is voor fouten. Dat vereist een laserscherpe focus op productiviteit, efficiëntie en betrouwbaarheid, en hiervoor is een evaluatie nodig van uw bestaande werkwijzen. Een 'digital-first'-organisatie vereist een hoge mate van workflowautomatisering om alle knelpunten in het end-to-end proces te verwijderen, van de ontvangst van het bestand tot de verzending van afgewerkte goederen - en dat alles zonder de productkwaliteit in gevaar te brengen.

Geautomatiseerde productie is al stevig verankerd in het printen van boeken en transactionele documenten en dient om de productie efficiënter te maken, verspilling en fouten te elimineren en tussenkomst van de operator te minimaliseren. Een volledig geautomatiseerde workflow verlaagt de kosten in elke fase van het proces, van arbeid en energie tot verbruiksmaterialen, en maximaliseert de marge voor elke productie-eenheid. Op een markt die wordt gekenmerkt door een tekort aan arbeidskrachten en stijgende wervings- en retentiekosten, biedt dit duidelijke voordelen en zijn er ook grote pluspunten op het gebied van milieuprestaties.

Richard Kampert, Managing Director bij Kampert Nauta BV en Mark Beekmans, Manager Digital Printing, praten over prints.

Een aantal online printers die de markt domineren, kent een combinatie van offset- en digitale productie; andere zijn voornamelijk digitaal. Volledige workflow-integratie kan het hele spectrum van printtechnologieën omvatten, zoals in het geval van Canon-klant Kampert Nauta, een toonaangevende commerciële printer in Nederland met een sterke online aanwezigheid. Het geautomatiseerde printopdrachtbeheersysteem van de organisatie bepaalt of een opdracht wordt geprint op offset, toner of inkjet, op basis van de oplage, het volume, de toepassing en het type medium. Belangrijk is dat klanten geen verschil kunnen zien tussen de kwaliteit van de prints die door de verschillende systemen wordt geproduceerd.

Digitaal printvermogen speelt zonder enige twijfel een cruciale rol bij het verkrijgen van de productiviteit en veerkracht die nodig zijn voor sterk geautomatiseerde productie. En als u ook personalisatie wilt aanbieden, is het eigenlijk onmisbaar. Voor printorganisaties die online verkoop willen gebruiken om groei te stimuleren, is het belangrijk om te investeren in een flexibele productieprinter met maximale uptime, vooral als ze overwegen om extra ploegendiensten toe te voegen om groeiende printvolumes aan te kunnen. De precieze mix van productietechnologieën voor uw organisatie wordt bepaald door een reeks factoren die uiteenlopen van toepassing, oplage en mediakeuze tot volume. Maar de winstgevendheid zal uiteindelijk afhangen van naadloze end-to-end automatisering, van de ontvangst van de bestanden tot de levering - en elke stap daartussenin.

Productiefaciliteiten bij Kampert Nauta.

HIER OM TE HELPEN

De overstap naar online voor alle of een deel van uw activiteiten kan commerciële resultaten opleveren maar, zoals de meeste merken na de pandemie hebben ontdekt, brengt aanzienlijke uitdagingen met zich mee om processen te optimaliseren en de klanttevredenheid te waarborgen.

Als het ontwikkelen van uw online activiteiten deel uitmaakt van uw strategie, kan Canon u helpen. Canon werkt al nauw samen met een groot aantal gerenommeerde online printers wereldwijd en kan haar expertise delen om uw investeringsbeslissingen te onderbouwen, uw workflows te optimaliseren, uw processen te integreren en de productie-efficiëntie te verhogen zodat u uw online bestellingen kunt omzetten in een duurzame groei van uw winstcijfers.

Ontdek meer

reTHINK Commercial Print

Ontdek wat de toekomst u als commerciële drukker kan brengen: hoe u processen kunt optimaliseren met totaaloplossingen en hoe u de organisaties van uw klanten toegevoegde waarde kunt leveren.

15 Feb 2021

Succesvolle on-demand productie door automatisering

Ontdek hoe Edubook investeerde in een rendabele oplossing om de productie-efficiëntie te verhogen.

Aan de slag met programmatisch printen

Hoe kunnen serviceproviders profiteren van Programmatic Print? In dit artikel vindt u enkele tips.

12 Jul 2020

Inkjet: de technologie om de toekomst van uw bedrijf veilig te stellen

Dankzij de continue ontwikkelingen in inkjettechnologie – denk hierbij aan printkoppen, inkten en media – heeft inkjet zich bewezen als een productieprinttechnologie voor nu én de toekomst. En wel hierom!

25 Apr 2021

Pixartprinting behoudt concurrentievoordeel

Ontdek hoe Pixartprinting het gebruiksgemak, de productiviteit en de uptime heeft verbeterd met een gestroomlijnde end-to-end workflow.

21 Jun 2022

Kampert-Nauta komt tegemoet aan klantbehoeften met inkjet

Kampert-Nauta heeft haar productiemogelijkheden uitgebreid met de varioPRINT iX3200. Deze pers kan op winstgevende wijze hoogwaardige uitvoer produceren en worden geïntegreerd in de bestaande geautomatiseerde workflow.

03 Nov 2021

Case Study over intelligente printproductie

IT-specialist QITS stimuleert toekomstige groei met intelligent printproductieconcept

14 Feb 2020

Gerelateerde producten en oplossingen

PRISMAproduction

Stroomlijn workflows en versnel de productie-efficiëntie met het hoogwaardige PRISMAproduction-platform voor workflow- en output management.

varioPRINT iX3200

De varioPRINT iX3200 losblad inkjetproductieprinter heeft een revolutie teweeggebracht voor commercieel printen.

Canon ColorStream 8000-serie - Digitale kleurenpersen

De inkjetrotatiepersen uit de ColorStream 8000-series leveren een verbluffende printkwaliteit en hoge productiviteit die de productie-efficiëntie verhogen en de productiekosten verlagen.

ProStream 3000-serie

Versnel de digitale transformatie met twee veelzijdige rotatieve inkjetproductieprinters die ideaal zijn voor een printomgeving met hoge volumes.

Canon imagePRESS V1350

Een snelle, duurzame digitale kleurenpers van hoge kwaliteit voor grote volumes met innovatieve technologie voor een hoge mate van automatisering.

Als u meer wilt weten over hoe Canon u kan ondersteunen bij het implementeren van een online bedrijfsmodel, neem dan contact op met een lid van het team.