Tips & Tricks: Close-up fotografie

Met close-up fotografie (of macrofotografie) gaat er voor jou en je EOS camera een compleet nieuwe wereld open.

Macro is een ideale fotografievorm voor de herfst- en wintermaanden, want je kunt dit zowel binnen als buiten doen; ideaal dus wanneer de dagen korter worden en het weer minder voorspelbaar is.

IHTT_Page_1_01
Anemoon, © Ueli Grossenbacher, Canon EOS 50D

Aan de slag gaan
Als je dit voor het eerst gaat doen, kun je het standaard zoomobjectief gebruiken dat meestal met de EOS-camera's wordt meegeleverd, voordat je wellicht besluit een speciaal macro-objectief aan te schaffen. Gebruik de telestand en zoom in naar een maximale vergroting en zet het programmakeuzewiel van je EOS op de close-up- of macrostand. Hiermee worden de belichtingsinstellingen en de beeldstijl aangepast. Meer informatie over deze instellingen. Eén ding dat je zal opvallen, is dat wanneer je dichter op je onderwerp kruipt, beweging van het beeld door trilling van de camera sterker wordt. De beste manier om dit op te lossen is je EOS op een statief te zetten. Nu ben je klaar om te beginnen.

IHTT_Page_1_02
Harmonie in het water, © Roberto Tacchetto, Canon EOS-1D Mark III

Scherptediepte en scherpstellen
Wanneer je scherpstelt op onderwerpen vlak voor de lens, wordt de scherptediepte (het vermeende scherptegebied voor en achter het punt waarop je scherpstelt) aanzienlijk kleiner. De achtergrond wordt onscherp, ongeacht het ingestelde diafragma, maar door een kleiner diafragma (hoger f/getal) te kiezen, wordt een groter gedeelte van je onderwerp acceptabel scherp.

Voor de grootste controle en precisie zet je het objectief op handmatige scherpstelling. Je zult merken dat met het vergroten van het onderwerp ook kleine bewegingen worden versterkt. Kleine aanpassingen met de scherpstelring zorgen voor grote verschuivingen van het scherpstelgebied. Met een vergroot Live View-beeld heb je de meest nauwkeurige controle over de scherpstelling.

Belichting
Bij macrofoto's is het heel belangrijk om met het juiste licht te werken. Als je binnen werkt, is natuurlijk licht dat door een raam naar binnen valt een goed uitgangspunt. Vermijd direct zonlicht (licht van een bewolkte lucht is goed) en gebruik een stuk wit papier of karton om licht terug op het onderwerp te kaatsen om schaduwen te verminderen. Beweeg het papier/karton naar het onderwerp toe en ervandaan en speel met de hoek waaronder je het papier/karton houdt om het verschil in invulling te zien.

Het mooiste resultaat krijg je als je lichtbron alle gebieden van het onderwerp verlicht zodat detail en kleur goed uitkomen. De Canon Macro Ring Lite- en Macro Twin Lite-flitsers zijn aanvullende verlichtingssystemen die het allerbeste gelijkmatige licht voor macrofotografie produceren.

IHTT_Page_1_03
Gesneden tomaat, © Katherine Watson, Canon EOS 7D

Compositie en achtergrond
Bij close-up of macrofotografie draait het om details en daarom is het belangrijk dat je de tijd neemt om te zorgen dat je onderwerp goed is gepositioneerd ten opzichte van de achtergrond. De achtergrond zal waarschijnlijk onscherp worden, maar kleuren, helderheden en vormen kunnen nog steeds de aandacht van het onderwerp afleiden.

Nu je de basiszaken begrijpt, kun je op de volgende pagina verder gaan met de volgende stap.

1  2