Tips & Tricks: objectieven

Objectiefnamen uitgelegd

Elke EF-objectiefnaam is opgebouwd uit een serie codes die belangrijke informatie geven over de kenmerken van het objectief.

De EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM is bijvoorbeeld een objectief met een EF-S-vatting, een brandpuntsafstandbereik van 15 tot 85 mm, een maximaal diafragma variërend van f/3.5 tot f/5.6 (afhankelijk van de gekozen brandpuntsafstand), een ultrasone scherpstelmotor (USM) en ingebouwde beeldstabilisatie (IS). Lees verder voor uitgebreidere uitleg.

Lensvattingen
EOS-camera's kunnen een van de drie verschillende lensvattingen hebben. Op elke EOS videocamera en digitale camera kan elk EF-objectief worden bevestigd (bij de EOS M is de vattingadapter EF-EOS M nodig). De EF-lensvatting (Electro-Focus) werd in 1987 geïntroduceerd en was de eerste vatting die elektronica gebruikte voor alle communicatie tussen de camera en het objectief. De scherpstelmotor bevindt zich in het objectief, zodat deze rekening houdt met de specifieke kenmerken van het objectief. De camera zelf heeft dan geen scherpstelmotor nodig.

Picture_Tutorial_p4
Lensvattingen van Canon. Van links naar rechts: EF-vatting, EF-S-vatting en EOS M-vatting

EF-S-objectieven zijn doorgaans kleiner en lichter dan hun EF-broertjes. EF-S-objectieven kunnen niet worden bevestigd op camera's met alleen de rode bevestigingsstip (full-frame- en videomodellen). Ze kunnen alleen worden bevestigd op camera's met een witte vierkante bevestigingsmarkering.

De nieuwe EF-M-vatting is kleiner dan de bestaande EF/EF-S-vattingen. Dankzij het kleinere formaat vatting is de EOS-M compact maar biedt hij wel de kwaliteit van een digitale spiegelreflexcamera. De bevestigingsmarkering is een witte stip. Alleen EF-M-objectieven kunnen direct op een EOS-M worden bevestigd, maar bij gebruik van de EF-EOS M-vattingadapter kan elk EF- of EF-S-objectief worden gebruikt.

1  2  3  4  5  6

Herfstluchten fotograferen
Stillevenfotografie
Reisfotografie