ARTIKEL

Van stoffige woestijnen tot knusse kampvuren: filmen in Namibië met de Canon EOS C200

Brent Stirton gebruikte de Canon EOS R voor het fotograferen van kampvuurscènes en scènes bij fel zonlicht, dus had filmmaker Spencer MacDonald een videocamera nodig die al die situaties aankon – de Canon EOS C200 bleek een goede keuze.

Voor filmmakers brengt iedere opdracht technische en logistieke uitdagingen met zich mee. Ook voor de Amerikaanse regisseur Spencer MacDonald was het filmen van zijn documentaire op het platteland van Afrika met de Canon EOS C200 niet eenvoudig. Met een kleine crew en maar een week in Namibië, waarin meer dan 700 kilometer moest worden afgelegd over stoffige zandwegen, was er geen kans om de beelden opnieuw te maken. Het moest in één keer goed gaan.

Het team volgde de wereldberoemde fotojournalist Brent Stirton terwijl hij de cultuur van drie Afrikaanse stammen in de uitgestrekte woestijn van Namibië vastlegde. De beelden geven een kijkje achter de schermen. Brent kreeg te maken met extreme omstandigheden, en het stof, de trillingen en het slopende reisschema stelden de prestaties en de duurzaamheid van de full frame Canon EOS R-systeemcamera behoorlijk op de proef. Hij testte ook hoe de camera omging met weinig licht tijdens kampvuren en fel zonlicht gedurende de dag. Niet alleen de grenzen van de Canon EOS R werden opgezocht tijdens de opnamen, maar ook die van de apparatuur die Spencer voor de documentaire gebruikte.

Spencer had een lichte, weerbestendige Cinema-camera nodig met een grote sensor om de film een cinematografische uitstraling te geven. De camera moest ook beschikken over alle noodzakelijkheden, zoals professionele audio-ingangen, ingebouwde ND-filters en een lange accuduur. En omdat de grote meerderheid van zijn documentaires en reclames in RAW wordt gefilmd voor de beste kwaliteit, moest de camera dat ook kunnen. Hij wilde echter geen RAW-indeling gebruiken die teveel geheugen in beslag zou nemen en waarvoor aparte opnameapparatuur nodig was. Met die eisen kwam hij uit bij de enige camera die aan al zijn wensen voldeed – de 4K Canon EOS C200.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

In RAW filmen

"Ik filmde continu in RAW — dat vind ik het grootste voordeel van deze camera", zegt Spencer. "De camera gebruikt de Cinema RAW Light-indeling, waardoor de bestanden redelijk klein blijven maar de beelden toch dezelfde voordelen bieden als RAW. "Tijdens het filmen is de belichting makkelijker te regelen omdat het dynamische bereik groter is. En omdat het in Namibië zo zonnig is en er zulke sterke schaduwen zijn, wilden we zoveel mogelijk details vastleggen."

Spencer is ooit begonnen met een Canon EOS 5D Mark II, dus hij had de Canon EOS C200 al snel onder de knie. Hij vond het makkelijk om door de intuïtieve menu’s te navigeren. Hij had geen tijd om de camera voor het filmen uitgebreid te testen, maar nadat hij de camera een ochtend had gebruikt en de resultaten zag, wist Spencer al dat hij de juiste keuze had gemaakt.

"Ik was gelijk onder de indruk van de EOS C200", zegt hij. "Het beeld was van bioscoopkwaliteit en de schaduwen zagen er fantastisch uit. In de woestijn heeft de omgeving toch al een bioscoopkwaliteit en de camera versterkte dat. Daardoor hadden we veel vertrouwen in de prestaties van de camera. Ik werkte er elke dag mee en was erg onder de indruk. Ik vind het een fijne camera."

A Canon EOS C200 video camera.
Spencer geeft aan dat hij zijn documentaire intuïtief kon filmen met de Canon EOS C200.

Een sterk cine-objectief kiezen

Hoewel Spencer al drie keer in Afrika was geweest, was dit zijn eerste keer in Namibië. Hij wist dat er veel stof en wind zou zijn en dat hij snel zou moeten filmen. Met een matte box bevestigd aan het objectief voor de filters, zou het niet alleen een langdurig en onhandig proces geweest zijn om telkens de objectieven te verwisselen, maar zouden het objectief en de camera ook worden blootgesteld aan stof.

Daarom koos hij een van de beste objectieven voor het maken van films, een objectief dat voor veel documentaires wordt gebruikt – het Canon CN7x17 KAS S E1/P1 Cinema-objectief. Dit objectief biedt niet alleen adembenemende optische prestaties in 4K, maar ook een enorme vergrotingsfactor van 7x dankzij de brandpuntsafstand van 17-120mm. Het snelle grootste diafragma van T2.95 maakt prachtige geringe scherptediepte met een zachte bokeh mogelijk. Het heeft een verwijderbare servo-aandrijfeenheid en is weerbestendig.

"Ik heb nog nooit een cine-objectief gehad dat door één druk op de knop van 17 naar 120mm gaat", zegt Spencer. "Ik wilde de objectieven niet in de woestijn verwisselen en dit maakte het filmen zo makkelijk. Ik kon dichtbij komen zonder dat ik de camera hoefde te bewegen. Zonder dat objectief zou het onmogelijk zijn geweest."

Brent Stirton strides across the desert at dusk with his camera, as Spencer MacDonald films him using a Canon EOS C200.
Vooral het werken in de woestijngebieden in Namibië was een uitdaging. De filmmakers en Brent hadden hierbij met veel stof en wind te kampen.
A Namibian desert scene at sunset, photographed by Brent Stirton on a Canon EOS R.
Maar op de stilstaande beelden van Brent is te zien dat de woestijnen ook ontzettend mooi waren. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 24-105mm F4L IS USM-objectief, ingesteld op 45mm, 1/20 sec, f/4.0 en ISO640. © Brent Stirton
A behind the scenes shot of the figures in Wes Anderson's Isle of Dogs movie being filmed.

Achter de schermen van Wes Andersons film Isle of Dogs

Director of Photography Tristan Oliver onthult hoe deze stop-motion speelfilm is gemaakt en waarom er 80 krachtige Canon DSLR's aan te pas kwamen om de film op te nemen.

Door het grotere objectief heeft Spencer voornamelijk vanaf zijn schouder gefilmd om het gewicht te balanceren. Hij zegt: "De EOS C200 is normaal gesproken heel draagbaar, maar ik had de camera 90% van de tijd op een schoudersteun. Het objectief is bijna twee keer zo groot als de camera, het was dus uiteindelijk een behoorlijk grote installatie."

De Canon EOS C200 beschikt over de grensverleggende Dual Pixel CMOS AF met touchscreen touch-to-focus-technologie — een revolutie in het werk van cinematografen, omdat er eindelijk niet meer op de traditionele manier handmatig hoeft te worden scherpgesteld. De geavanceerde elektronische zoeker van de camera maakt Focus Peaking en Waveform Monitoring mogelijk voor scherpe en correct belichte beelden.

"Voor deze taak hadden we een geweldige assistent-cameraman voor het scherpstellen", vervolgt Spencer. "Omdat het objectief zo makkelijk te hanteren is, was de scherpstelling altijd perfect. Ik werk liever niet met AF, maar ik denk dat het best handig zou kunnen zijn als je alleen werkt. Ik had de camera en het objectief graag met een gimbal gebruikt, maar omdat het zo lang had geduurd om dat voor iedere opname voor te bereiden, was dat gewoon niet mogelijk."

Brent Stirton crouches down to photograph tribeswomen singing and dancing, as Spencer MacDonald films him using a Canon EOS C200.
Om scènes te filmen zoals die waar de lokale bevolking aan het zingen is, gebruikte Spencer een shotgun-microfoon op zijn camera.

Geluid opnemen in een cinematografisch landschap

In plaats van externe opnameapparatuur te gebruiken voor de audio, koos Spencer voor de meeste opnamen voor een shotgun-microfoon op de camera, en een lavaliermicrofoon voor close-up interviews. Dit werd allemaal geregeld door de twee XLR-ingangen en professionele audiobediening van de Canon EOS C200. Het team heeft nooit grote externe accu’s hoeven gebruiken om langer te kunnen filmen. Een aantal standaard Canon-accu’s was genoeg. De standaard accu's passen in de achterkant van de camera en beïnvloeden de balans van de camera niet. "Ze gingen heel lang mee," zegt Spencer. "Accuduur was nooit een probleem."

Met zijn betrouwbare professionele uitrusting zou je denken dat Spencer er helemaal klaar voor was, maar niets had hem kunnen voorbereiden op het prachtige landschap van Namibië.

Het filmen zelf was zeer divers en het tempo lag erg hoog. Er was een zwaar programma waarbij het team elke dag twee tot zes uur met een terreinwagen over hobbelige wegen moest rijden. Toen ze eenmaal op locatie waren, filmde het team de hele dag door en hadden ze met felle zon en sterke wind te kampen.

Two women wearing colourful shawls sit in dim light, photographed by Brent Stirton on a Canon EOS R.
"Ik heb nog nooit met een fotograaf gewerkt die op deze manier onderwerpen op locatie fotografeert voor een documentaire", zegt Spencer. "Met Brent voelde het alsof ik op een filmset was." Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/125 sec, f/2.5 en ISO800. © Brent Stirton
Two boys build a fire, photographed by Brent Stirton on a Canon EOS R.
Terwijl de foto's van Brent ontzettend sfeervol en kleurrijk waren, was Spencer erg enthousiast over het feit dat de beelden van zijn documentaire er ook rechtstreeks uit de camera al "fantastisch" uitzagen. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/400 sec, f/1.4 en ISO 3200. © Brent Stirton

"We filmden de hele dag door wanneer Brent aan het fotograferen was", zegt Spencer. "We werkten om Brent heen wanneer hij aan het werk was. Het draaide allemaal om zijn foto's met de EOS R. Ik moest wat hij fotografeerde vanuit precies dezelfde hoek filmen, anders stond ik in zijn beeld. Ik wilde Brent niet in de weg lopen. Ik had goed zicht op zijn stijl en ik heb nog nooit met een fotograaf gewerkt die op deze manier onderwerpen op locatie fotografeert voor een documentaire. Met Brent voelde het alsof ik op een filmset was."

Het prachtige landschap van Namibië zorgde ook voor een sprookjesachtig gevoel. "Het was zo mooi. Bij iedere nieuwe plek die we bezochten, was het alsof we in een ander ecosysteem waren beland", zegt hij. "Soms was het alsof we op een andere planeet waren." Het eindresultaat bestaat uit twee delen – een film en een langere director’s cut – en laat de pracht van de locatie, de fantastische mensen die er leven en de kleurrijke fotografie van Brent Stirton zien.

"Omdat het licht in de woestijn zo anders is, zien de beelden er rechtstreeks uit de camera al ongelooflijk uit. Het is een soort natuurlijke kunst en die is perfect, want het is allemaal echt. Alles was prachtig en de manier waarop huidtinten en schaduwen door de camera werden afgebeeld was echt heel mooi", zegt Spencer. "Ik ben zo trots op het eindresultaat. Het ziet er allemaal heel goed uit. Ik heb de juiste camera en het juiste objectief gekozen en dat leverde echt resultaat op."

Geschreven door Adam Duckworth


De uitrusting van Spencer MacDonald

Essentiële uitrusting om onderweg te filmen

Filmmaker Spencer MacDonald buttons up a striped shirt.

Videocamera

Canon EOS C200

Een compacte en veelzijdige hoogwaardige camera voor filmmakers die haarscherpe beelden in 4K 50p willen maken. "De camera gebruikt een Cinema RAW Light, waardoor de bestanden redelijk klein blijven maar de beelden toch dezelfde voordelen bieden als RAW", zegt Spencer.

Cine-objectief

Canon CN7x17 KAS S E1/P1

Met adembenemende optische prestaties in 4K, een vergrotingsfactor van 7x met een brandpuntsafstand van 17-120mm en een aandrijfeenheid is de camera perfect voor het filmen van situaties waarbij mobiliteit belangrijk is. "Ik kon dichtbij komen zonder dat ik de camera hoefde te bewegen", zegt Spencer. "Het maakte het filmen zo makkelijk – zonder dat objectief zou het onmogelijk zijn geweest."

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan