ARTIKEL

Foto van de dag van Rugby World Cup 2019™ en de uitrusting waarmee de opname werd vastgelegd

France rugby player Gaël Fickou dives to score a try against Argentina. Photograph by Cameron Spencer/Getty Images.
Gaël Fickou van Frankrijk duikt op de grond om Frankrijks eerste try te scoren tijdens de wedstrijd Frankrijk-Argentinië in de Rugby World Cup 2019, in het Tokyo Stadium in Chofu, Tokio, Japan. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief (nu opgevolgd door de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM), ingesteld op 1/1600 sec, f/3.2 en ISO1000. © Cameron Spencer/Getty Images

Van de duizenden beelden die een professionele sportfotograaf tijdens een sportevenement maakt, is er is meestal eentje die opvalt. Dat kan een foto zijn van een belangrijk actiemoment, een creatief beeld vanuit een ongebruikelijke hoek of gewoon een foto die de emotie van het moment perfect vastlegt.

Een van de wedstrijden tijdens de Rugby World Cup 2019™ die door Getty Images-fotograaf Cameron Spencer werden vastgelegd, is de groepsfasewedstrijd tussen Frankrijk en Argentinië. Hoewel groepsfasewedstrijden soms wat eenzijdig kunnen zijn, waren deze twee teams aan elkaar gewaagd en werd het een spannende wedstrijd.

Hier vertelt Cameron over de wedstrijd, waarom hij vanuit een vaste positie zijn opnamen maakte en over de uitrusting en de instellingen die hij gebruikte. Ook kiest hij zijn favoriete foto van de dag...

A wide shot of a lineout at the France and Argentina Rugby World Cup 2019 match.
Tomas Lavanini van Argentinië wint een line-out tijdens de wedstrijd van Frankrijk tegen Argentinië in de Rugby World Cup 2019™, in het Tokyo Stadium in Chofu, Tokio, Japan. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief ingesteld op 1/1600 sec, f/3 en ISO2000. © Cameron Spencer/Getty Images

"Frankrijk tegen Argentinië was een wedstrijd in de schemering, die begon bij daglicht en eindigde met verlichting," vertelt Cameron. "Bij deze wedstrijd maakten drie Getty Images-fotografen redactionele beelden en maakten twee fotografen opnamen voor World Rugby™, het bestuursorgaan van deze sport, als officiële fotografen voor het toernooi.

"Met het redactieteam hebben we één zwervende positie bij elke wedstrijd en moeten alle andere fotografen op één bepaalde plek achter de doelen blijven stilstaan, zodat we beelden kunnen vastleggen vanuit alle hoeken. Voor deze wedstrijd bleef ik de hele tijd op dezelfde plek staan."

Cameraset en opname-instellingen

"Ik maakte foto's met vier Canon EOS-1D X Mark II-body's. De reden waarom ik deze camera gebruik, heeft eigenlijk maar met één ding te maken: erop kunnen vertrouwen dat de camera presteert en betrouwbaar is. De belangrijkste voordelen zijn de automatische scherpstelling, de bestandskwaliteit en de ergonomie van de camera, en natuurlijk de mogelijkheid om te werken onder alle licht- en weersomstandigheden.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

"Mijn uitrusting voor de wedstrijd bestond uit een serie objectieven, waaronder de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM, Canon EF 85mm f/1.4L IS USM, Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM en Canon EF 500mm f/4L IS II USM.

"Wat betreft de camera-instellingen maak ik voor sport altijd opnamen in de handmatige modus en stel ik de belichting in. Deze instellingen kunnen verschillen tussen de ene kant van het veld en de andere of moeten worden aangepast wanneer de lichtomstandigheden veranderen tijdens een wedstrijd. Deze wedstrijd begon in de schemering en eindigde zonder omgevingslicht, met stadionverlichting in de arena.

"Ik maak altijd opnamen met de maximale sluitertijd van 14 fps. Het is verbazingwekkend hoe verschillend frames er in een opeenvolgende serie uitzien en er is er altijd een die opvalt als het beste moment.

"Voor de beste scherpstelling op een bewegend onderwerp moet je de modus AI Servo gebruiken en het onderwerp volgen. Op de EOS-1D X Mark II is de AF snel genoeg om rennende personen te volgen, en het slagingspercentage voor scherpe en juist scherpgestelde foto's is bijzonder hoog.

"Tijdens een gemiddelde rugbywedstrijd maak ik tussen 2.000 en 3.500 foto's. Ik heb het geluk dat er redacteuren met me samenwerken terwijl ik opnamen maak. Ik sla meestal zo'n 100 frames van een rugbywedstrijd op. Ik heb drie persoonlijke favorieten uitgekozen van de wedstrijd Frankrijk-Argentinië."

An aerial shot of Wales and Fiji rugby players, taken by Tom Jenkins.

3 fotografen, 3 sporten, 3 technieken

Een viering van sportfotografie: Tom Jenkins over het scoren van de 'money shot', Jaime de Diego over het fotograferen van BMX-rijders, en Alessandro Trovati over zijn onmisbare objectief voor het fotograferen van ski-actie.

Twee favoriete opnamen - en mijn beste van de dag

"Een van mijn favorieten is de line-out opname [hierboven]. Veel sportfotografen leggen vaak strakke grafische actie vast. Deze beelden zijn opvallend en redelijk dynamisch en worden meestal gemaakt met een 400 mm-, 500 mm- of 600 mm-objectief.

"Het maken van opnamen met een grotere brandpuntsafstand zorgt echter voor een meer gevarieerde reeks beelden en geeft de sfeer beter weer. Zo kun je een verhaal beter vertellen, als je de menigte, het stadion en in dit geval de mooie schemerige lucht laat zien. Een dergelijke opname laat ook zien hoe hoog de spelers worden opgetild wanneer ze springen en strijden om de bal in een line-out.

"Een andere foto die ik leuk vind, is die van Julian Montoya [hieronder], de beste foto van een scorende speler die ik tijdens de wedstrijd heb gemaakt. De Argentijnse speler was van achteren uit een maul geslopen om een try te scoren en was erg opgetogen. Hij vierde de score door de bal in de lucht te gooien en te schreeuwen.

"De opname werd gemaakt vanaf dezelfde plek in de hoek als mijn andere foto's. Ik ben het liefst dicht bij de hoek van het veld als ik rugby fotografeer. De bal wordt vaak breed doorgegeven naar de achterlijn en de meest dynamische beelden zijn vaak die van de buitenste backs, met name de right wing en left wing, die in de buurt van de hoekvlaggen scoren."

Julian Montoya of Argentina celebrates scoring a try against France.
Julian Montoya van Argentinië viert zijn tweede try tijdens de wedstrijd Frankrijk-Argentinië in de Rugby World Cup 2019™, in het Tokyo Stadium in Chofu, Tokio, Japan. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief ingesteld op 1/1600 sec, f/3 en ISO2000. © Cameron Spencer/Getty Images

"De wedstrijd Frankrijk-Argentinië was erg spannend, waarbij de actie continu wisselde tussen de beide kanten. Argentinië verloor laat in de wedstrijd op dramatische wijze een penalty en de wedstrijd eindigde in 23-21 voor Frankrijk. Maar mijn favoriete foto van de dag werd niet in de laatste fase gemaakt. Die maakte ik in het begin, toen Frankrijk de eerste try scoorde [boven].

"Virimi Vakatawa van Frankrijk stond aan het begin toen zijn team de bal breed over de achterlijn bracht. Hij gooide de bal naar Gaël Fickou, die pal voor mij een try scoorde. Ik heb de foto gemaakt met mijn EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief met een diafragma van f/3.2, om de actie te scheiden van de achtergrond met een geringe scherptediepte. Ik gebruikte een sluitertijd van 1/1600 sec om de actie vast te leggen.

"De foto was een mix van beoordeling en een beetje geluk. Het helpt dat ik rugby goed ken - ik heb al 25 jaar met de sport te maken, waaronder negen jaar als speler. Als je naar bepaalde teams en spelers kijkt, leer je te voorspellen wat er gaat gebeuren, zodat je kunt anticiperen op de actie. Dan sta je klaar om het volgende grote moment in de wedstrijd vast te leggen.

"Ik heb deze foto gekozen omdat het fotograferen van sport gaat om het vastleggen van bepalende momenten. In rugby draait het allemaal om het scoren van try's, waar geweldige beelden van te maken zijn, vooral wanneer spelers door de lucht vliegen om de try-lijn te bereiken. Bepalende momenten gaan meestal om grote tackles, het breken van de verdedigingslinie, het scoren en vervolgens het vieren van een succesvolle try."

Geschreven door David Clark


Lees alle Canon-gerelateerde verhalen op de evenementenpagina van de Rugby World Cup 2019.

  • Canon is een officiële sponsor van de Rugby World Cup 2019™, die dit jaar van 20 september tot 2 november plaatsvindt in Japan. Sportfotograaf Cameron Spencer van Getty Images is tijdens het evenement een van de officiële fotografen.
  • TM © Rugby World Cup Limited 2015. Alle rechten voorbehouden.

De uitrusting van Cameron Spencer

De essentiële kit waarmee professionals sportfoto's maken

Cameron Spencer's photography kit laid out on a table.

Camera

Canon EOS-1D X Mark II

Dankzij de zeer gevoelige 20,2 Megapixel full-frame CMOS-sensor, het uitgebreide 61-punts Dual Pixel AF-systeem en 4K-video-opnamen biedt de EOS-1D X Mark II toonaangevende prestaties. Cameron: "De belangrijkste voordelen zijn de automatische scherpstelling, de bestandskwaliteit en de ergonomie van de camera, evenals de mogelijkheid om te werken onder alle licht- en weersomstandigheden."

Objectieven

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM

Een favoriete lens van professionele fotografen: snel, flexibel en gebouwd voor elke opdracht. "Dit objectief biedt een grote verscheidenheid aan brandpuntsafstanden en is de ideale keuze voor een kort objectief bij het fotograferen van rugby - ideaal voor try's en de reacties hierop als je in de buurt bent," zegt Cameron.

Objectieven

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan