Canon EOS-1D X Mark II
Zeer gevoelige 20,2 Megapixel full-frame CMOS-sensor, uitgebreid 61-punts Dual Pixel AF-systeem en 4K-video-opnamen. "Ik maak nu bijna al mijn opnamen met de Canon EOS-1D X Mark II," zegt Mark.
ARTIKEL
Deze ontroerende afbeelding, die door sportfotograaf Mark Kolbe van Getty Images is gemaakt, laat Schotland aan het einde van een regenachtige, winderige en frustrerende oefenwedstrijd zien waarbij ze onverwacht een interland tegen het Australische rugbyteam wonnen. Het was niet alleen een triomf voor de Schotten, maar ook voor het objectief uit de L-serie dat Mark gebruikte en de camera van Canon, die tijdens de wedstrijd ook forse klappen opliepen. Mark, een officiële fotograaf bij het Wereldkampioenschap rugby 2019™, dat door Canon wordt gesponsord, vertelt het verhaal achter de foto.
"Het was een winderige dinsdagavond in 2012, aan het begin van de Australische winter. Ik had 2,5 uur noordwaarts gereden vanaf Sydney om een oefenwedstrijd in Newcastle vast te leggen. Het was erg koud voor de tijd van het jaar, het regende hard en de wind waaide zo hard dat je de regen tegen de tribune aan kon horen knallen. Ik wist dat het een slechte avond zou worden.
"Schotland was in het land en had een aantal oefenwedstrijden gespeeld op eilanden in de Grote Oceaan voordat ze naar Nieuw-Zeeland kwamen. Ze hadden Australië eerder dat jaar verslagen, wat nogal gênant was, omdat ze op dat moment niet erg goed waren. Iedereen zei: 'We verslaan ze wel als ze terugkomen.' En toen werd het behoorlijk triest. Niemand kon een try scoren, het spel werd constant gepauzeerd, en er waren veel scrums en strafschoppen. Tegen deze tijd hadden beide teams twee strafpunten, dus het stond gelijk, en het was tijd dat er gewonden gingen vallen. Er was een scrum en de scheidsrechter gaf Schotland een strafschop. Greig Laidlaw kwam naar voren en maakte zich klaar."
"Bij sporten zoals rugby weet je meestal niet waar de wedstrijd gaat eindigen. Ik stond in het midden en richtte me op Laidlaw, in de hoop dat de rest van het team naar hem toe zou rennen om het te vieren als hij scoorde. Soms scoort een speler en rent hij in verschillende willekeurige richtingen, maar hij scoorde, keek weg en de rest van het team rende naar hem toe. Ik wist dat ik de juiste foto had gemaakt. Alastair Kellock steekt zijn vuist in de lucht en heeft een ongelooflijk expressieve blik op zijn gezicht. Je kunt zien hoe opgetogen hij en de andere mannen zijn.
"Ik heb dit gefotografeerd met een Canon EOS-1D Mark IV [nu vervangen door de Canon EOS-1D X Mark II] met een Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM-objectief, en alles staat zo ongeveer in beeld. Ik maak nu hoofdzakelijk opnamen met de Canon EOS-1D X Mark II, maar in die tijd werd de EOS-1D Mark IV voornamelijk gebruikt voor het fotograferen van professionele sporten. Het is een geweldige camera - de hoge framerate is perfect voor sporten en gelukkig is de camera robuust genoeg om tegen vocht en slechte weersomstandigheden te kunnen."
"Het was zo donker dat ik met een zeer snelle sluitertijd moest werken om de actie vast te leggen. Hierdoor ging mijn diafragma omlaag. Opnamen maken met f/2.8 maakt de opname nog compacter, zodat er helemaal geen details op de achtergrond worden weergegeven en de nachtuitstraling nog mooier wordt. Je kunt zien dat er aan de linkerkant een man aan komt rennen die misschien in de foto had kunnen staan, maar ik heb ervoor gekozen om de vaste Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM te gebruiken met een strakke compositie.
"Om een doelpunt te maken, moet de eerste verdediger 10 meter naar achteren staan, dus ik wist dat de [Australische] Wallabies niet dicht genoeg bij me in de buurt zouden komen om de andere kant van het verhaal te kunnen vertellen. Als er gewoon was gespeeld of als er een scrum was geweest en Schotland dichter bij de zijlijn had gestaan, had ik een bredere hoek gebruikt, in de hoop dat een van de Wallabies zijn hoofd vast had of op de grond lag terwijl de Schotse spelers eromheen stonden te vieren dat ze hadden gewonnen. Er hoeft niet veel te gebeuren op de achtergrond om dit verhaal te vertellen. Er is zo veel emotie.
"Als ik naar deze foto kijk, krijg ik zelf een gevoel van overwinning. Ik ben een officiële fotograaf voor Australische rugby, dus er was ook veel te fotograferen voordat de wedstrijd begon. Het was een lange dag. Als je handen koud worden, is het erg oncomfortabel en moeilijk om te werken. Ik ben zo blij dat ik iets aan die vreselijke avond heb gehad!"
Geschreven door
• Canon is een officiële sponsor van het Wereldkampioenschap rugby 2019™ dat dit jaar van 20 september tot 2 november plaatsvindt in Japan. Sportfotograaf Mark Kolbe van Getty Images is tijdens het evenement een officiële fotograaf.
De essentiële kit waarmee professionals sportfoto's maken
Zeer gevoelige 20,2 Megapixel full-frame CMOS-sensor, uitgebreid 61-punts Dual Pixel AF-systeem en 4K-video-opnamen. "Ik maak nu bijna al mijn opnamen met de Canon EOS-1D X Mark II," zegt Mark.
Ultrahoogwaardig superteleobjectief uit de L-serie met 4-stops Image Stabilizer met drie modi. "Het is mijn favoriete objectief, omdat ik hiermee direct tussen de actie zit," zegt Mark.
ARTIKEL
Van het eerste Canon-objectief met fluoriet in 1969 tot de nieuwste technologische ontwikkelingen voor objectieven: deze tijdlijn geeft een interessant overzicht van de geschiedenis van de L-serie.
ARTIKEL
Lorenz Holder vertelt hoe hij de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-lens gebruikte om een foto te maken van een skateboarder in actie onder een geometrisch viaduct.
LENS
Van het eerste Canon-objectief met fluoriet in 1969 tot de nieuwste technologische ontwikkelingen voor objectieven: deze tijdlijn geeft een interessant overzicht van de geschiedenis van de L-serie.
ARTIKEL
Marc Aspland, Canon Ambassador en bekroonde sportfotograaf, onthult zes technieken die hem hebben geholpen om betere sportfoto's te maken.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro