ARTIKEL

De ultieme test voor je uitrusting: het filmen van een overlevingsexpeditie in de jungle met een Canon EOS C300 Mark II

Laura Bingham stands chest-deep in a river, wielding a machete.
Filmmaker Peiman Zekavat gebruikte een Canon EOS C300 Mark II voor het vastleggen van zijn documentairefilm over de Britse avonturier Laura Bingham, samen met medeontdekkingsreizigers Ness Knight en Pip Stewart, en de mensen van de inheemse Wai-wai-stam, op hun expeditie langs de rivier de Essequibo in Guyana. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief ingesteld op 400 mm, 1/500 sec, f/5.6 en ISO1000. © Peiman Zekavat

Verstikkende hitte en vochtigheid. Schorpioenen, giftige slangen en een roofzuchtige kaaiman van drie meter lang. Honger en extreme uitputting. Filmmaker Peiman Zekavat kreeg het allemaal voor de kiezen terwijl hij meedeed aan een zware expeditie door de afgelegen jungle in Guyana naar de bron van de rivier de Essequibo. De technische uitdagingen waren net zo omvangrijk: met alleen de apparatuur die ze konden dragen en zonder mogelijkheden voor vervanging of reparatie, moest het team dat het avontuur filmde, vertrouwen op hun uitrusting om te presteren in het drukkende regenwoud. Peimans weloverwogen keuze voor de robuuste, lichte Canon EOS C300 Mark II, Canon EOS 5D Mark IV en de L-serie objectieven bleek een gouden greep.

Avonturiers Laura Bingham, Ness Knight en Pip Stewart, een groep leden van de inheemse Wai-wai-stam, en Peiman ondernamen de 'bron-naar-de-zee'-afdaling van de Essequibo, de op twee na langste rivier in Zuid-Amerika. De groep reisde met boomstamkano's stroomopwaarts totdat, na 12 dagen op de rivier en de zijrivier de Sipu, de waterstroom te ondiep en onbegaanbaar werd.

Het team liet alle onnodige uitrusting achter, zodat ze zich met zo weinig mogelijk gewicht te voet een pad door het dichte regenwoud konden banen. Toen ze eindelijk de bron hadden bereikt, keerden ze om en peddelden ze de rivier weer af naar het punt waar deze in de Atlantische Oceaan stroomt. Daar werden ze niet alleen de eerste mensen die de bron van de rivier bereikten, maar ook de eersten die de afdaling helemaal tot aan de monding maakten. Het was een reis van meer dan 1000 km die in totaal 10 weken duurde.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Toen de expeditie begon, was het waterniveau hoger dan normaal voor de tijd van het jaar. Dit betekende dat ze met de kano's verder dan verwacht stroomopwaarts konden komen. Het zorgde er echter ook voor dat ze niet meer onder veel laaghangende of omgevallen bomen door konden, en zich daarom met kapmessen en kettingzagen een weg moesten banen. Toen ze uiteindelijk noodgedwongen te voet verder gingen, moesten ze met de hand een weg banen door het ongerepte, dichte bos.

"Over een paar kilometer deden we niet zoals verwacht een paar dagen, maar enkele weken," zegt Peiman. Het eten raakte al snel op en ze werden afhankelijk van wat ze konden vangen, terwijl ze tegelijkertijd zelf op het menu stonden van bloeddorstige insecten en vleesetende piranha's, alligatorachtige kaaimannen, giftige slangen en zelfs jaguars. "De fysieke uitdaging was veel groter dan we allemaal hadden verwacht," voegt Peiman eraan toe. "Ons uithoudingsvermogen werd in de tropische warmte en vochtigheid op de proef gesteld, waarbij het voortdurende contact met niet alleen kon leiden tot ongemak, maar ook tot verschillende ziekten."

Dit maakte het filmen dubbel uitdagend. "Het was voor mij erg moeilijk om me te concentreren en de lichamelijke vermoeidheid kwam mijn mentale status niet ten goede. Voor het vinden van de juiste composities en het maken van creatieve opnamen had ik al mijn ervaring en instincten nodig. Aan het einde van elke dag was ik zo moe dat ik nauwelijks de kracht had om een mooie compositie te maken. Ik kon nog net de camera voor mijn gezicht houden. We hadden alleen maar Canon-camera's, dus de menu's zijn vrijwel hetzelfde. Hierdoor werd het eenvoudiger als ik te moe werd om me te concentreren."

Filmmaker Peiman Zekavat in the jungle holding a Canon camera.
Peiman zegt dat de extreme jungleomstandigheden hun tol eisten voor zijn lichaam. Hij verloor niet alleen gewicht, maar kampte ook met een minder goed concentratievermogen. © Jon Williams
A bright green tree frog.
Dankzij de overeenkomsten in werking tussen de Canon EOS C300 Mark II en de Canon EOS 5D Mark IV kon Peiman ondanks zijn concentratieproblemen beelden van de tropische omgeving vastleggen. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief ingesteld op 400 mm, 1/500 sec, f/5.6 en ISO10000. © Peiman Zekavat

De uitrusting voor de opdracht kiezen

Peiman, een bekroonde cinematograaf- en fotograaf uit Londen, filmde in 15 Europese landen, Noord- en Zuid-Amerika, Rusland, India en Afrika, in conflictgebieden en in het Amazone-regenwoud. Hij wist dat gebruiksgemak, gewicht en betrouwbaarheid van de uitrusting onder zware omstandigheden veel belangrijker zouden zijn dan bij normale opnamen.

"Ik koos de Canon EOS C300 Mark II als hoofdcamera, plus een Canon EOS 5D Mark IV. Bovendien had ik twee Canon PowerShot G7 X Mark II-compactcamera's die Laura, Ness en Pip konden gebruiken", zegt hij. "Ik wist dat ik als hoofdcamera een goede broadcastcamera moest hebben, vanwege de hogere bitrate en de mogelijkheid om opnamen te maken in Canon Log om het meest dynamische bereik te verkrijgen."

Brent Stirton films Namibian tribespeople with a Canon EOS C200.

Filmen in Namibië met de EOS C200

Achter de schermen bij de opname van een documentaire waarbij de Canon EOS C200 heeft laten zien de zware omstandigheden van de Namibische woestijn prima aan te kunnen.

Tijdens de zware, tweede fase van de reis kwam de compactere Canon EOS 5D Mark IV uitstekend van pas. "Voor de trektocht heb ik de EOS 5D Mark IV gebruikt, die erg licht is. En dankzij de C-Log-optie was het eenvoudiger om de beelden te koppelen aan de beelden van de Canon EOS C300 Mark II. En bovenal kan de camera zowel videobeelden als foto's van hoge kwaliteit maken.

"De Canon EOS 5D Mark IV is een 4:2:0 8-bits camera, terwijl de Canon EOS C300 Mark II met 4:4:4 12-bits in 2K opneemt. Op basis hiervan wist ik dat kleurcorrectie lastig zou zijn. Tijdens de nabewerking kon je zien dat de 12 bits van de EOS C300 Mark II geweldig was in de hooglichten. De EOS 5D Mark IV had daar minder details, dus hebben we een look gemaakt op basis van de EOS 5D Mark IV en de beelden van de PowerShot G7 X Mark II en de EOS C300 Mark II op basis hiervan gecorrigeerd.

"We hebben om praktische redenen geen 4K-opnamen gemaakt. We wisten dat omroepen de uiteindelijke film niet in 4K zouden laten zien en dat we extra harde schijven nodig zouden hebben en vaak de kaarten zouden moeten wisselen."

Peiman Zekavat's filming equipment beside a river.
Het team had in hun kano's veel spullen bij zich, waarvan veel moest worden achtergelaten toen ze te voet verder moesten. © Peiman Zekavat
Peiman Zekavat walks outside carrying a Canon EOS C300 Mark II
"Ik heb de Canon EOS C300 Mark II als hoofdcamera gekozen," zegt Peiman. "Ik wist dat ik als hoofdcamera een goede broadcastcamera moest hebben, vanwege de hogere bitrate en de mogelijkheid om opnamen te maken in Canon Log om het meest dynamische bereik te verkrijgen." © Jon Williams

Filmen in de jungle

Licht reizen en het beschermen van de uitrusting waren de belangrijkste vereisten. Het team liet op de eerste dag het zware videostatief achter en leende een lichtgewicht versie, maar Peiman geeft toe dat ook dat statief niet is gebruikt. Er was geen mogelijkheid om accessoires mee te nemen, dus er waren geen externe monitoren, lichtapparatuur, gimbals, filters of matte boxes. Zelfs de Canon EOS C300 Mark II werd tijdens de reis tot het absolute minimum gestript: Peiman verwijderde de handgreep aan de bovenzijde, waarmee hij ook afscheid nam van de XLR-microfoonhouder. In plaats daarvan gebruikte hij een kleine en lichte videomicrofoon die ook geschikt was voor de Canon EOS 5D Mark IV.

Als objectieven koos Peiman zijn favoriete, snelle professionele objectieven uit de L-serie van Canon omdat deze weerbestendig zijn, snel automatisch scherpstellen en het enorme bereik bieden dat essentieel is voor het vastleggen van wildlife op afstand. De meeste hebben ook een Image Stabilizer, die zonder statief of standaard cruciaal is.

The top of a caiman's head concealed in a river bank.
Peiman gebruikte in de jungle een reeks snelle en robuuste objectieven uit de L-serie van Canon, om optimaal gebruik te kunnen maken van het lange bereik van de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM om deze gecamoufleerde kaaiman vast te leggen. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief ingesteld op 400 mm, 1/400 sec, f/5.6 en ISO12800. © Peiman Zekavat

"Ik heb een aantal objectieven uit de L-serie van Canon gebruikt, waaronder de Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM, Canon EF 50mm f/1.2L USM, Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM, Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM en, meer dan alle andere objectieven, de Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM, die mijn favoriete objectief werd, omdat hij breed genoeg was voor interviews en perfecte zoommogelijkheden bood. Ik heb 90% van het gedeelte in de jungle met dit objectief gefotografeerd", zegt hij.

Peiman gebruikt het Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM-objectief en zijn voorganger al sinds 2008 en wist dat deze robuust genoeg was voor deze unieke taak. "Ik heb hem vaak laten vallen en hij werkt nog steeds. In conflictgebieden en gevaarlijke omgevingen met warmte en vochtigheid zijn cinema-objectieven te groot. Je bent er in de eerste plaats om te fotograferen. De kwaliteit komt op de tweede plaats," gaat hij verder.

"Als je het moment mist, maakt het niet uit hoe mooi de opname had kunnen zijn. Het was een vermoeiende reis en ik had nauwelijks tijd om me te concentreren op creatief zijn. Maar zelfs met EF-objectieven kan ik bij handmatig scherpstellen snel reageren. Mijn linkerhand ligt altijd op de scherpstelring. Dit werkt dus is snel en geeft de camera meer stabiliteit."

Laura Bingham stands in a canoe on a river bank.
De vrouwen kregen tijdens de reis te maken met emotionele hoogte- en dieptepunten, die in de uiteindelijke film zijn gedocumenteerd. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief ingesteld op 400 mm, 1/500 sec, f/5.6 en ISO640. © Peiman Zekavat
A small green snake.
Peiman kon foto's en beeldmateriaal van het avontuur vastleggen met een Canon EOS 5D Mark IV. Gefotografeerd met een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief ingesteld op 400 mm, 1/200 sec, f/5.6 en ISO25600. © Peiman Zekavat

De eindjes aan elkaar knopen

Om ervoor te zorgen dat de camera's bleven werken, had het team een kleine generator, die om de paar dagen werd gebruikt om voor elke camera maximaal zes batterijen op te laden. Om de set droog te houden, werden de camera's opgeslagen in waterdichte zakken, hoewel de vochtigheid veel schade aanrichtte. Het team ontdekte dat ze de camera's konden drogen in de zakken rijst die de Wai-wai als voedsel hadden meegebracht.

De enige extra uitrusting die ze de hele reis hebben meegenomen, was een laptop die werd gebruikt voor het downloaden van opnamen van de geheugenkaarten van de camera's. Maar tijdens de trektocht sloeg het noodlot toe en begaf de laptop het. "Ik kon daarna alleen nog maar filmen op de resterende kaarten, een combinatie van SD-, mini-SD- en micro-SD-kaarten, die de Canon EOS 5D Mark IV gelukkig kon gebruiken," zegt Peiman. Dankzij de lagere bitrate van de Canon EOS 5D Mark IV en de bijbehorende kleinere bestandsgrootten in vergelijking met de Canon EOS C300 Mark II kon hij op deze kaarten nog steeds voldoende beeldmateriaal opnemen.

"Eerder tijdens de reis filmde ik wat ik wilde, maar op dit moment had ik voor de komende twee weken nog maar weinig ruimte over, dus ik moest selectief zijn in wat ik wilde filmen", merkt hij op.

Laura Bingham, Ness Knight, Pip Stewart and six male Wai Wai tribespeople pose for a group shot.
Laura Bingham, Ness Knight en Pip Stewart (hier van links naar rechts, samen met de leden van de Wai-wai-stam die de expeditie met hen hebben meegemaakt) hebben zelf met Canon PowerShot G7 X Mark II-camera's enkele zeer persoonlijke momenten gefilmd. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM-objectief, ingesteld op 24 mm, 1/250 sec, f/4.0 en ISO6400. © Peiman Zekavat
A Canon EOS C300 Mark II sits between Peiman Zekavat's legs in a canoe going down a river.
Peiman stelde de Canon EOS C300 Mark II tijdens de reis bloot aan extreme omstandigheden. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM-objectief, ingesteld op 24 mm, 1/500 sec, f/4.0 en ISO250. © Peiman Zekavat

Hoewel het belangrijkste beeldmateriaal afkomstig is van de twee camera's met grotere sensor, hebben de Canon PowerShot G7 X Mark II-camera's ook een deel van de meest emotionele opnamen en audio opgeleverd. "Laura, Ness en Pip hebben met de camera's aan het einde van elke dag een stukje opgenomen als dagboek. Het beeldmateriaal was geweldig, vooral het geluid, omdat de camera geluid van goede kwaliteit opneemt.

"Als ik ze had geïnterviewd, zou het niet zo persoonlijk zijn geweest. Een van hen had een slechte dag, pakte de camera, ging een eindje wandelen en kwam terug met verbazingwekkend emotionele opnamen. We hadden dat niet kunnen vastleggen zonder de Canon PowerShot G7 X Mark II-camera’s."

Ondanks het gebruik van drie verschillende soorten camera's, die het allemaal zwaar te verduren hebben gehad, kon Peiman het beeldmateriaal combineren in de documentaire; de uiteindelijke film is adembenemend. Er zijn misschien geen eindeloze drone-opnamen of mooie kraanbewegingen, maar de emotie van de trip, de zware omstandigheden van de reis en het verbluffende verhaal zijn gewoonweg betoverend.

Geschreven door Adam Duckworth


Peiman Zekavats uitrusting

De essentiële kit waarmee professionals avonturen vastleggen

A Canon EOS C300 Mark II on a piece of wood beside the Essequibo River.

Camera's

Canon EOS C300 Mark II

Een uiterst creatief productiehulpmiddel dat 4K-/Full HD-video vastlegt met een dynamisch bereik tot 15 stops. “Ik wist dat ik als hoofdcamera een goede broadcastcamera moest hebben, vanwege de hogere bitrate en de mogelijkheid om opnamen te maken in Canon Log om het meest dynamische bereik te verkrijgen,” vertelt Peiman.

Canon EOS 5D Mark IV

Gegarandeerde ongeëvenaarde beeldkwaliteit en zeer professionele prestaties bij elke opname. Peiman zegt: "Voor de trektocht heb ik de Canon EOS 5D Mark IV gebruikt, die erg licht is... En bovenal kan de camera zowel foto's als video van hoge kwaliteit vastleggen."

Canon PowerShot G7 X Mark II

Deze compactcamera in zakformaat beschikt over een 1.0-type sensor, een helder f/1.8-2.8 Canon-objectief en superieure DIGIC 7-verwerking en biedt de creativiteit van een spiegelreflexcamera bij zowel foto's als Full HD-video's.

Objectieven

Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM

Ideaal voor fotografen die een enkel objectief willen meenemen op locatie. Dit objectief levert verbluffende beeldkwaliteit met geavanceerde beeldstabilisatie. "Dit werd mijn favoriete objectief, omdat hij breed genoeg was voor interviews en perfecte zoommogelijkheden bood. Ik heb 90% van het gedeelte in de jungle met dit objectief gefotografeerd", zegt Peiman.

Canon EF 50mm f/1.2L USM

USM-objectief uit de professionele L-serie met een diafragma van f/1.2 voor opnamen bij weinig licht en voor buitengewone scherptediepte.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan