ARTIKEL

Canon XF705 hands-on: Sébastien Devaud over het uit de hand filmen van actie met de professionele handheld videocamera

Canon-ambassadeur Sébastien Devaud was een van de eerste filmmakers die met de Canon XF705 4K UHD-camcorder werkte voor zijn reportage over de Franse sprinter en Europees kampioen op de 100 meter Jimmy Vicaut. © Fabien Douillard

Als het gaat om het kiezen van een professionele videocamera, hebben filmmakers vaak een reeks eisen voor het maken van filmische documentaires en een andere reeks eisen voor het maken van televisie-uitzendingen, waardoor twee zeer verschillende camera-opstellingen nodig waren. De introductie van de Canon XF705 4K UHD-camcorder biedt echter het beste van twee werelden, zoals professioneel filmmaker en Canon-ambassadeur Sébastien Devaud ontdekte tijdens een van de eerste opnamen met de XF705.

"Toen ik de Canon XF705 voor het eerst testte, had ik precies hetzelfde gevoel als toen ik de Canon EOS 5D Mark II voor het eerst gebruikte - wat een revolutie!" vertelt de Franse filmmaker Sébastien, die voor omroepen filmt, maar ook advertenties en videoclips opneemt. Hij maakte de overgang van SD naar Full HD door, gevolgd door die naar 4K en elke overgang bracht een transformatie in het filmmaken teweeg. De XF705 maakt 4K-productie nu zo veel eenvoudiger, zegt hij, het is echt een revolutie. De nieuwe codec biedt de hoge kwaliteit die nodig is voor filmisch beeld en de kleine bestandsgrootten die vereist zijn voor een snelle en efficiënte levering van televisie-uitzendingen.

Hier vertelt hij hoe de camera hem heeft geholpen, met name bij het maken van een reportage over de Franse sprinter en Europees kampioen op de 100 meter Jimmy Vicaut, waarbij hij de veelzijdige camera gebruikte om Jimmy zowel in actie vast te leggen als in een statisch interview en zelfs in slow motion.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Als je een filmmaker bent die voornamelijk in de televisie-industrie werkt, is het van essentieel belang de volgende zaken te hebben: een groot zoombereik, een servogestuurd objectief voor soepel zoomen en pullen, plus eersteklas audio en kwalitatief hoogwaardige HD-beelden die direct uit de camera kunnen worden gebruikt. De grote opkomst van het live-streamen naar sociale media draagt bij aan de vraag naar beelden die direct vanaf de camera kunnen worden gebruikt. Tegelijkertijd zijn er ook steeds meer vereisten voor UHD- en HDR-beeldmateriaal.

Als je echter documentaires, advertenties of zelfs videoclips van filmische kwaliteit wilt maken, dan wil je 4K-resultaten met een hoge bitsnelheid, een filmische geringe scherptediepte en Log beeldmateriaal met veel licht- en schaduwdetails die bewerkt kunnen worden voor een specifieke look.

De Canon XF705 is ontworpen om te voldoen aan de behoeften van filmmakers die beide soorten producties maken. Dit omvat het aanbieden van 4K-opnamen in de kleine bestandsgrootten die drukke makers van documentaires of nieuws nodig hebben om snel te kunnen werken. De efficiënte XF-HEVC-codec van Canon heeft de nieuwste H.265-compressie, wat betekent dat bestanden van superhoge kwaliteit zijn in 4K UHD 10-bits 4:2:2 tot 50 p. Het formaat hiervan is zodanig dat ze kunnen worden opgeslagen op een standaard SD-kaart in één van de twee sleuven van de camera, of op beide kaartsleuven tegelijk.

“Met de XF-HEVC-codec is de overgang naar UHD eenvoudig, je hoeft je namelijk niet meer voortdurend zorgen te maken over de opslag van bestanden," zegt Sébastien, die al sinds lange tijd een Canon-gebruiker is en regelmatig opnamen maakt met een Cinema EOS C300 Mark II. "En je kunt gebruik maken van goedkope SD-kaarten, die je overal kunt vinden. Als je lange reeksen van 10-bits 4:2:2 4K in HDR opneemt, adviseer ik om high-speed SD-kaarten van maximaal 300 MB/s te gebruiken om buffering te voorkomen.

"Nu werk ik bijna altijd in 4K. Dus als ik uitvoer in HD, kan ik bijsnijden tijdens het bewerken. Voor interviews is het dus net alsof je twee camera's in één hebt."

Scherpstellen op een snel bewegend onderwerp

A close-up of a Canon EOS C700 FF

4K-video: 3 dingen om je werk toekomstbestendig te maken

Moet je altijd in 4K opnemen om je werk toekomstbestendig te maken? Een videospecialist van Canon deelt zijn toptips.

