ARTIKEL

Een totaaloplossing: de eerste shoots met de Canon XF605

Journaliste Nina Stevens en DoP Charles Rare behoorden tot de eerste professionals die de nieuwe generatie videocamera's uit de XF-serie van Canon op de proef stelden. Hier vertellen ze hoe de camera het er vanaf bracht in verschillende broadcastsituaties.
Een vrouw in een blauw shirt filmt met een Canon XF605-videocamera in een veld met hoog gras.

Televisiejournalist Nina Stevens was een van de eerste filmmakers die de XF605 gebruikte, Canon's nieuwste videocamera uit de XF-serie. "De camera is licht en gebruiksvriendelijk", zegt ze. "Voor het soort journalistiek dat ik doe, is het heel belangrijk dat je je camera kunt pakken en op pad kunt gaan, met alleen accu's en de voetplaat, zonder dat je moet nadenken over welk objectief je meeneemt."

"Bij documentaires en journalistiek werk moet je kunnen filmen met één druk op de knop, omdat je niet weet waar de actie plaatsvindt," vertelt Nina Stevens, die films heeft gemaakt voor grote zenders zoals de BBC, Channel 4, Discovery Channel en Sky.

Charles Rare is een DoP, colorist en medeoprichter van een discussieprogramma over actuele zaken die op cinematografie overstapte om de verhalen die mensen vertelden tot leven te brengen. Voor hem is een camera een hulpmiddel om verhalen te vertellen. "Ik ben altijd op zoek naar nieuwe manieren om creativiteit een nieuwe vorm te geven," zegt hij.

Nina en Charles, allebei autodidactische filmmakers die het vak in de praktijk hebben geleerd, hebben als eersten het nieuwe paradepaardje van Canon's videocamera's, de XF605, uitgeprobeerd. De nieuwe generatie camera's uit de XF-serie bestaat uit een van de kleinste drierings 4K-videocamera's in de sector, met een grote 1,0-type CMOS-sensor en een DIGIC DV7-processor voor uitzonderlijke beeldkwaliteit, een 15x zoomlens en Dual Pixel AF met EOS iTR AF X, een intelligente deep learning-technologie die het hoofd van het onderwerp volgt, zelfs wanneer dat onderwerp niet in de camera kijkt.

De Canon XF605 beschikt over 4K 60p/50p 4:2:2 10-bits XF-AVC, opname in HD tot wel 120 fps, ondersteuning voor Canon Log 3 en LookFile, plus vierkanaals audio en een breed scala aan connectiviteitsopties, zoals 12G-SDI, Wi-Fi en een Ethernet-poort voor IP-streaming.

De filmmakers hebben de camera in allerlei situaties gebruikt, zoals bij bijenhouders en tijdens voetbalwedstrijden, en ze filmden van alles en nog wat, van interviews met individuele personen tot paneldiscussies om de veelzijdigheid van de camera te laten zien. Charles gebruikte de XF605 ook voor handheldopnamen van een band op een podium om de AF, IS en de prestaties van de camera bij weinig licht op de proef te stellen.

Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Een man met een hoofdtelefoon op filmt met een Canon XF605-videocamera waarop een microfoon is bevestigd.

Toen Charles, hier afgebeeld met de Canon XF605, begon met filmen, gebruikte hij een Canon EOS 700D en 750D. "In die periode begon ik alles te leren wat er over filmen te weten valt", zegt hij. "Ik ben begonnen met het filmen van evenementen, deed daarna documentaires en rondetafelgesprekken, en schakelde toen over naar commerciële opdrachten."

30x zoom en verbluffende prestaties bij weinig licht

Voor Charles is het filmen van rondetafeldiscussies niets nieuws, maar tot nu toe had hij hiervoor filmcamera's gebruikt. "Ik had er nooit aan gedacht om voor dit soort opnamen een videocamera te gebruiken, dus ik had er geen idee van hoeveel tijd me dit zou besparen," vertelt hij. "Bij dit soort werk zijn zaken als de scherptediepte niet zo belangrijk en heb ik geen Super 35mm- of full frame-sensor nodig. Ik wil een scherp beeld dat meteen goed is als je het van de camera afhaalt, dat de goede codecs ondersteunt en dat je gemakkelijk kunt nabewerken.

"Met deze camera is alles compact en heb je de XLR-ingangen en ingebouwde ND-filters. Ik kon hem gebruiken voor het filmen van pratende mensen, documentaires – met dat geweldige zoombereik heb je zo veel opties – en voor rondetafeldiscussies."

Bij het filmen van drie mensen die met elkaar in gesprek waren, was Charles vooral onder de indruk van het 15x zoombereik, dat hij met Advanced Zoom kon uitbreiden tot 30x (in FHD). "Ik heb in het verleden voor opdrachten wel eens een lenskit gehuurd en wilde toen echt dat het zoombereik wat groter was," zegt hij. "Omdat deze videocamera zo'n geweldig zoombereik heeft, kun je veel creatiever zijn. Zo'n groot bereik heb je normaal gesproken niet als je met spiegelreflexcamera's of filmcamera's werkt."

Een man filmt met een Canon XF605-videocamera. Twee vrouwen zitten aan een tafel achter hem, ze worden verlicht door grote studiolampen.

"Door mijn ervaring met de Canon XF605 besefte ik dat ik meer soorten camera's moest uitproberen", aldus de autodidactische filmmaker Charles Rare, die een rondetafeldiscussie filmde met deze videocamera. "Camera's veranderen zo snel. Wanneer ik bepaalde opdrachten aanneem, mis ik misschien iets wat me op de set een hoop tijd kan besparen."

Een man filmt met een Canon XF605-videocamera waarop een microfoon is bevestigd. Op de achtergrond is een Canon PTZ-camera zichtbaar.

Toen Charles de Canon XF605 combineerde met twee PTZ-camera's, die hij op afstand bediende via 12G-SDI-connectiviteit en een Canon RC-V100-afstandsbediening, ontdekte hij een geheel nieuwe manier van werken.

Hoewel Charles maar met een klein team werkte, wilde hij ook interviews met meerdere camera's filmen. Daarvoor combineerde hij de Canon XF605 met twee PTZ-camera's die hij bediende met een Canon RC-V100-afstandsbediening. "Met deze apparatuur realiseerde ik me dat het mogelijk was om een rondetafeldiscussie te filmen met een heel kleine crew, omdat je alles vanaf een bureau kunt volgen," legt hij uit.

Als colorist filmt Charles altijd met de nabewerking in het achterhoofd. "Bij het optreden van de band was er maar weinig licht, en dat kan leiden tot artefacten in de schaduwen en ruis in het beeld," vertelt hij. "Hoe de verwerking in de camera ook was, ik zag helemaal geen ruis. Die sensor kan toveren. Toen ik valse kleuren ging gebruiken om te zien wat er zou gebeuren met de zwarte delen en gebieden met schaduw, was ik heel verrast; ik moest zelfs andere hulpmiddelen gebruiken om mijn beelden te controleren om er zeker van te zijn dat ik echt naar het beeld met de valse kleuren keek.

"We filmden in 4K en HD. Wat zo handig is bij 4K, is de flexibiliteit die je bij het nabewerken hebt als je je materiaal in een HD-tijdlijn levert. Ik kwam er ook achter dat als je bij de kleurgradaties met meer pixels kunt werken, de integriteit van het beeld behouden blijft wanneer je dingen in een andere richting duwt of trekt of als je het beeld scherper maakt. Met 4K zijn de opnamen heel natuurgetrouw."

Een cameravrouw staat achter een XF605-videocamera, met de achterkant van haar hoofd in de richting van de camera. Ze kijkt naar een telefoon boven de camera; op de telefoon wordt hetzelfde beeld weergegeven als op het weergavescherm. Op de achtergrond is de presentator te zien die ze filmt.

In haar type werk weet Nina nooit waar ze tegenaan loopt, bijvoorbeeld wanneer ze zelf ook in beeld moet komen, dus heeft ze een flexibele uitrusting nodig waarmee de eerste opname meteen goed is.

Een close-up van de knoppen op de zijkant van een Canon XF605-videocamera. De vinger van een vrouw drukt op een knop waarop de tekst 'ND FILTER' staat.

De Canon XF605 heeft ingebouwde ND-filters en makkelijk bereikbare knoppen, waaronder AF, focus en iris. "In videojournalistiek moet je van zoveel markten thuis zijn. Het helpt enorm als je alle belangrijke functies binnen handbereik hebt", aldus Nina.

Een veelzijdige journalistieke partner

Voor Nina, die eerder de Canon XF305 en Canon EOS C300 heeft gebruikt, zijn intuïtieve bediening en de mogelijkheid om met één druk op de knop opnamen van hoge kwaliteit te maken, onmisbaar bij haar werk als broadcastjournalist. "Je kunt mensen niet vragen om iets opnieuw te zeggen, dus de opnamen moeten meteen goed zijn," zegt ze. "Ik heb heel professioneel ogende beelden nodig en moet tegelijkertijd met al het andere kunnen spelen."

Bij het filmen van een presentator die buiten bij de Universiteit van Sussex in Engeland stond en van een imker in een veld, ontdekte ze dat de Canon XF605 aan al die vereisten voldeed. "Ik kon een heel mooie scherptediepte krijgen en de beeldkwaliteit was fantastisch. Toen ik door de filters ging en de iris opende, was alles heel responsief en makkelijk te gebruiken."

DoP Alfonso Parra kijkt uit over de zee met een Canon XF705-videocamera.

Word een betere filmmaker met de Canon XF705

Hier legt Alfonso Parra uit waarom de Canon XF705 de juiste camera was voor zijn documentaire en hoe je er betere films mee maakt.

Naast knoppen voor versterking, witbalans, scherpstellen en de iris, heeft de Canon XF605 elf toewijsbare knoppen en kunnen instellingen worden aangepast via het variangle LCD-touchscreen. "Als je op het scherm kijkt en denkt, 'Oh, daar moet ik de instellingen voor aanpassen', hoef je niet ergens anders te zoeken," zegt Nina. "Het klinkt heel simpel, maar het is echt fijn om dat allemaal op één plek te kunnen doen."

Een Canon XF605-videocamera is achter het doel geplaatst tijdens een voetbalwedstrijd; met de camera wordt door het net gefilmd.

Nina heeft ook het voetbalteam Whitehawk FC uit Brighton gefilmd. "De Canon XF605 heeft een mooie, soepele zoom. Ik kon tijdens het filmen in-camera inzoomen op iets aan de andere kant van het voetbalveld en kreeg toch vloeiende beelden." Ze maakte ook slow-motionopnamen in 120 fps van de voetballers die de spelerstunnel uitkwamen. "De mannen die door de tunnel lopen, dat is een klassiek beeld. Het was heel leuk om de slow motion zo makkelijk te kunnen gebruiken."

Bij het opnemen van interviews is helder geluid van essentieel belang, en Nina was dan ook erg te spreken over de meerdere XLR-ingangen van de camera. "Vierkanaals geluid betekent dat ik meerdere opties voor microfoons heb," zegt ze. "Soms film ik een gesprek en het is dan fantastisch dat je meer dan twee mensen kunt filmen en nog steeds goed geluid krijgt."

Dankzij het lichte ontwerp (600 gram lichter en 10% kleiner dan de Canon XF705), is de XF605 een compacte, maar robuuste camera die ideaal is voor gebruik buiten de studio. "Het is zonder twijfel een camera voor journalistiek werk," vervolgt Nina. "Hij is heel licht en je kunt hem overal gemakkelijk mee naar toe nemen, terwijl je nog steeds alle functies van een grotere camera hebt. Ik maak vaak in mijn eentje opnamen. Ik wil dan geen berg apparatuur meeslepen, maar ik heb natuurlijk wel de uitrusting nodig waarmee ik de resultaten krijg die ik nodig heb. Het gebruiksgemak van de Canon XF605 was geweldig."

Een man filmt een band die op een zolder speelt met een Canon XF605-videocamera. De drie gitaristen en een drummer worden belicht door studioverlichting en laag hangende gloeilampen.

Charles filmde een band die optrad op een zolder zonder ramen en was zeer onder de indruk van de prestaties van de Canon XF605 bij weinig licht.

Het gezicht van een zangeres wordt weergegeven op het variangle touchscreen van een Canon XF605-videocamera.

"Het was fijn om met de autofocus te spelen", zegt Charles. "De gezichtstracking was geweldig en je kunt de camera ook twee gezichten laten volgen, wat een heel leuke functie is."

Dual Pixel AF voor creatieve vrijheid

Bij de diverse opnamesituaties maakten beide filmmakers gebruik van de krachtige mogelijkheden voor automatische scherpstelling van de camera. De Canon XF605 combineert Dual Pixel CMOS AF met hoofddetectie en -tracking via EOS iTR AF X, 'deep learning'-technologie voor automatische scherpstelling waarmee onderwerpen scherp in beeld worden gehouden, zelfs wanneer ze zich van de camera afwenden. Het is ook de eerste camera uit de XF-serie met AF-oogdetectie.

"Met de hoofd-tracking bleven mijn onderwerpen duidelijk in beeld wanneer ze in beweging waren," vertelt Nina, die de camera gebruikt om mensen te filmen, maar ook om bijen op een meter afstand in beeld te houden. "Het was heel handig om het onderwerp te kunnen zien en er zeker van te zijn dat de AF het scherp hield, in plaats van het onderwerp te volgen en daarop scherp te stellen. Vaak ben ik aan het filmen, maar moet ik ook nadenken over wat ik daarna moet doen, wie er tijdens de opname op de achtergrond in beeld komt of wat mijn volgende vraag is. Als je te veel aandacht aan die dingen besteedt, kun je de opname missen."

Voor Charles, een 'fanatiek gebruiker van handmatig scherpstellen', betekende het gebruik van de geavanceerde AF en 5-assige IS dat hij zich kon richten op andere aspecten van filmen. "Het feit dat dit element wegviel, omdat de AF zo goed werkt, bespaarde mij veel tijd. Je kunt je dan richten op zaken als compositie. Als ik een band film met meerdere camera's, wil ik graag met de camera rondlopen en vanuit de hand filmen. De flexibiliteit om rond te lopen terwijl je weet dat de camera alles haarscherp in beeld brengt, is fantastisch."

Dankzij het gebruik van de AF in combinatie met de intuïtieve bediening via het variangle touchscreen verliep het filmen ongelofelijk soepel. "Het touchscreen is zo responsief en als je links of rechts van het kader tikt, verandert de scherpstelling," zegt Charles. "Je hebt nog steeds al die flexibiliteit en controle, los van de AF. Door de combinatie van de gezichtsdetectie en de tikfocus voelde het aan als handmatige scherpstelling. Je hoeft zeker niet in te boeten op de resultaten van je creativiteit."

Geschreven door Lucy Fulford


Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro