Vandaag de dag is het voor iedereen vanzelfsprekend dat professionele foto's van sportevenementen direct op websites over de hele wereld worden gepubliceerd, en de volgende ochtend in kranten en tijdschriften staan. Tijdens de Rugby World Cup 2019™ was bijvoorbeeld elke hoek van een gescoorde try al voor publicatie verstuurd voordat de conversietrap werd genomen. Maar welk proces gaat er eigenlijk schuil achter de razendsnelle publicatie van deze sportfoto's?
Sportfotograaf Warren Little van Getty Images legt sinds de jaren negentig sportevenementen vast, en deed verslag van de Rugby World Cup 2019™. Hij zegt dat sinds hij in de branche begon te werken, technologie de manier waarop zijn foto's worden gepubliceerd volledig heeft veranderd.
"Toen ik in 1996 bij Getty begon, gebruikten we alleen filmnegatieven voor evenementen of momenten die tijdgevoelig waren," zegt hij. "We verwerkten en droogden de negatieven ter plaatse, zodat ze klaar waren voor beeldselectie. Vervolgens werden de geselecteerde beelden gescand, van bijschrift voorzien en uiteindelijk via een modem verzonden naar het fotobureau in Londen, waar ze via FTP-systemen naar klanten over de hele wereld werden gestuurd voor publicatie."