Tips & Tricks: Scherpstellen

Beter scherpstellen met behulp van AF-punten

Elke EOS digitale camera heeft meerdere AF-punten, variërend van 9 in de EOS 1100D tot 61 in de EOS-1D X en 5D Mark III-camera's.

Bij automatische AF-puntselectie wordt bij elk punt de afstand tot het onderwerp gemeten als je op de ontspanknop drukt. Als er meerdere punten oplichten, betekent dit dat op deze punten gelijke scherpstelafstanden worden doorgegeven aan de camera.

Elk scherpstelpunt kan nauwkeurige scherpstelgegevens doorgeven aan het objectief, dus waarom zijn er zo veel? Om je de mogelijkheid te bieden zelf te kiezen welk punt of welke punten actief moeten zijn. Je doet dit door op de knop rechtsboven aan de achterkant van de camera te drukken. Draai vervolgens aan het hoofdinstelwiel om één, meerdere of alle punten te selecteren.

Picture_Tutorial_p2

Een actief AF-punt licht rood op in de zoeker en meet de afstand van het dichtstbijzijnde deel van het onderwerp tot de camera. Niet-actieve punten verrichten geen metingen.

Used for boilerplate and CTA players

Meestal kun je het beste het middelste AF-punt kiezen, omdat dit punt het gevoeligst is. Plaats dit punt over het gedeelte van het onderwerp waarop je wilt scherpstellen en druk vervolgens de ontspanknop gedeeltelijk in. De scherpstelling wordt dan vergrendeld. Je kunt nu in de zoeker de compositie opnieuw bepalen en de ontspanknop volledig indrukken om de foto te maken. Je kunt ook een AF-punt dat niet in het midden ligt selecteren en activeren. Kies wel een punt dat scherpstelt op het deel van het onderwerp waarop je wilt scherpstellen.

1  2   3  4  5