ARTIKEL

Drie Afrikaanse stammen, 700 km stoffige woestijn en de Canon EOS R: het verdwijnende Namibië van Brent Stirton

Three Herero women stand in a symmetrical triangular pose, wearing red, khaki and black colonial-style dresses and jackets. They also wear red wide-brimmed hats that lift up at each end like cows’ horns.
De vrouwen van de Herero-stam dragen hun gewaden op dezelfde manier als de Christelijke missionarissen die vanaf 1890 in het gebied te vinden was. Met als enige aanvulling een hoofddeksel dat doet denken aan koeienhoorns. Gefotografeerd met een Canon EOS R met Canon RF 24-105mm F/4L IS USM-objectief ingesteld op 1/200 sec, f/16 en ISO200. © Brent Stirton

Brent Stirton is een man met een missie. "De helft van het jaar werk ik als fotojournalist, waarbij ik het gebruikelijke gamma aan menselijke problemen vastleg", vertelt de bekroonde Zuid-Afrikaanse Canon-ambassadeur, die bekend is geworden met zijn werk voor tijdschriften als National Geographic, Newsweek en Time.

"De andere zes maanden fotografeer ik het snijpunt tussen mens en milieu: de illegale handel in wilde diersoorten, dieren die nagenoeg uitgestorven zijn, dat soort onderwerpen." Brent werpt een nieuw licht op deze onderwerpen met zijn kenmerkende oog voor details en diepte. Studioverlichting, kleine diafragma's en een lage ISO geven zijn foto's een bijna driedimensionale kwaliteit, waarbij verzadigde kleuren zijn foto-onderwerpen en hun verhalen extra impact geven.

De laatste twee decennia reist Brent de wereld rond voor opdrachten die te maken hebben met wilde diersoorten en het behoud daarvan, wereldgezondheid, verdwijnende culturen, duurzaamheid en het milieu. Maar hij geeft toe altijd weer te worden getrokken door Afrika, meest recent nog voor zijn lopende project waarin hij de cultuur van de Himba, Herero en San (ook wel Bosjesmannen genoemd) in Namibië vastlegt.

"In dit land vormen deze stammen minderheidsgroepen, maar ze hebben allemaal iets unieks te bieden", legt hij uit. "De Bosjesmannen zijn de ultieme slimme overlevers. Ze leiden een authentiek bestaan, maar hebben ook geleerd hun eigen cultuur als geldgenerator te gebruiken. Zes maanden van het jaar leven ze hun eigen levensstijl, en de andere zes maanden werken ze met lodges en het toerisme samen om hun cultuur aan de buitenwereld te tonen.

Canon Professional Services

Met Canon ben je in veilige handen

Je krijgt gratis toegang tot advies van experts, onderhoud van apparatuur, inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

"De Himba doen ook iets dergelijks. Zij zien in dat ze het toerisme ook kunnen gebruiken om mensen uit andere landen, die hun levensstijl niet kennen, hier naartoe te trekken. Een win-winsituatie voor iedereen.

"De Herero zijn wat meer bemiddeld. Ze zijn volgens sommigen in elk geval het meest succesvol commercieel gezien", vertelt Brent verder. "Maar ze hebben hun eigen unieke geschiedenis die teruggaat tot de Duitse koloniale bezetting van 1904 tot 1905. Op dit moment zijn ze in een rechtszaak om schadevergoeding verwikkeld, en ze dragen een militair uniform dat dateert uit het einde van de 19e eeuw. En daardoor zijn ze prachtig om te zien en geven ze me een verhaal om te vertellen."

Brents ambitie is deze culturen in hun huidige vorm vast te leggen. "Hun cultuur is langzaam aan het verdwijnen omdat de wereld steeds homogener wordt", legt hij uit. "Dus door te fotograferen wat deze mensen uniek maakt, kan ik die eigenheid in een of andere vorm levend houden."

An elderly Namibian woman wearing a colourful patterned dress, dark blue beaded necklace, light blue headscarf, and earrings with large, triangle-shaped red stones.
"Deze culturen zijn langzaam aan het verdwijnen omdat de wereld steeds homogener wordt", merkt Brent op. "Dus door te fotograferen wat deze mensen uniek maakt, kan ik die eigenheid in een of andere vorm levend houden." Gefotografeerd met een Canon EOS R met Canon RF 50mm F/1.2L USM-objectief ingesteld op 1/250 sec, f/5.6, ISO500. © Brent Stirton
Four Himba boys drape themselves in predominantly ochre and dun coloured wraps with bold patterns.
Het werk van Brent bestrijkt de genres portretten, landschappen en reportages. Gefotografeerd met een Canon EOS R met Canon RF 24-105MM F/4L IS USM-objectief ingesteld op 1/250 sec, f/11, ISO400. © Brent Stirton

Brent heeft journalistiek gestudeerd. Zijn carrière als fotograaf begon per toeval, omdat hij geen fotograaf kon vinden om mee samen te werken. Hij kocht toen een tweedehands Canon A1 met een knarsende sluiter en begon zelf foto's te maken.

Na decennia innovatie door Canon, negen World Press Photo-prijzen en erkenning van de Verenigde Naties, beschikt Brent inmiddels over een camera en een portfolio die in niets meer lijken op zijn Canon A1 met knarsende sluiter en het werk dat hij daarmee fotografeerde. "Ik ben lang op zoek geweest naar een kleinere, minder opvallende camera voor een aantal onderzoeksreportages die ik doe", vertelt Brent over zijn camerakeuze voor zijn opnamen in Namibië, de 30MP full-frame Canon EOS R-systeemcamera.

"Als mensen het over een 'stille sluiter' hebben, dan is dat vaak een 'fluistersluiter', maar de Canon EOS R maakt echt geen geluid", antwoordt Brent op de vraag wat hem zo in het systeem aantrok. "Soms ben je op plekken waar je zo min mogelijk aandacht op jezelf wilt vestigen. En dan is zo'n stille sluiter heel prettig. Je aanwezigheid is zo nooit bedreigend of intimiderend."

A thoughtful young Himba woman wearing four or five differently-patterned scarves, all knotted at the front, with a companion out-of-focus in the background.
Dankzij de uitzonderlijke prestaties bij weinig licht van het Canon EOS R System kon Brent het dagelijks leven van zijn onderwerpen vastleggen zonder grote installaties voor kunstlicht te hoeven aanleggen. Gefotografeerd met een Canon EOS R met Canon RF 50mm F/1.2L USM-objectief ingesteld op 1/125 sec, f/2.5 en ISO800. © Brent Stirton
The dunes of the Namibian desert rise to undulating ridges in the distance, with a distinctive dune shaped like a barbed arrowhead in the middle distance.
Uit Brents foto's spreekt zijn liefde voor Namibië: "Je hebt daar prachtige landschappen, bijzondere woestijnomgevingen, [en] een aantal unieke inheemse stammen die heel dicht bij de natuur leven", zegt hij. Gefotografeerd met een Canon EOS R met Canon RF 24-105MM F/4L IS USM-objectief ingesteld op 1/20 sec, f/4.0, ISO640. © Brent Stirton

Maar Brent wilde meer dan een kleiner formaat en stille sluiter voor zijn camera. "Systeemcamera's bieden voordelen die ik in mijn fotografie wil integreren. Maar ik wilde ook gebruik kunnen maken van dezelfde kleurweergave en handmatige selectie en van een accu die lang meegaat. Ik heb ook een camera nodig die goed presteert bij weinig licht, en deze camera kan dat."

En dat is belangrijk, volgens Brent, omdat "ik me zo makkelijker kan concentreren op het creatieve proces. Het mooie van fotografie is dat wanneer je iets ziet, het voelt alsof je uit een vliegtuig springt of een berg beklimt. Het is onze versie van die gevoelens, alsof je op een grote golf surft. Af en toe komen al die elementen samen in één foto en dan weet je dat je iets tijdloos in handen hebt."

A low-angle shot puts us eye-to-eye with two San hunters as they crouch in the grass, bows and arrows in their hands, looking at something out of the shot.
Ook het fotograferen van de San-stam (ook wel de Bosjesmannen genoemd) op jacht was zo'n scenario waarbij het stille en lichtgewicht, maar toch robuuste en weerbestendige, ontwerp van de Canon EOS R bijzonder waardevol bleek. Gefotografeerd met eenCanon EOS R met Canon RF 24-105mm F/4L IS USM-objectief ingesteld op 1/200 sec, f/18 en ISO200. © Brent Stirton

Stof, woestijn en het Canon EOS R System

De dramatische okergele omgevingen, de kleurige kledij van de stam en het weidse woestijnlandschap stelden Brent niet teleur tijdens deze shoot. Maar tijdens de Afrikaanse winter brachten de open vlakten wind en daarmee stofwolken, die het fotograferen op de diverse woestijnlocaties lastig maakten.

"Mijn mannen moesten aan de lichtinstallatie hangen zodat deze niet zou wegwaaien", vertelt Brent over een bijzonder stormachtige dag tijdens de opnamen. "Voor mij stonden drie prachtige lokale vrouwen te vechten tegen de wind die stof in hun ogen blies. Maar het viel me wel op dat ze er serener uitzagen als ze hun ogen gesloten hielden."

A Himba tribeswoman stands among bleached tree branches with dust being blown by the wind in the background. She has one hand on a bleached tree trunk that rises to shoulder height.
Brent heeft in hete, stoffige omstandigheden portretten en landschappen gefotografeerd waarmee hij de levensstijl van deze stammen heeft vastgelegd. Het stof vormde daarbij geen probleem, omdat de sensor van de Canon EOS R wordt beschermd bij verwijdering van het objectief. En dat helpt vlekken door stof te voorkomen. Gefotografeerd met een Canon EOS R met Canon RF 50mm f/1.2L USM-objectief ingesteld op 1/8000 sec, f/2 en ISO100. © Brent Stirton

Toen Brent zijn camera richtte, viel alles op zijn plek. "Plotseling vormde deze vrouw een universum op zich. Ik kon alle verlichting weghalen en gewoon deze vrouw observeren die daar zo waardig in de zandstorm stond, terwijl de stofwolken aan haar voorbij bliezen. Op dat soort toevalstreffers hoop ik altijd. Dat soort fotografische buitenkansjes werken voor mij het best."

Brent fotografeert met een Profoto-opstelling om het effect van studioverlichting te bereiken. Hierbij werd hij geholpen door de Canon EOS R met full-frame 30MP-sensor en innovatieve lensvatting waarmee de communicatie tussen camera en objectief sneller verloopt. Brent maakte gebruik van de Canon RF 50mm f/1.2L USM-, Canon RF 24-105MM F/4L IS USM- en Canon RF 35mm f/1.8 IS Macro STM-objectieven – en van zijn eigen EF-objectieven – met behulp van de vattingadapter EF-EOS R-adapter.

Deze opstelling leidde tot wat Brent omschrijft als een "indrukwekkende" resolutie. "Op een of andere manier lijken de beelden scherper, een beetje meer 3D."

A Herero woman wearing a blue floral-patterned dress and the characteristic flat wide headgear stands in front of a large striped tent reminiscent of a circus bigtop. In addition to her shadow on the canvas, there is the shadow of someone who is not in shot walking past with a stick in hand.
De Herero-stam heeft zijn eigen unieke geschiedenis en bijzondere identiteit weten te behouden. Gefotografeerd met een Canon EOS R met Canon RF 35mm F/1.8 IS Macro STM-objectief ingesteld op 1/500 sec, f/4.0, ISO250. © Brent Stirton

De prestaties van de Canon EOS R bij weinig licht

Brent noemt weinig licht als een van de grootste uitdagingen waar hij als fotojournalist tegenaan loopt. Zo moet hij niet alleen achter een verhaal aanjagen, maar ook achter voldoende licht. "Ik heb een prachtig Himba-meisje gefotografeerd op de plek waar zij woont en slaapt", vertelt hij. "Het is daar behoorlijk donker: de deuropeningen zijn smal en er is binnen geen verlichting. Maar ondanks het gebrek aan licht kon ik probleemloos fotograferen met ISO3200 en ISO6400."

Keer op keer wist het EOS R System Brents verwachtingen te overtreffen met zijn vermogen tot -6 EV scherp te stellen bij weinig licht. Dit zou vroeger onverbiddelijk tot donkere beelden hebben geleid, net als bij nachtopnamen waarbij het enige licht afkomstig is van een flikkerend kampvuur.

"Tijdens de reis heeft dit nieuwe systeem enkele van de beste prestaties bij weinig licht geleverd die ik ooit van een Canon-camera heb gezien. Telkens als ik ergens op scherpstelde, lukt dat meteen feilloos."

A San woman holds her swaddled baby close to her at night as they sit on the ground by a campfire. Other tribespeople in the background are blurred.
Brent gebruikte de stille opnamefunctie in de EOS R-body en stille AF in de objectieven om intieme portretten te schieten, zoals deze foto van een moeder en haar baby bij een kampvuur van een andere San-stam. Gefotografeerd met een Canon EOS R met een Canon RF 50mm f/1.2L USM-objectief ingesteld op 1/80 sec, f/1.2 en ISO3200. © Brent Stirton

Een reis van meer dan 2000 kilometer in vijf dagen en van de ene deadline naar de andere werken zorgt ervoor dat Brent veel eist van zijn camera's en van de levensduur van hun accu. De combinatie van de Canon EOS R met de accugreep BG-E22 zorgde voor een accu die twee keer zo lang meegaat. "Gisteren heb ik een 64GB-kaart volgeschoten met meer dan 1500 RAW-foto's en grote JPEGs en had ik nog steeds twee accustreepjes over", zegt hij. "Dat noem ik nog eens indrukwekkend."

Na de technische beperkingen te hebben overwonnen kreeg Brent te maken met de grootste uitdaging vanuit de natuur: het alom aanwezige stof. "Tijdens deze reportage fotografeerden we vaak in de woestijn. Er waaien daar altijd ultrafijne stofdeeltjes rond, maar er is geen enkel stofje op mijn sensor terechtgekomen. Mijn objectieven werkten perfect en ik heb ook geen geluid van stof binnen in de objectieven gehoord."

A smiling woman wearing modern fabrics stands inside a building looking off to one side.
Voor veel volkeren in Namibië is het leven aan het veranderen. Sommige stammen geven hun traditionele levensstijl op, terwijl andere er juist aan vasthouden. En weer andere stammen zien in dat ze zelfs van het toerisme kunnen leven. Gefotografeerd met een Canon EOS R met Canon RF 35mm F/1.8 IS Macro STM-objectief ingesteld op 1/250 sec, f/4.0, ISO3200. © Brent Stirton

De sensor van de Canon EOS R wordt beschermd bij verwijdering van het objectief: "deze poort gaat omlaag als je het objectief dat je sensor beschermt, van de camera verwijdert. Dat is voor mij ontzettend belangrijk. Als fotografen ergens een hekel aan hebben bij digitaal fotograferen, dan is het wel vuil op hun sensor."

Brent hoefde zich geen zorgen te maken. Met de portretten, landschappen en reportagebeelden wil Brent een eerbetoon geven aan een langzaam verdwijnende wereld. "Ik probeer de mensen die ik fotografeer waardigheid te geven", zegt hij. "Ik fotografeer ze vaak vanuit een lage hoek, omdat deze mensen er zo heldhaftig uitzien. Want voor mij zijn het ook helden."

Geschreven door Tom May


De kit van Brent Stirton

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Photographer Brent Stirton stands in a structure made of timber and tarpaulin, pointing his Canon EOS R camera at something out of shot.

Camera

Lenzen

Adapter

Canon Control Ring-vattingadapter EF-EOS R

Met de lensadapter Control Ring-vattingadapter EF-EOS R kunnen EF-S- en EF-objectieven naadloos op EOS R-camera's worden gebruikt in combinatie met een instelring (Lens Control Ring).

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan