Artikel
Hannah Peters breekt een lans voor vrouwen in de fotografie
Getty-fotograaf Hannah Peters vertelt over haar carrière als sportfotograaf, en over haar ervaringen als vrouw langs de lijn.
ARTIKEL
Professionele sportfotografen stellen hoge eisen aan hun camera-uitrusting om de best mogelijke actiefoto's te kunnen maken. Ze leggen alles vast, van close-ups van cruciale momenten in een fractie van een seconde tot bredere scènes die de hele sfeer van een evenement laten zien. Hun uitrusting moet op elke situatie zijn voorbereid en bevat daarom het snelste primeteleobjectief, groothoekobjectieven en andere benodigdheden, zoals flitsers en draadloze transmitters.
De Rugby World Cup 2019™ vindt plaats in Japan van 20 september tot 2 november en is een van de grootste internationale sportevenementen. Veel van de beste sportfotografen ter wereld zullen gewapend met de beste uitrusting alles op beeld vastleggen. Ook de sportfotografen van Getty Images bereiden zich voor op het toernooi. Ze hebben allemaal hun eigen opnamestijlen en benaderen het evenement op verschillende manieren.
"Ik probeer altijd vanuit verschillende hoeken te werken, niet te veel voorwerpen in de achtergrond te hebben en emoties te laten zien", aldus sportfotograaf Hannah Peters van Getty Images. Haar collega Mark Kolbe wil juist "het verhaal vertellen over het evenement en de persoonlijkheden laten zien van de mensen die ik vastleg". Het grootste deel van zijn werk is intensieve sportjournalistiek en zijn belangrijkste doel is om "piekactiefoto's te maken".
Collegasportfotograaf Cameron Spencer van Getty Images probeert unieke hoeken vast te leggen met behulp van verschillende cameratechnieken. "Ik ben behoorlijk eigengereid wat betreft het maken van mooie beelden met een creatieve uitstraling en een eenvoudige compositie. "Ik vind het ook geweldig om momenten vast te leggen die emoties overbrengen, of dat nu het vieren van de overwinning is, het maken van een try of de deceptie als het niet gelukt is."
Maar op welke uitrusting vertrouwen deze drie ervaren sportfotografen om die speciale momenten vast te leggen? Hier vertellen ze ieder over een deel van de uitrusting dat voor hen onmisbaar is tijdens het wereldkampioenschap rugby dit jaar.
Mark Kolbe is al meer dan 10 jaar fulltime sportfotograaf bij Getty Images in Sydney, Australië. In die tijd heeft hij vele internationale sportevenementen gefotografeerd, waaronder twee Olympische Zomerspelen, twee FIFA WK-finales en het wereldkampioenschap rugby 2011.
"De Canon EOS-1D X Mark II is de ideale camera voor mij. Met deze camera maak je de mooiste sportfoto's", aldus Mark. "De scherpstelling en de volgsnelheid zijn uitzonderlijk, beter dan op alle andere camera's waarmee ik eerder heb gewerkt. Je kunt de scherpstelling heel snel aanpassen terwijl de camera op het onderwerp gericht blijft. Deze camera is ideaal voor snelle sporten als rugby, omdat hij perfect volgt, zelfs als er veel bewegende objecten door het beeld lopen.
"Sportfotografen worden beloond met scherpe, heldere beelden in lichtomstandigheden waarmee we 10 jaar geleden nog heel veel moeite zouden hebben gehad. De sensor kan bij weinig licht details uitstekend vastleggen. De 14fps geeft je dat beetje meer waar voor je geld, vooral tijdens die belangrijke momenten. In de snelle wereld van sportfotografie kun je met deze extra frames precies het cruciale moment in de actie vastleggen.
"Ik was al een grote fan van de EOS-1D X en de prestaties ervan, dus toen ik overstapte op de Canon EOS-1D X Mark II, verwachtte ik eigenlijk niet veel meer. De toegevoegde framerate was echt super en de betere scherpstelling was een enorme bonus. Bovendien was het grotere bereik voor prestaties bij weinig licht vooral merkbaar in de kwaliteit van sportfoto's tijdens de avond. De kwaliteit van de beelden die 's avonds zijn opgenomen op dezelfde locatie en in dezelfde stadions met de EOS-1D X Mark II zijn merkbaar beter van kwaliteit.
"Met de Canon EOS-1D X Mark II kan ik foto's maken die anders nooit gelukt zouden zijn, met name bij weinig licht. Tijdens de eerste wedstrijden van de Football Federation Australia Cup moest ik foto's maken op donkere velden van stadions in voorsteden. Dat zou me voorheen nooit zijn gelukt met een sluitertijd die kort genoeg is om de bewegingen te kunnen vastleggen, maar met de Canon EOS-1D X Mark II kan ik scherpe en goed belichte foto's maken."
Hannah Peters, gevestigd in Auckland, Nieuw-Zeeland, is gespecialiseerd in wintersport, paralympische sporten en multisportwedstrijden. Ze is sinds 2010 fulltime fotograaf voor Getty Images. Ze heeft grote evenementen vastgelegd, waaronder de Olympische Zomerspelen, de Gemenebestspelen en het wereldkampioenschap rugby.
Hannah zegt: "Het Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief (inmiddels opgevolgd door Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM) is echt onmisbaar. Dit objectief is super veelzijdig en ik kan er altijd op vertrouwen dat ik geen moment mis. Ik gebruik al acht jaar de Mark II-versie van dit objectief. De belangrijkste verbetering die ik zag ten opzichte van de vorige versie was de verbeterde scherpstelling bij weinig licht.
"Voor mij is het meest bijzondere kenmerk de focus op de grootste diafragma's, f/2.8 en f/3.2. De scherpstelsnelheid is ook erg goed, vooral wanneer ik snel moet reageren tijdens een rugbywedstrijd, bijvoorbeeld wanneer wordt geprobeerd een try te maken.
"Ik gebruik het objectief voornamelijk bij diafragma's tussen f/2.8 en f/5.6. De mogelijkheid om opnamen te maken met f/2.8 is erg belangrijk in mijn werk. Hiermee kan ik in complexe situaties de achtergrond onscherp maken.
"De 70-200mm zit altijd op mijn tweede body over mijn schouder tijdens wedstrijden, zodat ik direct beelden, opstellingen en volksliederen kan vastleggen om het grote verhaal te vertellen. Dit objectief is ook geschikt voor portretten van spelers en andere opnamen waarbij de zoom flexibeler moet zijn."
Cameron Spencer, gevestigd in Sydney, Australië, is sinds 2004 een van de vaste fotografen van Getty Images. Hij heeft zes Olympische Spelen (zomer en winter), vier Gemenebestspelen, drie wereldkampioenschappen rugby en de FIFA WK-finales in Zuid-Afrika en Brazilië gefotografeerd.
"Rugby was de eerste sport die ik ooit fotografeerde", aldus Cameron. "Ik maakte soms foto's van de rugbywedstrijden op school en later aan het begin van mijn carrière van wedstrijden van clubs uit de buurt. Mijn favoriet objectief is altijd de 400mm geweest. Dit objectief heeft precies de juiste brandpuntsafstand om actie op het veld vast te leggen, tenzij de actie in de hoek van het veld plaatsvindt. In dat geval gebruik ik een korter objectief op mijn andere camerabody. Door een diafragma van f/2.8 te gebruiken, wordt het onderwerp gescheiden van de achtergrond, waardoor de impact groter is en het beeld beter tot zijn recht komt.
"Wat het Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM-objectief zo goed maakt, is het verschil in gewicht ten opzichte van de vorige generaties. Ik gebruik altijd een statief als ik opnamen maak met de EF 400mm f/2.8L IS III USM. Maar voor kortere opdrachten, zoals een persconferentie, kan ik het objectief gewoon met mijn hand vasthouden.
"Scherpstellen gaat supersnel en de actie wordt op de voet gevolgd, ook bij weinig licht. Wat me is opgevallen is dat als ik een foto behoorlijk moet bijsnijden, deze er beter uitziet als ik dit doe met de Mark III.
"Het maken van opnamen met f/2.8 is essentieel voor bijna alle avondwedstrijden en evenementen binnen, ongeacht het licht in het stadion of de arena, voor een goed beeld en een snelle sluitertijd om de actie te bevriezen.
"Ik gebruik de EF 400mm f/2.8L IS III USM voor het vastleggen van de meeste acties tijdens de wedstrijden in het wereldkampioenschap en tijdens trainingssessies die ik bijwoon. Ik heb in de loop der jaren al veel foto's gemaakt tijdens rugbywedstrijden en weet inmiddels precies van welke afstand ik het spel kan vastleggen. Een langere brandpuntsafstand betekent dat ik foto's zou moeten maken met f/4 voor een groter diafragma en dat komt de kwaliteit van de foto's niet ten goede. Dus voor het fotograferen tijdens rugbywedstrijden met f/2.8 - f/3.5 is dit objectief absoluut het beste."
Geschreven door
Artikel
Getty-fotograaf Hannah Peters vertelt over haar carrière als sportfotograaf, en over haar ervaringen als vrouw langs de lijn.
ARTIKEL
Fotograaf Marc Aspland van de Sunday Times vertelt hoe hij fascinerende beelden vastlegt.
ARTIKEL
Lorenz Holder vertelt hoe hij de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-lens gebruikte om een foto te maken van een skateboarder in actie onder een geometrisch viaduct.
LENS
Van het eerste Canon-objectief met fluoriet in 1969 tot de nieuwste technologische ontwikkelingen voor objectieven: deze tijdlijn geeft een interessant overzicht van de geschiedenis van de L-serie.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro