ARTIKEL

Vijf trends die zorgen voor een transformatie van de broadcastindustrie

Van productie op afstand, wat inmiddels als normaal wordt beschouwd, tot de groeiende vraag naar immersieve technologieën: ontdek wat er nieuw is in de moderne broadcastindustrie.
Een close-up van iemand die een Canon RF 5.2mm F2.8L Dual Fisheye-objectief op een Canon EOS R5-camera afstelt in een bos.

De afgelopen twee jaar zijn de workflows van de traditionele broadcastindustrie op hun kop gezet door tv-persoonlijkheden die vanuit huis begonnen uit te zenden en sets die drastisch zijn afgebouwd. "De technologie voor productie op afstand bestaat al jaren, maar het gebruik ervan moest worden bewezen", zegt mediatechnologiejournalist Adrian Pennington. En dat is niet de enige belangrijke ontwikkeling die de industrie ervaart, want immersieve technologieën zoals virtual reality (VR) zijn deze wereld ook aan het veranderen.

Van veranderende gewoonten en verwachtingen van gebruikers tot de opkomst van productie-oplossingen op afstand: de moderne broadcastomgeving is dynamisch en zit vol potentieel. Online weergave, zowel op sociale kanalen als digitale services op aanvraag, is nog steeds het gebied dat de meeste groei laat zien. Daarom zijn beelden van hogere kwaliteit de norm geworden en wordt de industrie gedwongen om afscheid te nemen van producties die alleen in HD worden gemaakt.

Vanwege de gigantische veranderingen die de pandemie teweeg heeft gebracht, moesten broadcasters overstappen op levering op afstand. De langzame trend naar het filmen op afstand raakte in een stroomversnelling toen de wereldwijde omstandigheden broadcasters dwongen om opkomende workflows en toekomstige immersieve technologieën te implementeren.

Adrian Pennington, een mediatechnologiejournalist, en Jack Adair, Canon Europe Product Marketing Specialist, bespreken hier de top vijf trends in de huidige broadcastindustrie en hoe Canon's veelzijdige beeld-ecosysteem voldoet aan de moderne behoeften van broadcasters.
Een Canon CR-N500-camera omgeven door paars licht. Op de achtergrond speelt een band op een podium.

"Tijdens een pandemie mogen er niet zo veel mensen op een set aanwezig zijn, dus dat beperkt je opties", vertelt Jack. "Met externe workflows kun je iemand ergens anders hebben die op afstand de camera bedient. Eigenlijk hoef je alleen je talent in de ruimte te hebben en hoeft er geen team aanwezig te zijn, behalve voor het opstellen en afbreken, wat met name van belang is als je in een kleine of afgesloten ruimte werkt."

1. Oplossingen voor productie op afstand voor de nieuwe norm

"De belangrijkste huidige trend op het gebied van broadcasting is productie op afstand", zegt Adrian. "Tijdens de pandemie raakten producties op afstand in een stroomversnelling. Elke broadcaster moest blijven uitzenden en dat betekende dat er technologie moest worden gebruikt die al over de hele linie bestond, zodat het personeel op afstand kon blijven werken en effectief camera's kon bedienen en workflows kon volgen via een IP, met behulp van softwaretools."
Hiertoe behoorden oplossingen zoals Canon's XC Protocol, waarmee een camera op afstand kan worden bediend via een IP. "Het voordeel hiervan is dat als je een opstelling hebt met meerdere Canon-camera's, waarbij het niet uitmaakt of die zich in een studio of buiten bevinden, je PTZ-camera's en Cinema EOS-camera's kunt hebben die allemaal via een Canon RC-IP100 Remote Camera Controller worden bediend", zegt Jack. "Er is in wezen een Canon-beeld-ecosysteem gecreëerd met volledige bediening op afstand."

Canon's PTZ-camera's, waaronder het vlaggenschip de CR-N500 (hierboven afgebeeld) en de Canon CR-N300, zijn bedoeld voor bediening op afstand, omdat je kunt pannen, kantelen en inzoomen met meerdere camera's die allemaal door één persoon worden bediend. "In situaties zoals realityprogramma's kun je dus de hele scène zien en snel reageren door de hoek van een camera te wijzigen en zo de juiste momenten vast te leggen", legt Jack uit.

Camera's zoals de Canon XF605 beschikken ook over een reeks verbindingsopties zoals een 12G-SDI, HDMI en een 8-Pin RS422-afstandsbediening, voor een naadloze integratie in livestream-opstellingen met meerdere camera's.
Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

Hoor meer van het gesprek in deze aflevering van de Shutter Stories-podcast van Canon:

Een Canon CN-E35mm T1.5 FP X Sumire Prime-objectief dat is bevestigd op een Canon-camera in een buitenomgeving.

Canon's cine-objectieven combineren superieure optische prestaties met toonaangevende en hoogwaardige materialen, waardoor ze de perfecte keuze zijn voor de snel ontwikkelende behoeften van de broadcastindustrie. De Canon CN-E35mm T1.5 FP X (afgebeeld) is een van de zeven Sumire Prime-objectieven in het geweldige assortiment Cinema-objectieven van Canon.

2. Objectieftechnologie met hogere resoluties

Broadcasters evolueren in de richting van opnamen met hogere resoluties, waarbij ze vertrouwen op de optische topkwaliteit van 4K-objectieven. "In de cinematografische industrie wordt al veel content opgenomen in 4K en 8K, maar in de broadcastindustrie wordt nog veel gedaan in HD", zegt Jack. "4K HD en 4K UHD worden nu steeds populairder bij live broadcasts en hier hebben mensen de juiste objectieven voor nodig."

Van toonaangevende ENG- en EFP-objectieven tot Canon's xs-technologie in DIGISUPER-studio en veldobjectieven: door objectieven aan te bieden die zowel met HD- als 4K-uitvoer werken, vergemakkelijkt Canon de overgang naar workflows met hoge resoluties. In de cinematografische categorie bestaan er veel broadcasttoepassingen voor full-frame-camera's en objectieven die uitstekende natuurgetrouwe beelden produceren.

"Een andere recente trend is het gebruik van objectieven en opnamen voor een cinematografische stijl in live broadcasts", zegt Adrian. "Hierbij gebruiken broadcasters camera- en objectiefpakketten die meer controle bieden over de scherptediepte voor een wazige achtergrond. Dit zorgt voor een overtuigender en rijker visueel verhaal voor bepaalde aspecten van live broadcasts. Voorheen werden cine-objectieven alleen gebruikt voor de hoogtepunten, maar nu is alles live en hebben broadcasters deze uitrusting in hun arsenaal opgenomen."
Een man met een hoofdtelefoon en in warme kleding die buiten filmt met een Canon EOS C300 Mark III op zijn schouder.

De broadcastindustrie, die meestal uitvoert in SD en HD, evolueert steeds meer in de richting van hogere resoluties. Canon Cinema EOS-camera's, zoals de EOS C300 Mark III (afgebeeld), Canon EOS C500 Mark II, EOS C700 FF en EOS C70, bieden interne HDR-vastlegging en 4K-beelden en zorgen ervoor dat broadcasters zijn voorzien van de tools die ze nodig hebben om content toekomstbestendig te maken.

De monitor van een Canon DP-V1830 geeft een racewagen weer die over een parcours in een landschap raast.

Naarmate HDR-opnamen de norm worden, neemt HDR-monitoring op de set toe. Met Canon's 18-inch draagbare 4K HDR DP-V1830 professionele monitor, kunnen regisseurs en producenten HDR-beelden bekijken in ware, rijke kleuren en hoeven ze niet meer te wachten op de bewerkte beelden. "Zo kan iedereen meteen bekijken hoe het eindproduct eruit zal zien", zegt Jack.

3. HDR en de vraag naar beelden van hogere kwaliteit

Streaming TV-giganten zoals Netflix en Amazon Prime hebben met streams in hoge resoluties de grenzen op het gebied van broadcastnormen verlegd. Terwijl TV normaal leveringen in 1080p accepteert, bieden online platforms zoals YouTube beelden in 4K en zelfs 8K, evenals een hoog dynamisch bereik, wat zorgt voor de rijkste en scherpste beelden ooit.
Volgens Adrian wordt HDR al snel een eis in plaats van een optie. "Toen UHD enkele jaren geleden werd geïntroduceerd, was de vraag of je zou kiezen voor een hoge resolutie of andere opties, zoals een hoge framerate, HDR of audio van hoge kwaliteit", zegt hij. "Nu is de consensus dat je al deze dingen nodig hebt, waarbij HDR het belangrijkste element is. In 2020 begonnen broadcasters HDR te gebruiken in live broadcasts, waarbij BT Sport de pionier was."

"Er zijn steeds meer mensen die beelden van een betere kwaliteit willen zien" stemt Jack in. "De industrie moet met camera's komen die deze kwaliteit bij de mensen thuis kunnen bieden. Daarom richt Canon zich sterk op HDR-opnamen en dit zal een uiterst belangrijk punt blijven."

De camera's in de Cinema EOS-serie, waaronder de Canon EOS C300 Mark III, EOS C300 Mark II, EOS C700 FF en de EOS C70, kunnen allemaal intern HDR-opnamen maken, wat zowel zorgt voor meer realistische beelden als kleurdiepte. "HDR biedt je iets dat meer lijkt op wat het menselijk oog kan zien", zegt Jack. "Het betekent ook dat je veel meer informatie in de lichtere en donkerdere gebieden van een beeld kunt vastleggen dan met SDR."

Canon's 4K HDR-monitoren voor referentieweergaven, zoals het nieuwe draagbare 18-inch DP-V1830 professionele display, zorgen voor monitoring op de set van natuurgetrouwe kleuren.
A man wearing a face mask sitting on the floor filming in a hospital.

Films maken na de lockdown: meningen uit het veld

Filmmakers, DoP's en producers delen hoe de pandemie hun werk heeft beïnvloed – en hoe ze de toekomst van de industrie zien.
Cinematograaf Jolade Olusanya die het touchscreen gebruikt op een Canon EOS C70 terwijl hij de dichteres Sophia Thakur filmt.

De huidige broadcastapparatuur moet voldoen aan de behoeften van multiplatformlevering, waarbij er speciale rollen zijn weggelegd voor lichte uitrusting en wendbare installaties. De Canon EOS C70 is de meest compacte camera in Canon's Cinema EOS-assortiment en biedt een dynamisch bereik van meer dan 16 stops en is compatibel met zowel EF- als RF-objectieven.

4. Systeemcameratechnologie waarmee je meer met minder kunt doen

De dagen dat er één bestand moest worden geleverd voor een uitzending op een kanaal in een tijdslot van een uur, zijn voorbij. De huidige broadcastomgeving eist meer van elke programmering: elk onderdeel moet werken op TV, online streamingdiensten en een reeks verschillende sociale platforms.

Naarmate de technologie zich ontwikkelt, is het nu mogelijk om meer te doen met minder. Camera's zoals de Canon EOS R5 beschikken nu over een full-frame 45MP CMOS-sensor in een compacte body, terwijl Canon's meest compacte Cinema EOS-camera, de EOS C70, dezelfde revolutionaire 4K Super 35mm DGO-sensor heeft als de veel grotere EOS C300 Mark III, die een dynamisch bereik van meer dan 16 stops biedt.

"Met Canon's RF-systeemcamera's kun je beelddetails goed vastleggen, omdat RF-objectieven full-frame zijn", zegt Jack. "De hoeveelheid informatie die je kunt vastleggen met een full-frame-sensor is enorm, waardoor je een veel groter dynamisch bereik kunt vastleggen met minder ruis. Canon wilde de RF-technologie naar een videocamera brengen. De Canon EOS C70 geeft mensen de vrijheid om te werken met het nieuwe RF-glas, terwijl de vattingadapter EF-EOS R 0.71x ervoor zorgt dat je EF-glas kunt blijven gebruiken met de camera. Het werkt ook als snelheidsbooster, zodat je een extra lichtstop krijgt bij gebruik van EF-objectieven."
Een persoon gebruikt de EOS R5-camera met een Canon RF 5.2mm F2.8L Dual Fisheye-objectief.

De pandemie heeft de kijkgewoonten in heel de wereld veranderd en de vraag naar immersieve technologieën blijft alsmaar toenemen. De Canon RF 5.2mm F2.8L Dual Fisheye is een grensverleggend objectief dat de vastlegging en postproductie van professionele 180° VR-content vereenvoudigt.

5. Meeslepende technologie die grenzen verlegt

Immersieve technologieën zijn al een aantal jaar een opkomende trend, waarbij virtual reality (VR) en augmented reality (AR) hun potentieel nog niet volledig hebben vervuld. Met een toenemende nadruk op virtuele oplossingen tijdens de pandemie en mensen die headsets gebruiken om de wereld te ervaren terwijl ze thuis zitten, beginnen broadcasters het potentieel van toekomstige technologieën te bevatten.

Met het RF 5.2mm F2.8L Dual Fisheye-objectief brengt Canon immersieve technologie naar de befaamde L-serie. Met dit compacte, stereoscopische RF-objectief kun je VR-opnamen van 180° maken bij gebruik met compatibele full-frame camera's met RF-vatting, zoals de Canon EOS R5. "Je legt meer informatie in beelden vast omdat het wordt gebruikt met een full-frame, 8K-sensor", zegt Jack. "Als je een ruimte wilt vastleggen voor VR, is kwaliteit natuurlijk een ontzettend belangrijk element. Die hogere resolutie geeft je meer realisme en details."

Immersieve technologie gaat verder dan pure VR en omvat het gebruik van virtuele producties: filmen op podia omgeven door LED-schermen die locaties weergeven die veranderen, evenals andere technologieën. "Een deel van deze immersie bestaat uit UHD, de kwaliteit van het surroundgeluid, HDR en hogere framerates", gaat Jack verder. "Het metaverse vereist 3D-content en middelen die makkelijk vervoerd kunnen worden tussen webdomeinen. Om te kunnen groeien, moet de immersie een goede ervaring zijn, er fantastisch uitzien en geweldig klinken zonder problemen of buffering. In de toekomst zal content makkelijker en democratischer te maken zijn in 3D."

Geschreven door Tim Coleman and Lucy Fulford


Gerelateerde artikelen

  • De Canon Cinema EOS-serie.

    ARTIKEL

    Een decennium Canon Cinema EOS

    Ontdek hoe Cinema EOS – van de EOS C300 tot en met de EOS C70 – in de afgelopen 10 jaar het maken van 10 uiteenlopende producties mogelijk heeft gemaakt.

  • DoP Patrick Smith with a Canon EOS C500 Mark II cinema camera.

    ARTIKEL

    Goedgekeurd door Netflix: de Canon EOS C500 Mark II

    Welke mogelijkheden moet een camera hebben om te worden goedgekeurd door Netflix? DoP Patrick Smith over waarom de betaalbare full-frame EOS C500 Mark II is goedgekeurd.

  • Nigella Lawson staat in een keuken en kijkt neer op twee gerechten voor haar op het aanrecht.

    ARTIKEL

    Nigella filmen met Canon's Cine Primes

    De tv-programma's van beroemde chef-kok Nigella Lawson laten iedereen watertanden. DoP Robin Fox deelt zijn filmgeheimen.

  • Twee presentatoren zitten op tuinstoelen in een gerestaureerde schuit die als productieset wordt gebruikt.

    ARTIKEL

    Hoe filmmakers dankzij productie op afstand konden blijven werken

    Twee filmmakers vertellen hoe ze door de wereldwijde lockdowns gedwongen waren om te innoveren om producties draaiende te houden, en wat dit betekent voor de toekomst.

  • Meld je aan voor de nieuwsbrief

    Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro