ARTIKEL

Klaar voor haar close-up: macrobeautyfotografie

Professioneel fashion- en beautyfotografe Tina Eisen legt uit hoe ze de camera op zichzelf heeft gericht voor het perfectioneren van haar opmerkelijke macrofoto's.
Een goudkleurige metalen bij op de opgemaakte lippen van een vrouwelijk model, goudkleurige verf druppelt van haar lippen.

Voor deze prachtige foto werkte fashion- en beautyfotografe Tina Eisen samen met een visagiste die bekend staat om haar vermogen om producten te laten druppelen. Toch waren er nog wel een paar pogingen nodig, waarbij voor elke foto de make-up moest worden verwijderd en weer worden aangebracht, om precies de goede foto te krijgen. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM-lens ingesteld op 1/125 sec, f/7.1 en ISO160. © Tina Eisen

Macro- en beautyfotografie worden door velen misschien beschouwd als twee verschillende soorten fotografie, maar voor de in Londen gevestigde beauty- en fashionfotografe Tina Eisen gaan ze hand in hand. Voor haar is macrofotografie, waarmee ze ongeveer vier jaar geleden is begonnen, een spannend en creatief onderdeel van haar werk. .

"Ik moest eens een keer tijdens een fotoshoot een paar glanzende kevers op het oog van het model zetten", vertelt Tina. "Ik maakte de foto en realiseerde me dat de rest van haar gezicht – haar lippen, neus en haar – niks te maken hadden met wat ik wilde laten zien. Ik wilde het frame tot een klein gebied terugbrengen, omdat de rest van haar gezicht afleidde van wat ik wilde vertellen. Er hoefde niets anders op de foto te komen, ik wilde alleen haar oog als canvas gebruiken. Ik ben erg gefocust op details en vanaf het moment dat ik begon met macrobeautyfotografie wist ik meteen dat ik dat vaker wilde doen. Ik vind macrodetails gewoon geweldig."

In eerste instantie waren Tina's modellen en klanten niet geïnteresseerd in macrobeautyfotografie en ze moest het daarom tusse haar andere shoots door doen. "Voordat social media populair werden, wisten merken nog niet echt hoe ze hun producten konden laten opvallen in creatieve macrofoto's", legt ze uit. "En bureaus en modellen waren niet dol op macrowerk omdat ze daarmee onherkenbaar zijn, waardoor dergelijke foto's weinig nut hadden in hun portfolio's, tenzij ze een 'onderdelenmodel' waren, speciaal voor ogen of lippen. Het was dus altijd een beetje een nevenproject: ik maakte een heleboel foto's van hele gezichten en maakte dan tegelijkertijd ook snel een macrofoto."

Iriserende kevers op de huid rond een gesloten ooglid, waarop goudkleurige oogschaduw is aangebracht.

Het was deze foto die Tina's interesse in macrobeautyfotografie wekte. Ze gebruikte macro om in te zoomen op haar onderwerp en kon zo het verhaal van haar opnames verrijken door zelfs de allerkleinste details vast te leggen. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-lens ingesteld op 1/125 sec, f/14 en ISO400. © Tina Eisen

Maar toen de Covid-19-pandemie uitbrak en fotoshoots met modellen niet meer mogelijk waren, begon Tina met een reeks macrozelfportretten. "Het voelde meteen al als een grote opluchting om mijn creativiteit kwijt te kunnen", zegt ze. "Voor die tijd had ik er nooit aan gedacht om mezelf als medium te gebruiken om met ideeën of een bepaalde belichting te experimenteren. Mijn eerste foto kreeg enorm veel aandacht en publiciteit en was zelfs te zien op tv. Deze manier van creatief werken stelt mij in staat om dat te doen wanneer ik maar wil. Ik hoef er niemand voor te vragen of voor te betalen."

Na jarenlang macrobeautyfotografie tussen ander werk door te hebben moeten persen, ziet Tina nu dat er steeds meer vraag naar is. "Merken gebruiken het nu steeds vaker omdat een close-upweergave van hun producten zo'n coole manier is om kleuren te laten zien. In de afgelopen vijf jaar heeft beauty zich losgemaakt van fashionfotografie en is een afzonderlijk genre geworden, en macrofotografie ontwikkelt zich nu als een subgenre daarvan. Er zijn nu klanten die modellen specifiek voor hun gezichtskenmerken boeken – de rest van hun lichaam is voor hen niet relevant zolang de modellen bijvoorbeeld maar mooie lippen of ogen hebben."

Tina denkt ook dat macrofotografie profiteert van de veranderende perceptie van schoonheid en diversiteit in de huidige samenleving, en daar ook een rol in speelt. "Met macrobeauty wordt elk detail van een gezicht vastgelegd, elk uniek gezichtskenmerk en elke waargenomen imperfectie", legt ze uit. "Het laat consumenten diversiteit en detail zien, en maakt bepaalde dingen mooi, bijvoorbeeld adertjes en poriën – details die in het verleden waarschijnlijk als imperfecties werden beschouwd. Sinds de opkomst van macrobeauty heeft echtheid het gewonnen van perfectie en zijn kijkers getuige geweest van de normalisatie van echte menselijke gezichtskenmerken."

Met macrofotografie heeft Tina haar eigen, unieke stijl ontwikkeld, waardoor haar werk opvalt in een drukke sector. Dit heeft rechtstreeks geleid tot meer werk. "Toen ik tijdens de lockdown meer macrowerk ging doen, begonnen merken me te vragen om mijn eigen lippen te fotograferen", vertelt ze. "Dankzij macrofotografie kan ik kunstwerken maken op een klein canvas, en daardoor kon mijn werk floreren in een periode dat teamleden niet samen konden zijn."

Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

Door zichzelf te fotograferen kan Tina macrobeautyfoto's maken wanneer ze maar wil, maar ze heeft wel gebruik moeten maken van de tips en trucs die ze in de loop van de jaren heeft geleerd om haar zelfportretten te perfectioneren. Dit betekent dat ze nuttig advies heeft voor iedereen die macrobeautyfotografie zelf wil uitproberen.

Getuite lippen, half bedekt met kleine roze en witte bloemblaadjes die de contour perfect volgen.

Tina maakt voor haar foto's soms gebruik van natuurlijke elementen, bijvoorbeeld de bloemblaadjes in deze foto, maar ze probeert voor de hand liggende of cliché-props te vermijden. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM-lens ingesteld op 1/160 sec, f/13 en ISO160. © Tina Eisen

1. Weet wanneer je je statief achterwege kunt laten

Voor de meeste fotografen, zelfs voor ervaren professionals, lijkt het logisch dat voor macrofotografie de stabiliteit van een statief nodig is. Om te zorgen voor genoeg scherptediepte om een hele lip scherp in beeld te houden bij levensechte vergroting, zal een macrofotograaf bijvoorbeeld vaak het diafragma verkleinen. Hierdoor kan een langere sluitertijd nodig zijn en bestaat de kans op onscherpe resultaten bij opnamen vanuit de hand.

Het is misschien verrassend, maar Tina denkt er niet eens over om haar camera op een statief te zetten wanneer ze een model fotografeert. "Ik beweeg heel veel", legt ze uit. "Ik weet precies onder welke hoek ik iemand wil fotograferen. Als het gaat om een macrofoto van een oog, is de richting waarin het model kijkt ook belangrijk. Ik geef veel instructies en ga meestal op mijn hurken zitten als ik iemand fotografeer met zijn of haar het gezicht naar het licht."

A profile of a woman behind a circular window, shot with a blue gel filter.

Technieken voor fashionfoto's

Jaroslav Monchak deelt zijn 10 beste tips voor het maken van professionele beauty- en fashionfoto's.

Als Tina foto's van zichzelf maakt, is de situatie uiteraard compleet anders. In dat geval vindt ze haar statief juist de beste manier om ervoor te zorgen dat de camera volledig bewegingloos is. Ze gebruikt bovendien de Canon Camera Connect-app om haar smartphone te verbinden met haar camera, zodat ze die op afstand kan activeren.

Omdat Tina nu zoveel zelfportretten maakt, overweegt ze om de Canon EOS R5 aan haar uitrusting toe te voegen, vooral vanwege het variangle touchscreen dat zo kan worden gedraaid dat ze het scherm kan zien wanneer ze voor de lens staat, en op die manier directe controle over de camera heeft. Als Tina uit de hand zou willen fotograferen met nog langere sluitertijden, zou ze ook kunnen overwegen de full-frame Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM aan haar verzameling lenzen toe te voegen. Deze eerste AF-macrolens ter wereld kan foto's van 1,4x de ware grootte maken en beschikt over hybride IS. Met beeldstabilisatie in zowel de lens als de camerabody zou het daarmee nog makkelijker zijn om zonder statief te werken.

Een geopend oog staart in de camera, het ooglid en de huid eromheen zijn bedekt met poeder in verschillende kleuren, waaronder blauw, rood, geel en paars.

Voor het aanbrengen van poeder en het laten overlopen van make-up is kennis en ervaring nodig. Hoewel Tina genoeg vertrouwen heeft in haar vaardigheden om lippenstift aan te brengen, werkt ze voor macrofoto's van ogen liever samen met professionele visagisten. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM-lens ingesteld op 1/160 sec, f/10 en ISO100. © Tina Eisen

Het oog van een model, zwaar opgemaakt met zwarte winged eyeliner, gezien door een opening in gebarsten glas.

Voor deze foto moest het model haar oog dicht bij het glas houden, dus het was belangrijk dat het model zich tijdens het fotograferen op haar gemak voelde. Tina: "Je moet enige vorm van een band met het model hebben, anders lukt het je nooit om zo'n foto te maken. Volgens mij is een goede verstandhouding in beautyfotografie belangrijker dan in alle andere soorten fotografie." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM-lens ingesteld op 1/160 sec, f/11 en ISO160. © Tina Eisen

2. Plaats je flitser op basis van de brandpuntsafstand

Welke flitser Tina kiest en waar ze die plaatst, wordt sterk beïnvloed door de lens en de brandpuntsafstand die ze wil gebruiken. Hoewel ze erg graag de korte minimale focusafstand van 31 cm van de Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM gebruikt, is ze ook weg van de lange brandpuntsafstand vanwege de belichtingsflexibiliteit die ze met deze lens heeft, en die haar genoeg ruimte tussen de lens en het onderwerp geeft om de belichtingsposities verder aan te passen. Ze gaat vaak ver van het onderwerp af staan, zodat ze er een losse flitser tussenin kan zetten en zo de belichtingshoek, lichtsterkte en lightshapers kan aanpassen aan hoe intens ze het licht en de schaduwen wil laten zijn. Ze stelt de lens vaak in op ongeveer 1/125-1/200 sec en gebruikt een vrij klein diafragma om de gewenste scherptediepte te krijgen, en vertrouwt dan op de flitser voor haar belichting.

Als je macrofoto's maakt met kortere brandpuntsafstanden, kun je overwegen een ringflitser te gebruiken. Met de Canon Macro Ring Lite MR-14EX II krijg je bijvoorbeeld veelzijdige belichting bij het maken van foto's in close-up. Je kunt heel dicht bij het onderwerp werken, terwijl je een gelijkmatige lichtverdeling krijgt zonder scherpe schaduwen.

3. Gebruik de automatische scherpstelling van AI Servo

Door AI Servo te gebruiken voor macrofotografie zal de camera automatisch de scherpstelling aanpassen: focuspunten worden in het frame gevolgd zodat rekening wordt gehouden met alle bewegingen van het onderwerp of de camera en het onderwerp haarscherp blijft. Een andere reden dat Tina overweegt de camera aan haar uitrusting toe te voegen, is de autofocus van de Canon EOS R5. "Eye AF van de EOS R5 is echt baanbrekend voor iedereen die beauty- en macrobeautyfoto's en beautyzelfportretten maakt", vertelt ze. "In een genre als beauty, en in het bijzonder macrobeauty, is de mogelijkheid om nauwkeurig de focusgebieden in onze foto's te beheersen en met grote precisie de ogen van een onderwerp te bepalen ontzettend belangrijk."

Tina benadert elke foto op een doordachte manier en wil liever niet snel achter elkaar een heleboel foto's maken. In plaats daarvan gebruikt ze de bedieningsmodus voor enkele opnames. Ze wil aan elke foto die ze maakt haar volledige aandacht geven. "Ik houd ervan om elke foto zorgvuldig te verfijnen, en de compositie en de hoek tot op de millimeter aan te passen", legt ze uit. "Ik corrigeer, verander en bestudeer elke foto, en vind het het prettigst en persoonlijkst om elke foto afzonderlijk te maken, precies op het goede moment."

Geschreven door Angela Nicholson


Tina Eisens uitrusting

Het belangrijkste materiaal dat professionals gebruiken om foto's te nemen

Een Canon-camera met een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-lens.

Camera's

Canon EOS 5D Mark IV

De EOS 5D Mark IV is ontworpen voor elke situatie, heeft een prachtige vormgeving en is een uitstekende allrounder. "Ik gebruik een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon 100mm macrolens voor 95% van mijn werk", vertelt Tina.

Canon EOS R5

Maak sensationele 45 Megapixel foto's met maximaal 20 frames per seconde of 12-bits 8K RAW-video van bioscoopkwaliteit over de volledige breedte van de camerasensor.

Objectieven

Gerelateerde artikelen

  • ARTIKEL

    Tijd voor reflectie: zelfportrettips

    Compositie, verlichting, rekwisieten... maak kennis met de kunst van zelfportretfotografie met portretprofessionals Wanda Martin en Marina Karpiy.

  • ARTIKEL

    De beste Canon-objectieven voor macrofotografie

    Deskundig advies van vier fotografen over de beste Canon-objectieven voor het maken van macrofoto's, waaronder de fantastische Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM.

  • Een man fotografeert een insect op een blad met een Canon EOS R5-camera en een Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM macro-objectief.

    ARTIKEL

    De uitrusting van Oliver Wright voor macrofotografie

    Een macropro over de overstap naar de systeemcamera, inclusief de baanbrekende Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM.

  • Een portret van een vrouw met een groot, met zonnebloemen versierd afrokapsel.

    ARTIKEL

    Wat betekent body positivity voor fotografie?

    Er is steeds meer diversiteit in castings voor fashion- en beauty-fotoshoots. Het lijkt erop dat de industrie in positieve zin verandert. Twee fotografen en een plus-size model in gesprek.

  • Meld je aan voor de nieuwsbrief

    Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro