ARTIKEL
Het geheim achter mijn verbeterde sportfoto's: Marc Aspland
Marc Aspland, Canon Ambassador en bekroonde sportfotograaf, onthult zes technieken die hem hebben geholpen om betere sportfoto's te maken.
ARTIKEL
De Rugby World Cup 2019™, die van 20 september tot 2 november plaatsvindt in Japan, is een veeleisend, stressvol evenement voor de professionele fotografen die alles moeten vastleggen. Ze hebben dus apparatuur nodig die snel, betrouwbaar en gemakkelijk te hanteren is.
Warren Little is sinds 1996 sportfotograaf voor Getty Images. Hij heeft over de hele wereld belangrijke evenementen gefotografeerd, waaronder het wereldkampioenschap rugby in Frankrijk en Nieuw-Zeeland, en het wereldkampioenschap voetbal in Brazilië in 2014.
Zijn favoriete camera is de full-frame Canon EOS-1D X Mark II. "Het eerste waar je op moet letten bij het kiezen van een camera voor sportevenementen is de bestandsgrootte, want soms wil je een foto bijsnijden om de actie in het midden van het kader te krijgen," zegt hij. "Andere belangrijke aandachtspunten zijn de snelheid van de camera, de betrouwbaarheid van de autofocus en het aantal frames per seconde dat de burst-modus kan maken. In het geval van de EOS-1D X Mark II is dat 14 fps."
Warren wil er natuurlijk zeker van zijn dat zijn objectieven goed werken. Daarom vertrouwt hij op lenzen uit de L-serie van Canon als aanvulling op de drie EOS-1D X Mark II-camera’s die hij altijd bij zich heeft.
"Nu de camera's echte full frame mogelijkheden hebben, kunnen sportfotografen effectief werken met langere objectieven, bijvoorbeeld van 400 en 600 mm," zegt hij. "Als je deze objectieven op een camera met een kleinere sensor gebruikt, is de beeldhoek van een onderwerp soms niet ruim genoeg. Maar de combinatie van een full frame camera met een langer objectief maakt het fotograferen veel prettiger voor je ogen."
Hier vertelt Warren over de kit die hij gebruikt om zijn verbluffende actiefoto's te maken.
"Een sportfotograaf heeft een duidelijke taak, en daarom heb ik een camera nodig die mijn leven zo gemakkelijk mogelijk maakt," zegt Warren. "Het mooie van de Canon EOS-1D X Mark II is dat de plaatsing van de knoppen de camera zo functioneel maakt. Ik kan de ISO-waarde of de AF-sensor eenvoudig aanpassen en ondertussen de actie in de gaten houden, zodat ik niet het risico loop om een goede foto te missen omdat ik druk bezig ben met de knoppen."
Dankzij het ergonomische ontwerp ligt de camera comfortabel in de hand, zodat Warren zich kan concentreren op het vinden van de juiste plek om foto's te maken. Vervolgens kan hij optimaal gebruikmaken van de handmatige belichtingsfunctie en de automatische scherpstelling van de camera.
"Ik hoef me alleen maar zorgen te maken over de belichting en ervoor zorgen dat de foto's van goede kwaliteit zijn, wat dankzij de sensor met 20,2 Megapixel geen probleem is," zegt hij.
Als hij een dramatisch sportmoment heeft vastgelegd, moet hij zijn foto's naar zijn redacteur sturen.
"Het laatste wat ze willen, is urenlang mijn foto's bewerken," zegt hij. "Maar de beelden zien er al meteen fantastisch uit. En dat geldt vooral voor de witbalans. De kleuren staan als een huis, dus het is weinig werk om de foto's klaar te maken voor publicatie. Dat betekent dat we allemaal snel en efficiënt kunnen werken."
In de wervelende wereld van sportfotografie heeft Warren een set snelle objectieven nodig waarmee je in verschillende situaties scherpe beelden kunt vastleggen. Hij maakt vaak gebruik van het hoogwaardige Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM-teleobjectief. Met dit objectief kan hij zelfs vanaf de zijlijn intieme opnamen maken waarin alle actie wordt vastgelegd.
"Als je langs de zijlijn loopt of gewoon aan de kant zit, is de EF 400mm f/2.8L IS II USM een geweldig objectief," zegt Warren. "Het diafragma van f/2.8 is perfect om een kleine scherptediepte te bereiken, waarbij de achtergrond vervaagt en de actie wordt onderscheiden van het publiek."
Ondanks het formaat is de EF 400mm f/2.8L IS II USM erg licht. De body is gemaakt van een magnesiumlegering en titanium, zodat het niet vermoeiend is om hem te hanteren.
"Als het om veelzijdigheid gaat," zegt Warren, "is er niks beter dan de Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x." De ingebouwde 1,4x-extender vergroot de brandpuntsafstand tot 280-560 mm en heeft over het gehele brandpuntsbereik een scherpe en intuïtieve automatische scherpstelling.
"De EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x is een geweldig objectief voor rugby," zegt Warren. "Het is fenomenaal. De autofocus is snel genoeg om ervoor te zorgen dat ik geen high-speed opnames verlies omdat ze niet goed scherp zijn gesteld. Ik fotografeer ook veel op de golfbaan, en daarbij gebruik ik vaak dit objectief. Veel fotografen gebruiken dit objectief trouwens bij golfwedstrijden."
Het objectief is snel en scherp tot aan de randen van het beeld. Het is bovendien weerbestendig, zodat het beschermd is tegen barre omstandigheden. Daarnaast kun je door de beeldstabilisatie sluitertijden tot vier stops langer dan normaal gebruiken zonder bewegingsonscherpte.
Hoewel Warren vaak lange objectieven gebruikt, zorgt hij er altijd voor dat hij ook een objectief met een grote hoek bij zich heeft – voor het geval dat. De Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM is een standaardzoomobjectief van professionele kwaliteit met een uitstekende beeldkwaliteit en een snel diafragma van f/2.8 over het gehele bereik.
"De EF 11-24mm f/4L USM is een geweldige groothoeklens, maar ik ben helemaal verliefd op de EF 24-70mm f/2.8L II USM," zegt Warren. "Hij is niet zo zwaar en ongelooflijk veelzijdig.
"Het bereik is vooral handig als ik dichter bij de actie moet zijn. Dit is vaak het geval als ik persconferenties, reacties aan het einde van de wedstrijd en huldigingen fotografeer. Soms moet ik me plotseling haasten om scènes aan het einde van een wedstrijd vast te leggen. Als je een objectief met een grote hoek kunt gebruiken om de festiviteiten dichterbij te halen, dan heb je goud in handen."
Net als bij de andere objectieven die Warren gebruikt, is het grote diafragma over het gehele zoombereik één van de belangrijkste eigenschappen van de EF 24-70mm f/2.8L II USM. Door de negen lamellen ontstaat een cirkelvormig diafragma dat een perfect vervaagde achtergrond oplevert. Zo weet Warren zeker dat de aandacht van de kijker alleen uitgaat naar de actie in het kader.
"Ik gebruik Speedlites vooral als ik persconferenties en prijsuitreikingen fotografeer," zegt Warren. "Als je een goede achtergrond hebt, kun je foto's maken met enorm dramatisch verlichting. Door de flitser te overcompenseren en de achtergrond te onderbelichten, breng je deze momenten mooier in beeld en onderscheiden de foto's zich van de middelmaat. Elke nieuwe Speedlite die Canon uitbrengt is beter dan de vorige. Ze zijn onverslaanbaar."
De Canon Speedlite 600EX-RT (nu vervangen door de Canon Speedlite 600EX II-RT) kan zowel op de camera als los hiervan worden gebruikt. De ingebouwde radioactivering maakt het mogelijk om de flitser tot op een afstand van 30 meter te bedienen. Bovendien garandeert de E-TTL II-flitsmeting van de Speedlite altijd een nauwkeurige belichting.
Met deze razendsnelle wireless file transmitter voor de Canon EOS-1D X Mark II kan Warren snel en veilig grote bestanden versturen.
"In plaats van bestanden naar een FTP-website te uploaden, maakt Getty gebruik van Dropbox. De Canon WFT-E8B-transmitter ondersteunt die functionaliteit," zegt Warren. "De EOS-1D X Mark II is aan een 4G-apparaat gekoppeld dat ik in mijn rugzak of kleding meeneem. Zo ben ik overal ter wereld verbonden. Ik kan de bestanden via Wi-Fi naar de transmitter versturen. Je kunt de twee apparaten ook via een kabel verbinden voor een hogere overdrachtssnelheid, hoewel de bestanden al ongelooflijk snel verstuurd worden. Een afbeelding van 50 MB kan bijvoorbeeld binnen ongeveer een seconde worden verzonden. Dit is met name belangrijk als je belangrijke evenementen fotografeert. Je kunt de foto's direct naar de redacteuren sturen, zonder tijd te verspillen omdat je de bestanden vanuit het mediacenter van de locatie moet versturen."
"Het grootste voordeel is dat je je foto's eerder dan andere fotografen de wereld in kunt sturen. Je kunt gewoon doorwerken, maar hebt ook de mogelijkheid om je foto's te bekijken. De WFT-E8B-transmitters zijn absoluut grensverleggend voor de sportfotografie."
Geschreven door
ARTIKEL
Marc Aspland, Canon Ambassador en bekroonde sportfotograaf, onthult zes technieken die hem hebben geholpen om betere sportfoto's te maken.
ARTIKEL
Het gaat niet alleen maar over langere objectieven en snelle sluitertijden: professioneel sportfotograaf Tom Jenkins geeft zijn belangrijkste tips om je sportfoto's te verbeteren.
Artikel
Getty-fotograaf Hannah Peters vertelt over haar carrière als sportfotograaf, en over haar ervaringen als vrouw langs de lijn.
ARTIKEL
Sportfotografe Elizabeth Kreutz vertelt hoe ze het drama van grote boksmomenten vastlegt, binnen en buiten de ring.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro