Portrait-Red-Head-Girl

Hoe een portretlens een verschil kan maken

De meeste EOS-camera's worden geleverd met een universele kitlens die geschikt is voor de meeste soorten fotografie. Er zijn echter ook een aantal speciale lenzen die ontworpen zijn voor specifieke genres, zoals portretfotografie. Deze lenzen kunnen een groot verschil maken voor je foto's. Bij lenzen voor portretfotografie zit het belangrijkste verschil in de brandpuntsafstand en het grootste diafragma

De juiste brandpuntsafstand kiezen

De brandpuntsafstand is de afstand tussen de lens en je camerasensor als op het onderwerp is scherpgesteld. Deze afstand wordt uitgedrukt in mm. Zoomlenzen hebben een brandpuntsafstand die wordt aangegeven met de kleinste en grootste afstand, zoals 18-55 mm. Een lens voor portretfotografie heeft meestal een brandpuntsafstand van meer dan 85 mm.

Bekijk deze foto's zodat je kunt zien wat je kunt bereiken met de 18-55 mm-lens van de meeste EOS-camera's en vergelijk de resultaten met die van een speciale portretlens. Afbeelding-Vrouw-Verschillende-Brandpuntsafstanden

Bij deze klassieke afstand voor een portret biedt de speciale lens een grotere brandpuntsafstand. Zo ontstaat er een natuurlijkere look en steek het model af tegen de achtergrond.

Er is voor beide opnamen hetzelfde diafragma gebruikt: alleen de brandpuntsafstand is veranderd. Kijk naar de vorm van het gezicht van het model in de eerste opname en vergelijk dat met de andere twee. Zie je hoe de achtergrond wordt gecomprimeerd bij een grotere brandpuntsafstand? In de opname op 24 mm lijkt het gezicht van het model wel vervormd, maar in de opnamen met 70 en 135 mm ziet het er veel natuurlijker uit. In de opname met 24 mm is de achtergrond ook veel meer aanwezig vergeleken met de opname met 135 mm.

Een groter diafragma helpt

Een andere belangrijke factor bij het kiezen van een portretlens is het grootste diafragma. Het diafragma verwijst naar de grootte van de lensopening waardoor licht op je camerasensor valt. Het diafragma van een lens wordt weergegeven als f/2.8 of f/5.6. Sommige zoomlenzen hebben een diafragma dat afhankelijk is van de gekozen brandpuntsafstand. Dit wordt aangegeven met een diafragmabereik zoals bijvoorbeeld f/3.5-5.6. Hoe kleiner het diafragma hoe groter de maximale opening. Portretfoto's maken met een lens met het grootste diafragma heeft zo zijn voordelen.

Bij een groter diafragma valt er meer licht door de lens in de camera, zodat lenzen met een groot diafragma uitstekend geschikt zijn voor het fotograferen bij weinig licht zoals binnenportretten. Een tweede voordeel is dat fotograferen met het diafragma ingesteld op de grootste waarde, wat vaak 'wijd open' wordt genoemd, voor meer achtergrondvervaging zorgt waar veel portretfotografen een voorkeur voor hebben.

Kijk eens naar een aantal voorbeelden waarbij het diafragma uit de lenskit wordt gebruikt en vergelijk dat met lenzen voor portretfotografie.

Afbeelding-Vrouw-Verschillende-Diafragma's

De foto rechts is genomen met een groot diafragma, alleen mogelijk met een speciale lens. Het model steekt af tegen de drukke achtergrond. Het diafragma is ook belangrijk voor het licht in de opname.

Deze drie beelden zijn allemaal gemaakt met dezelfde brandpuntsafstand en belichting. Alleen het diafragma varieert, van klein in de eerste opname tot groot in de derde opname. Wanneer je bij portretfotografie afleidende achtergronden probeert te voorkomen, heb je een lens met een groot diafragma nodig. Bij de derde afbeelding wordt de aandacht van de toeschouwer van de drukke achtergrond weggeleid naar het gezicht van het model. Dit portret is veel doeltreffender.

Vind de perfecte lens voor je fotografie in de Canon Store.