Volgens Sébastien heeft de 1.0-Type CMOS sensor van de Canon XF705 daarnaast zo weinig last van ruis dat er weinig tot geen ruisreductie uitgevoerd hoeft te worden tijdens de nabewerking van de opnamen, “met name wanneer je de scherpte op 12 of 18dB houdt voor de ultieme kwaliteit. Het is zo veel beter dan een camcorder met een kleinere chip."

Bij het gebruik van een camera met een grote sensor is scherpstellen belangrijker en de Canon XF705 is uitgerust met het revolutionaire Dual Pixel CMOS AF-systeem van Canon. Sébastien geeft toe dat hij in eerste instantie terughoudend was om autofocus te gebruiken na altijd handmatig scherp te hebben gesteld, maar het systeem heeft hem volledig overtuigd. "Ik maakte opnamen van de Europees kampioen op de 100 meter sprint Jimmy Vicaut, die in mijn richting sprintte en de camera heeft hem zo veel beter gevolgd dan dat mogelijk zou zijn met handmatig scherpstellen", zegt hij. "Het duurde even voordat ik op AF durfde te vertrouwen, maar stap voor stap heb ik vertrouwen in deze functie gekregen.”

Het systeem beschikt over Gezichtsdetectie AF, objecttracking en touch focus control via het touchscreen. "Zo veel mensen kennen niet alle mogelijkheden van hun camera, omdat ze niet de tijd nemen om alle functies te testen", vervolgt hij. "Ik heb veel geëxperimenteerd en nu begrijp ik dat de camera zoveel dingen kan doen die ik nog nooit eerder gezien heb."

Zelfs wanneer Sébastien handmatig scherpstelt, maakt hij graag gebruik van de Dual Pixel Focus Guide, die laat zien of je voor of achter het onderwerp hebt scherpgesteld. “Als je dit eenmaal hebt geprobeerd," zegt hij, "wil je nooit meer terug naar een ander systeem."

Filmmaker Sébastien Devaud holds a Canon XF705 camcorder to film French sprinter Jimmy Vicaut.
Sébastien ontdekte dat hij voor dit project uit de hand kon filmen, dankzij de vijf-assige beeldstabilisatie van de Canon XF705. © Fabien Douillard

Beeldstabilisatie en slow motion

De opnamen van de sprintkampioen waren een openbaring voor Sébastien, die vond dat de geavanceerde beeldstabilisatie over vijf assen hem nieuwe vrijheid gaf om omslachtige rigs vaarwel te zeggen en opnamen vanuit de hand te maken.

"Ik heb altijd graag gewerkt met sliders, kranen of een rig. Maar omdat de stabilisatie zo goed is, heb ik het niet nodig", zegt hij. "Er zijn ook verschillende stabilisatiemodi die in verschillende situaties kunnen worden gebruikt."

Het filmen van de sprinter was ook het ideale moment om de slow-motion-functionaliteit van de XF705 te gebruiken, tot 120 fps in NTSC of 100 fps in PAL in Full HD. "Dat geeft een slow motion van vier of vijf keer en is zo handig voor het vastleggen van actie, omdat het een heel andere look toevoegt aan je films", zegt Sébastien. "Maar het is niet enkel voor voor de hand liggende onderwerpen zoals sport. In een interview kun je bijvoorbeeld een glimlach vertragen en emotie creëren."

Een veelzijdig objectief

Natuurlijk kan het vastleggen van prachtige beelden op elke snelheid alleen maar worden verbeterd door het toevoegen van een hoogwaardig objectief. Sébastien geeft toe dat hij geobsedeerd is door het beeld dat wordt gecreëerd door hoogwaardige objectieven. "Ik begon op 13-jarige leeftijd als fotograaf, daarna bestudeerde ik Super 35 en Super 16 en raakte in de ban van de beelden van cinema-objectieven", herinnert hij zich. "Ik vind het geweldig om verhalen te vertellen met verschillende objectieven. Het is de reden dat ik van Canon houd - het is een optisch bedrijf dat ik vertrouw. Ik doe mijn best om de emotie van het project vast te leggen door scherptediepte te gebruiken - dat is mijn echte expertise.

"Het professionele objectief uit de L-serie op de XF705 helpt me dat te bereiken aangezien deze zo scherp is en ook een prachtig filmisch beeld kan produceren met een geringe scherptediepte. Er zijn in de camera ingebouwde ND-filters die je helpen het gewenste diafragma te gebruiken voor de juiste scherptediepte."

Het objectief van de XF705 is een 15x in 4K of 30x in HD. Dat is het equivalent van een 25,5-382 mm objectief, die, met gebruik van converters, een breedte van 20,4 mm of een lengte tot 1147,5 mm kan bereiken.

"De optische kwaliteit is uitstekend en de optische converters zijn ook gemaakt door Canon, zodat er mijns inziens geen verslechtering van de beeldkwaliteit is", aldus Sébastien. "Je kunt alles vastleggen met één objectief! En voor ENG-gebruik in een conflictzone kan een journalist zich bijvoorbeeld goed verscholen houden. Er is zelfs infrarood, zodat je in het donker kunt zien!"

Filmmaker Sébastien Devaud stands behind a Canon XF705 on a tripod, on an indoor athletics track.
"Ik maakte opnamen van de Europees kampioen op de 100 meter sprint, Jimmy Vicaut, die in mijn richting sprintte en de camera heeft hem zo veel beter gevolgd dan dat mogelijk zou zijn met handmatig scherpstellen", aldus Sébastien. “Het duurde even voordat ik op AF durfde te vertrouwen, maar stap voor stap heb ik vertrouwen in deze functie gekregen." © Fabien Douillard

Groot dynamisch bereik, PQ, HLG en Canon Log 3

Het voordeel van de twee-in-eencamera XF705 is duidelijk te zien in de keuze van gammaprofielen, inclusief het groot dynamisch bereik, Canon Log 3 of de HDR-instellingen van PQ en HLG van de camera.

HLG is ideaal voor HDR vereisten voor hoogwaardige live-uitzendingen en streaming. Met de toename van HDR televisietoestellen wordt HLG ook gebruikt voor nieuwsuitzendingen, terwijl een groot dynamisch bereik erg geschikt is voor standaard Rec.709 beeldmateriaal. "Groot dynamisch bereik is zeer geschikt voor gebruik voor ENG en documentaires omdat hiermee overbelichting op gezichten kan worden voorkomen. En er is geen nabewerking nodig - het is ideaal voor gebruik direct uit de camera", zegt Sébastien.

Voor meer creatieve processen waarbij er tijd is voor bewerking en nabewerking, biedt de camera PQ voor HDR beeldmateriaal en Canon Log 3, de favoriet van Sébastien – vooral voor situaties met weinig licht. Hij vertelt: "Ik gebruik het liefst Log 3 om ruis te verwijderen en omdat de details van het beeld van zo'n goede kwaliteit zijn.

"Ik combineer ook graag beeldmateriaal van Cinema EOS-camera's met professionele videocamera’s uit de X-serie, zoals de XF705, aangezien ik op alle camera’s hetzelfde aangepaste profiel kan gebruiken voor een consistente look. Het was een goed idee van Canon om dezelfde menu’s en profielen te gebruiken – het bewerken wordt hierdoor zoveel makkelijker en consistenter.”

Het belang van audio

Interviews vormen een groot deel van de belangrijkste opnamen van elke filmmaker en natuurlijk is de geluidskwaliteit dan cruciaal. De Canon XF705 gebruikt vierkanaalsaudio van studiokwaliteit, iets wat Sébastien ten volle heeft benut voor zijn opnamen van de sprintkampioen en sindsdien ook voor andere producties.

"Ik gebruik een shotgun-microfoon die is aangesloten via de XLR- of wireless lavalier-microfoons, en mijn omnidirectionele microfoon in de mini-aansluiting, terwijl ik op kanaal drie en vier de ingebouwde microfoons gebruik voor de achtergrondsfeer", legt hij uit. "Je kiest de juiste microfoon voor jouw productie en met de camera kun je precies gebruiken wat je wil."

Sébastien vat samen: "Canon luistert echt naar zijn gebruikers en de XF705 heeft veel interessante functies, zoals een professionele statiefbevestiging en audiostatus op het scherm. De afstand tussen de drie verschillende ringen op het objectief - zoom, focus en diafragma - is erg handzaam en eenvoudig in gebruik. Kleine dingen [zoals deze] maken een groot verschil wanneer je veel achter de camera staat."

Geschreven door Adam Duckworth


De uitrusting van Sébastien Devaud

De essentiële uitrusting voor filmmakers die vaak onderweg zijn

A close-up of the Canon XF705.

Videocamera's

Canon XF705

Een professionele handheld 4K UHD-camcorder met de nieuwste HEVC-codec maakt het mogelijk om UHD HDR interne opnamen van hoge kwaliteit te maken of uit te voeren voor de televisie- en productie-industrie. "De camera kan zoveel dingen doen die ik nog nooit eerder gezien heb," zegt Sébastien.

Videocamera's

Canon EOS C300 Mark II

De duurzame, krachtige en gebruiksvriendelijke EOS C300 Mark II legt prachtige 4K/Full HD-video vast met een ongelooflijk dynamisch bereik van 15 stops, externe opslag van RAW-bestanden en Canon Log2 om je creatieve visie te verwezenlijken.

Videocamera's

Canon ME200S-SH

Deze compacte, uiterst flexibele lichtgewicht videocamera met Dual Pixel CMOS AF op een Super 35 mm-sensor levert verbluffende Full HD-video-opnamen met tot wel 50p/59.94p met een ongelooflijk 12-stops bereik, bij een maximale equivalente ISO-snelheid van 204800.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan