ARTIKEL

Maak kennis met filmmaker Yann Arthus-Bertrand, regisseur van Woman

Canon Ambassador Yann Arthus-Bertrand tijdens de opnamen van interviews voor Woman, terwijl hij een monitor bekijkt die is bevestigd op een Canon EOS C300 Mark II met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief. © Marco Strullu

Frans filmmaker en Canon Ambassador Yann Arthus-Bertrand maakt zich zorgen over de toekomst. "We leven volledig in ontkenning. We weten allemaal dat het waar is, maar we kunnen het niet geloven", zegt hij. "Ik had nooit kunnen denken dat ik getuige zou zijn van dit soort onnadenkendheid onder de mensheid. We zijn bezig met de vernietiging van het leven op Aarde.

"Toen ik werd geboren had de wereld een bevolking van 2 miljard. Nu is het 7 miljard. We zijn in Frankrijk, een van de rijkste landen ter wereld, en iedereen droomt ervan om in dit comfort te leven. Maar er is niet genoeg voor iedereen. Er is niet genoeg water, niet genoeg vis, niet genoeg hout..."

Yann heeft echter geen tijd voor wanhoop. Hij moet aan de slag. We ontmoeten hem bij Domaine de Longchamps buiten Parijs, een ruimte voor tentoonstellingen en onderwijs die wordt onderhouden door de liefdadigheidsinstelling van Yann, de GoodPlanet Foundation. Hoewel Yann bekend werd als fotograaf, en met name dankzij zijn enorm succesvolle boek Earth from Above, is zijn werk veel breder. Hij is filmmaker en hij voert campagne. Voor hem zijn klimaatkwesties en sociale kwesties niet van elkaar te scheiden.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

"De mens is onderdeel van de natuur", zegt hij. "We zijn misschien wel vergeten dat we volledig afhankelijk zijn van de natuur. We zijn volledig afhankelijk van insecten, bijen. Als ecoloog houd je niet alleen van de natuur, maar ook van mensen. Ecologie is volledig verbonden met humanisme."

Yann werd in 1946 geboren in Parijs. Als tiener werkte hij al in de filmindustrie, maar zijn bijzondere carrière kende sindsdien vele onverwachte wendingen. In zijn jaren als twintiger verliet hij de filmindustrie om een wildpark te runnen. Bijna tien jaar later liet hij zijn thuisland achter zich en vertrok hij naar het Maasai Mara National Reserve in Kenia, waar hij drie jaar leeuwen bestudeerde. "Ik vertrok [naar Kenia] met mijn vrouw en mijn twee kinderen. De kost verdiende ik door als luchtballonpiloot te werken. Mijn idool en mentor was Jane Goodall", herinnert hij zich. "Ik wilde leeuwen bestuderen op precies dezelfde manier als zij chimpansees had bestudeerd.

"Ik ontdekte tijdens die periode ook dat je met fotografie iets kunt zeggen dat je niet kunt opschrijven. In die tijd werd ik echt een fotograaf. Na vier jaar keerde ik terug naar Frankrijk en ontdekte ik luchtfotografie en het belang ervan. Ik besloot om een fotograaf te worden en niet een wetenschapper. Ik vond fotografie als werk leuker."

Yann Arthus-Bertrand films an interview with a woman seated in a black-draped studio
Yann bereidt zich in Parijs voor op een interview voor Woman, dat wordt gefilmd met een Canon EOS C300 Mark II. © Marco Strullu

Hij werkt sindsdien samen met Canon. "Als je een probleem hebt met je camera, kun je bellen met een Canon Professional Services (CPS) die je precies uitlegt hoe je het kunt oplossen. Ik ben niet zo van de uitrusting, maar ik houd wel van de mensen. Canon is al onderdeel van mijn familie sinds ik 30 was. En er is een verwantschap onder Canon-fotografen. We kennen elkaar allemaal. Het is vanzelfsprekend dat de camera's geweldig zijn − de beste ter wereld − maar bovenal: de servicekwaliteit van Canon is uitzonderlijk."

Nadat Yann zijn eerste fotografieboek, Lions, had gepubliceerd, ging hij werken als freelance nieuws-, sport- en wildlife-fotograaf voor Paris Match, GEO en de Paris-Dakar rally. Hij richtte in 1991 ook Altitude Agency op, het eerste persagentschap ter wereld dat is gespecialiseerd in luchtfotografie. Yann zag de potentie in het unieke wereldperspectief van luchtbeelden al lang voordat we Google Maps hadden en drones enorm populair werden onder zowel professionele als amateurfotografen.

"Ik denk dat de wereld van bovenaf bekijken een echt perspectief biedt", zegt hij. "Je begrijpt veel dingen: hoe mensen leven, of ze rijk of arm zijn, wat ze eten en hoe ze zich verplaatsen. Luchtfotografie geeft je in korte tijd een soort kaart met zeer nauwkeurige informatie over een plaats. Ik doe nog steeds veel aan luchtfotografie, hoewel ik tegenwoordig veel meer met drones werk aangezien ze minder CO2 uitstoten dan helikopters."

A woman wears a silken, black-and-white patterned niqab.
Een foto van een van de vele vrouwen die zijn geïnterviewd voor Woman: Hosnara uit Bangladesh. © Sandra Calligaro
Anastasia Mikova stands with two young women wearing Woman film t-shirts.

Coregisseur van Woman, Anastasia Mikova, over haar proces

De filmmaker praat over haar visie voor Woman, die ze samen met Yann Arthus-Bertrand heeft geregisseerd en geproduceerd.

Yann trok in de tweede helft van de jaren 90 de hele wereld over met steun van de Verenigde Naties. Met luchtfotografie en -film legde hij de meest indrukwekkende landschappen ter wereld vast. Hij publiceerde Earth from Above eerst als boek in 2000, en later als film en tentoonstelling. Dit zette Yann aan tot het maken van Home, een documentaire uit 2009, waarin hij aan de hand van luchtfotografie laat zien hoe de mensheid de planeet bedreigt. In 2015 gaf hij Human uit. Hierin combineert hij luchtopnamen met intieme eerstepersoonsinterviews die onze overeenkomsten als mensen benadrukken.

We spraken met Yann en zijn team terwijl ze zich aan het voorbereiden waren op een vlucht naar de Democratische Republiek Congo voor opnamen van Woman, de opvolger van Human. Woman richt zich volledig op vrouwen, maar borduurt qua structuur voort op de voorganger. De documentaire bevat interviews onder het toezicht van coregisseur Anastasia Mikova, verweven met visuele stukken van Yann. "Ik probeer momenten van bezinning te veroorzaken bij mensen", legt Yann uit. "In Kongo filmen we een groep vrouwelijke, niet-professionele muzikanten, die de tamtam bespelen. Later filmen we Koerdische vrouwen in Iran."

Yann Arthus-Bertrand films a crowd of women waist-deep in water.
Yann filmt in de Democratische Republiek Kongo tijdens het maken van Woman. © Marco Strullu

Woman, zegt hij, wordt een film over veel zaken: onderwijs, armoede, gerechtigheid en moed. "In de wereld van morgen hebben we meer vriendelijkheid, minder kritiek en minder cynisme nodig", zegt hij. "Ik denk dat liefde de wereld zal veranderen." Voor Yann gaat verandering niet alleen om het beïnvloeden van politieke regels, maar ook over het veranderen van hoe mensen elkaar zien. "Sinds ik ben begonnen met het maken van deze film over vrouwen, heb ik mijn eigen mening over mijn moeder, mijn zussen en mijn vrouw aangepast. Het heeft me echt aan het denken gezet en ik hoop dat dit ook voor de kijkers geldt."

Volgens Yann moet de mensheid leren om samen te werken als we de puinhoop die we op de planeet hebben veroorzaakt willen overleven. "Met mijn verstand ben ik een pessimist, maar van nature ben ik een optimist", zegt hij. "Ik denk dat we alleen kunnen leven als optimist en hier volledig voor moeten gaan. Het is te laat voor pessimisme. Er is een Afrikaans gezegde dat luidt: 'Het heeft geen nut om in je eentje in het donker te huilen.' Je moet een lamp aansteken. Ik wil die lamp aanstken. Maar het werkt alleen als miljarden mensen dat samen doen. Ik heb niet de oplossing; die moeten we samen vinden."

Geschreven door Rachel Segal Hamilton


De uitrusting voor het Woman-project

De onmisbare uitrusting voor het filmen van een internationale documentaire

Two men and a woman look at the back of a Canon video camera with a long lens.

Camera's

Canon EOS C300 Mark II

De EOS C300 Mark II legt prachtig 4K/Full HD-video vast met een ongelofelijk dynamisch bereik van wel 15 stops. De XF-AVC-indeling met 410 megabits per seconde "is de perfecte balans tussen kwaliteit en formaat", zegt Thomas Lavergne, regisseur van post-productie voor Woman.

Canon EOS 5D Mark IV

Deze full frame DSLR met 30,4 Megapixel legt zelfs bij extreme contrasten ongelofelijke details vast. De 4K-video levert opnamen in ultrahoge resolutie in de DCI-standaard (4096x2160). Dit was de B-camera voor Woman, waarbij Canon Log opnamen leverde die zo dicht mogelijk bij de opnamen van Cinema EOS-camera's lag, met een groot dynamisch bereik.

Objectieven

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

Een krachtig telezoomobjectief met een duurzaam ontwerp, een 4-stops beeldstabilisator en UD-objectiefelementen (Ultra-low Dispersion) voor hoog contrast en natuurlijke kleuren. In het opnameprotocol voor Woman werd dit objectief gebruikt in combinatie met de C300 Mark II, op 2,6 meter afstand van de stoel van de persoon die werd geïnterviewd.

Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x

Een professioneel 200-400 mm f/4-objectief met ingebouwde 1,4x-extender die de brandpuntsafstand vergroot tot 280-560 mm. Een 4-stops beeldstabilisator voor haarscherpe beelden en intuïtieve knoppen voor verbeterde handzaamheid. Dit objectief is gebruikt door het Woman-team voor het vastleggen voor sommige van de omgevingsbeelden in de openlucht.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan